گردشگری رویداد چیست؟

گردشگری رویداد برای مقصدهای گردشگری (چه کوچک چه بزرگ) عنصری کلیدی برای توسعۀ گردشگری به شمار می رود. روستاها و شهرها به شکل فزایندهای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنـگ و طبیعـت خـود را بـا گردشگران به اشتراک بگذارند.

blank

گردشگری رویداد راهکاری

نوین جهت توسعه اقتصادی پایدار

در جوامع محلی و روستائی

می باشد و یکی از اشکال سفر

می باشد که در آن فرد برای دیدن

یک رویداد،سفر میکند و یا در حین

سفر خود از رویدادی بازدید میکند

 

 

به گزارش سایت ایران تراول ادوایس، رویدادها در سراسر زندگی انسان‌ها، در همۀ زمان‌ها و همۀ فرهنگ‌ها وجود داشته اند و نقش قدرتمندی در نظام اجتماعی هر جامعه دارند. با افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، رویدادها همچون فرصتی برای احیای مجدد سنت‌ها تلقی شدند.بعضی از رویدادها به همان شیوۀ سنتی برگزار می شوند و بعضی دیگر با تغییر و نوآوری همراه بوده اند.ویژگی اصلی رویدادها در منحصر به فرد بودن و موقتی بودن آنهاست.

امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها مهم و حیاتی اند.افزایش اوقات فراغت باعث افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده است.در حال حاضر، دولت‌ها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعۀ اقتصادی، سازماندهی به ملت و بازاریابی مقصد استفاده می کنند.

مزایای جشنواره‌ها و رویدادهای ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقش این رویدادها بویژه از بعد بهبود کیفیت زندگی به واسطه تقویت اقتصاد محلی، اشتغال زایی، توسعه مقاصد روستایی، ارتقای فرهنگ و تاریخ بومی و فراهم آوردن فرصتهای تفریحی، فرهنگی و آموزشی برای ساکنین، پروراندن حس غرورملی، کمک به حفاظت از محیط‌های طبیعی و اجتماعی و فرهنگی حساس، سهیم بودن درتوسعه پایدار منطقه و ایفای نقش به عنوان مقصدی برای بازدیدکنندگان واجد اهمیت است.

هدف اساسی جشنواره‌های محلی تنها به بازآفرینی روح جشنهای قدیمی و اجراهای سنتی محدود نمی‌شود بلکه پیام آموزشی برای نسلهای جدید به همراه دارد تا بیشتر درباره آداب و رسوم و فرهنگ خود بیاموزند و آن را حفاظت کرده و تداوم بخشند به این ترتیب توسعه رویدادهای محلی در این مناطق، نقش به سزایی در توسعه گردشگری و کمک به پایداری جامعه محلی از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی خواهد داشت.

یک رویداد موفق موجب افزایش طول مدت اقامت و پرداختی‌های گردشگر می‌شود در نتیجه ورود گردشگر به منطقه به خاطر وجود رویداد ویژه یا جشنواره با خود پول، تنوع بازار، اشتغالزایی و افزایش درآمدزائی واقعی و بالقوه اهمیت دارد.

امروزه در ایران جشنهای آئینی و جشنواره‌های بسیاری که هر کدام بر اساس آئین، سنت و یا عقیده مردمان خطه ای از کشور در دوران کهن شکل گرفتهاست، وجود دارد که در فهرست آثار ملی ایران میراث فرهنگی ناملموس در دفتر ثبت آثار و حفظ و بقای میراث معنوی و طبیعی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت میراث فرهنگی نیز ثبت
شده اند و سالانه در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود.

منبع خبر:وبسایت اخبار رسمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *