کلیسای سنت لازاروس _ نگین قبرس

یکی از مهمترین جاذبه های لارناکا، کلیسای سنت لازاروس است، کلیسایی با نمای جذاب و دیدنی. قدمت این کلیسای سنگی به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل می گردد و همیشه پر از توریستانی است که خودشان را به اینجا رسانده اند تا یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر را ببینند. با دیدن بنای سنگی باشکوه این کلیسا می فهمید که به یکی از جذاب ترین جاذبه های این شهر آمده اید.

کلیسای سنت لازاروس یکی از مهمترین آثار بیزانس در قبرس است که قدمت آن به اواخر قرن ۹ برمی گردد و بر روی بقایای دو کلیسای دیگر ساخته شده است. این کلیسا توسط لئوی ششم به خاطر انتقال بقایای سنت لازاروس به قسطنطنیه ساخته شد. در واقع این کلیسا، یادبودی برای آجیوس لازاروس یکی از پیروان عیسی مسیح است، کسی که می گویند با معجزه ی حضرت عیسی بعد از مرگ زنده شد و به مدت ۳۰ سال دیگر در لارناکا زندگی کرد. لازاروس در سال ۳۳ میلادی به قبرس رفت و اولین راهنمای مذهبی این جزیره شد و بعد از مرگ هم در همین شهر به خاک سپرده شد.

 

این کلیسا سنگ کاری های جذابی دارد که با غروب خورشید در هنگام غروب رنگ گرم جذابی پیدا می کند برای همین خیلی ها دوست دارند در هنگام غروب به دیدن این کلیسا بروند. البته به غیر از نور طلایی خورشید در شب قسمت های مختلف کلیسا پر از نورهای طلایی می شود و جلوه ی خاصی پیدا می کند. کنده کاری های روی این کلیسا جذاب است و در هر گوشه ای می توانید عکس های به یاد ماندنی و کارت پستالی بیندازید.

فراموش نکنید که از موزه ی سنت لازاروس هم دیدن کنید این موزه درست در پشت کلیسا قرار دارد و آثار هنری نقره ای زیادی در آن به نمایش در آمده است. این کلیسای سنگی که در مرکز لارناکا قرار گرفته بدون شک یکی از مهمترین بناهای به جای مانده از زمان بیزانس است و با بازدید از آن مطمئنا تحت تاثیر معماری بینظیر آن قرار می گیرید. در این کلیسا در روزهای خاصی از سال رویدادهای مشخصی برگزار می شود و عده ی زیادی از ساکنان جزیره و توریستان را به این محل می کشاند.

 

تاریخچه کلیسای سنت لازاروس

عرب ها از سال ۶۴۹ مدتی بر قبرس حکومت کردند و این طور که مشخص است محل قبر لازاروس در آن دوره گم شده بود. در سال ۸۹۰ قبری در لارناکا پیدا شد که نوشته های روی کتیبه اش نشان می داد مقبره ی لازاروس است. امپراتور لئوی ششم بقایای لازاروس را در سال ۸۹۸ به شهر خودش قسطنطنیه فرستاد. این بقایا بعدها در قرن ۱۳ در طی جنگ های صلیبی چهارم به سرقت رفت و به مارسی برده شد. امپراتور لئو در ازای این جابجایی در اواخر قرن ۹ و اوایل قرن ۱۰ کلیسایی به اسم لازاروس را در قبرس و در همان محل کشف مقبره لازاروس ساخت.

 

با فتح قبرس توسط عثمانی ها این کلیسا به مسجد تبدیل شد و در همان اوایل دوره ی عثمانی سه گنبد و برج ناقوس کلیسا از بین رفتند اما به دلیل اینکه در این محل یک قبرستان مسیحی وجود داشت مسیحی ها در سال ۱۵۸۹ این بنا را به قیمت زیادی خریدند و دوباره آن را به کلیسا تبدیل کردند. در آن زمان پادشاهان عثمانی ساخت برج ناقوس در کلیسا را ممنوع کرده بودند چون می ترسیدند در این محل آشوب و طغیان صورت بگیرد.

در سال ۱۹۷۰، آتش سوزی بیشتر بخش های کلیسا را از بین برد. در طول نوسازی های سال ۱۹۷۲ با حفاری های باستان شناسی در محوطه و داخل این کلیسا یک تابوت مرمری و آثار هنری زیادی پیدا شد. در زیر محراب کلیسا بخشی از بقایای از اسکلت انسانی در یک کلیسای مرمری پیدا شد و مشخص شد بخشی از بقایای لازاروس در همین کلیسا مانده است.

blank
معماری کلیسای سنت لازاروس

این کلیسا از نظر معماری زیر بنای مربعی شکل و گنبدهای جذاب دارد و داخل کلیسا از یک شبستان مرکزی، دو راهرو و سه گنبد تشکیل شده است. در طول قرن های ۱۵ و ۱۶ یک دالان گوتیک به دیواره ی جنوبی کلیسا اضافه شد در این دالان کتیبه های یونانی، لاتین و فرانسوی زیادی به چشم می خورد. در سال ۱۸۵۷، امپراتورهای عثمانی دوباره به کلیسای های قبرس اجازه دادند تا برج ناقوس داشته باشند برای همین در همان سال برج ناقوس کلیسا بازسازی شد.

در نزدیکی محراب اصلی کلیسا پله هایی هست که به پایین رفتن از آن ها به دخمه ای می رسید که تابوت مرمرین اما خالی لازاروس در آن جا قرار دارد. یکی از زیباترین قسمت های این کلیسا منبر است که به طرز زیبایی با طلا تزئین شده است. بر روی یک ستون دیگر منبر یک مجسمه ی نقره ای دیگر هست که برای سال ۱۶۵۹ است.

بازدید از کلیسای سنت لازاروس

بیشتر گردشگران دوست دارند تا در حوالی غروب به دیدن این کلیسا بروند پس اگر دوست دارید در کنار کلیسا عکس های خوبی بیندازید هنگام طلوع آفتاب را برای دیدن کلیسا انتخاب کنید و برای صبحانه به لب ساحل بروید. این کلیسا در بخش جنوبی مرکز تاریخی لارناکا، در نزیدکی ساحل Finikoudes قرار دارد پس می توانید بعد از بازدید از آن سری به جاذبه های اطراف و ساحل بزنید. ورود به این کلیسا رایگان است و ساعت کاری آن در زمستان و تابستان متفاوت است.

مرتبط:

کلیسای تمپلیاکیو فنلاند با سازه های عجیب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *