چهار-طاقی-دره-‎بوری

چهارطاقی دره‎بوری

اهواز- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لالی گفت: اثر فرهنگی و تاریخی «چهارطاقی دره‎بوری» شهرستان لالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کوروش هاشمی‎فرد اظهار کرد: در راستای اجرای بند (ج) ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‎نامه این سازمان مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، اثر فرهنگی و تاریخی «چهارطاقی دره‎بوری» از شهرستان لالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او با بیان اینکه چهارطاقی دره‎بوری با شماره ۳۲۵۰۴ ثبت شده است، افزود: این اثر تاریخی در منطقه آب جاز و در شرق روستای دره‎بوری و در کنار ایل راه شوکل به گریوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان لالی واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی تصریح کرد: با توجه به شیوه معماری اثر، وضع موجود قابل مقایسه با بناهای مذهبی دوره ساسانی است که کاربری آتشکده و جایگاهی خاص در آن دوره را داشته‌اند.

او با اشاره به اینکه در دوره‌های بعد مرمت و بازسازی‌های زیادی روی این اثر انجام شده است، افزود: در ساخت بنا از مصالح بوم‌آورد سنگ و ملات گچ و شفته آهک استفاده شده است.

هاشمی‎فرد در ادامه به ویژگی‌های این اثر اشاره و عنوان کرد: اثر دارای پلان مربع با یک اتاق در مرکز و چهار ورودی است که روی ورودی‌ها طاق تعبیه شده که در قسمت شمالی اثر به یک دالان طواف یا خروجی منتهی می‌شود.

او اضافه کرد: تزئینات گچ‎بری در فیلپوش‌های زیر سقف و دیگر سطوح داخلی دیوارها به چشم می‌خورد و سقف اثر به صورت مدور روی پلان مربع بنا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی بیان کرد: با ثبت چهار طاقی دره بوری، این اثر در حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد؛ ضمن اینکه مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت وزارتخانه ممکن خواهد بود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *