کاروانسرای-زین الدین

اقامتگاه زین الدین در کویر

اقامتگاه زین الدین در کویر

استان یزد به دلیل آثار باستانی و تاریخی بسیاری که در قلب خود نهفته است، همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا میخواند.ما امروز به وصف یکی از این جاذبه های تاریخی، با عنوان کاروانسرای زین الدین که دارای قدمت ۴۰۰ ساله است میپردازیم.در این سفر همراه ما باشید.

زین الدین اقامتگاهی در دل کویر

این کاروانسرا با قدمت ۴۰۰ ساله ی خود، که مربوط به دوران صفویه است در مهریز استان یزد واقع شده که با معماری ایرانی و بی نظیر خود از مجذوبیت خوبی در منطقه برخوردار است.

داخل اقامتگاه زین الدین

معماری این اقامتگاه به طوری است که در وسط باغچه این محوطه، سکوی چند ضلعی قرار دارد و اتاق های این کاروانسرا بصورت مدور (دایره ی) دور آن قرار گرفته اند، که خود یک شاهکار در معماری ایرانی است.این بنا دارای ۵ برج و ۳۲ اتاق در قلب کویر یزد است.وجود رستوران های سنتی و سرو غذاهای محلی و سنتی و فروشگاه های صنایع دستی، مجذوبیت این مکان را دو چندان میکند.

آشنایی با کویرهای زیبایی ایران

در کاروانسرای زین الدین طراحی و چیدمان اتاق ها کاملا سنتی است.سرویس های بهداشتی (حمام و توالت) در داخل محوطه، و به صورت عمومی است.

با توجه به موقعیت مکانی (کویری) که این کارونسرا در آن واقع شده جذابیت های زیادی برای گردشگران و طبیعتگردان را دارا است؛گردش و بازدید از کویر در روز،شب مانی و اقامت در کویر که چاشنی آن رصد ستارگان و اجرام آسمانی است از جمله جذابیت های این کاروانسرا است.

در مورد کاروانسرای زین الدین

* در بعضی کتب تاریخی یاد شده که شاه صفوی برای دیدار های خود با زین الدین گنجعلی خان(والی کرمان) این بنا را نهاده، و نام این اقامتگاه برگرفته شده از نام کوچک گنجعلی خان است.

* این اقامتگاه با ظرفیت ۱۰۰ نفر، میزبان گردشگران و مسافرانی است که این کاروانسرا را برای اقامت انتخاب میکنند.

معماری اقامتگاه زین الدین در کویر

کاروانسرای زین الدین در یزد، دارای نقشه دایره‌ ای و پنج پلان نیم دایره (برج) چسبیده به دیوار هشتی است. صحنی دوازده ضلعی دارد که در اطراف آن رواق‌ های سکو داری قرار دارد. کاروانسرای زین الدین را با آجر بنا کرده اند. در بخش شمالی رباط اتاق‌هایی که شاه نشین عمارت بوده قرار دارد که در حال حاضر بخشی از آن سالن غذاخوری و بخش دیگر با فرش های دست بافت و پشتی های زیبا برای نشستن و استراحت طراحی شده است.

در دو طرف کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان فوق العاده زیبای کویر از طریق این پله ها به پشت بام رفت.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *