گردشگری-ورزشی

گردشگری ورزشی چیست؟(بخش دوم)

گردشگری ورزشی نرم زمانی است که مسافر برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی تفریحی یا سرگرمی‌های این چنینی سفر می‌کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌گردی Hiking))، اسکی و قایق‌رانی تفریحی در این دسته قرار می‌گیرند. با وجود این که پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر تاثیر بزرگ و قابل توجهی در صنعت ورزش نداشته، اما چندان بی‌تاثیر نبوده است.

فراهم شدن امکان خرید بلیت مسابقات ورزشی به شکل آنلاین، دسترسی به منابع متعددی را فراهم کرده که تا دهه‌های پیش امکان‌پذیر نبود. امروزه ما از مدت‌ها قبل به‌طور دقیق می‌دانیم که یک رویداد ورزشی کجا و در چه تاریخی برگزار می‌شود. حتی می‌توانیم بلیت آن را زودتر تهیه کنیم و خود را برای هزینه‌ها و زمان سفر برای تماشای یک رویداد آماده کنیم.

گردشگری ورزشی نه تنها امروزه جایگاه مهمی در فناوری دارد بلکه بخشی از گسترش خود را مدیون پیشرفت‌های تکنولوژی است. اکنون می‌خواهیم بدانیم مخاطبان گردشگری ورزشی چه افرادی هستند؟ مخاطبان گردشگری ورزشی با توجه به نوع ورزش مورد نظر، بررسی می‌شوند و از ورزشی تا ورزش دیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند.

اما، بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که بیشتر مخاطبان این نوع از گردشگری را مردان بین ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند و از نظر اقتصادی در حد متوسط قرار می‌گیرند. مطالعه‌ دقیق‌تر آمار و ارقام، چشم‌انداز دقیق‌تری در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، علاقه‌مندان به ورزش‌های کریکت و راگبی معمولاً مسن‌تر از طرفداران معمولی فوتبال و بسکتبال هستند.

در حالی‌که ورزش‌های مختلف، مخاطبان متفاوتی دارند، اما به‌طور کل همه‌ ورزش‌ها در سال‌های اخیر با رشد گردشگر روبه‌رو بوده‌اند. گردشگری ورزشی نه تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و به مرور در حال پیشرفت و گسترش است، بلکه به یکی از دلایل اصلی برای سفر و تعطیلات تبدیل شده است.

چرا گردشگری ورزشی فراگیر شده است؟

عوامل مختلفی بر افزایش محبوبیت و فراگیر شدن این بخش از صنعت گردشگری تأثیرگذار بوده‌اند. از میان آنها به مواردی مانند، دلایل و الزامات اقتصادی، نوآوری‌های دنیای فناوری و تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها می‌توان اشاره کرد که هنوز هم رشد روزافزون این بخش را به دنبال دارند.

دلایل و الزامات اقتصادی نیاز به توضیح ندارد چرا که افراد برای شرکت در هر نوع گردشگری ورزشی ملزم به پرداخت هزینه‌های آن هستند. بنابراین، این بخش می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد باشد. به‌علاوه، تغییر شکل شغل‌ها در جوامع سبب شده که در سال‌های اخیر ساعات کاری کاهش پیدا کنند و بر زمان تفریح، استراحت و تعطیلات افزوده شود.

پیشرفت تکنولوژی نیز بار انجام بسیاری از کارها را از دوش مردم برداشته است. افزایش درآمدها و در کنار آن افزایش زمان تفریحات و سرگرمی سبب شده که افراد و خانواده‌ها برای انجام فعالیت‌های ورزشی و هزینه کردن برای سفرهای مرتبط با ورزش، تمایل بیشتری نشان بدهند. اما، نوآوری‌های دنیای فناوری چیست؟

یکی دیگر از عواملی که سبب استقبال مردم از این نوع گردشگری و گسترش آن به بخش وسیعی از دنیا شده، رشد و پیشرفت‌هایی است که در زمینه‌ فناوری به‌وقوع پیوسته و یکی از بهترین نمونه‌های تاثیر فناوری بر این بخش از گردشگری، ظهور انواع جدیدی از وسایل حمل‌ونقل است.

با اختراع اتومبیل و فراهم شدن امکان سفر هوایی در قرن اخیر، افراد به‌راحتی می‌توانند برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی به آن سر دنیا سفر کنند. این سفر به نقاط دوردست نیازمند فراهم شدن امکانات اقامتی متعدد مثل هتل، مسافرخانه و انواع اقامتگاه است. علاوه بر نقش حیاتی افزایش راه‌های حمل‌ونقل و امکانات اقامتی، ابداعات در فناوری‌های مرتبط به رسانه در گسترش این نوع از گردشگری تأثیرگذار بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *