شهرستان فیروز آباد

کاخ ۱۸۰۰ ساله ایران را ببینید!

حدود هزار و ۸۰۰ سال از تاسیس این کاخ می‌گذرد ، اما هنوز گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارها ، در فضای داخل کاخ سالم هستند!

 شهرستان فیروز آباد از توابع استان فارس و در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.قدمت این شهر به بیش از ۲هزار و ۴۰۰ سال گذشته بر می‌گردد و در دوره ساسانیان پایتخت ایران بوده است.استان فارس یکی از مقاصد اصلی برای گردشگران در نوروزی به شمار می‌رود. کافی است با گذراندن حدود یک ساعت از شیراز به شهرستان فیروزآباد برسید و از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان دیدن کنید.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!

شهری با ظرفیت جهانی شدن

شهرستان فیروزآباد یکی از پیشنهادهای ایران برای ثبت در میراث جهانی یونسکو است و هرکدام از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان داستان منحصر به فرد و جذاب مختص به خودش را دارد.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
شاید بتوان قلعه دختر را جزء نخستین آثار به جا مانده از ساسانیان نامید ، قلعه‌ای که به منظور دیدبانی بنا شد و هنوز هم بقایای آن در فیروز آباد وجود دارد. این قلعه تماما از سنگ های درشت ساخته شده و سنگ‌های نما تراشیده شده است.سنگ های بکار رفته در پی این قلعه و داخل دیوارها از سنگ های درشت رودخانه ای است.این قلعه برعکس نام نحیفش استقامتی هزار و چند ساله دارد.عظمت بنای قلعه دختر مبهوت کننده است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریختگی ها هنوز هم شکوهی خیره کننده دارد.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
یکی از با شکوهترین بناهای تاریخی فیروز آباد ، کاخ اردشیر بابکان (آتشکده این شهرستان) است. آخرین پادشاه اشکانیان اردوان پنجم نام داشت و در آن زمان اردشیر بابکان حاکم فارس بود.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
با قدرت گرفتن اردشیر ، سلسله ساسانیان به وسیله وی پایه‌گذاری شد و کاخ معروف ساخته شده به دست وی یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی کشور به شمار می‌رود.
حدود هزار و ۸۰۰ سال از تاسیس این کاخ می‌گذرد ، اما هنوز گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارها ، در فضای داخل کاخ سالم هستند!
چهار ساختمان گنبدی شکل در ضلع شرقی ساختمان اصلی وجود دارند که بسیار بزرگ هستند و شباهت زیادی به قلعه دختر دارند.در ضلع شمالی کاخ چشمه زلالی درحال جوشیدن است و استخری طبیعی جلوی این چشمه ایجاد شده است.
جوی آبی از کنار دیوار شرقی کاخ عبور می کند که علاوه بر آتشکده فیروز آباد (کاخ اردشیر بابکان) آب شرب شهر گور (فیروز آباد کهن) را نیز تامین می کرده است.
آتشدانی در نزدیکی این کاخ قرار دارد که به منظور مراسم مذهبی استفاده می‌شده است.نقشه کاخ اردشیر بابکان کاربردی دو منظوره داشته است.یعنی بخشی از آن مسکونی و بخش دیگر اداری بوده است.درست برگرفته شده از الگوهای معماری در دوران هخامنشیان. اما این کاخ سر منشا معماری ساسانیان و حتی ساخت بناهای اسلامی نیز بوده است.بعد از ساخت این بنا، کاخ ساسان در سروستان(استان فارس) نیز از معماری آن الگوبرداری کرده است.
یعنی همانطور که در سرسرای چهارگوش کاخ اردشیر بابکان، گنبد استوار که طاق‌بندهای سه کنج آن را می‌پوشاند، مشاهده می‌شود ،همین الگو را می توان در کاخ ساسان سروستان و پس از آن در تمامی بناهای ساسانیان و سپس در دوره اسلامی و در مساجد مشاهده کرد.
این شهر تا اوایل دوران اسلامی هم یکی از مهمترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت و پیش از آن نیز همواره جایگاه ممتاز خود را حفظ کرده بود.
در دوران اسلامی ، شاهان آل بویه با قرار دادن شیراز به عنوان پایتخت حکومتیشان، نگاه ویژه ای به فیروزآباد داشتند. در آن دوران که این شهر جزء معدود شهرهایی بود که دارای بیمارستان و کتابخانه بود.
بهترین فصل فیروز آباد را از دست ندهید!
نوروز فرصت مناسبی برای مسافرانی است که با سفر به استان فارس حتما از جاذبه‌های گردشگری فیروزآباد دیدن کنند.آبشار خرقه فیروز آباد یکی از تفرجگاه های بی نظیر این شهرستان به شمار می آید که در روستایی به همین نام (خرقه) واقع است.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
این آبشار در تنگه خرقه قرار گرفته است. دره‌ای سرسبز با پوششی جنگلی و چشمه سارهای فراوان که مناسب طبع یک خانواده با صفای ایرانی است.
کاخ 1800 ساله ایران را ببینید!
علاوه بر این آبشار ؛ چهل چشمه خنیفان ، رودخانه تنگاب ، رودخانه کنار سیاه ، تنگه ایقر و چشمه رنجبیران از دیگر مکان های سیاحتی فروز آباد به شمار می‌آیند.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *