یاش-رومانی

یاش ، پایتخت فرهنگ رومانی

شهر یاش که قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور رومانی در آن قرار دارد، ترکیبی از فرهنگ‌های متنوع اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر یاش رومانی (Iași) با ارتفاع ۹۵ متر از سطح دریا، یک شهر دانشگاهی است که در شرق این کشور قرار گرفته است. با توجه به مدارک باستان شناسی، شروع سکونت انسان‌ها در این شهر به قرن ششم پس از میلاد حضرت مسیح (ع) برمی‌گردد، اما تا پیش از سال ۱۴۰۸ میلادی نامی برای این شهر ثبت نشده بود. یاش که لقب پایتخت فرهنگی کشور رومانی را به خود اختصاص می‌دهد، یکی از پر بازدیدترین شهرهای جهان است که در سال ۱۳۷۸ عنوان خواهرخوانده شهر اصفهان را از آن خود کرد. با ما همراه شوید تا شما را با بهترین آثار دیدنی شهر یاش آشنا کنیم.

قدیمی‌ترین سالن تئاتر رومانی در شهر یاش

یکی از پرجاذبه‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر، تئاتر ملی یاش (Iasi National Theater) است که از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر کشور رومانی محسوب می‌شود. تاریخ ساخت این بنا به سال ۱۸۴۰ میلادی باز می‌گردد، به گونه‌ای که نمای بیرونی آن سبک معماری نئوکلاسیک و نمای داخل سالن، بازتابی از سبک هنری “باروک” و “روکو” را به تصویر می‌کشد.

معروف‌ترین موزه‌های شهر یاش

موزه ادبیات رومانی (Romanian Literature Museum)، موزه اتحادیه (Union Museum) و موزه تاریخ طبیعی از دیگر مکان‌های پربازدید شهر یاش محسوب می‌شود. همچنین کاخ فرهنگ (Palace of Culture) که نام آن در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده از دیگر بناهای پر بازدید این شهر است. جالب است بدانید که کاخ فرهنگ به سبک معماری نئوگوتیک (Neo-Gothic) طراحی شده است که چهار موزه و تعدادی از جاذبه‌های تاریخی این شهر را به خود اختصاص می‌دهد.

معروف‌ترین دانشگاه های شهر یاش  

دانشگاه ” Alexandru Ioan Cuza” که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور رومانی است، در  شهر یاش قرار دارد. این دانشگاه که لقب بهترین دانشگاه‌های کشور رومانی را به خود اختصاص می‌دهد، در زمان تاسیس خود تنها دارای سه دانشکده فلسفه، قانون و الهیات بود، اما به مرور زمان، ۱۲ دانشکده دیگر نیز به آن اضافه شد. همچنین دانشگاه فنی ” Gheorghe Asachi” نیز از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور رومانی است که سالانه حدود ۱۷ هزار دانشجو با گرفتن مدرک مهندسی از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و می‌توانند در زمینه‌های خلاقانه و تحقیقاتی مشغول فعالیت شوند.

منبع:ایمنا

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *