تجهیزات امنیتی موزه‌های سمنان نیازمند بررسی

مسوول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان گفت: تجهیزات امنیتی و الکترونیکی موزه‌های استان به منظور افزایش ضریب امنیتی برای حفاظت از اشیای تاریخی نیازمند به‌روزرسانی است.

آرزو گل‌کار  ابراز داشت: موزه‌های استان سمنان از لحاظ امنیت وضعیت مطلوبی دارد، اما تجهیزات امنیتی الکترونیکی برای حفاظت، سالانه نیازمند به‌روز رسانی است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان هر سال اعتباراتی را برای ارتقای تجهیزات الکترونیکی برای تقویت امنیت موزه‌های خصوصی و دولتی در نظر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در استان سمنان هفت موزه دولتی و پنج موزه خصوصی فعال است، خاطرنشان کرد: در تمام شهرستان‌های استان به جز میامی و آرادان موزه  وجود دارد.

گل‌کار یادآور شد: موزه سنگ و فسیل در مهدیشهر، موزه آب در شاهرود، موزه روستایی در ۲ روستای خیج شاهرود و قاطول گرمسار، موزه تاریخ شهر و موزه سکه در سمنان از جمله موزه‌های بخش خصوصی استان است.

مسوول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان بیان کرد: ستاد بحران برای موزه‌ها در هشت شهرستان استان و یک ستاد به صورت استانی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ستاد بحران به منظور حفاظت پیشگیرانه و تسریع در حفاظت از موزه‌ها در حوادث غیرمترقبه تشکیل شده است.

مسوول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ سمنان بیان کرد: یکی از کارکردهای ستاد بحران موزه‌ها مشارکت با افراد قابل اعتماد برای حفاظت از موزه‌ها و اشیای تاریخی در زمان وقوع زلزله است.

۱۳ موزه در استان سمنان فعال است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

مدیریت شهری سمنان _ میراث‌دار تمدن کهن

 

محوطه تاریخی فخرآباد مشگین‌شهر ثبت ملی شدم

رییس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در جلسه اخیر ثبت ملی آثار تاریخی، محوطه تاریخی قره‌اولی فخرآباد مشگین‌شهر به ثبت رسید.

روح‌الله محمدی روز چهارشنبه اظهارداشت: همپنین قلعه خشتی خوللر گیلوان در شهرستان خلخال ثبت ملی شد.

او افزود: در این جلسه همچنین آثار محوطه تاریخی کمان آیی ، امامزاده ابوالقاسم شال، مسجد جامع خمس، کوشک‌خانی نمین واحد ارزش ثبت شناخته شد.

به گفته محمدی ، تاکنون تعداد آثار تاریخی، ناملموس، طبیعی، ملموس ثبت شده استان به هزار و ۸۲ مورد رسیده است.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

این استان بواسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان‌های تاریخی بیشمار از جمله موزه و گنجینه می‌باشد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف‌ترین اثر تاریخی اردبیل می‌باشد که موزه این شهر نیز در آن واقع است.
استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان شناسی ، صنایع دستی ، مردم‌شناسی ، چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، موزه صارم‌السلطنه شهرستان نمین ، موزه باستان‌شناسی شهرستان نیر ، موزه باستان‌شناسی شهرستان مشگین‌شهر و موزه باستان‌شناسی خلخال است.

مِشگین‌شهر سومین شهر بزرگ استان اردبیل در ایران است(دومین شهرستان با توجه به تشکیل شهرستان اصلاندوز و جدا شدن آن از پارس آباد). این شهر در بخش مرکزی استان اردبیل قراردارد که دارای آثار تاریخی بسیاری است.

مشکین‌شهر با مرکز استان ۹۰ کیلومتر فاصله داشته و در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله اردبیل تا مشگین شهر ۹۴ کیلومتر است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

روستای “کرملو” مشگین‌شهر

کهنه‌قلعه مشگین‌شهر کاوش می‌شود

 

تلاش شورای تهران برای حفظ معماری معاصر پایتخت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ امضا طرحی را به هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده اند که بر اساس آن، شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر ملزم می شود.

شهروندان پایتخت این روزها با موضوع تخریب خانه هایی با معماری معاصر روبرو هستند، خانه هایی که به محلات و کوچه های قدیمی پایتخت زیبایی و هویت بخشیده و به گفته بسیاری از ساکنان، روح و حال و هوای قدیمی کوچه ها را تضمین می کند.

در پی تخریب برخی از این خانه ها و با احساس وجود نقص قوانین  «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران،  طرحی را تهیه کرد که از سوی ۱۱ عضو شورای شهر (شهربانو امانی، محمد سالاری، زهرا نژادبهرام، حجت نظری، حسن خلیل آبادی، زهرا صدر اعظم نوری، ناهید خداکرمی، سیدحسن رسولی، مجید فراهانی و افشین حبیب زاده) به امضا رسیده است.

«علی اعطا» روز چهارشنبه  درباره این طرح گفت: طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران» می تواند معماری تهران در دوره معاصر به ویژه بعد از دوره قاجار ا حفظ کند.

وی تاکید کرد: برخی آثار با ارزش در محلات تهران، تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند و تخریب این بناها، اولین لطمه را به هویت شهر وارد می کند.

اعطا تاکید کرد که سیاست اصلی برای حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد-برد باشد و مالک و سرمایه گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد:‌ با تصویب این طرح، حفظ،  تثبیت و احیای میراث معماری معاصر تهران، سیاست های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر مورد توجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد:‌ همچنین در تلاش هستیم با این طرح، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره‌برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکین، ‌ تشکیل بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر تهران و ثبت آثار میراث معماری معاصر تهران در فهرست آثار ارزشمند از طریق وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پیگیری می شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

نمایشگاه دائمی معماری قاجار

توسعه بند دره بیرجند و تحول گردشگری

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد فضای تفریحی و رفاهی مناسب برای نشاط مردم از دغدغه‌های مدیران استان است، گفت: با بهسازی و توسعه زیرساخت‌ها در بند دره شاهد تحول در حوزه گردشگری استان و شهر بیرجند خواهیم بود.

محمدصادق معتمدیان، عصر امروز ۲۲ بهمن، در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه زیرساخت‌ها در بند دره، اظهار کرد: بهسازی زیرساخت‌ها در شرایط موجود و توجه به این منطقه گردشگری، سال‌هاست از مطالبات به حق مردم است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مطلوب این تفرجگاه به منظور جبران کاستی‌های موجود در سرانه فضای سبز، بارها مطرح شده، اما به دلایلی تاکنون عملیاتی نشده است.

به گزارش ایسنا، استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کمبود فضای سبز در استان، ادامه داد: ایجاد فضای تفریحی و رفاهی مناسب برای نشاط مردم از دغدغه‌های مدیران استان است.

معتمدیان اظهار کرد: در حال حاضر تلاش بر این است که زیرساخت‌های لازم و امکانات تفریحی مناسب در شأن مردم در این مکان فراهم شود.

وی تصریح کرد: مردم علاقه مند به استفاده از این جاذبه طبیعی هستند، اما امکانات و زیرساخت های در حد صفر، این امکان را فراهم نمی‌کند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت آب و فاضلاب و سایر ادارات مرتبط هر کدام وظیفه‌ای در این حوزه به عهده گرفته‌اند.

معتمدیان با بیان اینکه با همت مدیران و تلاش شبانه روزی دستگاه‌ها فاز اول کار تا عید نوروز به اتمام خواهد رسید، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود شرایط موجود در ترغیب سرمایه گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری مؤثر خواهد بود.

وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز اجرای طرح توسعه زیرساخت‌های بند دره تامین و در اختیار دستگاه های مرتبط قرار می‌گیرد تا هر کدام بتوانند وظیفه خود را در این طرح عملیاتی کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ازمیغان ،زیباترین روستای خراسان جنوبی

ایران در هیچ کشوری دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ندارد

«تمام دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور تعطیل شده‌اند و دیگر نباید با تابلوی نماینده ایران در خارج از کشور فعالیت کنند.»

این اخطار عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ به اشخاصی است که با عنوان نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران، چهار سال گذشته در خارج از کشور با مجوز سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کردند اما از ابتدای امسال، مجوزشان دیگر تمدید نشده و فعالیت‌شان با این عنوان، متوقف شده است.

ایران از سال ۱۳۹۴ تا اوایل امسال (طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) در کشورهای ژاپن (توکیو)، اسپانیا (مادرید)، ایتالیا (میلان)، چین (شانگهای)، چین (گوانجو)، چین (پکن)، چین (هنگ کنگ)، آذربایجان (باکو)، عراق (سلیمانیه)، کره جنوبی (سئول)، هلند (لاهه)، عمان (مسقط)، آلمان (برلین)، آلمان (مونیخ)، فرانسه (پاریس) و انگلستان (بیرمنگهام) نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری داشت. مجوز و گواهی‌نامه این دفاتر که از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده بود تا ۳۰ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ معتبر بود. اوایل امسال معاون گردشگری با اعلام نارضایتی نسبت به عملکرد این دفاتر، احکام آن‌ها را دیگر تمدید نکرد. از بین این نمایندگی‌ها فقط مجوز دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در شهر پکن چین تا ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ اعتبار داشت که اینک مجوز آن منقضی شده است.

با این حساب، ایران فعلا با عنوان «دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری» نماینده‌ای در خارج از کشور ندارد. هرچند ممکن است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بهره‌گیری از ظرفیت سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور را در توجیه خلاء اطلاع‌رسانی و تبلیغات گردشگری مطرح کند اما واضح است که ماموریت این نمایندگی‌ها متفاوت از نیاز گردشگری تعریف شده است و دستور عمل خاصی برای نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی ایران در خارج از کشور با موضوع گردشگری به صورت رسمی و ماموریتی تحت یک حکم، مشخص نشده است.

با این همه، عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ نیز پروژه نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور را متوقف‌شده و یا منتفی ندانست و  اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم بر بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری دارد.

او توضیح داد: از نظر وزارتخانه تکلیف روشن است، قرار شد شیوه‌نامه اصلاح شود و مجددا در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بنا بر اساسنامه‌اش در این حوزه وظایف مشخص‌شده‌ای دارد؛ هم می‌تواند به نمایندگی‌ها مجوز بدهد و هم می‌تواند آن را فاقد اعتبار کند. این یکی از بندهای صریح اساسنامه کانون است. ما دو مدل در ارتباط با دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری پیش‌بینی کرده‌ایم که تا چند ماه آینده هیات مدیره کانون درباره آن تصمیم می‌گیرد.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ادامه داد: به نظر می‌رسد وزارتخانه به راه‌اندازی دوباره دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری با شکل جدید اعتقاد دارد و فکر می‌کنم آن‌ها دوباره راه‌اندازی شوند. اصلاحات جدی‌تری اتفاق خواهد افتاد. نمایندگی‌های قبلی موضوع اطلاع‌رسانی گردشگری را پیگیری می‌کردند درحالی‌که درباره تامین منابع اعتباری و درآمدی آن‌ها پیش‌بینی نشده بود و وظایفشان هم با جزئیات و دقیق مشخص نبود، اما در بازنگری و اصلاحات اساسنامه، این پیش‌بینی‌ها لحاظ می‌شود.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به طور موازی درحال اصلاح و بازنگری اساسنامه دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری هستند؟ گفت: دبیرخانه‌ی این دفاتر اطلاع‌رسانی در کانون بوده و روی تجربه‌ای که دارد، به وزارتخانه پیشنهادهایی می‌دهد. ما این دبیرخانه را تحویل می‌دهیم تا اصلاحاتشان را اعمال کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد و ایده جدی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای اصلاح جریان قبلی، راه‌اندازی «افیس توریسم» است تا عملکرد فعال‌تری در این حوزه داشته باشند و منابع هزینه‌ای و درآمدی آن‌ها نیز مشخص باشد.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایان اعتبار مجوزهای دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور، آیا نظارتی می‌شود که آن‌ها با این عنوان فعالیتی نداشته باشند، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این نمایندگی‌ها کماکان با این عنوان و زیر تابلوی ایران به فعالیت پیشین خود ادامه می‌دهد و به عنوان سفیر گردشگری ایران شناخته می‌شوند، گفت: ما به همه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها که قبلا از این عناوین بهره می‌بردند نامه زده‌ایم که فعلا حق استفاده از این آرم و لوگو را ندارند تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود. فکر نمی‌کنم موردی باشد که تخلف کند. البته فرصت می‌خواهیم که این مساله را بیشتر بررسی کنیم. هرچند در بررسی‌های اولیه نیز مشاهده کردیم که این عنوان در برخی سایت‌ها هنوز وجود دارد، تذکر هم داده شده است و دوباره به آن‌ها اعلام می‌شود.

مایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران با هدف اطلاع‌رسانی، تبلیغات، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار از سال ۱۳۹۴ در خارج از ایران فعالیت خود را آغاز کردند. در آن سال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هماهنگی و همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به ۹ ایرانی مقیم خارج از کشور مجوز داد تا در اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، سنگاپور، چین، مالزی و عمان دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری راه‌اندازی کنند.

با این وجود یک سال بعد، بدون هیچ توضیحی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای سوئیس، مالزی، سنگاپور و ایتالیا خلع مسؤولیت شدند.

شرایط احراز هویت این نمایندگی‌ها از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی این‌گونه اعلام شده بود: «احراز صلاحیت‌های عمومی لازم و استعلام عدم سوء پیشینه از مراجع ذیصلاح، اقامت در کشور هدف، دارا بودن یا ثبت شرکت، مؤسسه یا نمایندگی با مجوز رسمی فعالیت در حوزه گردشگری از مراجع رسمی کشور هدف، برخورداری از توانایی مکالمه و مکاتبه به زبان فارسی یا زبان کشور هدف و یا در استخدام داشتن فردی مسلط به مکالمه، مکاتبه و مذاکره به زبان فارسی در محل نمایندگی و سابقه حداقل ۵ سال تجربه و فعالیت در حوزه گردشگری کشور هدف. »

بودجه و منابع مالی حمایتی از دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در خارج از کشور مشخص نبود و به طور معمول این نمایندگی‌ها با سرمایه‌های شخصی وارد عمل شدند. بیشتر آن‌ها افرادی بودند که در کشور هدف فعالیت‌های گردشگری داشتند، در نتیجه اعتبار دولت ایران به فعالیت‌های آن‌ها، سطحی کلان و وجهه‌ای رسمی می‌بخشید. برخی از این دفاتر در مقطعی حتی خود را سفیر و نماینده گردشگری ایران معرفی می‌کردند.

دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری، ایده‌ای بود که در دوره‌ی ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و زمانی که محمدشریف ملک‌زاده معاون گردشگری بود، مطرح شد. ایدئولوژی اولیه‌ ملک‌زاده راه‌اندازی این دفاتر در ۲۰ کشور بود. او در مقطعی از راه‌اندازی این نمایندگی‌ها در کشورهای عمان، ‌ کویت، ‌ سوئد، ‌ ایتالیا، لیبی و ترکیه خبر داد. ابهام‌هایی درباره فعالیت نمایندگی‌های آن دوره مطرح بود، ‌اما هرگز به آن‌ها پاسخی داده نشد. در دوره جدید با گذشت چهار سال از عمر دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری، سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری بدون ارائه گزارشی عمومی از عملکرد و فعالیت‌ این نمایندگی‌ها، صرفا با بیان نارضایتی کلی، توقف فعالیت این دفاتر را اعلام کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایران در بخش گردشگری متحول می شود

استارت آپ گردشگری در اراک برگزار می‌شود

مرکزی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی از برگزاری استارت آپ گردشگری با همکاری جهاد دانشگاهی استان خبر داد.

لادن مهدوی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری استارت آپ گردشگری در اراک بیان کرد: یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه کسب و کارهای مبتنی بر IT است. در این راستا سه دیدگاه ظرفیت سازی، تمرکززدایی و آمایش و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی در استان مطرح می شود که پیرو این رویکرد، تفاهم نامه ای از سوی سازمان فناوری اطلاعات کشور با سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه منطقه ای است و هفت استان ذیل این تفاهم نامه قرار دارند که استان مرکزی یکی از آنهاست، افزود: در راستای تفاهم نامه مذکور، اداره کل ارتباطات و فناوری استان به عنوان نماینده سازمان فناوری اطلاعات کشور در استان، با همکاری سازمان تجاری سازی جهاد دانشگاهی بعنوان کارگزار طرح، استارت آپ گردشگری را از تاریخ ۱۶ لغایت ۱۸ اسفندماه در اراک برگزار خواهد کرد.

مهدوی تصریح کرد: این رویداد با محورهای گردشگری خلاق، گردشگری الکترونیک، تولید محتوا در حوزه گردشگری، اکوتوریسم، توریسم روستایی و برند سازی در این حوزه و … برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت های استان مرکزی در حوزه گردشگری که یکی از مهمترین دلایل برگزاری این رویداد است، مخاطبان این استارت آپ را فعالان حوزه IT و علاقمندان به فعالیت در حوزه های گردشگری الکترونیک بیان کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکزی افزود: در اجرای این رویداد استارتاپی از ظرفیت‌های سایر دستگاه های اجرایی استان همچون میراث فرهنگی، استانداری مرکزی، دانشگاه ها، شهرداری و … استفاده خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایران در بخش گردشگری متحول می شود

با نمازخانه سکوت آشنا شوید

هلسینکی پایتخت کشور فنلاند است و یکی از شهرهای مدرن دنیاست. همچنین بزرگ ترین شهر فنلاند است و یکی از بهترین شهرهای دنیا از لحاظ کیفیت زندگی به شمار می رود. اما در هیاهو و شلوغی این شهر مکانی وجود دارد که با وارد شدن به آن انگار وارد دنیایی دیگر شده اید.درست در شلوغ ترین بخش شهر هلسینکی سازه ای فوق مدرن و چوبی خودنمایی می کند که وقتی واردش می شوید متوجه می شوید وارد یک کلیسای کوچک شده اید. این مکان «نمازخانه سکوت» نامیده شده و به گفته مسئولین این فضا برای هر کسی است که می خواهد از هیاهوی تمدن به خلوت و آرامش و سکوت پناه ببرد.

نمازخانه سکوت چیست؟

در یکی از شلوغ ترین میادین شهر هلسینکی سازه ای چوبی و مدور خودنمایی می کند که Kamppi Chapel نامیده می شود. این سازه که به نمازخانه سکوت شهرت پیدا کرده است کلیسایی کوچک است که از چوب توسکای فنلاندی ساخته و داخلش تنها چند صندلی چیده شده است. این مکان درست کنار مرکز خرید کامپی قرار دارد و با ایستگاه مرکزی هلسینکی تنها چند خیابان فاصله دارد. تضاد قرارگیری یک سازه مدرن و آرامش بخش در کنار شلوغ ترین منطقه شهر باعث جذابیت بیش از پیش آن شده است. روزانه ۲۰۰۰۰۰ نفر در مرکز شهر هلسینکی تردد می کنند و نمازخانه سکوت در هیاهوی مرکز شهر فضایی جالب توجه را به وجود آورده است.

همان طور که گفتیم این مکان یک کلیسای معمول مسیحی نیست و مثلا مراسم مذهبی مثل ازدواج و غسل تعمید در آن برگزار نمی شود. در عوض خلوتی آرام و دلنشین فراهم کرده که افراد مختلف می توانند کمی در آنجا بنشینند، نیایش کنند، مدیتیشن کنند یا فقط کمی از هیاهوی شهر به دور باشند و استراحت کنند! اگرچه نمازخانه سکوت در واقع یک کلیسای لوتری است اما درهای این مکان به روی تمام افراد باز است و همه فارغ از مذهب، زبان و نژاد می توانند به این مکان بیایند و از معماری مدرن و فضای جالب و ساکتش لذت ببرند.

این مکان صرفا یک مکان مذهبی نیست و به یکی از جاذبه های گردشگری شهر هلسینکی تبدیل شده است. محوطه لابی که در ساختمان سنگی مجاور قرار دارد فرصتی ایجاد کرده تا همه بتوانند بدون رزرو وقت قبلی با مددکاران اجتماعی یا مشاوران روحانی صحبت کنند. نمازخانه سکوت با اینکه سازه ای کوچک و ساده است اما به یکی از جاذبه های گردشگری جذاب شهر هلسینکی تبدیل شده است و سالانه بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر از این سازه مدرن بازدید می کنند.

 

معماری کلیسا

چیزی که این کلیسا را از سایر کلیساها متمایز می کند معماری فوق مدرن و هنری آن است. طراحی و معماری این سازه را تیمی به نام معماران K2S انجام داده اند. وقتی به مرکز شهر هلسینکی می آیید و از دور این سازه عجیب را می بینید به هیچ وجه نمی توانید حدس بزنید که این سازه مدور چوبی یک کلیسای کوچک است! ممکن است فکر کنید این سازه یک اثر هنری یا نهایتا یک موزه و یادبود است، اما وقتی به آن نزدیک می شوید متوجه می شوید که با خلوتگاهی آرام و مدرن مواجه هستید. نمازخانه سکوت کاملا گرد و مدور است و یک سمتش بلندتر از طرف دیگر است و رنگ زیبای چوب توسکا زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

طراحی داخلی این کلیسا به خوبی بیانگر علاقه فرهنگ اسکاندیناوی به سادگی و مینیمالیسم است. وقتی داخل این کلیسا می شوید وسایل زیادی نمی بینید. تنها چند نیمکت برای نشستن به ردیف چیده شده است و تزئینات و تجملات اضافی کلیساهای معمول در آن دیده نمی شود. نکته جالب اینکه این کلیسا اصلا پنجره ندارد، با این حال این موضوع اصلا باعث دلگیر شدن فضا نشده است.

برعکس عدم وجود پنجره باعث شده تا بر آرامش و سکوت فضا اضافه شود و نورپردازی های ملایم داخل کلیسا فضایی نورانی و معنوی ایجاد کرده است. فضای بدون پنجره داخل کلیسا حسی شبیه به زمستان های تاریک اسکاندیناوی را به ذهن تداعی می کند. وقتی داخل کلیسا قرار دارد و به سقف نگاه می کنید انگار درون یک تخم مرغ چوبی هستید! نوری که از بالای سقف می تابد بر دیواره های مدور و منحنی کلیسا بازتاب پیدا می کند و فضایی آرامش بخش را به وجود می آورد.

اگر به هلسینکی سفر کردید بعد از گشت و گذار در مراکز خرید و شلوغی و ازدحام مرکز شهر می توانید خودتان را به نمازخانه سکوت برسانید و کمی در آرامش و سکوت بنشینید و از این فضای دلنشین لذت ببرید.

نمازخانه سکوت
همان طور که در بالا هم اشاره کردیم هلسینکی شهری مدرن است و یکی از بهترین شهرهای جهان محسوب می شود. به همین دلیل جای تعجب نیست که سازه های مدرن زیادی در این شهر ساخته شده باشند. در این مطلب به نمازخانه سکوت اشاره کردیم اما سازه های مدرن زیادی در این شهر وجود دارند که هرکدام یک جاذبه گردشگری منحصربفرد هستند. استادیوم المپیک یکی از این سازه هاست که به زیبایی هرچه تمام تر معماری مدرن فنلاندی را به نمایش می گذارد.

سالن فنلاند نیز یکی دیگر از سازه های مدرن است که در سال ۱۹۷۲ تکمیل شده است. این ساختمان مرتفع با رنگ سفیدی که دارد از فاصله بسیار دور هم قابل مشاهده است و به چشم انداز شهر تبدیل شده است. از جمله جاذبه های گردشگری شهر هلسینکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه کیساما: موزه هنرهای معاصر هلسینکی که با معماری زیبایش یک اثر هنری محسوب می شود.

پارک اسپلانادی: این پارک یکی از قدیمی ترین پارک های شهر است و در سال ۱۸۱۲ ساخته شده است. امروزه این پارک مورد علاقه ترین مکان برای استراحت و آرامش مردم شهر است.

کلیسای جامع اوسپنسکی: این کلیسا متعلق به قرن نوزده است و با آجرهای قرمز و گنبد سبزرنگش، بزرگ ترین کلیسای ارتدوکس در غرب اروپا به شمار می آید.

 

مرتبط:

شفق قطبی زیبا در فنلاند

زبید _شهری که فقط اجازه اقامت ۳ روزه در آن را دارید

در میان شهر‌های مختلف جهان که هر کدام فرهنگ خاص خود را دارند،به سراغ شهر زبید رفته ایم که احتمالا آنچه در این مکان می‌گذرد برایتان بسیار جالب خواهد بود.

به اعتبار اینکه شهر زبید پایتخت حکومت‌های بسیاری بوده است سازمان یونسکو سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت این شهر را در لیست شهرهای تمدنی – تاریخی و جزء آثار جهانی تمدن انسانی قرار دهد و در سال ۱۹۹۸ جزء شهرهای تاریخی، جهانی قرار گرفت.

زبید شهری است که جزء آثار جهانی تمدن اسلامی به شمار می‌رود و علمای بسیاری به مدارس دینی این شهر برای کسب علم می‌آمدند.

علی محمد بن زیاد، موسس حکومت زیادیه در سال ۲۰۴هجری سه روستای کوچک منامه، نقیر و جبیجر را به صورت یک شهر درآورد و حدود آن را مشخص و نام زبید را بر آن گذاشت و پایتخت اولین حکومت اسلامی یمن شد.

شهر زبید همچنین پایتخت و مرکز حکومت‌های بعدی مثل: حکومت نجاحیه و مهدیه شد سپس پایتخت زمستانی و مرکز علم و فرهنگ حکومت ایوبی و رسولی و طاهری در زمان ممالیک شد.

به اعتبار اینکه شهر زبید پایتخت حکومت‌های بسیاری بوده است سازمان یونسکو سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفت این شهر را در لیست شهرهای تمدنی – تاریخی و جزء آثار جهانی تمدن انسانی قرار دهد و در سال ۱۹۹۸ جزء شهرهای تاریخی، جهانی قرار گرفت.

زبید پنج دروازه دارد: دروازه اصلی و مهم سهام در شمال؛ شبارق در شرق؛ قرتب در جنوب؛ نخیل در غرب و نصر در جنوب شرقی جایی که قلعه معروف به خانه ناصر کبیر آنجا قرار دارد.

این قلعه بر روی خرابه‌های قصرهای زیادیان و رسولیان در زمان ملک ناصر الرسولی سال ۸۲۸هجری ساخته شده است.

هنگامی که محمد بن زیاد شهر زبید را یکپارچه کرد و پایتخت حکومت خود قرار داد؛ در قرن سوم هجری مسجد بزرگی را در آن بنا کرد که در طول زمان مورد بازسازی‌های بسیاری قرار گرفت.

این مسجد از مهمترین مساجد زبید به نام مسجد الاشاعر است که از مکان‌های مهم دینی در زبید به شمار می‌آید.

این مسجد سال ۱۰ هجری و به روایتی سال ۸ هجری به دست افرادی از قبیله اشعرییه از جمله ابوموسی اشعری ساخته شده و به همین خاطر مسجد اشاعر نامیده شده است.

در گوشه و کنار این جهان پهناور شهرهای بسیاری وجود دارند که مردمان هر کدام از آنها دارای فرهنگ و عقایدی منحصر به فرد برای خود هستند. برای اهالی برخی قبیله ها یا شهرهای تاریخی و کهن این موضوع به قدری ارزشمند و مهم است که به هیچ عنوان اجازه نمی دهند که زبان یا فرهنگشان با تاثیرپذیری از دیگر مردم جهان دچار بیگانگی و تغییر شود.

یکی از این موارد مردم شهر زبید در استان الحدیده یمن هستند که از گذشته تاکنون همچنان به زبان عربی فصیح سخن می گویند، ساکنان زبید از واژگان قدیمی استفاده می کنند که در واژه نامه‌های کهن عربی یافت می شوند. آنها از ترس اینکه غریبه‌ها روی زلالی زبانشان تاثیر نگذارند به هیچ گردشگری بیشتر از سه شبانه روز اجازه اقامت در شهرشان را نمی دهند.

گفتنی است؛ نام شهر زبید در سال۱۹۹۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و همچنین در پایان بد نیست بدانید که تالیف فرهنگ عربی مشهور« تاج العروس» نیز کار «مرتضی الزبیدی» از چهره های نامدار این شهر است.

مرتبط:

اقامتگاه زین الدین در کویر

قطار هایی با عبور از زیباترین مسیرها

امروزه سفر با هواپیما به اولین انتخاب مردم برای مسافرت تبدیل شده است. امنیت پرواز، زمان کوتاه سفر و راحتی و آسایش بیشتر باعث شده تا خیلی از مسافران، هواپیما را ترجیح بدهند. با این حال، سایر وسایل حمل و نقل مثل قطار هم لطف و صفای خاص خود را دارند و شاید مسافران ماجراجو که دوست دارند از مسیر سفر هم لذت ببرند آن را انتخاب کنند.

اگر تا به حال با قطار سفر کرده باشید می دانید که تماشای مناظر و مسیر از پنجره قطار یکی از به یادماندنی ترین و لذت بخش ترین تجربیات سفر خواهد بود. برخی مسیرهای قطار به دلیل موقعیت جغرافیایی شان به نسبت سایر مسیرهای قطار زیبایی و هیجان بیشتری دارند و مسافران می توانند از مناظری بدیع و چشم نواز لذت ببرند. در این مطلب برخی از هیجان انگیزترین و زیباترین مسیرهای قطار در دنیا را به شما معرفی می کنیم. این مسیرها در کشورهای مختلف دنیا وجود دارند و بهترین تجربیات قطارسواری را برای شما رقم می زنند.

ویتنام، قطار اکسپرس ریونیفیکیشن | The Reunification Express

مبدا: شهر هوچی، مینه مقصد: هانوی
طول مسیر: ۱۷۲۶ کیلومتر، مدت زمان سفر: دو روز

برخی مسیرهای قطار از بین شهرهای تاریخی گذر می کنند. برخی دیگر از دل طبیعت بکر رد می شوند و مسیرهایی هم به خاطر رنگ های بی نظیر و جلوه های تماشایی طبیعت و شهر شهرت پیدا کرده اند. قطار اکسپرس ریونیفیکیشن که به نام خط راه آهن شمال-جنوب هم شهرت دارد تمام این مولفه ها و ویژگی ها را دارد و یکی از زیباترین مسیرهای قطار در دنیا به شمار می رود. این خط یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مسیرهای قطار در جنوب شرق آسیاست و بین هانوی در شمال و شهر هوچی مینه در جنوب، دو کلانشهر ویتنام حرکت می کند. مسافران کوله گرد که برای ماجراجویی به ویتنام سفر می کنند حتما قطارسواری در این مسیر را هم جزء برنامه هایشان قرار می دهند.

قطار اکسپرس ریونیفیکیشن

روسیه، قطار بایکال – آمور | Baikal–Amur Mainline

مبدا: تایشت، مقصد: سوتسکایا گاوان
طول مسیر: ۴۳۲۴ کیلومتر، مدت زمان سفر: بیش از چهار روز

روسیه کشوری پهناور است و بخش زیادی از خاک این کشور را منطقه سردسیر سیبری دربرگرفته است. خب، در همین کشور روسیه خط راه آهنی وجود دارد که یکی از بی نظیرترین و خاص ترین مسیرهای دنیا را می پیماید. قطار بایکال-آمور از سرزمین های وحشی و غیرقابل سکونت سیبری عبور می کند و سکونتگاه های دوردست که در فصل زمستان دمای هوایش به ۶۰ درجه زیر صفر می رسد را به سایر مناطق متصل می کند. در حقیقت، این خط ریلی یکی از بزرگ ترین پروژه های اتحاد جماهیر شوروی به حساب می آمد. با سوار شدن به این قطار می توانید به مدت بیش از ۴ روز به سرزمین هایی بکر، سردسیر و برهوت سفر کنید که شاید کمتر توریستی پایش را به آن جا می گذارد. البته اگر در فصول گرم سال سوار این قطار شوید در اکثر مسیر با مناظری سرسبز و دل نواز روبرو خواهید شد و این طور نیست که همیشه انتظار برف و یخبندان داشته باشید.

قطار بایکال – آمور
پرو، مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا | Perurail’s Lake Titicaca Railway

مبدا: پونو، مقصد کوزکو
طول مسیر: ۳۸۸ کیلومتر، مدت زمان سفر: ۱۰ ساعت

یکی دیگر از زیباترین مسیرهای قطار در دنیا در کشور پرو قرار دارد. این قطار مسافران را از پونو سوار می کند و به سمت کوزکو حرکت می کند و در طول مسیر، از کنار دریاچه زیبا و بی نظیر تیتیکاکا و دره های شگفت انگیز آند عبور می کند. یکی از جالب ترین و هیجان انگیزترین تجربیاتی که در این قطار می توانید داشته باشید رفتن به انتهای قطار و لذت بردن از فضای بازی است که مثل قطارهای قدیمی است و امکان تماشای مناظر و ریل راه آهن پشت سر را به مسافران می دهد. اگر شما هم در فیلم های وسترن و قدیمی این منظره را زیاد دیده اید و همیشه دوست داشته اید آن را تجربه کنید در سفر به پرو و سوار شدن به قطار پونو-کوزکو می توانید این تجربه بی نظیر را داشته باشید. پرو به طور کلی کشوری شگفت انگیز و منحصربفرد است و طبیعت بسیار خاص و بکری دارد. بنابراین قطارسواری در طول این کشور مطمئنا تجربه ای خارق العاده و به یادماندنی برای شما خواهد بود.

مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا
ایران، مسیر اندیمشک به درود

مبدا: اندیمشک، مقصد: درود
طول مسیر: ۲۰۹ کیلومتر، مدت زمان سفر: ۵-۷ ساعت

در معرفی هیجان انگیزترین و زیباترین مسیرهای قطار در دنیا جا دارد از یکی از مسیرهای ریلی کشور عزیزمان هم نام ببریم. مسیر ریلی اندیمشک به درود آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست، با این حال یکی از بهترین مناظر را می توانید در این قطار تماشا کنید. قطار اندیمشک به درود مثل کاروان های قدیمی که در جاده ابریشم سفر می کردند از لابلای کوه ها و دشت می گذرد و در طول مسیر از برخی از جذاب ترین مناطق ایران عبور می کند.

این قطار از از لابلای رشته کوه زاگرس عبور می کند، از کنار دره ها و رودخانه های بزرگ و کوچک می گذرد، وارد تونل های هیجان انگیز می شود و در طول مسیر چشم اندازهایی بکر و نفس گیر را به مسافران ارزانی می دارد. قطار اندیمشک به درود از اندیمشک که به سمت درود حرمت می کند اوج می گیرد و تفاوت ارتفاع مبدا و مقصدش بیش از ۱۰۰۰ متر خواهد بود. از دشت های هموار و فلات خوزستان به کوهستان ها و مناطق پرارتفاع لرستان و درود، مسیری شگفت انگیز در انتظار شما خواهد بود. برای لذت بردن از زیباترین مسیرهای قطار در دنیا حتما لازم نیست به کشورهای دوردست سفر کنیم، در همین ایران خودمان هم می توانیم تجربیاتی فوق العاده داشته باشیم که در کمتر جایی مانند آن را تجربه خواهید کرد.

چین، قطار اکسپرس پکن به لهاسا | The Bĕijīng to Lhasa Express

مبدا: پکن، مقصد: لهاسا
طول مسیر: ۳۷۵۰ کیلومتر، مدت زمان سفر: ۴۰ ساعت

مسیر پکن-لهاسا به جرات یکی از نفس گیرترین و زیباترین مسیرهای قطار در دنیا است. این قطار شگفتی ها و معماری های فوق مدرن پکن را به یکباره به قصرها و نیایشگاه های رویایی و غیرواقعی تبت و لهاسا متصل می کند. با سوار شدن به این قطار، مسافران از کلانشهر شلوع، پرازدحام و چراغانی چین به آرامش و خلوت بی نظیر راهبان پناه می برند و از نور چراغ ها و تابلوهای نئون تبلیغاتی به نور دلپذیر و آرامش بخش شمع های راهبان و صومعه ها می رسند. چین و منطقه تبت یکی از ایده آل ترین مقاصد برای گردشگران ماجراجو و دوست دار هیجان است و در طول مسیر از پکن حدود ۵۰۰۰ متر اوج می گیرد تا به منطقه فلات تبت و بام دنیا برسد. کوهستان های سر به فلک کشید و پوشیده از برف، آبی ترین آسمان دنیا و آب و هوایی کوهستانی و دلپذیر انتظار شما را در این سفر می کشند.

قطار اکسپرس پکن به لهاسا
نروژ، قطار برگنسبانن | The Bergensbanen

مبدا: اوسلو، مقصد برگن
طول مسیر: ۴۹۶ کیلومتر، مدت زمان سفر: ۶ ساعت
برای معرفی یکی دیگر از زیباترین مسیرهای قطار در دنیا به اروپا و کشور زیبای نروژ می رویم. مسیر قطار اوسلو-برگن یکی از بی نظیرترین مسیرهای ریلی و یکی از شاهکارهای قرن نوزدهم است. با این حال، مسافران و گردشگران کمی از وجود آن باخبرند. اما اگر به دنبال ماجراجویی و لذت بردن از طبیعت نفس گیر و خارق العاده نروژ هستید پیشنهاد می کنیم در سفر به این کشور حتما سوار این قطار بشوید و خود را به یکی از رویایی ترین مسیرهای دنیا بسپرید. مسافرانی که سوار این قطار می شوند در مدت زمانی بیش از ۶ ساعت و مسیری تقریبا ۴۹۰ کیلومتری از تمام شگفتی ها و زیبایی های طبیعی نروژ دیدن می کنند: از دره ها و کانیون های خارق العاده بالا می روند، از رودخانه های بکر و زلال عبور می کنند، از تونل های کوهستانی گذر می کنند و از چشم اندازی برفی و یخی نروژی لذت می برند. قطار اوسلو به برگن فرصتی بی نظیر و منحصربفرد برای تماشا و لمس طبیعت نروژ از نزدیک است و مطمئنا مانند آن را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد.

 

نیوزلند، قطار ترانز آلپاین | The TranzAlpine

مبدا: کرایست چرچ، مقصد: گری ماوث
طول مسیر: ۲۲۳ کیلومتر، مدت زمان سفر: ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه

آخرین مورد از زیباترین مسیرهای قطار در دنیا را به کشور شگفت انگیز و بی مانند نیوزلند اختصاص می دهیم. قطار ترانز آلپاین در مدت زمانی کمتراز ۵ ساعت مسافران را به سفری باورنکردنی و رویایی در دل طبیعت نیوزلند می برد. این قطار سفرش را از شهر کرایست چرچ شروع می کند و بعد به سمت دشت های کانتربری می رود و بعد از کوهستان های آلپ جنوب بالا می رود و اوج می گیرد. بعد از گذر از مسیرهای کوهستانی و تماشای کوهستان های پوشیده از برف، از طریق تونلی هیجان انگیز با سرعت پایین می آید تا به دشت ها و دریاچه های زیبا و رویایی ساحل غربی جزیره جنوبی نیوزلند برسد. این مسیر یکی از رویایی ترین و زیباترین مسیرهای قطار در دنیا است و بهشتی برای مسافران کوله گرد و طبیعت دوست به شمار می رود.

 

مرتبط:

قطار معلق؛ جاذبه گردشگری آلمان!

آرامگاه دانای علی

دانای علی حدود دو قرن پیش در محله (عینک) و به روایتی (سیاه اسطلخ) رشت می زیست که اصالتاً زنجانی بود او از کودکی در رشت زندگی می کرده و شغل او زراعت بود و نیز از طریق فروش علف به صاحبان دام امرار معاش می کرده است.

این عبد صالح خدا همچون کربلائی احمد (حافظ کل قران) و شیخ رجبعلی خیاط عارف و زاهد و … به علت ایمان و تقوا و صداقت در گفتار و رفتار و سلامت نفس به مناعت طبع و دستگیری و یاری نیازمندان و رعایت حرام و حلال و روحیه شجاعت، علیرغم اینکه نه امام زاده بودند و نه سید، هم در حیات خود رافع مشکلات مردم بودند و هم در ممات خود واسطه خیرات و برکات برای زوار و متوسلین به قبر خود میباشند.

 

این عارف زاهد به علت داشتن طی الا رض، مریدانی داشت و از هر پیرمرد رشتی اگر درباره دانای علی سوال شود با شور و شعف داستان نجات یک حاجی رشتی که در مکه گرفتار راهزنان و سارقان شده بود و تمام پول و مال خود را از دست داده بود و سرانجام توسط دانای علی با طرفه العینی با سلامت به زادگاهش برگشته بود. از جمله پیران سریه ای است که در حدود سال ۱۲۶۴ه.ق وفات کرده و این بقعه از بقاع مشهور و مورد علاقه مردم رشت است.

دانای علی

پیران قوم و محله می‌گفتند این بقعه از آن پیری دانا و مومنی پرهیزگار است که به مقام طی‌الارض رسیده و نمازهای روزانه خود را در مکه معظمه می‌خواند و همین نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خود او را متمایز از دیگران کرده بود. همچنین در روایات آمده است هنگامی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او توسط دیگر افراد کشف شد دانای علی برای همیشه ناپدید شد و برخی نیز فوت او را به همین واقعه نسبت می‌دهند.

 

در روایات آمده که وی عارفی وارسته و مردی متقی و پرهیزگار بوده که به مقام «ابدالی» رسیده بود که در عرفان به معنای انسان کامل است و به همین دلیل لقب دانا که مترادف «انسان کامل» است را به خود اختصاص داد.

یکی از کرامات این بزرگوار آگاهی کامل به اسماء اعظم بود.

مکان:

استان گیلان ـ شهرستان رشت ـ بخش مرکزی ـ شهر رشت، خیابان بیستون

 

مرتبط:

جاذبه های گردشگری گیلان گردشگری شهری