خانه سالار یزد

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد

میبد یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های استان یزد است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، میبد یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های استان یزد است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. این شهر دو تا دهستان به نام‌های بفروئیه و شهدا دارد.

جالب است که بدانید میبد به عنوان یکی از کانون‌های اولیه یکجانشینی ایران معرفی شده است. این شهر تاریخی یادگاری و نشانه‌ای از تمدن مردم این منطقه باقی مانده که در زمینه جذب گردشگر توانایی بالقوه‌ای دارد.

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد + تصاویر

از جاذبه های گردشگری میبد، اثری تاریخی به نام خانه سالار است که از مهم‌ترین اماکن دیدنی این شهر محسوب می‌شود. وقتی وارد این خانه می‌شویم، با معماری مرسوم در خانه‌های سنتی یزدی رو به رو می‌شویم. خانه سالار را ۴ باغ به همراه اتاق‌های متعدد احاطه کرده که ۳ ورودی دارد. یک طرف آن یادگاری از حاجی سالار، نوادگان حکیم از طبیبان نامی روزگار خود و دوران قاجار در محله باغشاهی است که در میبد بالا قرار دارد.

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد + تصاویر

از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به قرینه سازی فضای غربی و شرقی آن اشاره کرد. از زیبایی‌های خانه سالار احاطه شدن آن از ۴ طرف توسط درختان میوه و باغات انار است. خانه سالار در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پس از گذراندن مدت زمان مرمت و بازسازی از طرف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد به عنوان پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است.

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد + تصاویر

این بنا تنها بخشی از ظرفیت گردشگری شهر میبد به شمار می‌رود که علاوه بر این می‌توان از خانه‌های تاریخی دیگری از جمله خانه گلشن یزد، خانه حاج ملک میبد یزد، خانه آیت الله حائری و … اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *