کراکوف؛ ترکیبی شگفت‌انگیز از گذشته و حال لهستان

کراکوف ترکیبی شگفت‌انگیز از گذشته و حال لهستان است و بدون بازدید از کراکوف این کشور را نخواهید شناخت.

گردشگری و سفر به مناطق و کشورهای دیگر یکی از جذابیت های این دنیای رنگارنگ است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را به سفری پررمزوراز به کراکوق لهستان دعوت نماید و شما را با این شهر بزرگ آشنا نماید، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

blank

کراکوف در کجا واقع شده است؟

کراکوف شهری بزرگ و دیدنی در کشور لهستان است که در گذشته های دور بعنوان پایتخت این کشور محسوب می‌شده است.

شاید بتوان گفت؛ عده‌ی زیادی از افراد لهستان را با شهر ورشو می‌شناسند، اما باید بگوییم که کراکوف از لحاظ جاذبه‌های دیدنی چند پله از ورشو بالاتر است و همچنین لازم است بدانید که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

همانطور که سفر به نقاط مختلف دنیا یکی از هیجان انگیزترین فعالیت‌هایی است که افراد دوست دارد در زندگیشان انجام دهند، اما داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه‌هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران‌ها وهتل‌هایی که در این شهر وجود دارد و امکانات آن‌ها از جمله نیاز‌هایی است که باید قبل از سفر در اختیار داشته باشند.

blank

آب و هوای کراکوف

کراکوف با توجه به منطقه جغرافیایی‌اش، تابستان‌های گرمی دارد که هوا به ندرت شرجی می‌شود.

با این وجود، این فصل مرطوب‌ترین زمان سال است و امکان بارش باران وجود دارد.

بهار و پاییز هوای مطلوبی دارند که البته باید انتظار بارش مقدار کمی باران را داشت.

زمستان، اما سرد و برخی اوقات یخ زده است؛ بنابراین از نظر آب‌و‌هوایی بهترین فصول برای سفر به این شهر، تابستان و پس از آن پاییز و بهار خواهد بود.

زمانی که قصد سفر به شهر‌های توریستی نظیر ونیز، پاریس یا مادرید را دارید باید بدانید که به دلیل ازدحام مسافر در این شهر‌ها هتل‌های بسیار مناسبی ساخته شده است تا گردشگری را در این شهر وسعت بدهند.

شهر کراکوف هم یکی از همین شهر‌های توریستی است که اصلا نیازی به نگرانی بابت اقامت در این شهر لازم نیست که داشته باشید.

به غیر از هتل، اقامتگاه‌های متنوعی هم در این شهر وجود دارد که بتوانید با اقامت در آن‌ها از لحاظ اقتصادی برایتان مقرون به صرفه باشد، اما دیگر نیاز‌های شما نظیر امکانات مناسب و امنیت نیز نمی‌تواند در این مدل اقامتگاه‌ها مانند هتل محیا باشد.اگر به افسانه‌ها اعتقاد دارید، کراکوف شهری است که توانسته بر اژد‌ها پیروز شود و در‌واقع؛ در هر مترمربع این شهر رازی نهفته است. قلعه ووئل یکی از مهم‌ترین نقاط این شهر است.

درحالی‌که بخش قدیمی شهر با کلیسا‌های هنری، موزه‌های بزرگ و میدان بازار از سوی دیگر شما را به‌خود می‌خواند. اگر به‌دنبال تراژدی‌های قرن بیستم هستید کراکوف سرزمین شماست. شهری که از جنگ جهانی داستان‌ها و زخم‌های بسیاری در دل خود دارد.

با این حال، میدان‌های پر ازدحام شهر و جمعیت جوانی که به‌دنبال آموختن هستند، شما را با قرن ۲۱ مرتبط می‌سازند.

در بخش‌های قدیمی و مدرن شهر کافی است سری به رستوران‌ها و کافه‌ها بزنید تا با روحیه شکست ناپذیر مردم شهر آشنا شوید. سرمایه سلطنتی کراکوف بر وجهه تاریخی و تفریحی شهر غلبه دارد. زمانی که در خیابان‌های بخش قدیمی کراکوف قدم می‌زنید در خیابان‌های آرامی که معماری و هنر را به اوج رسانده‌اند، از خود بی‌خود خواهید شد و ساعت‌ها غرق تماشای ساختمان‌ها و بارقه‌های نوری که مابین آن‌ها هنرنمایی می‌کنند، خواهید شد.

کراکوف ترکیبی شگفت‌انگیز از گذشته و حال لهستان است. بدون بازدید از کراکوف این کشور را نخواهید شناخت. مردم این سرزمین به‌طور حیرت انگیزی فروتن و مودب هستند. وقتی با آن‌ها انگلیسی صحبت می‌کنید بدون هیچ مشکلی پاسخ شما را می‌دهند.

این مردم به گرمی و با آغوش باز از گردشگران استقبال می‌کنند و غذا‌های دلپذیر و ارزان آن‌ها سفر شما را خاطره انگیزتر خواهد کرد. در سفرتان بازدید از قدیمی‌ترین کلیسای لهستان را فراموش نکنید.

اماکن گردشگری کراکوف

blank

کلاف هال (Sukiennice)

قدمت ساخت کلاف هال که اولین مرکز خرید مخفی جهان محسوب می‌شود، به قرون وسطی و سال ۱۵۵۵ میلادی باز می‌گردد.

امروزه غرفه‌هایی در طبقه همکف، انواع سوغاتی از جمله عروسک‌های زیبای چوبی، تخم‌مرغ‌های رنگ شده، منسوجات منقوش و جواهرات طلایی و کهربایی را به فروش می‌رسانند.

علاوه بر این، در طبقه بالایی، یک گالری هنری قرن نوزدهمی باشکوه، ولی کمتر دیده شده، وجود دارد که آثاری تاریخی از یان ماتیکو (هنرمند نقاش لهستانی) و آثار انتزاعی محبوبی متعلق به استانسیلاو ویتکویز (نگارگر لهستانی مشهور به Witkacy) را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

قلعه سلطنتی واول (Wawel)

قلعه واول روی تپه‌ای در جنوب اولد تاون یا شهر قدیمی واقع شده است. این قلعه با سازه‌هایی در اطراف حیاط مرکزی‌اش، سبکی گوتیکی دارد و به دستور کازیمیر سوم که بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۷۰ میلادی حکومت می‌کرد، ساخته شده است.

قلعه یاد شده در قرن چهاردهم بازسازی شد. از جمله دیدنی‌های این قلعه می‌توان به جواهرات سلطنتی لهستان در خزانه داری، مقبره‌های سلطنتی و نقاشی‌های دیواری روسی در کلیسای جامع و همچنین ساختمان‌های بسیار تزئینی به علاوه مجموعه‌های هنری در خود قلعه اشاره کرد.

بازدید از تمام این محدوده حدود نیمی از روز زمان می‌برد. پس با آمادگی کامل از آن دیدن کنید. این قلعه در انتهای جاده شاهی کراکوف قرار دارد.

blank

خیابان فلوریانسکا (Ulica Florianska)

فلوریانسکا یکی از خیابان‌های اصلی و مشهور کراکوف در اولد تاون محسوب می‌شود که همیشه پر از جنب و جوش است.

ساختمان‌های بازسازی شده این خیابان میزبان فروشگاه‌های ردیف شده‌ای است که انواع و اقسام کالا‌ها مانند پوشاک، سوغاتی، جواهرات، اجناس چرمی صنعتی و انواع نوشیدنی را به فروش می‌رسانند.

علاوه بر مغازه‌ها، تعدادی رستوران، کافه و کلوپ هم در این خیابان قدیمی وجود دارد. خیابان فلوریانسکا پس از حمله تاتار‌ها در سال ۱۲۴۱ میلادی و ویرانی‌های به جا مانده در سال ۱۲۵۷ میلادی ساخته شد.

خیابان مذکور از مسیر سلطنتی کراکوف شروع و در امتداد شمال‌غربی میدان اصلی (Rynek) تا دروازه سنت فلورین کشیده می‌شود.

میدان بازار اصلی (Rynek Główny)

مین مارکت زیباترین و همچنین بزرگ‌ترین بازار میدان قرون وسطایی لهستان است. قدمت این میدان با ۴۰،۰۰۰ متر مربع وسعت، به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد.

اطراف این میدان تاریخی و مهم پر از خانه‌های زیبای قدیمی، رستوران و کافه است. مرکز این میدان با ساختمان رنسانسی کلاف هال (Sukiennice) که تاریخ ساخت آن به سال ۱۵۵۵ میلادی برمی‌گردد، مزین شده است.

میدان مورد بحث میزبان اصلی اجتماعات کراکوف محسوب می‌شود. اگر به این مکان سر زدید، پیشنهاد می‌شود حتما در تور‌های اسب و کالسکه‌سواری شرکت و همچنین از غرفه‌های گل و بازار آخر هفته عتیقه دیدن کنید.

این میدان علاوه بر کلاف هال، میزبان دو جاذبه اصلی دیگر کراکوف یعنی کلیسای سنت ماری و جدیدترین موزه شهر یعنی Rynek Underground است.

blank

منطقه یهودی‌ها (Kazimierz)

Kazimierz منطقه‌ای تاریخی و یهودی‌نشین در کراکوف است که از زمان تأسیس در قرن چهاردهم میلادی تا اوایل قرن نوزدهم با شاخه‌ای از رودخانه ویستولا واقع در جنوب شهر قدیمی کراکوف جدا و به صورت مستقل اداره می‌شد. به مدت چند قرن مردم مسیحی و یهودی در این ناحیه به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کردند.

یهودی‌ها در بخش شمال‌شرقی این منطقه ساکن بودند تا اینکه در سال ۱۹۴۱ ارتش نازی آن‌ها را به محله کلیمی‌های کراکوف در عرض رودخانه Podgórze منتقل کرد.

به طور کلی چیز زیادی برای اکتشاف در این ناحیه وجود ندارد، اما اگر به تاریخ علاقمند هستید و دوست دارید کمی با فرهنگ یهودی‌ها آشنا شوید، بازدید از Kazimierz (کازمیرز) پیشنهاد می‌شود.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *