مدیریت شهری سمنان ، میراث‌دار تمدن کهن

مدیریت شهری سمنان _ میراث‌دار تمدن کهن

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان گفت: مدیریت شهری سمنان همواره کوشیده است نقش فعالی در پاسداشت فرهنگ و تمدن کهن این خطه ایفا کند و برای این منظور برنامه‌های متنوعی را اجرا کرده است.

عباس بابایی با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: از مهم‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت‌های این سازمان در حوزه فرهنگی، توجه به حوزه ایثار و شهادت است؛ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان در این حوزه توانست یکصد تابلو تمثال شهدا که در آن مواردی از قبیل معرفی شهید، سال تولد، تاریخ شهادت و فرازی از وصیت نامه شهید سرافراز میهن اسلامی بوده را درج و نصب کند.

وی افزود: ۳۰۳ تابلوی باقیمانده از تمثال شهدا تا دهه فجر امسال در شهر نصب می‌شود و با افتتاح فاز دوم این طرح، شهر سمنان جزء نخستین شهرهای کشور خواهد بود که تمامی نقاط شهر به نام شهدای گرانقدر و تابلوی شهیدان مزین خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری سمنان ادامه داد: از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه ایثار و شهادت می توان به نمایش تصاویر شهدای مربوط به هر ماه در محورهای پر تردد شهری، مشارکت در برگزاری یادواره‌های شهدا در طول سال و حمایت و مشارکت در تولید نشریات و کتاب‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد.

بابایی گفت: از جمله فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری سمنان در حوزه فرهنگی، برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها به مناسبت‌های ملی و مذهبی مانند برگزاری جشنواره استقبال از بهار با هدف معرفی آئین‌های مرسوم در آستانه رسیدن به سال نو اشاره کرد؛ این جشنواره برای نخستین‌بار در انتهای سال ۹۷ و همزمان با فرارسیدن نوروز ۹۸ برگزار شد که با توجه به استقبال فراوان شهروندان سمنانی در آستانه نوروز ۹۹ نیز برگزار می‌شود.

سِمَنی نوروز در بهار ۹۹

وی خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی نوروزگاهی با عنوان “سمنی نوروز” با اجرای گروه‌های موسیقی محلی استان سمنان و استان‌های همجوار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در میدان ارگ سمنان با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری شهر و استان سمنان برگزار شد و با توجه به استقبال گسترده مردم، این جشنواره در نوروز ۹۹ نیز برگزار خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری سمنان با تاکید بر نگاه ویژه این سازمان به محلات آسیب‌پذیر و مناطق جنوب شهر سمنان، افزود: بر اساس این رویکرد، جشنواره و شادانه‌هایی به مناسبت‌های ملی و مذهبی از قبیل جشن‌های اعیاد ماه‌های رجب و شعبان در این محلات و سراسر شهر برگزار و از ظرفیت هنرمندان بومی شهر و استان در برگزاری آن‌ها استفاده کنیم.

بابایی با اشاره به برگزاری رویداد “ماه خوب خدا”، ویژه ماه مبارک رمضان، گفت: در ماه رمضان امسال برای نخستین‌بار در استان سمنان، همایش روزه اولی‌ها ویژه پسران به همراه محفل انس با قرآن برگزار شد؛ البته سوگواره و برنامه‌های ملی و مذهبی مختلف، اعم از همایش فرهنگی مذهبی “سلام رزمنده”، ویژه سال‌روز آزادسازی خرمشهر با حضور سه هزار رزمنده دوران دفاع مقدس و سوگواره فاطمی به مناسبت ایام فاطمیه و ایام محرم و صفر نیز برگزار شده است.

مدیریت شهری سمنان

شونشینی و کتابخوانان در سمنان

بابایی گفت: رویداد فرهنگی هنری “شونشینی” با اجرای برنامه‌ای با گویش سمنانی و تقدیر از چهره‌های فعال و پیشکسوت شهر سمنان برگزار شد که هدف از آن، معرفی این چهره‌ها و شناساندن خدمات آنان به مردم و معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر بود.

وی افزود: رویداد ادبی “نشست کتابخوان” نیز با هدف ترویج زبان سمنانی و با معرفی نویسندگان فعال در زمینه زبان و گویش سمنانی به همراه نقد کتاب برای نخستین‌بار در این شهر برگزار شد؛ در این سلسله برنامه‌ها تاکنون ۱۴۰۰ جلد کتاب از ۹ مولف به شرکت‌کنندگان هدیه داده شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با اشاره به برگزاری برنامه‌های مهم و شاخص فرهنگی ادبی این سازمان از جمله نمایشگاه آثار خوشنویسی “دست خط”، گفت: این نمایشگاه و رویداد بزرگ با حضور سه تن از هنرمندان برجسته و بین‌المللی سمنان در تیرماه ۹۸ همراه با استقبال چشم‌گیر شهروندان و هنرمندان شهر سمنان برگزار شده است.

بابایی با اشاره به برگزاری رویداد هنری “جشنواره عکس شهر یاران” با موضوع عکاسی از مکان‌های تاریخی و گردشگری در سال‌های ۹۶ تا ۹۸، تاکید کرد: حمایت از تولیدات سینمایی و تئاتر با هدف حمایت از هنرمندان و تقویت انجمن‌های هنری شهر و استان سمنان، مشارکت در نکوداشت روز معلم و تجلیل از معلمان، مساعدت و همکاری با سمن‌ها، هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگ این سازمان بوده است.

وی با اشاره به تاسیس کتابخانه رنگین‌کمان شهرداری سمنان، اظهار کرد: این کتابخانه به عنوان تنها کتابخانه کشور است که خدمات آن به صورت کاملاً رایگان ارایه می‌شود و از این لحاظ کتابخانه‌ای منحصر به فرد است؛ سفارش کتاب از این کتابخانه از طریق نصب اپلیکیشن تلفن همراه، ثبت سفارش در سامانه رایانه‌ای، شماره گیری تلفن گویای ۲۱۲۰ و ارسال کتاب با پیک‌موتوری یا سفارش حضوری امکان‌پذیر است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان افزود: با توجه به اینکه این کتابخانه، دارای پنج هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب، ۱۳ هزار عضو و ۱۱ هزار جلد کتاب است به دنبال توسعه آن هستیم؛ در کنار این کتابخانه، کارگاه‌های داستان‌نویسی، نقاشی، منبت‌کاری، چرم‌دوزی و جشنواره‌های “پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها”، ” نوه‌ها و پدربزرگ‌ها” و “نوه‌ها و مادربزرگ‌ها” ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

بابایی با شاره به برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی (ویژه بانوان) با هدف کاهش طلاق و استحکام بنیان خانواده به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ نفر ساعت، تاکید کرد: کلاس‌های تقویتی ویژه کودکان کار با هدف توانمندسازی کودکان آسیب‌پذیر کار به میزان یک‌هزار و ۵۲۰ نفر ساعت، کارگاه آموزشی پاک‌زیستن برای افراد گرفتار معضل اعتیاد با هدف پیشگیری از گرایش مجدد به مواد مخدر به میزان شش هزار و ۵۷۵ نفر ساعت برای آقایان و سه هزار و ۵۴۰ نفر ساعت برای بانوان و اجرای طرح‌های غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان از برنامه‌های این سازمان در حوزه اجتماعی بوده است.

مدیریت شهری سمنان ، میراث‌دار تمدن کهن

حمایت ویژه از ورزش‌های همگانی و قهرمانی

وی با اشاره به برگزاری جشنواره خیابان ورزش در محله‌های مختلف این شهر، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های بازی‌های رومیزی در بوستان‌های شهر و دوشنبه‌های بانشاط در محلات مختلف برگزار شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه در هفت پارک و مکان مختلف این شهر، اظهار کرد: مدیریت شهری سمنان با احداث پنج سالن ورزشی سرپوشیده در نقاط مختلف شهر به ویژه در محلات جنوب شهر، هفت زمین چمن مصنوعی، دو پیست دوچرخه‌سواری، یک سالن پینگ‌پنگ، یک زمین فوتبال ساحلی، یک زمین والیبال ساحلی و مجموعه ورزشی نشاط در مسکن مهر برای توسعه ورزش سرمایه‌گذاری کرده است.

بابایی با اشاره به معرفی شهر سمنان به عنوان شهر دوستدار کودک، گفت: در حال حاضر هفت خانه بازی در شهر سمنان وجود دارد؛ کارگاه‌های آشنایی با مشاغل مختلف نیز در قالب بازی برای کودکان برگزار می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *