کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد

کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمتی (سرپرست هیأت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت) با اعلام خبر کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد، گفت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود ۴۴۰۰ مترمربع در مرکز روستای  مهردشت شهرستان ملارد در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است .

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را بوجود آورده است .

این باستان شناس خاطرنشان کرد: بخش‌های زیادی از این تپه توسط لودر بمنظور ساخت و سازها و احداث خیابان از بین رفته است.

blank

سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتونلر با هدف مشخص کردن وضعیت تپه از نظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته‌های معماری براساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و در نهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.

وی با بیان اینکه در این مدت دو کارگاه مورد کاوش قرار گرفت افزود: در کارگاه شماره یک در دو طرف یک راهرو باریک اتاق هایی مربع و مستطیل شکل بدست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آنها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده‌اند.

نعمتی با اشاره به اینکه ورودی اکثر اتاق‌های بدلیل تخریب بیش از حد توسط لودر مشخص نبود اظهار داشت: در داخل بیشتر اتاق‌ها تنورها و اجاق‌هایی برای گرمایش و پخت و پز وجود داشت.

او خاطرنشان ساخت: در این بخش همچنین سازه‌ای آجری مربوط به تاسیسات آبرسانی با تمپوشه‌های سفالی بدست آمد.

سرپرست هیأت کاوش گفت: درکارگاه شماره دو که در بلندترین نقطه از تپه  قرار دارد، بقایای معماری با ارزشی از یک بنای بزرگ بدست آمد که ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یک راهرو و اتاق‌های کوچک و بزرگ با هم در ارتباط‌اند.

وی تصریح کرد: دیوار این اتاق‌ها از چینه و خشت ساخته شده و دارای سقف با طاق هلالی است که آثار و بقایای این تاق‌ها در برخی اتاق‌ها پا برجااست و در بعضی اتاق‌ها آوار طاق‌ها بدست آمد.

نعمتی با بیان اینکه دیوارهای اصلی بنا ضخیم بوده و به  دو و نیم تا سه متر نیز می‌رسدگفت: احتمالا این بنا بصورت دو طبقه بوده و به دیوارهای اصلی و زیر طاق‌ها الحاق شده و  در مرحله سوم بعضی اتاق‌ها کف اتاق‌ها با نخاله و خشت پر شده‌اند و با احداث دیوارک‌هایی اتاق‌ها را کوچکتر کرده ‌ند.

او افزود: در مرحله آخر طبقه اول بطور کامل با چینه و نخاله پر شده و علاوه بر دیوارهای قبلی دیوارها جدید ساخته و تغییراتی در پلان بنا داده شده است.

وی گفت: در پشت بنا در قسمت شرقی آثار دو چاه که محل انباشت زباله‌ها بود بدست آمد.

این باستان شناس اظهار داشت: از آثار باارزش بدست آمده می‌توان به تعداد زیادی درپوش‌های سفالی با تزئینات پرکار استامپی، مهره شطرنج(اسب)، سکه، انواع پی سوز، سفال نوشته به خط اویغوری و قطعات زیاد خمره و ظروف سفالی که اغلب بدون لعاب و دارای تزئینات استامپی و کنده هستند اشاره کرد.

به گفته وی، بعد از اتمام کاوش، ساماندهی تپه و مستندنگاری یافته‌ها و حفاظت اولیه از آثار معماری مکشوفه شروع شده و در پس از ارائه طرح مناسب بنای بدست آمده مسقف خواهد شد.

نعمتی با بیان اینکه کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسیده تصریح کرد: این اثر در تاریخ ۵/۹/۱۳۷۹ با شماره ۲۸۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع خبر:ایلنا

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *