آرامگاه عطار

گنبد تاریخی آرامگاه عطار در نیشابور مرمت شد

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور از پایان عملیات مرمتی گنبد تاریخی آرامگاه عطار و کاشیهای فیروزه‌ای آن در این شهر خبر داد.

محمداسماعیل اعتمادی‌مقدم گفت: نیشابور نه تنها بخاطر جاذبه‌های باستانی، تاریخی، طبیعی و بوم‌گردی خود بلکه به عنوان محل میراثهای مهم فرهنگ ایران زمین همچون آرامگاههای خیام و عطار و مجموعه موزه‌ای شادیاخ به عنوان یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی در خراسان رضوی مشهور است.

وی افزود: به همین خاطر مرمت مستمر و شایسته این میراث درخشان ایران در جهان مورد توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور  ادامه داد: اجرای پروژه مرمت کاشیهای تاریخی گنبد آرامگاه عطار از مهر ماه امسال توسط متخصصان میراث فرهنگی آغاز شد.

وی گفت: ظرف این مدت تاکنون تمام کاشیهای گنبد فیروزه‌ای آرامگاه عارف و شاعر نامدار ایران زمین که بر اثر فرسایش عوامل طبیعی همچون گرما، سرما، بارندگی و گرد و خاک فرسوده و تخریب شده بود به شکلی شایسته و حرفه‌ای مورد مرمت متخصصان این حوزه قرار گرفت.

اعتمادی‌مقدم افزود: این عملیات مرمتی با هزینه چهار میلیارد ریال به ‌صورت کامل اجرا شد و هم‌اکنون به اتمام رسیده است.

آرامگاه عطار نیشابوری که به شماره ۱۱۷۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، واقع در میانه باغی مصفا در فاصله دو کیلومتری آرامگاه حکیم عمر خیام در نیشابور قرن نهم هجری قمری در دوره حکومت امیرنظام‌الدین علی‌شیر نوایی از فرمانروایان خوشنام سلسله تیموریان در قالب یک بنای هشت ضلعی با سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی با حجاری اشعاری بر روی آن، ساخته شد. این بنا که بطور کامل در دوره پهلوی دوم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در دهه ۱۳۷۰ مرمت شده است.

۲۵ فروردین‌ ماه هر سال در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران با عنوان “روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری” نامگذاری شده است.

ویژه‌برنامه بزرگداشت جهانی این عارف و شاعر نامدار ایرانی که قرنهاست آوازه‌اش از مرزهای کشورمان گذشته و شهرتی جهانی یافته، قرار است به همت سازمان یونسکو فروردین ‌ماه سال آتی در نیشابور واقع در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد برپا شود.

“شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری” از حاملان بزرگ فلسفه اشراق، با تاثیرگذاری عمیق خود بر تاریخ تفکر معنوی ایرانیان، از بزرگان مشایخ تصوف بود که سال ۵۳۷ هجری قمری در قریه کدکن خراسان به دنیا آمد و چون به داروفروشی و عطاری اشتغال داشت با لقب “عطار” معروف شد.
در مقام و جایگاه عرفانی عطار همین بس که جلال‌الدین محمد بلخی شاعر بلندآوازه ایران زمین که به مولوی مشهور است درباره او گفته است: هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.
معروفترین آثار ادبی عرفانی عطار در نظم و نثر که آنها را به عدد سوره‌های قرآن کریم ۱۱۴ دانسته‌اند “دیوان قصیده‌ها و غزلها” شامل حدود ۱۰ هزار بیت شعر است. “الهی‌نامه، خسرونامه، پندارنامه، اسرارنامه و مصیبت‌نامه” نیز مثنویهای این شاعر هستند.

“منطق‌الطیر” مشهوترین مثنوی عطار با حدود هفت هزار بیت است که در آن مراتب سیر و سلوک و نیل به حق و توحید را از زبان مرغان طالب جستجوی سیمرغ بیان و هفت مرحله را شامل “طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فنا” تشریح کرده است. “تذکره الاولیا” دیگر تالیف مهم شیخ عطار است آن را به نثر فارسی نوشت.

عطار در جریان بیداد خونبار و ویرانگر مغول به سال ۶۲۷ هجری قمری در نیشابور به قتل رسید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تلاقی آرامگاه عطار نيشابورى و کمال الملک

نیشابور _شکوه تمدن ایران‌زمین

جاجرم _جلوه‌گاه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *