وسایل نقلیه عمومی

کرونا و ترس از آن برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی

 شیوع ویروس کرونا در کشور هر چند همه امور را تحت شعاع قرار داده است اما ترس از آن سوار شدن افراد به وسایل نقلیه عمومی را در این روزها بسیار دشوار کرده است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از بخش‌ها  به خصوص  حمل و نقل عمومی را تحت تاثیر قرارداده است و بسیاری از مسافران به خاطر ترس و استرس از این ویروس  سوارنشدن به این وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و مینی بوس  را به سوار شدن ترجیح می دهند.

اما برخی شرکت های حمل و نقل عمومی با سوء استفاده از این فرصت، قیمت‌های جابجایی مسافر را افزایش داده تا از این طریق  بر مشکلات مسافرانی که مجبورند از این ناوگان استفاده کنند بیفزایند.

تحقیقاتی که در جهان و اروپا در خصوص شیوع ویروس کرونا انجام شده نشان می دهد که با رعایت پروتکل های بهداشتی و  استفاده از ماسک و پیشگیری از صحبت کردن در حین سفر می توان از گسترش و انتقال این ویروس از طریق وسایل نقلیه عمومی جلوگیری کرد.

عدم اطمینان از ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری

علی عساکره مسافر مسیر اهواز – ایذه که به واسطه شغل خود مجبور است به صورت مستمر به اهواز سفر کند اظهار داشت : با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تردد در این مسیر را به نصف رسانده‌ام ، اکثر  کارهایخود را تلفنی و مجازی انجام می‌دهم مگر نیاز باشد برای تهیه جنس خاصی یا انجام امور بانکی و اداری به اهواز مراجعه کنم که در این صورت با وسیله شخصی یا  وسایل نقلیه عمومی (تاکسی های عمومی بین شهری) به اهواز عزیمت می‌کنم .

وی ادامه داد : اوایل شیوع ویروس کرونا برخی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی این مسیر با تعداد سه مسافر و سرشکنی بهای کرایه بین سایر مسافران ظرفیت خود را تکمیل و حرکت می‌کردند ولی با گذشت زمان و به خیال اینکه کرونا ضعیف شده است و باورهای اشتباه برخی مسافران مجدد به حالت اول برگشت .

عساکره از ضدعفونی تاکسی های برون شهری گفت و ادامه داد : طول این مسیر حدود ۲ساعت و نیم است که با رعایت نکات بهداشتی با استرس سوار خودرویی می‌شویم که یا باید به راننده برای استفاده از ماسک تذکر بدهیم یا اینکه نمی دانیم این خودرو در مبدا یا مقصد ضدعفونی شده است.

این مسافر خاطر نشان کرد : اگر مقرارات برای سوار کردن سه مسافر برای تاکسی های عمومی برون شهری اجباری است باید متولیان کنترل و نظارت بر این تخلف رسیدگی کنند تا از شیوع بیماری ازاین طریق جلوگیری شود .

محمد فرضی نژاد مسافر مسیر اهواز – اندیشمک هم  گفت : به واسطه شغل خود  هفته‌ای یک بار این مسیر را طی می‌کنم و از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده با استرس فراوان با اتوبوس‌های پایانه مسافربری به مقصد و مبدا  عزیمت می‌کنم .

وی ادامه داد : پس از رسیدن به مقصد ترس اینکه مبادا طی مسیر از محیط داخل اتوبوس ناقل ویروس شده باشم نگرانم می‌کند و تا چند روز انتظار می‌کشم که بیماری و علایم کرونا را در خود ببینم، همین عامل باعث شده تا به این فکر بیفتم کار خود را ترک یا به اندیشمک نقل مکان کنم .

وی با اشاره به رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس‌های عمومی بین شهری گفت : برخی اتوبوس‌های مسیر اهواز – اندیمشک نکات بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود و هیچ نظارتی از طریق اداره بهداشت  در این زمینه انجام نمی شود و  وقتی به رانندگان یاد آوری می کنیم که باید فاصله اجتماعی رعایت شود در جواب پاسخ درستی نمی‌دهند.

رضا تقدس مسافر مسیر اهواز – شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت : برای ادامه تحصیل باید مسیر اهواز به شیراز را طی کنم و از اینکه احتمال رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی وجود دارد نگران هستم.

وی از برنامه های رعایت بهداشت در سفر خود گفت و ادامه داد : رعایت فاصله اجتماعی در سالن‌ انتظار پایانه ،ضدعفونی صندلی و دسته ، میز جلو  و تکیه گاه صندلی که سر بر روی آن قرار می‌گیرد از کارهایی است که در بدو ورود به اتوبوس انجام می‌دهم تا سفری ایمن داشته باشم .

وی از  آلوده بودن محیط پایانه گفت و خاطرنشان کرد : علی رغم اینکه مسئولان پایانه موظف هستند در طول روز محیط و وسایل نقلیه عمومی را ضدعفونی کنند بارها شاهد بوده‌ام که صندلی‌ها از روز قبل گردوخاک هم داشته اند که نشان دهنده کم کاری در نظافت پایانه است .

این مسافر برون شهری توقف اتوبوس را در مجتمع‌های خدمات بهداشتی مناسب و ایمن از ویروس کرونا را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت : در طول مسیر چند بار اتوبوس برای استراحت و خواندن نماز در مجتمع‌های خدمات رفاهی توقف می‌کنند که درخواست توقف در مکان‌هایی را داریم که تمام پروتکل‌های بهداشتی در این مجتمع‌ها رعایت شده باشد.

وسایل نقلیه عمومی

ضدعفونی روزانه اتوبوس‌های پایانه های مسافربری برون شهری

نعمت الله رخشانی راننده اتوبوس مسافربری اهواز – ارومیه در گفت وگو با خبر نگار ایرنا اظهارداشت : کفش‌های مسافران در بدو ورود به خودرو با وایتکس رقیق شده ضد عفونی می شوند و در صورت همراه نداشتن ماسک به آنها یک عدد ماسک تحویل می شود .

وی افزود : نماینده شرکت مسافربری هنگام سوار شدن مسافرها به آنها پکیج‌های بهداشتی تحویل می‌دهد تا در طول سفر استفاده کنند و در صورت نیاز مجدد طی سفر بنا به درخواست مسافر آمادگی تحویل اقلام بهداشتی را داریم تا از این راه سلامتی سرنشینان اتوبوس را تامین کنیم .

این راننده اتوبوس مسافری از رعایت فاصله اجتماعی در فروش بلیت گفت و ادامه داد : ظرفیت یک اتوبوس حدود ۳۰ نفر است که با کاهش ۱۵ نفری با ظرفیت ۵۰ درصد سفر خود را آغاز می کنیم .

علیرضا حاجی لری راننده اتوبوس مسافری مسیر اهواز – گرگان اظهار داشت : در طول سفر علاوه بر یک بار توقف برای نماز ، در صورت نیاز بنا به درخواست مسافران که گاهی با بدحالی یا ضرورت پیش می آید توقف خواهیم کرد .

وی افزود : به مسافرانی که از ماسک استفاده نکنند تذکر داده می شود تا نکات بهداشتی را رعایت کنند ، فاصله یک صندلی خالی بین هر مسافر در طول مسیر رعایت شده مگر از یک خانواده باشند که به درخواست خود مسافر کنار هم می‌نشینند .

این راننده اتوبوس با اشاره به جبران خسارت صندلی های خالی اتوبوس گفت : ظرفیت اتوبوس با ۵۰ درصد خالی ضرر بسیاری برای راننده‌ها دارد که مقرون به صرفه نیست ولی با این حال سفر را به مقصد ادامه می‌دهیم و  هیچگونه برنامه‌ای برای جبران این خسارت طراحی نشده است .

حاجی لری اظهار داشت : بهای بلیت اهواز – گرگان یک میلیون و ۵۶۰ هزار ریال است که با توجه به اینکه صندلی های اتوبوس با کمتر از نیمی از مسافر خالی می‌ماند در این مدت بسیار متضرر شده ایم و از مسئولین در خواست جبران خسارت  داریم .

وسایل نقلیه عمومی

تعطیلی ۶ شرکت حمل نقل مسافری به دلیل شیوع ویروس کرونا

جعفر حردانی رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه  اظهار داشت : ۳۹ شرکت مسافری وسایل نقلیه عمومی در خوزستان فعال هستند که با شیوع ویروس کرونا ۶ شرکت غیر فعال و تعطیل شده اند .

وی از کاهش مسافر به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت و افزود : تردد مسافر نسبت به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا حدود ۷۵درصد کاهش داشته است . خروجی برون استانی در روز حدود ۱۴۰ اتوبوس با ظرفیت حداقل ۹۰ درصد بوده که با شیوع ویروس کرونا این ظرفیت به حدود ۹۰ خودرو  با ظرفیت ۵۰ درصد رسیده است.

حردانی خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌های مسافری از این وضعیت ناراضی هستند و اعلام کردند که اگر این روند ادامه داشته باشد نمی‌توانند فعالیت کنند ؛ بسیاری از شرکت‌های مسافری با اطلاعیه دولت برای دریافت تسهیلات کرونا موفق به نام نویسی نشدند ، ضمن اینکه شرایط دریافت تسهیلات کرونا بسیار سخت و پیچیده است که رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل مسافری را از پیگیری و نام‌نویسی منصرف کرده است .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه از جبران خسارت کاهش مسافر در ایام شیوع کرونا گفت و اظهار کرد : برای اتوبوس‌ها تاکنون نتوانسته ایم خسارت ناشی از کاهش ظرفیت مسافر را جبران کنیم ، به دلیل اینکه بهای بلیت بالا است و سرشکن کردن خسارت ناشی از صندلی های خالی باعث می شود قیمت بلیت افزایش داشته باشد و همین عامل قدرت خرید بلیت از مسافر را می‌گیرد .

حردانی در خصوص تامین مواد گندزدایی از طرف سازمان‌های مربوطه گفت و ادامه داد : انتظار می رود سازمان پایانه های شهرداری اهواز ، مرکز بهداشت شرق اهواز و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان در خصوص تامین مواد ضدعفونی و بهداشتی همکاری لازم را با شرکت‌های مسافربری داشته باشند ولی تاکنون متاسفانه موفق نشده ایم .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه خاطر نشان کرد : برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شرکت‌های مسافربری را الزام به رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی پیش از حرکت و سوار کردن مسافر کرده ایم تا فضای اتوبوس را کاملا ضد عفونی کنند .

وی ادامه داد : شرکت‌های مسافربری باید با ظرفیت یک صندلی خالی بین مسافران بلیت را توزیع کنند و تقریبا یک سوم ظرفیت اتوبوس به صورت سیستمی خالی می ماند .

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری اهواز و حومه با اشاره به رعایت کردن اتوبوس ها درخصوص توقف در مجتمع های خدمات رفاهی افزود : به شرکت های مسافر بری ابلاغ شده که موظف هستند فقط هنگام نماز یا موارد ضروری توقف داشته باشند تا سلامت مسافران به خطر نیفتد .

حردانی با اشاره به اینکه راننده ها حق سوار کردن مسافر بین راهی را ندارند گفت : نظارت بر ظرفیت مسافر از مبدا با شرکت‌های مسافری است ولی در طول مسیر پلیس راه بر تعداد و ظرفیت مسافر نظارت می‌کنند که مبادا راننده ای تخلف و بیش از حد ظرفیت مسافر سوار کرده باشد .

وی با بیان اینکه تا کنون سه مورد مشکوک در مسافران شناسایی شده و مانع از سوار شدن آنها در اتوبوس شده است ، گفت : هیچگونه امکاناتی برای شناسایی بیمار از جمله تب سنج یا مرکز سلامتی در ابتدای سالن پایانه وجود ندارد که بتوانیم مانع از ورود مسافران مشکوک به کرونا در این فضا شویم و از مسئولین درخواست همکاری در این خصوص را داریم .

وسایل نقلیه عمومی

محدودیت های بهداشتی در پایانه‌های مسافری پا برجاست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نظارت و کنترل بر رعایت بهداشت شرکت های مسافربری اظهار داشت :طبق آخرین دستورالعمل صادر شده از سوی ستاد ملی و استانی مبارزه با بیماری کرونا ،  شرکت های مسافربری ملزم به رعایت تمامی محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با بیماری کرونا هستند و هیچ محدودیتی برداشته نشده است و نیز شرکت های مسافربری ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

غلامعباس بهرامی نیا ادامه داد : به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، خودروهای سواری ظرفیت خود را به سه مسافر کاهش داده و اتوبوس‌های مسافربری نیز با حداقل ظرفیت هر اتوبوس اقدام به حرکت می کنند.

وی با اشاره به توزیع ماسک بین مسافران از سوی شرکت های مسافربری و ضدعفونی اتوبوس پیش از حرکت، ادمه داد: شرکت‌های مسافری پیش از حرکت اتوبوس به مسافران بسته های بهداشتی حاوی ماسک ، پد الکلی و دستکش توزیع می‌کنند .

بهرامی نیا خاطر نشان کرد : پیشنهاد می‌شود مسافران برای سفرهای برون شهری برای تامین سلامت خود و کارکنان شرکت‌های حمل و نقل ، از مراجعه به پایانه‌های مسافربری برای خرید بلیط  اتوبوس خودداری کنند و با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی نسبت به خرید اینترنتی بلیت اقدام کنند .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به سامانه ثبت تخلف و پیشنهادات گفت  : هم استانی های عزیز می‌توانند هرگونه تخلف در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  هرگونه تخلف دیگر از سوی شرکت‌های مسافربری را طی تماس با سامانه استانی ۱۴۱، با کارشناسان مستقر در مرکز پاسخگویی به تماس‌های تلفنی این اداره کل در میان بگذارند تا در کوتاه ترین زمان، به شکایت ها رسیدگی شود.

باشیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدیدی را در سفرهای برون و درون شهری اعمال کردند تا جلوی رشد اپیدمی ویروس کرونا را بگیرند . همین محدودیت‌ها اوایل شیوع ویروس کرونا در شهرهای قرمز کشور به طور جدی اعمال شد و باعث کاهش بسیاری از ترددها و جلوگیری از شیوع بیماری و ویروس کرونا به سایر نقاط کشور شد .

با گذشت زمان و ورود به فصل تابستان و تعطیلی‌ها و از طرفی تغییر وضعیت هشدار قرمز به سفید، بسیاری از شهروندان به گمان اینکه وضعیت به حالت عادی برگشته مجدد سفرهای خود را آغاز کرده و همچنان نقل و انتقال ویروس کرونا جان تازه‌ای گرفت تا کشور را مجدد قرمز پوش کند .

دراین  میان بسیاری از صاحبان مشاغل آزاد آسیب جدی دیدند که متاسفانه برگشت به گذشته برایشان سخت است و برای برخی از کسبه در شرایط فعلی ادامه فعالیت غیر ممکن شده است . حمل و نقل و صنعت گردشگری در این میان ضربه ای خورده است که مشاغل وابسته به این صنعت با دست و پا زدن به دنبال راهی هستند تا خود را از گردآب این ویروس ناشناخته نجات دهند .

گزارش : حمیدرضا ترابی فرد

مرتبط:

هنگام سفر با کرونا چگونه از وسایل نقلیه استفاده کنیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *