گردشگری زمستانی در خوزستان

قلعه‌ی شوش

قلعه‌ شوش قلعه‌ای است که توسط ژاک دمورگان برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شوش بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شد. از مهم‌ترین آثار به دست آمده از این تپه‌ها می‌توان به مجسمه‌ معروف ملکه ناپیر اسوستون، لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بزکوهی و قانون حمورابی اشاره کرد. این قلعه، نقشه‌ای قرون‌وسطایی دارد.

 آرامگاه دانیال نبی در شوش

در مورد محل دفن پیکر دانیال‌نبی اختلاف نظر وجود دارد اما هر سال صدها تن از ایرانیان یهودی بر روی تپه‌ ارگ شوش جمع می‌شوند و به پیامبرشان ادای احترام می‌کنند. دانیال، پسر یوحنا پیامبری است که نسب‌ وی به یهودا فرزند یعقوب نبی می‌رسد. آن‌چه بیش از همه محل استناد و توجه است، حضور وی در شهر باستانی شوش و در ‌‌نهایت وفات او در همین مکان است.

  زیگورات

بنای عظیم معبد پنج طبقه «زیگورات چغازنبیل» در اطراف شوش هم‌اکنون یکی از بناهای عظیم خاورمیانه است که با دیوارهای تو در تو و هزاران خشت و آجر بر تپه‌ای بنا شده و کتیبه‌های آجرین با خط میخی عیلامی قدمت این بنا را آشکار می‌سازد.

 آسیاب‌های شوش

سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان، برای استفاده از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شد. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشار‌ها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل‌توجه هستند. در سفرنامه یک باستان‌شناس فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

روستاى لیوس

روستاى لیوس در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت واقع شده است. على‌رغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستاى تاریخى، در بافت کهن آن، هنوز نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایى مراسم مختلف به شیوه کاملا سنتى است. این روستا داراى یک سبک خاص معمارى است به نحوی که از تمام بخش‌هاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می‌شود.

 بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه یعقوب‌لیث صفاری در شرق دزفول واقع شده است. یعقوب‌لیث صفاری زبان پارسی را نخستین‌بار پس از ورود اسلام به ایران دوباره به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد.

لسترنج در كتاب سرزمین‌های خلافت شرقی درباره بندر خرمشهر (محمره) می‌نویسد: «بندر محمره» (خرمشهر) در كنار نهر حفار در جای سابق شهر بیان واقع شده‌است. نهر حفار نواحی بالای شط‌العرب (اروندرود) را به دو قسمت بالای كارون متصل می‌كند. یاقوت، جزیره بزرگ را كه بین دو شط یعنی شط‌العرب و كارون واقع‌شده «میان رودان» نام داده است.

مکان‌های دیدنی و تاریخی

از محوطه‌هاي تاريخي ‌منطقه ‌مي‌توان‌ به  بندرسرق‌ كه مركز صادرات شيشه و مصنوعات سفالي و دستي است، اشاره كرد. شهرك ولي عصر، ساختمان هلال‌احمر، مسجد ولي‌عصر، كاخ فيليه و مسجد جامع خرمشهر از ديگر آثار ديدني شهرستان خرمشهر به شمار مي‌آيند.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *