ژئوتوریسم

ژئوتوریسم در اصفهان شناخته شده نیست

زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم (Geotourism) از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شده‌است بخش ژئو جاذبه‌های زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساخت‌های صنعت گردشگری را شامل می‌شود.

مخاطبان زمین‌گردشگری تنها متخصصان و کارشناسان زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی نیستند بلکه گردشگران عادی و علاقه‌مند به طبیعت و ژئوتوریسم نیز هستند.

در جریان فعالیت‌های زمین‌گردشگری، بازدیدکنندگان ضمن بازدید از پدیده‌های زیبا و ویژه زمین‌شناسی، ژئوتوریسم و ژئومورفولوژی، با مبانی پیدایش آن‌ها آشنا شده اهمیت وجودی آن‌ها را درمی‌یابند.

فرسایش‌ها، آتشفشان‌ها، چین‌خوردگی‌ها و گسله‌ها، گنبدها و بلورهای نمکی، تپه‌های مرجانی و هرم‌های ماسه‌ای، غارها، دره‌ها، آبشارها، منطق مملو از فسیل، معادن متروکه، گل‌فشان‌ها و سواحل صخره‌ای از جمله جاذبه‌های زمین گردشگری هستند.

علیرضا شهیدی روز دوشنبه افزود: در شهرستان اصفهان و سایر شهرستان‌های این استان قطعا پتانسیل‌های بالا پدیده‌ها و جاذبه‌های زمین‌شناسی وجود دارد.

وی با اشاره به کویر نمک مرنجاب آران و بیدگل تصریح کرد: این کویر یکی از مکان‌های طبیعی است که می‌تواند به عنوان منطقه ژئوپارک و ژئوسایت مورد استفاده قرارگیرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: در ژئوپارک‌ها چندعامل شامل جوامع محلی، پدیده‌های زمین‌شناسی و جاذبه‌های باستانی و تاریخی دخیل است که تمامی این موارد در منطقه مرنجاب نیز وجود دارد.

وی درخصوص نمایندگی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: دفتر زمین‌شناسی استان اصفهان حدود ۶ سال است که تاسیس شده و  دراین سال‌ها بیشتر درحال تولید اطلاعات پایه در استان و نقشه‌های زمین‌شناسی با همکاری دانشگاه‌های اصفهان، خوراسگان و آزاد میمه بوده‌است.

شهید اضافه کرد: در بحث مخاطرات و فرونشست زمین دفتر اصفهان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ است و مطالعات شناخت چگونگی رخداد پدیده فرونشست در استان را در دست انجام دارند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین با اشاره به اکتشاف معادن سرب و روی و نیز آهن در استان اصفهان، گفت: سازمان زمین شناسی در راستای اکتشاف مواد معدنی کارهای بسیار خوبی را در استان اصفهان انجام داده که برای نمونه باید پتاس خوروبیابانک اشاره کنیم که جزو معادن بزرگ پتاس کشور است.

وی اظهار کرد: اصفهان با توجه به این‌که یک استان دانشگاهی است و دانشگاه‌های معتبری از جمله دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و خوراسگان در آن وجود دارد تعداد زیادی از محققان و اساتید دانشگاه در حال فعالیت در این دانشگاه‌ها و تحقیقات اساسی و کاربردی در زمینه علم زمین‌شناسی و معدن هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سفر ۲ روزه خود به اصفهان روز گذشته از مجتمع تولید فلز فولاد آران و بیدگل و فولاد نطنز بازدید کرد و در جلسه شورای معادن استان و نیز جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری اصفهان حاضر شد.

منبع:اسکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *