حساب اقماری

گردشگری ایران صاحب حساب اقماری شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری از آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری (TSA) به منظور سنجش اثرات اقتصادی صنعت گردشگری در کشور خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی، علیرضا رحیمی گفت: اواخر سال گذشته قرارداد “استقرار حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری” بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مرکز آمار ایران به منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید.

او افزود: به دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهانگردی، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بستر لازم به منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب اقماری گردشگری (TSA) از ابتدای سال جاری در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با تاکید بر اینکه هدف کلی از تهیه حساب اقماری گردشگری (TSA) سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به صورت سالانه است، یادآور شد: با وجود آمادگی برای اجرای حساب‌های اقماری در کشور از آغاز امسال، متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود در بخش سفر، امکان مرحله اجرای آن فراهم نشد که با توجه به از سرگیری سفرها این طرح وارد فاز اجرا خواهد شد.

رحیمی گفت: حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

به گفته او بسیاری از کشورها، استقرار نظام حساب‌های اقماری گردشگری را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با استفاده از این حساب‌ها و نیز با ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، سیاستگذاری‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های خرد حوزه گردشگری را مدیریت می‌کنند.

رحیمی ابراز امیدواری کرد: با تهیه حساب اقماری گردشگری گام مهمی برای ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، مقایسه رشد صنعت گردشگری با سایر بخش‌ها، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی و تراز پرداخت‌های ملی برداشت خواهد شد. ‌‌‌‌

منبع:ایمنا

مرتبط:

تمجید و دعوت دبیرکل جهانی گردشگری از ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *