معماری معاصر

تلاش شورای تهران برای حفظ معماری معاصر پایتخت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۱ امضا طرحی را به هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده اند که بر اساس آن، شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر ملزم می شود.

شهروندان پایتخت این روزها با موضوع تخریب خانه هایی با معماری معاصر روبرو هستند، خانه هایی که به محلات و کوچه های قدیمی پایتخت زیبایی و هویت بخشیده و به گفته بسیاری از ساکنان، روح و حال و هوای قدیمی کوچه ها را تضمین می کند.

در پی تخریب برخی از این خانه ها و با احساس وجود نقص قوانین  «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران،  طرحی را تهیه کرد که از سوی ۱۱ عضو شورای شهر (شهربانو امانی، محمد سالاری، زهرا نژادبهرام، حجت نظری، حسن خلیل آبادی، زهرا صدر اعظم نوری، ناهید خداکرمی، سیدحسن رسولی، مجید فراهانی و افشین حبیب زاده) به امضا رسیده است.

«علی اعطا» روز چهارشنبه  درباره این طرح گفت: طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران» می تواند معماری تهران در دوره معاصر به ویژه بعد از دوره قاجار ا حفظ کند.

وی تاکید کرد: برخی آثار با ارزش در محلات تهران، تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند و تخریب این بناها، اولین لطمه را به هویت شهر وارد می کند.

اعطا تاکید کرد که سیاست اصلی برای حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد-برد باشد و مالک و سرمایه گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد:‌ با تصویب این طرح، حفظ،  تثبیت و احیای میراث معماری معاصر تهران، سیاست های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر مورد توجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد:‌ همچنین در تلاش هستیم با این طرح، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره‌برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکین، ‌ تشکیل بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر تهران و ثبت آثار میراث معماری معاصر تهران در فهرست آثار ارزشمند از طریق وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پیگیری می شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

نمایشگاه دائمی معماری قاجار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *