۸ سال گذشت؛ پیست پاکل همچنان برفکوب ندارد!

پیست اسکی پاکل حدود ۲۰ سال پیش در ۲۵ کیلومتری شهرستان شازند و ۵۵ کیلومتری اراک و در نزدیکی روستای پاکل در دامنه کوه های روستای چالهما با ارتفاع ۱۲۰۰ متر و طول ۵ کیلومتر و ۶۰۰ متر طول برای اسکی احداث شد.

این پیست را شاید بتوان تنها پیست اسکی غرب کشور قلمداد کرد، اما متاسفانه جوابگوی نیاز غرب کشور نیست و فقط مقصدی برای تپوپ سواری به شمار می رود به طوری که اگر برف خوبی ببارد علاقمندان و گردشگران تپوپ به دست راهی منطقه می شوند، اما سوال اینجاست که بعد از دو دهه تصمیمی برای تبدیل کردن پاکل به یک پیست واقعی گرفته نشده است.

سال ۱۳۹۲، قاسم عزیزی نماینده وقت مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا، گفت: برای تأمین برف‌کوب این پیست رایزنی‌هایی با وزیر ورزش‌ و ‌جوانان صورت گرفته است، پیست پاکل تنها پیست اسکی است که فاقد برف‌کوب است، تأمین هزینه‌ها برای برف‌کوب از عهده اعتبارت شهرستان خارج بوده و این امر نیازمند اعتبارات استانی و کشوری است.

هشت سال پیش، عزیزی اظهار کرد: براساس جلساتی که با وزیر ورزش‌ و ‌جوانان برگزار شده، ماشین برف‌کوب برای سال آینده در این پیست مهیا می شود و با وجود ماشین برف‌کوب و بارش مطلوب برف، علاقه‌مندان می‌توانند در فصول زمستان و بهار از این پیست برای اسکی استفاده کنند.

رییس هیات اسکی استان مرکزی نیز بهمن ماه ۹۸ به ایسنا گفت: متاسفانه بدون دستگاه برفکوب امکان استفاده از پیست اسکی شهدای سربند برای ورزشکاران این رشته وجود ندارد، استعداد زیادی در استان مرکزی در رشته اسکی وجود دارد و با راه اندازی پیست اسکی شهدای سربند، این رشته ورزشی توسعه بیشتری خواهد داشت.

محمد رئوفی با بیان اینکه به منظور تامین پیست کوب پیگیری‌های خوبی از سوی اداره کل ورزش و جوانان صورت گرفته است، افزود: دستگاه برفکوب توسط پیمانکار از آلمان خریداری شده و با پرداخت هزینه آن که حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، وارد استان خواهد شد، در غیر این صورت به یکی از سه استان دیگری که متقاضی پیست‌کوب هستند، منتقل خواهد شد.

امروز ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ است، هنوز خبری از برفکوب نیست، هنوز امکانات رفاهی در این منطقه وجود ندارد تا گردشگران بتوانند ساعات خوبی را در این پیست بگذرانند و عملا این ظرفیت عظیم که می تواند درآمدزایی بالایی حداقل برای شهرستان شازند داشته باشد و مقصدی برای گردشگران زمستانه کشور باشد، بلااستفاده باقی مانده است.

گویا برفکوبی که سال ۹۸ خریداری و وارد کشور شده، سهم پیست دیگری شده و این پیست همچنان برفکوب ندارد.

به گزارش ایسنا، پیست اسکی پاکل در حال حاضر امکاناتی چون تله اسکی دارد و با بارش برف مناسب با وجود امکانات محدود پذیرای اسکی بازان و گردشگران است، اما یک حساب سرانگشتی کافی است که بدانیم این ظرفیت هم همچون دیگر ظرفیت های استان مرکزی نصفه و نیمه بکار گرفته شده و گویا بکارگیری این ظرفیت برای تولید ثروت و جذب گردشگر ورزشی و طبیعی در اولویت های متولیان صنعت گردشگری و ورزش و البته در اولویت های مسئولان استان قرار ندارد!

بارندگی های کم، سرمایه گذار را می‌پراند

معاون گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا در خصوص ظرفیت گردشگری پیست اسکی پاکل اظهار کرد: سرمایه گذاری برای پروژه های گردشگری به منظور واگذاری بدین شکل است که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در یک منطقه یا ظرفیت گردشگری خاص به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مراجعه می کند و با اخذ موافقت، زیرساخت های گردشگری را در منطقه مورد نظر خود ایجاد می کند.

حسن حسینی افزود: پیست اسکی پاکل به عنوان یک ظرفیت گردشگری معرفی می شود، اما تا امروز سرمایه گذاری در خصوص این پیست مراجعه نکرده است، البته در برهه ای از زمان تحت نظر اداره کل ورزش و جوانان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: شاید این پیست استانداردهای لازم گردشگری را نداشته باشد، اما اگر سرمایه گذار اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری کند، قطعا این مجموعه به عنوان ظرفیت گردشگری زیرنظر میراث فرهنگی قرار می گیرد در غیر این صورت میراث فرهنگی به دلیل عدم مالکیت نمی تواند به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه اقدامی انجام دهد.

وی در خصوص عدم استقبال سرمایه گذاران از این ظرفیت گردشگری در استان مرکزی گفت: شاید به دلیل عدم دریافت بارندگی های خوب سرمایه گذار خیلی راغب به حضور در این منطقه نباشد، برای مثال تا ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰، عملا بارش برفی در منطقه نداشتیم و مسلما چنین شرایطی، برای سرمایه گذار مطلوب نیست.

حسینی تصریح کرد: میراث فرهنگی مباحث حمایتی از سرمایه گذار را دنبال می کند و سرمایه گذار پس از بررسی و مطالعه منطقه، ایده های خود برای ایجاد زیرساخت های جذب و ماندگاری گردشگر را ارائه می کند. قطعا برای ایجاد رستوران و واحدهای اقامتی، ضمن ارائه مشاوره از سوی کارشناسان گردشگری، می توان حمایت معنوی و حتی مادی در قالب تسهیلات برای سرمایه گذار داشت.

به گزارش ایسنا، مسلما جمعه هفته جاری، با توجه به بارش های برف در منطقه شازند، شاهد ورود موجی از اسکی بازان و گردشگران زمستانی به منطقه خواهیم بود، اما سوال اینجاست که آیا برای تعطیلات پایان هفته، این پیست آمادگی میزبانی از گردشگران را دارد.

پیست جمعه باز می شود

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان شازند در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: پیست اسکی پاکل در حال حاضر دارای یک تله اسکی است و با توجه به بارش های خوب دریافتی در روزهای اخیر، در روزهای آینده گردشگران بسیاری را میزبان خواهد بود.

اسماعیل علیخانی با بیان اینکه مجموعه دارای پارکینگ و امکانات پذیرایی مختصری است، گفت: مجموعه در زمستان و پس از بارش برف علاقمندان بسیاری را از سراسر استان و حتی استان های اطراف می پذیرد. البته این پیست فقط جمعه ها فعال است و با توجه به بارش اخیر به گفته کارشناسان امر می توان از یکم بهمن ماه(جمعه هفته جاری) از پیست بهره برداری کرد.

پاکل همچنان بی برفکوب

وی با اشاره به اینکه پیست در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است، افزود: پیست اسکی نیازمند برفکوب است و قطعا با داشتن تجهیزات مناسب، ماندگاری برف را بیشتر می کنیم، همچنین اگر بتوانیم تعداد تله اسکی را بیشتر کنیم و یا امکانات رفاهی، رستوران، اقامتگاه و … را بیشتر کنیم مسلما گردشگران بیشتری را شاهد خواهیم بود.

علیخانی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی پیگیر باشد، می تواند برفکوب را تهیه کند، افزود: به نظر می رسد که باید یک برفکوب دست دوم و کارکرده خریداری شود و شاید هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان برای اینکار نیاز باشد، ورزش و جوانان نیز به عنوان متولی امر حمایت های لازم و پیگیری جهت تسهیل در امر خرید را خواهد داشت.

وی این پیست را تنها پیست اسکی غرب کشور دانست و گفت: اگر بارش برف خوبی را داشته باشیم که استانداردهای خاص خود را دارد، منطقه سربند که در نزدیکی سد هندودر و سد کمال صالح قرار دارد می تواند گردشگران بسیاری را جلب کند، اما باید برای خدمات دهی بهتر به ورزشکاران و گردشگران ظرفیت های موجود را به فعلیت برسانیم.

رئیس ورزش و جوانان شازند تصریح کرد: به شخصه در صدد هستم که برفکوب را خودمان تهیه کنیم و سروسامان به پیست بدهیم، البته در پایان سال قرار داریم و ولی با پیگیری می توان برای سال آینده توسعه خوبی را در پیست اسکی پاکل شاهد بود.

به گزارش ایسنا، متاسفانه هر سال تاکیدات بسیاری برای توسعه پیست و رفع کم و کاستی های آن صورت می گیرد، اما این تاکیدات سرانجامی ندارد و امسال نیز به مانند سال های گذشته شاهدیم که در نهایت عموما تیوپ به دست ها هستند که راهی پاکل می شوند و علیرغم وجود کمترین امکانات در این پیست، به دلیل علاقمندی خود هزینه ورودی را که شاید براساس داشته این پیست و یا بهتر باشد بگوییم نداشته این پیست بالا هم باشد، متقبل می شوند تا بلکه لحظاتی را شاد و توام با هیجان سپری کنند، اما این استقبال قابل توجه مقطعی باعث نمی شود فراموش کنیم که پیست اسکی پاکل ساماندهی و امکانات تفریحی، خدماتی و حتی درمانی نیاز دارد.

پذیرش گردشگرانی از دیگر شهرستان ها و استان های اطراف، ظرفیتی است که نباید از آن چشم پوشی کرد و باید با توسعه زیرساخت ها این ظرفیت را بیش از گذشته معرفی کرد و از حضور گردشگران در این منطقه به بهره برداری اقتصادی رسید، این پیست حتی می تواند ظرفیت مناسبی برای آموزش ورزش های زمستانی به علاقمندان باشد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *