«کارت میراث‌بان»، سهم مجموعه‌داران خصوصی

«کارت میراث‌بان»، سهم مجموعه‌داران خصوصی

«بر اساس صحبت‌های وزیر میراث فرهنگی، امکان نمایش آثار مجموعه‌داران خصوصی در فضاهای نمایشگاهی فراهم می‌شود، همچنین برای ایجاد انگیزه به هر مجموعه‌دار کارت «میراث‌بان» تعلق می‌گیرد.»

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار با رئیس و تعدادی از اعضای انجمن مجموعه‌داران ایران اعلام کرد: «در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی خود را برای حمایت کامل از مجموعه‌داران اعلام می‌کنیم.» او حتی تاکید کرد: «موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی در تهران و استان‌ها برای معرفی آثار مجموعه‌داران می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد.»

او در آن بازدید که ۱۸ شهریور انجام شد بر اهمیت معرفی آثار و اشیای مجموعه‌داران تاکید کرد و گفت: «این مجموعه‌های ارزشمند باید حفظ شوند، شاید این نگرانی وجود داشت باشد که بعد از فوت یک مجموعه‌دار، مجموعه آثار و اشیای او چه می‌شود، به همین دلیل و به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح می‌کنم که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این آمادگی را دارد که اگر مجموعه‌داری، مجموعه آثار و اشیای خود را به این وزارتخانه اهدا کند به اسم آن فرد نگهداری شود و به نمایش درآید.»

منوچهر لطفی – رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران – نیز در این نشست اعلام کرد: «مجموعه‌داران افرادی هستند که از جایی حقوق و دستمزد دریافت نمی‌کنند و بودجه و اعتباری برای مجموعه‌ای که دارند نمی‌گیرند. آثار، اشیا و اموالی که مجموعه‌داران بخش خصوصی در اختیار دارند بسیار ارزشمند است و امید داریم با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن حفظ و صیانت هرچه بهتر آن‌ها، این آثار به خوبی نیز معرفی شوند.

اکنون ناصرالدین حسن‌زاده –  مجموعه‌دار اسناد و عکس‌های تاریخی – (یکی از سه مجموعه‌دار نخست کشور که سال‌ها قبل همراه با منوچهر لطفی و احمد ایلیات کاشانی اقدام به ایجاد انجمن مجموعه‌داران می‌کنند و آن‌قدر موفق عمل می‌کنند که اکنون اعضای این انجمن به سه‌هزار نفر رسیده) که در جلسه با علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی – حضور داشته، درباره آن جلسه به ایسنا توضیح می‌دهد.

او با بیان این‌که در کنار مطرح شدن مشکلات مجموعه‌داران آثار تاریخی، وزیر میراث فرهنگی نیز به بیان مشکلات وزارتخانه میراث فرهنگی پرداخته است، می‌گوید: آقای وزیر تمایل خود به حمایت از مجموعه‌داران را در عین محدود بودن بودجه‌های وزارتخانه اعلام و تاکید کرد که شاید مکان‌هایی در اختیار مجموعه‌داران قرار دهند که بتوانند نمایشگاهی از آثار خود برگزار کنند.

او با اشاره به فعالیت مجموعه‌داران آثار تاریخی که سال‌ها از محل درآمد خود اقدام به خرید آثار تاریخی با توجه به علاقه خود کرده و آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند، اضافه می‌کند: اکنون ما به عنوان مجموعه‌داران تمایل داریم تا آثار جمع‌آوری‌شده خود را در معرض نمایش قرار دهیم.

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر معاون میراث فرهنگی نیز در صحبت‌هایی قول داد که چنین نمایشگاهی برگزار شود و نیاز است تا نخست رییس انجمن مجموعه‌داران لیستی از مجموعه‌داران فعال در اختیارِ این معاونت قرار دهد.

حسن‌زاده درخواستِ مکانی مشخص برای ایجاد موزه خصوصی توسط مجموعه‌داران خصوصی را یکی دیگر از درخواست‌های این افراد اعلام می‌کند و می‌افزاید: درخواست مکان برای موزه‌های خصوصی در این نشست مطرح شد که وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد امکان عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

به گفته‌ او، پیش از این انجمن مجموعه‌داران از شهرداری نیز چنین درخواستی را داشته است که با وجود قبول کردن این درخواست آن‌ها هنوز هیچ کاری در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی به درخواست دیگر مجموعه‌داران خصوصی برای حمایت مالی وزارتخانه میراث فرهنگی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: وزیر به محدودیت بودجه‌ای اشاره کرد، اما پیشنهاد داده شد که برای هر مجموعه‌دار کارت میراث‌بان صادر شود تا دست‌کم برای مجموعه‌داران انگیزه روحی باشد که آن‌ها از طرف مقام کشور، میراث‌بان کشور انتخاب شده‌اند.

حسن‌زاده با این وجود، نخستین مشکل مجموعه‌داران، میراث‌بان کشور را نداشتن مکانی مشخص برای محافظت و قراردادن آن‌ها در مکانی که کمترین آسیب به آن‌ها وارد شود می‌داند.

در نشست یادشده از تمبر علی‌اصغر مونسان به‌عنوان اولین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز رونمایی شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *