گردشگری

گردشگری لازمه فرهنگ یزد است

امام جمعه بخش مرکزی و نائب رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان یزد به ظرفیت یزد در دو جایگاه علمی و مذهبی و همچنین زندگی مسالمت آمیز ادیان اشاره کرد و گردشگری را لازمه فرهنگ غنی یزد دانست.

آیت الله «سیدکاظم مدرسی» در نشست با تعدادی از فعالان گردشگری به جایگاه کشور ایران در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه تمدن اسلامی سومین کشور پس از مصر و عربستان صعودی است که البته دشمنان اجازه نزدیک شدن به این کشورها را نداده‌اند.

وی یزد را دارای برند بالاتری در کشور اسلامی ایران دانست و گفت: یزد با داشتن قدیمی‌ترین مسجد در دنیای اسلام (مسجد فهرج) که متعلق به نیمه اول قرن اول اسلامی است، برند بالاتری دارد هر چند که از این ظرفیت استفاده نکردیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به ترویج یزد در دو دیدگاه علمی و تعامل با دیگران (زندگی مسالمت آمیز ادیان) توسط یزدیها، تصریح کرد:در جایگاه علمی و مذهبی به علت دارالعمل بودن و دارالعباده بودن خصوصا با داشتن ظرفیت حوزه‌های علمیه و همچنین به علت تعامل ساختاری و نشست و برخاست با سایر فرق و مذاهب با در نظر گرفتن حدود یکدیگر، ظرفیت بزرگی را به خود اختصاص داده‌ایم.

نائب رئیس حوزه‌های علمیه استان با اشاره به این که امروزه گردشگری لازمه و ضرورتی برای فرهنگ ماست، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم درهای شهر و فرهنگمان را به روی مردم ببندیم، پس گردشگری یک لازمه است که باید نکاتی را در خصوص آن مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به فرهنگ غالب و غنی یزد از نظر ایرانی بودن و اسلامی بودن، تصریح کرد: تنها کافی است به پیشینه کشورمان توجه کنیم زمانی که تمام کشورهای اطرافمان مستعمره بودند، ایران با وجود جنگ‌های متعدد مستمعره نشد و دشمنان نتوانستند فرهنگ مغلوب شدن را بر ما چیره کنند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد به لازمه توجه به حق زیبایی شناسی یزد فارغ از هر نوع نژاد پرستی اشاره کرد و گفت: البته باید توجه داشته باشیم که اگر قرار باشد گردشگری به این فرهنگ غالب، بی‌توجهی کند، متضرر هستیم اما این مسئله به معنای برخورد کردن با گردشگری نیست بلکه باید زیبایی‌های این فرهنگ دیرینه را به خوبی نشان دهیم.

وی با بیان این که تدبیر و راهکار انتقال فرهنگ، هنر واقعی است، اظهار کرد: گردشگری باید برای انتقال غیرمستقیم و هنرمندانه زیبایی‌ها و شاخصه‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی راهکارهای هنرمندانه‌ای را بیندیشد.

مدرسی با تاکید بر این که نمادها و برندهای یزد را باید به خوبی حفظ کرد، گفت: اگر این مهم حفظ نشود، در این جریان باخته‌ایم.

وی مراکز و محافل دینی در یزد را یکی از این نمادها برشمرد و گفت: باید برای حفظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها، آداب و احترام به نمادهای دینی مانند بناهای تاریخی و مذهبی حفظ و رعایت شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که مدیریت کردن و رها نشدن این آداب‌ها به معنای سلب آزادی نیست، گفت: ما باید مهمانان خود را راهنمایی کنیم و صاحبخانه وظیفه دارد هنرمندانه این مسئله را منتقل کند.

وی با اشاره به ضعف یزد در خصوص برخورداری از زباندانان مسلط به فرهنگ در حوزه گردشگری تصریح کرد: متولیان باید در این زمینه توازن برقرار کنند چرا که ما زباندانان مسلط زیادی داریم که لازم است به فرهنگ اصیل نیز مسلط شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *