کلاردشت و بازار بی‌رونق هتلداری

شهرستان کلاردشت که از آن به عنوان پایتخت اکوتوریسم یاد می‌شود سالانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی است ولی با این حال به اعتقاد صاحبان مراکز اقامتی به خاطر فعالیت ویلاهای بی نام و نشان، صنعت هتلداری و اقامتی رسمی از رونق چندانی برخوردار نیست.

شهرستان ۵۰ هزار نفری کلاردشت که از شهرستان های تاریخی ، کوهستانی و گردشگری مازندران است به دلیل داشتن آب و هوای سالم ، جنگل های سرسبز هیرکانی،  قله های مرتفع علم کوه ، تخت سلیمان و یخچال های طبیعی در تمامی فصول سال پذیرای شمار انبوه گردشگران طبیعت گرد داخلی و خارجی است.

بنا به اظهار نظر مسئولان دست اندرکار از ابتدای امسال تاکنون شمار مسافران و گردشگران ورودی به این شهرستان دست کم ۶۰۰ هزار نفر اقامت در شب بود که از این تعداد ۱۰۶ هزار نفرشان از کشورهای خارجی از جمله عمان ، قطر ، عربستان ، آلمان ، اتریش و شیوخ حاشیه خلیج فارس بوده اند.

به اعتقاد کارشناسان صنعت هتداری، عده ای از دلالان و واسطه ها با راه اندازی تورهای گردشگری غیرمجاز و هدایت بیشتر مسافران بویژه گردشگران طبیعت گرد خارجی به اقامتگاه های بی نام و نشان ، باعث شده تا صاحبان این صنعت در این منطقه دچار مشکلات عدیده ای شوند.

پیش از این نیز  اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گزارشی اعلام کرده که از مجموع ۹۶ هزار باب خانه مسافر شناسایی شده بدون مجوز در این استان در قالب طرح ساماندهی خانه مسافر تاکنون بیش از ۲ هزار باب مجوز دریافت کرده اند.

این شمارخانه های مسافر ساماندهی شده در کنار آمار بالای خانه های مسافر بدون مجوز رقمی بسیار ناچیز و کمتر از سه درصد است و نتیجه آن می شود که هر ساله در شلوغ ترین فصل مسافری مازندران یعنی تعطیلات سه هفته ای عید نوروز ، شهروندان مازندرانی  بویژه در شهرهای ساحلی شاهد حضور انبوه چهره های جدید و ناشناس در همسایگی خود باشند که گاهی حتی زبان همدیگر را هم نمی فهمند.

مشکلات فعالیت ویلاها و خانه های اجاره ای در مازندران دیگر حتی خطوط قرمز را هم پشت سر گذاشته و در برخی مواقع به محل بروز آسیب های اجتماعی از ناحیه اتباع خارجی هم تبدیل شده است، بطوریکه مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران پیش از این اعلام کرده که امسال دستکم ۵۲ گردشگر خارجی به جرم بزهکاری در این استان آن هم در خانه ها و ویلاهای اجاره ای شناسایی و دستگیر شدند.

جمعی از مدیران واحدهای اقامتی و مسئولان دست اندرکار در شهرستان کلاردشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، ضعف نظارت ، وجود واسطه ها ، افزایش  قارچ گونه تورهای غیر مجاز گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و فعالیت خانه مسافر های بی نام و نشان را از علت های اصلی بازار بی رونق مراکز اقامتی، رفاهی و گردشگری مجاز از جمله هتل ها ، متل ها و مهمانپذیرها در این شهرستان برشمردند.

ویلاهایی بدون پرداخت مالیات با درامد بالا

یکی از مدیران واحد اقامتی (هتل آپارتمان ) در کلاردشت در این باره گفت: این شهرستان به علت برخورداری از روستاهای سرسبز و موقعیت گردشگری،‌ بوم گردی ، رودخانه جوشان سردآبرود ، قلل مخروطی شکل مرتفع علم کوه ، تخت سلیمان ، جنگل های هیرکانی خزری و دیگر آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای هزار مسافر، گردشگران داخلی ، خارجی وکوهنوردان است و به همین خاطر عده زیادی از سرمایه گذاران با هزینه های میلیاردی برای ارائه خدمات مطلوب به این دسته از میهمانان، مراکز اقامتی مجاز ساخته اند.

نادر توکل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز فعالیت تورهای گردشگری غیرمجاز و وجود واسطه ها و دلال ها بازار واحدهای اقامتی رسمی و مجاز این شهرستان را کم رونق کرده چرا که بدون سرمایه آنچنانی، پرداخت عوارض ، مالیات ، حق بیمه ، پول آب ، برق ،گاز و تلفن  در سال  درآمدهای گزاف و هنگفتی به جیب می زنند درحالی که بازار کسب و کار واحدهای اقامتی مجاز در این شهرستان دچار رکود شده است.

وی اظهار داشت : این موضوع چندین بار پی گیری و حتی در نشست های متعدد جامعه هتلداران مطرح و در این جلسه  از مجریان دفاتر جهانگردی و تورهای گردشگری خواسته شد ارائه خدمات به این دسته از مسافران و گردشگران در گام نخست به عهده مدیران مراکز اقامتی مجوز دار از جمله هتل ها و متل ها باشد و در صورت تکمیل ظرفیت این مراکز آن وقت خانه های مسافر شناسنامه دار استفاده شود متاسفانه این مصوبه بدرستی اجرا نمی شود.

وی با بیان اینکه مرکز اقامتی اش دارای ۲۴ سوئیت و یکصد تخت است، گفت: اکنون در بازدیدهای میدانی از سطح شهر و روستاها  دیده و گزارش شده که عده زیادی از گردشگران خارجی از کشورهای مختلف بویژه قطر ، عمان و حتی آلمان و اتریش برای دیدن جاذبه های طبیعی زمستانی و بهره مندی از جاذبه های خدادادی وارد این شهرستان شده اند و اغلب آن ها در ویلاهای استیجاری  به مدت یک هفته تا ۱۰ روز اقامت دارند درحالی که میزان پذیرش روزانه در این اقامتگاه رسمی در شهرستان در پایان هفته به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گفته او ، نتیجه این وضعیت آشفته آن شده که مشکلاتی مانند ناتوانی در پرداخت حقوق ماهیانه نیروهای شاغل، آب ، برق ، عوارض شهرداری و مالیات برای صاحبان این واحدهای اقامتی ایجاد کرده است و اوج آن به حدی رسیده که خیلی از سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در این بخش اظهار پشیمانی می کنند.

توکل افزود : نکته جالب تر آنکه بیشتر واسطه ها و دلالانی که تورهای گردشگری در این شهرستان راه اندازی کرده اند سعی می کنند با کمترین  اجاره بها به طوری که  بیشترین سود را ببرند ، بدون احساس هیچگونه مسوولیتی و بدور از چشمان نهادهای نظارتی ،ویلاهای غیر مجاز  را در اختیار مسافران خارجی قرار دهند.

درآمد مراکز اقامتی غیررسمی بیشتر از مراکز رسمی است 

جمشید سلطان مرادی دیگر هتلدار شهرستان کلاردشت نیز گفت: ضریب اشغال مراکز غیر رسمی به علت فعالیت گسترده واسطه ها ،دلال ها و ارتباط بیشتر آن ها با آژانس های خدمات مسافرتی و جهانگردی برای پذیرش مسافر بالا بوده و درآمدهای هنگفتی به دست می آورند.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه گزارش های مستند وجود دارد فردی که در این زمینه فعالیت دارد در سه ماه تابستان امسال بدون پرداخت ارزش افزوده ، عوارض و مالیات حدود ۴۰۰ میلیون تومان در آمد کسب کرده در حالی که یک هتلدار نتوانسته نصف این درآمد را بدست بیاورد.

وی که رئیس جامعه هتلداران استان مازندران نیز است، گفت :  متاسفانه به علت ضعف نظارت و صدور مجوزهای بی حساب و کتاب به افراد غیر متخصص در قالب راه اندازی مرکز رزرواسیون خانه مسافر باعث شده که همین افراد دلال و واسطه گر در سایت های اینترنتی تبلیغات گسترده کنند و هزاران مسافر بویژه گردشگران خارجی را در ویلاها اقامت دهند بدون آنکه هیچ مقام مسوولی اطلاعی از آن ها داشته باشد.

به گفته او، در حالی که برابر قانون وضوابط هر فرد خارجی که وارد ایران می شود باید مشخصات هویتی ، جایگاه حقیقی و حقوقی اش در مراجع ذیصلاح ثبت و ضبط شوند تا اگر اتفاقی برای او خانواده اش رخ داد یا مرتکب تخلفاتی شد بدانند در کجا ساکن هستند تا به آسانی شناسایی و برابر قانون با او برخورد کنند.

وی ، تعداد هتل ها و متل های موجود در این شهرستان را حدود ۱۴ باب اعلام کرد  و با ابراز نگرانی اظهار داشت : با ادامه این رویه طبیعتا تمامی مدیران واحدهای اقامتی و هتلداران ناگزیرند دست به تعدیل نیرو بزنند چرا که دیگر فعالیت در این زمینه برای آن ها صرف اقتصادی ندارد.

شناسایی مراکز غیررسمی پذیرش گردشگر 

حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در این شهرستان آنچه گزارش شده عده ای از دلالان و واسطه ها هستند که متاسفانه در سایت های غیر مجاز اقدام به پذیرش اینترنتی مسافر و گردشگر می کنند که این رویه خلاف قانونی بوده و اکنون این افراد تاحدودی شناسایی شده اند .

وی افزود: نشستی اخیرا در ارتباط با این موضوع با حضور جمعی از هتلداران و مسئولان دست اندرکار شهرستان برگزار و حتی تمهیدات خوبی هم برای پیشگیری از چنین تخلفاتی اتخاذ و مصوب شد به طوری که دادستان عمومی و فرمانده نیروی انتظامی نیز بر اجرایی کردن این مصوبه به شکل سختگیرانه تاکید و توصیه داشتند.

وی ، اظهار داشت : اولویت دادن ارائه خدمات به مسافران ورودی به این شهرستان از سوی مراکز اقامتی ، پذیرایی ، رفاهی و گردشگری مجاز مانند هتل ها ، متل ها و مهمانپذیرها از مهم ترین بندهای این مصوبه بود و از آنجایی که فعالیت خانه مسافرهای شناسنامه دار نیز به نوعی کمک یار تاسیسات گردشگردی در زمان پیک مسافرها هستند در صورت تکمیل  ظرفیت مراکز اقامتی مجاز این اقامتگاه ها نیز همکاری کنند.

رئیس داره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت گفت: بند دیگر این مصوبه آن بود که تورهای گردشگری غیرمجاز حق ندارند تحت هیچ شرائطی در این شهرستان فعالیت کنند و اگر هم مواردی دیده یا گزارش شود برابر قانون با آن دسته از افرادی که در این بخش به شکل غیرمجاز فعالیت دارند برخورد و مجازات می شوند.

متاجی با بیان اینکه در این شهرستان ۱۸ واحد پذیرایی شامل هتل ها ، متل ،هتل آپارتمان ، مجتمع خدمات رفاهی و … وجود دارد ، گفت :  این تعداد مراکز دارای یک هزار و ۲۰۰ تخت هستند ضمن انکه در مجموع ۴۰۰ باب خانه مسافر هم در این شهرستان شناسایی شدند که تاکنون زمینه برای مجوز دار شدن ۲۰۰ واحد فراهم شده است.

وی همچنین شمار خانه های مسافرهای بی نام و نشان در این شهرستان را نزدیک به هزار واحد پیش بینی کرد  و در عین حال گفت :  در این شهرستان  ۶ دفتر خدمات مسافرتی هم فعالیت دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت گفت : از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر مسافر و  گردشگر که ۲۶ هزار نفرشان خارجی از کشورهای عمان ، قطر ، عراق ، عربستان ، کشورهای حاشیه خیلج فارس و آلمان ، اتریش و سوئد بوده اند وارد این شهرستان شدند و از جاذبه های طبیعی ، آثار تاریخی ، مکان های گردشگری و تفریحی منطقه دیدن و بهره بردند.

متاجی  با اشاره به اینکه کلاردشت در فصل زمستان نیز به علت برخورداری از جاذبه های خاص طبیعی میزبان گردشگران خارجی است، افزود : عده ای درقالب طبیعت گرد و کوهنورد در این فصل این منطقه را که با زیبایی های شگفت انگیز و خاصی هم همراه است مقصد سفرهای خود بر می گزینند.

گردشگران خارجی از مراکز اقامتی غیر استاندارد استفبال نمی کنند

نائب رییس جامعه هتلداران مازندران نیز گفت: متاسفانه به علت عدم حمایت های لازم از صنعت هتلداری و غیراستاندارد بودن برخی از این مراکز اقامتی بسیاری از مسافرها بویژه خارجی ها اقبال کمتری برای اقامت در این مراکز از خود نشان می دهند.

عبدالصمد ملکپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دولت باید با ارائه تسهیلات کم بهره و دراز مدت برای استانداردسازی و حتی بازسازی برخی از این مراکز اقامتی که به مرور زمان در حال فرسوده شدن هستند ، از فعالان این صنعت حمایت کند که متاسفانه تاکنون چنین حمایتی از این قشر نشده است.

وی اظهارداشت : با همه مشکلات موجود در این مراکز اقامتی ،در عین حال مسوولان ذیربط نباید اجازه دهند که عده ای با چشم پوشی از حق و حقوق این قشر که سرمایه گذاری های کلانی برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در این مناطق کرده اند ، ضایع شود.

نائب رئیس جامعه هتلداران مازندران گفت : طبیعتا یک هتلدار با هزار امید و آرزو  سعی کرده چنین مکانی با سرمایه گذاری آنچنانی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران مهیا کند اگر قرار باشد در کنار این مراکز اقامتی مجاز ، عده ای با هدایت مسافران و گردشگران و قراردادن خانه های مسافر بدون نام و نشان  در اختیار آن ها فعالیت کنند چنین اقدامی در حقیقت ظلمی در حق این قشر از این جامعه است.

ملکپور افزود : برخی از شهرستان های مازندران از جمله کلاردشت به دلیل برخورداری از شرائط خاص از جمله طبیعت بکر و قلل مرتفع نظیر علم کوه و تخت سلیمان در فصول سرد سال نیز پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است درحالی که بررسی شده ضریب اشغال تخت مراکز اقامتی در این منطقه حتی در زمان پیک مسافر هم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و این وضعیت به ضرر یک هتلدار می باشد.

جلوگیری از فعالیت اقامتگاه های غیررسمی 

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در نشست شورای اداری شهرستان کلاردشت گفت :  کلاردشت برخلاف دیگر شهرستان های مازندران از توان اکولوژیکی بالایی برخوردار است و علاوه بر بر دارا بودن آثار طبیعی مانند دریاچه دریوک ، رودخانه جوشان سردابرود ، قلل مخروطی شکل تخت وسلیمان و علم کوه بناهای تاریخی فراوانی نیز دارد و طبیعتا در تمامی فصول سال پذیرای مسافران و گردشگران فراوانی است .

سیف الله فرزانه افزود :  آب و هوایی که این منطقه دارد در هیچ جای کشور چنین شرائطی ندارد و آنچه دیده و گزارش شده مردمان این دیار در حوزه هنر صنایع دستی از جمله فرش کلاردشت که قدمت چندین هزار ساله دارد حرفی برای گفتن دارند در عین حال شماری از مسافران و گردشگران خارجی سعی می کنند علاوه بر استفاده از این مواهب طبیعی از هنر صنایع دستی این شهرستان نیز دیدن کنند.

وی ادامه داد : منتهی با همه این ویژگی های منحصربفرد باید برای اقامتگاه های رسمی و غیر رسمی این منطقه به شکل هدفمند و قانونمند برنامه ریزی کرد به عبارتی درآمد حاصل از گردشگران ورودی به این منطقه به شکل برابر میان اقامتگاه های رسمی مجوز دار توزیع و از فعالیت اقامتگاه های بدون مجوز جلوگیری شود .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که خانه های مسافر در حقیقت یک ظرفیت و کمک یار تاسیسات گردشگری در این استان هستند منتهی در اولویت دوم باید قرار گیرند به عبارتی تا زمانی که اقامتگا های رسمی مانند هتل ها ، متل ها ، مهمانپذیر ها و دیگر تاسیسات گردشگری مجاز پاسخگوی نیاز مسافران و گرشگران باشند و ظرفیت این مراکز اقامتی مجاز تکمیل شد آن وقت مسافران و گردشگران بی سرپناه را باید در خانه مسافرهای شناسنامه دار هدایت کرد .

به گفته فرزانه ، از ابتدای امسال تاکنون دست کم ۷۵ میلیون مسافر اقامت در شب در استان مازندران ثبت شده است  و نکته مهم تر با توجه به گرانی بنزین طبیعتا در عید نوروز اولویت نخست سفرها برای مسافران مازندران است .

وی ابراز امیدواری کرد که اقدامات خوبی برای ساماندهی خانه مسافرها در این استان انجام گرفته ضمن آنکه امسال برای شهرستان کلاردشت در آستانه نوروز تیم خوبی برای اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر انتخاب شده است و سعی می شود به نحوی مدیریت شود که همه مردم این منطقه از درآمدهای صنعت گردشگری به بهترین شکل بهره ببرند.

در مازندران  ۷۶ هتل ، ۸۸ هتل آپارتمان ، ۳۶ متل و مجموعه های اقامتی بین راهی فعالیت دارد

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *