فرهنگ نوشیدن چای در روسیه

حتما می دانید که یکی از نوشیدنی های محبوب مردم روس، چای است. مردم روسیه این نوشیدنی گرم را در شرایط مختلف استفاده می کنند و چای در روسیه جزوی از فرهنگ جالب آن هاست. آن ها هم چای سیاه و هم چای سبز را می نوشند و آداب خاصی را نیز در رابطه با این نوشیدنی همیشه رعایت می کنند. شما هم اگر می خواهید به یکی از شهرهای روسیه مانند مسکو، سنت پترزبورگ یا دیگر شهرها بروید، این مطلب را در مورد چای در روسیه مطالعه کنید.

مزارع چای در روسیه

آب و هوای گرم و نیمه گرمسیری در سوچی به این معنی است که روسیه با وجود شهرتش به عنوان یک کشور سرد، می تواند چای مورد نیاز خود را در کشور پرورش دهد. با ۹۰ دقیقه رانندگی از جایی که هم بازی های المپیک ۲۰۱۴ و هم جام جهانی ۲۰۱۸ در آن برگزار شد، می توانید به زمین های کشت چای برسید. روسیه هم چای سبز و هم چای سیاه تولید می کند که عموما در کنار هم کشت می شوند. در اطراف این روستای کوچک چندین بخش وجود دارند که برای عموم باز هستند.

شیرین کننده های روسی

برخلاف انگلیسی ها که شیر را با چای مصرف می کنند، در روسیه چای سیاه و شیرین نوشیده می شود. با اینکه چای سبز به سرعت محبوبیت خود را افزایش می دهد، چای سیاه هنوز هم چای محبوب روس هاست. معمولا در کنار چای آن ها، قند دیده می شود که همراه آن میل می کنند. روش دیگری برای شیرین کردن چای، استفاده از یک قاشق مربا یا مارمالاد است؛ روس ها یا یک قاشق مربا خورده و سپس چای را می نوشند یا مربا را در چای حل می کنند.

چای در روسیه

خوراکی در زمان نوشیدن چای در روسیه

نوشیدن چای بدون هیچ گونه اسنک یا خوراکی در روسیه یک اشتباه بزرگ است! حتی در مواقعی می توان گفت که هم سرو نکردن خوراکی بی ادبی است و هم رد کردن یک خوراکی که کسی به شما تعارف می کند، بی احترامی محسوب می شود. معمولا در کنار چای در روسیه کمی پنیر و خوراکی های گوشتی سرو می شود. علاوه بر آن یک شیرینی معمول به نام sushkie، که کلوچه های کوچکی هستند، در کنار چای قرار می گیرد.

چطور یک چای روسی دم کنیم؟

جالب است بدانید که واژه «سماور» از زبان روسی آمده که آن ها از آن برای دم کردن چای استفاده می کنند. سماورها دارای یک بخش کوچک در بالا هستند که به طور مداوم یک کنسانتره چای قوی به نام zavarka تولید می کند. در هنگام دم کردن چای روسی بسیار شایع است که از طعم دهنده هایی مانند برگ های خشک گیاهان معطر استفاده کنند. می توان گفت که دم کردن چای روسی تقریبا شبیه ما ایرانی هاست. آب در سماور به جوش می آید و یک قوری که با چای و آب جوش پر شده در بالای آن قرار می گیرد. زمانی که آب به جوش می آید حتما باید کمی صبر کنید تا از جوش افتاده و سپس چای را پر کنید.

اولین سماور ساخته شده در روسیه به قرن ۱۸ بر می گردد که از همان موقع این نحوه دم کردن فراگیر شد. اما بسیاری معتقدند که بهترین سماورها از تولا (Toula)، آورده شده است. سماورها می توانند از مس، برنز یا در برخی مواقع نقره باشند و امروزه سماورهای دیگری هم پیدا می شوند که شیشه ای هستند و یا به صورت چینی دیده می شوند. همانطور که می دانید این ظرف تنها در روسیه نماند و به دیگر کشورها نظیر ترکیه، ایران، مراکش و آذربایجان نیز رفت.

چای در روسیه

تاریخچه چای در روسیه

افرادی اعتقاد دارند که کازاک ها اولین افرادی بودند که چای را از چین در قرن ۱۶ به روسیه آوردند (کازاک ها قومی سفید پوست از نژاد اروپایی با تبار اسلاو می باشند که زیستگاهشان در اوکراین کنونی و جنوب غربی روسیه است). با این حال اولین رکوردهای ثبت شده برای حضور چای در روسیه به یک قرن بعدتر بر می گردد، به زمانی که سلسله رومانوف حاکم این منطقه بود. پیتر بزرگ اولین قرارداد تجارت بین روسی و چین را امضا کرد و طی آن، چین به عنوان منبعی برای تامین چای به کار گرفته شد.

اگرچه امروزه در همه جای روسیه می توانید مردمی را پیدا کنید که چای، نوشیدنی محبوبشان می باشد، اما همیشه این گونه نبود و تاریخی پشت آن نهفته است. از قرن ۱۹ به بعد بود که چای فراوان تر شد و تقریبا همه مردم روسیه می توانستند این نوشیدنی را خریده و مصرف کنند. قبل از قرن ۱۹، تنها افراد ثروتمند و خانواده های تجار بودند که قدرت خرید چای را داشته و تنها در خانه های آن ها این نوشیدنی دیده می شد. خانواده های معمولی نیز از برگ ها و گل ها استفاده کرده و از طریق سماور آن ها را دم می کردند.

بعضی ها می گویند که در ابتدا فنجان های چای به گونه ای بود که کف آن تصویر یک شهر نقاشی شده بود. کافه داران، هم برای اینکه تصویر کف فنجان معلوم باشد و هم به این منظور که هزینه چای ارزان تر شود و از چای کمتری استفاده کنند، آن را به صورت کمرنگ سرو می کردند. چای کمرنگ هم ارزان تر بود و هم اینکه مشتری ها می توانند تصویر زیبای کف فنجان را نیز مشاهده کنند.

blank

یک فنجان چای، یک گپ دوستانه

در گذشته، زمانی که کافه و رستوران ها فعالیتی لوکس و گران محسوب می شد، مردم با جمع شدن دور هم و نوشیدن چای، اوقات فراغت خود را می گذراندند. به همین صورت امروزه نیز می توانید افرادی را پیدا کنید که در کنار هم مشغول نوشیدن چای و البته برقراری ارتباط هستند. پس اصلا جای تعجب نیست که شما عصرهایتان را مثل بسیاری از مردم روسیه به جایی بروید، چای و خوراکی های کنار آن را میل کنید و همچنین با دوستان خود به گفتگو بپردازید. خود مردم روسیه اصطلاحی دارند که این عادت و سرگرمی را کاملا توجیه می کند: اصطلاح کنار سماور نشستن که به نوشیدن چای و گپ و گفت اشاره دارد.

مرتبط:آتشفشان موتنوفسکی _عجایب روسیه

نکات طلایی برای سفر دسته جمعی

تصميم گرفتن براي رفتن به يك سفر دسته جمعی يا تفريح جمعي كار سختي نيست كه نياز به زمان و مكان مناسب داشته باشد. سفرهای دسته جمعی به افراد كمك مي كند طعم واقعي يك تفريح شاد و هيجاني را چشيده و تجربه كنند.

 از آنجايي كه انسان موجودي جمع گراست، بيشتر دوست دارد در جمع حضور داشته باشد، حتي هنگام شادي و تفريح. بنابراين اگر شما از آن دسته افرادی هستید که براي مدت طولاني است، به يك سفر دسته جمعي نرفته اید توصیه ما را بپذیرید و این آخر هفته را با يك برنامه ريزي مناسب به اين كار اختصاص دهید. البته اگر به نکات زیر هم توجه داشته باشید می توانید خاطره خوبی را از این گردش در ذهنتان ثبت کنید.

قبل از سفر دسته جمعی نكات ایمنی را به همه گوشزد كنید.

اگر همراه خود افرادی با سنین کم دارید. به دلیل آسیب پذیرتر بودن بچه ها، آنها را در طول سفر به حال خود رها نكنید.

برای سفر دسته جمعی یک مدیر انتخاب کنید

مسن ترین یا باتجربه ترین و حتی زرنگترین فرد سفر می تواند مدیر سفر باشد. اما هر که انتخاب شد باید تمامی افراد به نظرات او احترام بگذارند و حرف اول و آخر را او بزند. مدیر سفر نیز باید با در نظر گرفتن علایق و سلایق همه اعضای سفر برنامه های نسبتا دقیق طراحی كند.

پیش از اینكه سفر شروع شود با هماهنگی اعضاء، یک نفر را به عنوان مادر خرج انتخاب کنید

مادر خرج به كسی گفته می شود كه بعد از گرفتن سهم هر فرد در هزینه های كلی سفر آن را در جای خود هزینه می کند و وظیفه دارد که تمامی هزینه ها را نوشته و در پایان سفر به اطلاع افراد برساند.

سفر دسته جمعی

در سفر دسته جمعی كارها به دو قسمت قبل و در هنگام سفر تقسیم کنید

كارهایی مثل خریدكردن، هماهنگی با همسفرها، برنامه ریزی سفر و تماس با مراكز اطلاع رسانی در مورد راه ها و شرایط آب و هوا، هماهنگی با ماشین ها، پیدا کردن هتل، تورمناسب یا تهیه بلیت و… از جمله امور قبلا از سفر هستند. هماهنگی اعضای سفر و پیدا كردن جای مناسب برای كمپ زدن، سرشماری و مواظبت ازاموال درهر توقف واسكان، و احیانا کشیك شبانه و همكاری برای درست كردن غذا و تهیه مایحتاج در زمان سفر و… هم در دسته کارهای حین سفر قرار می گیرند.

حفظ حریم شخصی

وقتی همراه گروه زیادی هستید، اگر چه به شما خوش می گذرد، اما مطمئناً به زمان هایی هم برای تنها بودن نیاز دارید. هر فردی انتظار دارد از تعطیلات نهایت استفاده را برده و به آرامش برسد. بهتر است در مسافرت های دسته جمعی نیز زمان های مشخص شده ای را برای خود در نظر بگیرید تا به علایق خود برسید. به عنوان مثال در آرامش مطالعه کنید، در طبیعت قدم بزنید، ورزش کنید، موسیقی مورد علاقه تان را بشنوید و…

کاهش توقعات

وقتی در جمع هستید، لازم است انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. همان طور که گفته شد اگر از ابتدای سفر برنامه ریزی داشته باشید، همه به کارها و علایق مورد نظر می رسند، اما گاهی همه چیز همان طور که پیش بینی شده پیش نمی رود و بهتر است فردی که در گروه قرار گرفته، برای آسایش خود و دیگران انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

سفر دسته جمعی

بگومگو در سفر ممنوع

یکی از دوستان تعریف می کرد که از کودکی والدینش، استعداد عجیبی داشتند تا تمام دق دلی دوران چندساله زندگی مشترک شان را هنگام سفر بر سر هم خالی کنند. در سفر همه چیز به هم ربط پیدا می کرد، از خودروی آخرین مدل باجناق و دست پخت مادرشوهر تا هتل یک ستاره ماه عسل پدر و مادر و … همه چیز زمینه مرافعه داشت.

براساس توصیه یک مشاور سفر، باید مساله مورد اختلاف را در مدت حداکثر شش ساعت پس از بروز بحران رفع کنید تا ناراحتی در ذهن کسی نماند و احساس انتقام جویی از بین برود، اما توجه داشته باشید که گاهی دخالت های بی جا سبب به وجود آمدن سوءتفاهم و حتی شدت یافتن دعوا می شود. در صورت بروز چنین حادثه ای، باید تلاش کنید به طرفین بفهمانید که مسبب ناراحتی پیش آمده هر دو طرف بوده اند و منشأ آن فقط سوءتفاهم بوده است.

این کار سبب فروکش کردن بحث ها و تنش ها و روآوردن طرفین به گفت وگو می شود. توصیه می شود که در سفر بخصوص سفر با خویشاوندان از پیش کشیدن بحث های سیاسی، مذهبی، پولی و هر چیزی که در خانواده تبدیل به تابو شده است و صحبت درباره آنها سرانجام به دعوا ختم می شود، خودداری کنید.

احترام بزرگ ترها را نگه داریم. فکر می کنم سفر یعنی چند شبانه روز در کنار هم بودن، بی جهت نیست که قدیمی ها می گفتند دوست و دشمن را در سفر باید شناخت. خیلی از نقاط ضعف رفتاری آدم ها در سفر خود را نشان می دهد به همین دلیل رفتار ما به مدیریت جدی تری نیاز دارد.

سلیقه های متفاوت

به دلیل تفاوت علایق و سلایق افراد با یکدیگر بهتر است قبل از سفر خواسته های هر شخص در نظر گرفته و طوری برناماه ریزی شود که همه به آنچه می خواهند در طول سفر برسند. اگر قرار است به شهر یا کشور دیگری سفر شود و از مکان های خاص تفریحی و تاریخی بازدید به عمل آید، هر شخصی باید بتواند به جایی که دوست دارد سر بزند و به تفریحات مورد علاقه اش برسد. حتی بهتر است سلایق و عادات غذایی، مکان خواب و بسیاری از عادات دیگر بشری در نظر گرفته شود.

در طول سفر تقسیم وظایف مهم ترین بخش کار است
در تقسیم وظایف به توانایی های افراد دقت داشته باشید و یادتان باشد تمام مسئولیت كارها را به یك یا چندنفر محدود نکنید و حتی از كودكان هم كمك بخواهید.

دسته جمعی غذا درست کنید
هرچند توصیه شده كه در سفر غذاهای سبک بپزیم و بخوریم اما درست كردن غذا آن هم به صورت دسته جمعی لذت خاص خودش را دارد. بنابراین خرید مواد اولیه برای غذای همه هم مقرون به صرفه تر است و هم اعضای گروه را به هم نزدیك تر می كند.

احترام به عقاید همسفران

در طول سفر گفتگوهای زیادی بین افراد به وجود می آید. قرار نیست هیچ چیز به دیگران ثابت شود. بهتر است به عقاید و سخنان دیگران احترام گذاشته شود تا از هر گونه سوء تفاهم جلوگیری به عمل آید. ثابت کردن خود به دیگران نه فقط موجب ایجاد تنش در جمع می شود، بلکه هیچ کس نمی تواند به اندازه کافی از سفر لذت ببرد. ممکن است همسفران شما علایق و اعتقاداتی داشته باشند که مورد پسند شما نباشد، اما این بدان معنا نیست که باید عقاید خودتان را به آنها بقبولانید.

کودکان در سفر

اگر در جمع همسفران کودکان نیز هستند، خود را برای خیلی موارد باید آماده کنید مواردی همانند کنار آمدن با بهانه گیری، گریه کردن و بازیگوشی های کودکانه. چنانچه این موارد شما را آزار می دهد بهتر است تعطیلات خود را با دوستان و اقوام دیگری بگذرانید.

مرتبط:۶ راه ساده برای کم کردن استفاده از پلاستیک در سفر

پنج پیشنهاد سازمان جهانی گردشگری برای سفر از خانه

سازمان جهانی گردشگری در پی شیوع کرونا و ممنوعیت های رفت و آمد در پی شیوع کرونا پنج پیشنهاد برای سفر از خانه ارائه کرده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شده تا بسیاری از کشورها ممنوعیت های مختلفی برای سفر و جابجایی وضع کنند و میلیاردها انسان خانه نشین شده اند. در این شرایط صنعت گردشگری در دنیا با متحمل شدن آسیب بسیار بالا از کرونا شرایط سختی را تجربه می کند. این شرایط سخت نه تنها برای فعالان حوزه گردشگری،‌ بلکه برای مردمی که سفر نیاز روحی آن ها به نشاط و آرامش را بر طرف می کرد نیز باعث مشکلاتی شده است.

در همان روزهای اول شیوع کرونا سازمان جهانی گردشگری برخلاف وظیفه ذاتی خود از مردم خواست تا اطلاع ثانوی به سفر نروند. این سازمان شعاری تحت عنوان “فردا سفر می کنیم” طراحی کرد و از مردم خواست که در خانه بمانند تا در آینده بتوانند با امنیت کامل سفر کنند.

در آخرین اقدام سازمان جهانی گردشگری جهت تشویق مردم به خانه نشینی پنج راه برای سفر از خانه معرفی کرده است. در مورد اول این سازمان از مردم خواسته یک سفرنامه بخوانند؛ سفرنامه ها در واقع نوعی اشتراک تجربیات یک شخص از سفر است. خواندن یک کتاب درباره سفر می تواند به برنامه ریزی سفر و مدیریت آنچه در سفر ممکن است برای ما اتفاق بیفتد کمک کند.

در پیشنهاد دوم سازمان جهانی گردشگری توصیه کرده که یک فیلم درباره سفر ببینید. هرساله مستندها و فیلم های داستانی مختلفی با موضوع سفر و در لوکیشنهای مختلف ساخته می شود. شاید در این روزها تنها راه، تماشای مناظر دیدنی از قاب نمایشگر و از دید یک کارگردان باشد.

سومین پیشنهاد گوش دادن به پادکست های مرتبط با سفر و گردشگری است. پادکست ها یکی از پدیده هایی بودند که در دنیای مدرن بسیار محبوب شدند و تقریبا در همه موضوع ها می توان پادکست پیدا کرد. اشتراک تجربیات سفر به مقاصد مختلف و آموزش هایی در رابطه با سفر و چگونگی گردش از جمله موضوعات آن‌ها هستند.

بازدید مجازی از جاذبه های گردشگری پیشنهاد چهارم سازمان جهانی گردشگری برای سفر از خانه است. فناوری حتی به کلاسیک ترین فعالیت های انسانی نظیر سفر رحم نکرده و رد پای آن در همه جا دیده می شود. پدیده بازدید مجازی هم در این سال ها بسیار طرفدار پیدا کرده و بسیاری از جاذبه ها و سایت های گردشگری مهم از این امکان برخوردارند. همچنین بازدید مجازی می تواند به برنامه ریزی سفر کمک کند و نمای کلی از یک جاذبه گردشگری پیش از بازدید ارائه دهد.

آخرین پیشنهاد هم استفاده از محتوای آموزشی در سایت سازمان جهانی گردشگری است که از ابتدای شیوع کرونا به طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع:ایمنا

مرتبط:مشورت آنلاین UNWTO با ۲۴۰ وزیر و مقام گردشگری جهان

سعدی شیرازی _آموزگار زندگی

سعدی شیرازی شاعر نامدار ایرانی که آوازه آن جهانی است همواره آموزگاری برای بشریت بوده و با استفاده از مفاهیم شعر او می توان ارتباطی دو سویه بین فرهنگ ایرانی با دیگر فرهنگ ها ایجاد کرد.

امروز یکم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت سعدی شیرازی شاعر بزرگ ادبیات و شعر فارسی است. سعدی را شاید بتوان شناخته شده ترین شاعر فارسی در عرصه بین الملل دانست،‌ زیرا اشعار انسانی او تا بزرگترین مجامع بشری و سازمان ملل متحد هم رفته است.

در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هم مقبره سعدی شیرازی یکی از محرک های آن بوده و بسیاری از افراد علاقمند به ادب و هنر ایران را جذب این سرزمین می‌کند. مفاهیم انسانی که در ادبیات تبلور پیدا می کند،‌ عاملی برای پیوستگی بین دو فرهنگ و تمدن هستند؛ درست همانگونه که گوته و حافظ توانستند فرهنگ ایران و آلمان را پیوند دهند.

بدین ترتیب می توان از مناسبات ادبی در جهت ایجاد ارتباط فرهنگی و گردشگری با دنیا استفاده کرد. مفاهیم مشترک ادبی گاها به دیپلماسی گردشگری و دیپلماسی گردشگری به روابط سیاسی دولت ها و آشتی ملت ها کمک می کند. رویدادهایی مانند بزرگداشت سعدی می توانند بهانه ای برای صدور مفاهیم ادبی ایران به بیرون از مرزها همچنین یافتن نقاط مشترک در ادبیات سایر تمدن ها باشد.

سعدی شیرازی

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی هم به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی بیانیه ای نوشته و بر مفاهیم انسانی و چهره جهانی اشعار سعدی تاکید کرده است. در این بیانیه آمده:

“به نام خداوند جان‌آفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین

اول اردیبهشت‌ماه جلالی به نام بلند شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی نام‌گرفته و بر این اساس، هرساله در جوار آرامگاهش و در کنار مردمانی که آن‌ها را “نیکبخت” نامیده است، سعدی پژوهان، سعدی دوستان هنرمندان برخوان سعدی بلندآوازه، گرد می‌آمدند و از خرمنش خوشه‌ها می‌چیدند، اما متأسفانه امسال به دلیل شرایط ویژه کشور، این اقدام میمون میسر نشد.

آثار ماندگار سعدی، بهترین گواه بر این واقعیت است که او نه‌تنها شاعر و نویسنده‌ای است توانا و کم‌نظیر، بلکه فرزانه‌ای است خردمند که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع، متبحر و صاحب‌نظر است. بی‌گمان گلستان او، زیباترین اثر منشور فارسی پیرامون انسان‌دوستی، اخلاق، حکمت و سیاست است. در این اثر ماندگار، چهره عاطفی و اخلاقی انسان‌ها، آن‌چنان‌که هستند ماهرانه نگارگری شده است.

منظومه بوستان او، زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است و آکنده از نیکی و پاکی وایمان وصفا، و غزلیاتش اوج اعتلای هنرمندی و ذوق زیبا شناسانه سعدی است. دنیای غزل او رنگارنگ وپر رمز و راز و مملو از جلوه‌های عشق الهی و انسانی است.

سعدی میراث فرهنگی و معنوی ایران‌زمین و منادی صلح و مدارا و انسان‌دوستی و همدردی و همدلی در روزگاران سخت است. اندیشه بلند سعدی آثارش را جهانی کرده است و بزرگان دانش و ادب سیاست از روزگار کهن تابه امروز، به آثارش تأسی می‌جویند و پیام ماندگارش را در ابیات درخشان:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که درآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

زمزمه و مرور می‌کنند.

سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است. یاد و روزش را گرامی می‌داریم.”

منبع:ایمنا

مرتبط:آرامگاه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

زمین‌گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان

کرونا چهارصد میلیارد تومان به گردشگری اصفهان خسارت زد در حالی که گفته می‌شود حمایت‌ها از بخش‌های مختلف صنعت گردشگری اصفهان کافی نبوده و برای ماندن در عرصه پر تب و تاب گردشگری بحران‌زده که با تردیدهای زیادی مواجه است باید یاران اصلی گردشگری به میدان بیایند.

آن طور که معاونت گردشگری اصفهان می‌گوید  هفت میلیارد و ۳۹۵ میلیارد تومان خسارت به گردشگری استان اصفهان وارد شد، در شرایطی که پاندمی کرونا گردشگری دنیا را تعطیل کرده است، اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شد که حمایت‌های دولتی معلوم نیست بتواند همچنان بخش‌های گردشگری از اقامتگاه‌ها و دفاتر خدمات سفر گرفته تا راهنمایان گردشگری را در این عرصه نگهدارد یا خیر.

یاران گردشگری اصفهان کجایند؟

علی صالح درخشان معاونت گردشگری اصفهان می‌گوید تا پیش از بحران کرونا همیشه از سوی مسئولان استان صحبت از حمایت و ارتقا بخش‌های گردشگری بود اما حالا در این شرایط است که نیاز به همدلی و همگرایی در بین مسئولان است تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم، به جرات می‌توان گفت  تا قبل از کرونا هیچ مسئولی از مدیران اجرایی گرفته تا نمایندگان مجلس، شورایی‌ها و شهرداری‌ها را پیدا نمی‌کردید که تریبون دستش بیاید و بحث گردشگری اصفهان را مطرح نکند ولی حالا  که کرونا گردشگری را زمین‌گیر کرده وقتی است که باید یاران اصلی گردشگری در صحنه بمانند.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش‌اش را کرده تا در کنار گردشگری بحران‌زده تا عبور کامل از کرونا بماند اما اینها را کافی نمی‌داند و می‌گوید در آینده پساکرونا چالش‌هایی وجود دارد که باید همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه برای اینکه فعالان گردشگری زمین‌گیر نشوند همکاری بیشتری داشته باشند تا دوباره تاسیسات گردشگری بتوانند دوباره روی پای خودشان بایستند و توان و ظرفیت‌شان بازیابی و بازآفرینی شود.

آینده گردشگری ایران در پساکرونا در دستان سیاست خارجه

در این شرایط که همه ایرلاین‌ها با مشکلات عدیده روبه رو هستند و اقامتگاه‌های گردشگری از هتل‌ها و بومگردی‌ها تا مکان‌های خدمات پذیرایی، دفاتر خدمات سفر و راهنمایان گردشگری روزهای سختی را سپری می‌کنند، تصویر روشنی از آینده گردشگری پدیدار نیست و این تردیدهای پیش روی فعالان گردشگری را برای ماندن در این عرصه بیشتر و بیشتر می‌کند.

کرونا شاید حالا گلوی گردشگری را بیش از پیش و نه در ایران و اصفهان که در همه جا فشرده اما پیشتر، گردشگری ایران بحران زده و در مقابل تبعات  تصمیمات داخلی و خارجی به سختی ایستاده بود.

تردیدها برای ماندن یا نماندن در میدان گردشگری ایران زیاد بود اما کرونا نشان داد که پیکر ضعیف گردشگری ایران یارای تحمل این مصیبت ها را ندارد. نبود زیرساخت های لازم و تصمیمات شتابزده در عرصه‌های داخلی و خارجی در عمل جانی در پیکر نحیف بخش‌های گردشگری نگذاشته بود که بتواند در بحران کرونا دوام بیاورد.

معاونت گردشگری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید شاید اصفهان توانسته باشد تا حدودی در حوزه‌هایی که مشکلی در روابط دیپلماتیک نداشته خوب عمل کند اما براین باور است که باید در وزارت خارجه و روابط بین‌الملل اتفاقات مثبتی  بیفتد چرا که به شدت در گردشگری تاثیرگذار است و با این واسطه تنها می‌توان چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری ایران را پشت سر گذاشت.

گردشگری اصفهان

دریغ از ریالی هزینه برای بازاریابی گردشگری

این مقام گردشگری در اصفهان گریزی به مشکلات و چالش‌های پیش از ایام کرونا می‌زند؛ اینکه در تمام مدتی که معاونت گردشگری استان اصفهان را داشته دریغ از ریالی یا اعتباراتی که در بخش تبلیغات و بازاریابی خرج شود، قبل از کرونا برقم اینکه فکر می‌کردیم اصفهان در دنیا شناخته شده است اما بزرگترین چالش ما همین عدم شناخت و نبود بازاریابی درست، اصولی و مناسب بود. همه اینها در حالی ست که بازاریابی اصولی بدون هزینه امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که کرونا در دنیا یک ابرچالش است و آثارش در همه حوزه‌ها پدیدار شده اما ما علاوه بر مشکلات پیشین از جمله نبود بازاریابی اصولی که ادامه هم دارد، چالش‌هایی در حوزه روابط بین‌الملل داریم که تنها اتفاقات مثبت در این حوزه می‌تواند گردشگری را از این بحران‌ها عبور دهد.

تنفس بیشتر تا احیا دوباره گردشگری

صالح درخشان با اشاره به حمایت‌های دولتی از بخش گردشگری در بحران کرونا معتقد است حمایت‌ها کافی نبوده و باید تا زمانی که گردشگری خودش را پیدا کند زمان تنفس بیشتری به پرداختی‌های بخش‌های مختلف گردشگری داد.

وی با اشاره به تخصیص تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و تنفس شش ماهه یادآور شد: اعتقاد این است که مدت زمان فرصت شش ماهه کافی نیست و هم باید در نرخ تسهیلات و هم دراین فرصت شش ماهه تجدید نظر کرد. اگر فرض کنیم که کرونا را هم مهار کرده باشیم، بلافاصله ماه رمضان پیش روست و صنعت گردشگری تا بخواهد دوباره  شکل بگیرد شش ماه طول می‌کشد و این تنفس برای بازپرداخت اقساط  تسهیلات کافی نیست و مدت زمان بیشتری را می‌طلبد.

امهال سه‌ماهه بیمه کارفرمایان گردشگری و پیگیری برای بخشودگی عوارض مربوط به شهرداری‌ها از دیگر اقداماتی بوده که وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری برای عبور از بحران کرونا توانسته انجام بدهد. درخشان در این رابطه به ایرنا گفت: برای بحث بیمه کارفرمایان مکاتباتی داشتیم و به دنبال معافیت بودیم اما به نتیجه سه ماه امهال رسید که معتقدیم باید مساعدت بیشتری شکل بگیرد.

صالح درخشان مشکلات و مسائل ایرلاین‌ها را جدی می‌داند و معتقد است برای حل آن کمک‌های بیشتری از سوی وزارت خارجه را می‌طلبد، ایرلاین‌ها مجبور هستند برای باقی ماندن در بازارهای داخلی و خارجی به سختی موقعیت‌شان را حفظ کنند؛ بنابراین مشکلات‌شان همچنان پابرجاست و نیاز به کمک ویژه دارند.

وی افزود:متاسفانه مشکل ایرلاین‌ها دوچندان بوده؛ از قبل هم ظرفیت برای آنها کامل نبوده  و به امید شب‌عید  و مواقع خاص هزینه‌های‌شان را تامین می‌کردند. در زمان حاضر از طرفی ایرلاین‌ها نه می‌توانند به طور کامل پروازها  را متوقف کنند و از طرف دیگر باید با ده یا ۱۵ درصد ظرفیت  به کار خودشان ادامه بدهند.

اصفهان، غافل از گردشگری شب

اصفهان، غافل از گردشگری شب

مراقب صاحبان تجربه گردشگری باشید

حمید ضرغام بروجنی، کارشناس گردشگری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطیایی به ایرنا گفت: گردشگری ایران  متحمل  خسارت و زیان‌های زیادی شده و حمایت‌های دولت برای عبور ازبحران کرونا باید به گونه‌ای باشد که اجازه ندهد بیکاری گسترده‌ای در نیروی انسانی‌ای که حالا صاحب تجربه در بخش گردشگری شده پیش بیاید.

در حالی که تعداد زیادی از کارکنان قسمت‌های مختلف گردشگری از کار بیکار شده‌اند؛ گردشگری چه در اصفهان و چه در سایر نقاط ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. اصلی‌ترین چالش،میدان خالی کردن توسط تعداد زیادی از فعالان گردشگری است که بحران‌های پیش از کرونا مثل ماجرای بنزین، اتفاقات آبان‌ماه و تصمیمات سیاست خارجه در ماجرای هواپیمای اکراینی آنها را با تردیدهای جدی مواجه کرده بود و حالا با شرایط اقتصادی نامساعد چاره ای جز اینکه عطای گردشگر  را به لقایش ببخشند نداشتند.

کرونا،شاید فرصتی برای بازنگری زیرساخت‌های گردشگری

ضرغام بروجنی معتقد است در زمان حاضر باید زمینه‌سازی کرد و برای جایگاه هر گروه و کسانی که خدمات و مشاغل گردشگری را برعهده دارند برنامه‌ریزی کرد؛ چرا که او بر این باور است به محض اینکه احساس آسایشی پیدا  و فضا برای گشت‌وگذار مهیا شود به طور قطع مشتریان گردشگری چندین برابر خواهد شد: برای دوران پساکرونا شرایط باید به گونه‌ای باشد که هم تاسیسات گردشگری کارکنان‌اش را حفظ کرده باشد و هم در عین اینکه  آموزش‌های‌مان را ارتقا داده باشیم  توجه بیشتر به  زیرساخت‌های معمول در بخش گردشگری داشته باشم.

این استاد دانشگاه بحران کرونا را فرصتی برای بازنگری زیرساخت‌های گردشگری می‌داند و دراین‌باره افزود: آینده قابل پیش بینی نیست اما  مجموعه خلاقیت‌ها و مجموعه زمینه‌های مناسب  خدمات نوین گردشگری را باید برنامه‌ریزی  کرد.

وی در ادامه به ایرنا گفت: همیشه می‌گوییم گردشگری یک صنعت مقاومتی ست که در  شرایط سخت وپیچیده خودش را حفظ می‌کند و به رشدش ادامه می‌دهد ولی شاید پیش‌بینی این چنین حالتی که آسایش جامعه بشری به هم بریزد را نکرده بودیم و حالا معتقدم موقعیت ویژه‌ای است که اهل فن گردشگری باید توجه‌شان را به تحکیم زیرساخت‌ها معطوف کنند.

ضرغام بروجنی تاکید کرد: اکنون  موقعیتی ست که به خوبی می‌توان درک کرد  با چه نقاط ضعف عمده و غیرقابل تغییر سریعی مواجه هستیم و تلاش کنیم  کهاین عیوب را رفعکنیم.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
این استان به‌عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان کرونا به پنج هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:تاثیرات اقتصادی بیماری کرونا بر گردشگری اصفهان

کرونا مرمت برج قابوس را به تعویق انداخت

سرپرست پایگاه میراث جهانی برج قابوس گفت که شیوع کرونا ادامه عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی تنها بنای تاریخی ثبت جهانی‌شده گلستان را به تعویق انداخت.

عبدالمجید نورتقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قبل از شیوع کرونا مرحله نخست عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی انجام شد که اجرای مرحله دوم آن شامل بازکردن بندهای آسیب دیده و مرمت با مصالح سنتی مثل کچ نیم‌کوب و شیرآهک به دلیل شیوع کرونا متوقف شد.

وی افزود: امیدواریم با برطرف شدن بحران کرونا و تامین اعتبار لازم، مراحل بعدی مرمت برج جهانی قابوس انجام شود.

به گفته وی، عملیات بوته‌زنی و مرمت برج قابوس در ۲ فصل رویش علف‌های هرز انجام می‌شود که امیدواریم بعد از اتمام کار تا مدت طولانی شاهد رویش گیاهان در قسمت مخروطی این اثر تاریخی نباشیم.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: با شیوع کرونا در چارچوب اجرای پروتکل‌های حفاظتی مورد نظر یونسکو، ضدعفونی کردن این اثر جهانی آغاز شد که با توجه به احتمال آسیب رسیدن به بنا بر اثر استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، بازدید از داخل بنا متوقف و ضدعفونی فقط محدود به فضای باز شد.

نورتقانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از برج جهانی قابوس دیدن می‌کنند که به طور میانگین ۳۰ هزار نفر از آنان گردشگران نوروزی هستند که امسال با شیوع ویروس کرونا، فضاهای گردشگری کشور از جمله این بنای تاریخی از حضور بازدید کننده خالی ماند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: انتظار می‌رود با برطرف شدن بحران کرونا، شاهد حضور چشمگیر گردشگران در این بنای تاریخی باشیم که امیدواریم بتواند بخشی از آسیب‌های اقتصادی به فعالان این حوزه را برطرف کند.

برج قابوس دهم تیرسال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

این برج بلندترین برج آجری جهان و مقبره “قابوس بن وشمگیر”، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است.

این شاهکار معماری اسلامی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر  و با ارتفاع مجموع ۷۰ متر در شهر گنبدکاووس قرار دارد.

طبق اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به  پنج هزار و ۱۱۸ تن رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:برج گنبد قابوس _بلندترین برج تمام آجری جهان

فعالیت مجدد هتل‌ها تنها با رعایت نکات بهداشتی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اعلام آغاز فعالیت مجدد هتل‌ها با رعایت نکات بهداشتی بسیار سخت‌گیرانه، تاکید کرد: فعالیت غیرمجاز واحدهای اقامتی تهدیدی برای جان و سلامت مسافران هستند.

«سید مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به آغاز فعالیت برخی از صنوف فعالیت در یزد، اظهار کرد: هتل‌ها طی درخواستی کتبی و ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تایید بازرسان این اداره کل در اجرای پروتکل‌های مربوطه، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: تمام اقامتگاه‌های رسمی و نیمه رسمی، زائرسراها، و مهمان سراهای ادارات تا زمان تایید ستاد استانی مبارزه با کرونا، تعطیل خواهند بود.

این مسئول با بیان اینکه سلامت جامعه و مسافران در اولویت عملکرد دستگاه‌ها به خصوص اداره کل میراث فرهنگی استان است، گفت: هتل‌ها با رعایت نکات بهداشتی بسیار سختگیرانه ابلاغ شده از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، می‌توانند فعالیت کنند.

وی افزود: البته در تلاش هستیم تا استان یزد با رعایت کامل مسائل بهداشتی به چرخه اقتصاد گردشگری باز گردد، به همین منظور در اولین گام، مدیران هتل‌ها برای فعالیت باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام و کد مربوطه را دریافت کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد فعالیت واحدهای غیرمجاز اقامتی را تهدیدی برای سلامت و جان مسافران دانست و گفت: بازیدهای اداره کل میراث فرهنگی در قالب گشت‌های مشترک روزانه و شبانه با همکاری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و اداره نظارت بر اماکن عمومی به طور مستمر انجام و با خانه‌های مسافر غیرمجاز برخورد جدی می‌شود.

فاطمی در پایان خاطر نشان کرد: البته همشهریان نیز می‌توانند به منظور کمک به حفظ سلامت در جامعه با مشاهده فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز آن را به شماره ۳۶۲۰۲۷۷۷ گزارش داده یا به نشانی اینترنتی www.yazdcity.ir در قسمت ثبت شکایات مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:مسجد جامع یزد _موزه معماری ایران

پس از بحران کرونا برای رونق سفر چه کنیم؟

یک پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: پس از کنترل و اتمام بحران کرونا، یکی از بهترین گزینه‌های تقویت و بازسازی رونق سفر در بخش گردشگری است.

سعید داغستانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات لازم در حوزه گردشگری برای احیاء دوباره این صنعت پس از حل بحران کرونا، اظهار کرد: پس از کنترل و اتمام کرونا جامعه به دلیل فشارهای متعددی که تحمل کرده است به یک ترمیم اساسی و جدیدی نیاز دارد. در این رابطه علاوه بر فضای مجازی و رسانه‌های همگانی، یکی از بهترین گزینه‌های این تقویت و بازسازی می‌تواند بخش گردشگری باشد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی جشنواره‌ای سراسر از تخفیف و سرگرمی در تمامی استان‌ها و به صورت برنامه‌ریزی شده، قطعا به رونق مجدد سفر کمک خواهد نمود. در این رابطه می‌توان با احیاء مجدد سفرکارت‌های ملی نسبت به سفر اقساطی برای همه اقدام نمود.

این مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: تصویب یک برنامه کامل و جامع از رویدادها و جشنواره‌های گردشگری برای رونق دوباره سفرها خالی از لطف نخواهد بود.

داغستانی عنوان کرد: در این رابطه همکاری‌های مراکزی مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی، هواپیمایی کشور، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و … می‌تواند در اثربخش و هدفمند بودن طرح بسیار اثر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه در این مورد ساماندهی تعطیلات چند روزه به وزارتخانه‌های مختلف و طبقات و اقشار مختلف به تناوب و برنامه‌ریزی شده نیز قابل بررسی خواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری یادآور شد: بدون شک این آخرین اتفاق و بحران نیست و نخواهد بود؛ بنابراین  بخش خصوصی و دولت می‌بایست برای این‌گونه حوادث، بلافاصله پس از اتمام بحران کرونا اقدام نمایند.

داغستانی همچنین درباره لزوم مدیریت بحران در زمان ایجاد رخدادهای این‌چنینی عنوان کرد: مدیریت بحران را به قبل، حین و بعد از وقوع تقسیم‌بندی می‌کنیم. مدیریت بحران بسیار بسیار به اعمال و اندیشه ما قبل از وقوع بحران باز می‌گردد. این که اساسا ما برنامه مشخص برای روبرو شدن با تمام و انواع رخدادهای طبیعی، بیولوژیک و غیره را داشته باشیم.

وی با اشاره به گام‌هایی که جهت کمتر کردن آسیب‌ها می‌توان برداشت، گفت: تدوین مطالعات عمیق و دقیق از انواع حوادث و تدوین و تصویب اقداماتی که باید صورت گیرد، تدوین مدل‌های یکپارچه مدیریت بحران و برنامه‌ریزی دقیق و هوشمند و خودکار، ایجاد سامانه‌ها و پایگاه‌های ملی قوی و هوشمند اطلاعات سفر و گردشگری از جمله گام‌های لازم است.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری با اشاره به لزوم تغییر مدل مدیریت بحران از حالت‌های قدیمی به پیشرفته ادامه داد: همچنین استفاده از فن‌آوری‌های نوین در عصر مدرن بسیاری از بحران‌ها را قابل پیش‌بینی می‌نماید. فن‌آوری‌هایی مانند ماهواره‌های تحقیقاتی، سامانه داده‌های جغرافیایی (GIS)، موقعیت‌سنج‌های مکانی جهانی مانند GPS ، دوربین‌های کنترلی درون‌شهری و برون‌شهری، جمع‌آوری داده‌های شهرهای هوشمند و داده‌های مربوط به خودرو شمارها، داده‌های جمع‌آوری شده از تلفن‌های همراه و اینترنت و بسیاری دیگر و همچنین تصور اَبَر رایانه‌ای که بتواند تمامی اطلاعات بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و اجزای آن را در یک محل جمع‌آوری، تحلیل و خروجی‌های متعدد و کاربردی به مدیران ارشد بدهد، واقعا هیجان‌آور است.

داغستانی عنوان کرد: ایجاد صندوق‌های مالی و اعتباری حمایتی از بخش‌های مختلف سفر، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، ایجاد شرکت‌های مادر تخصصی(هلدینگ)های گردشگری با عملکردهای متفاوت و متعدد، تهیه و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی اعطاء بیمه‌های حمایتی به شبکه فعال در گردشگری، اعطاء وام‌های کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی و کاهش تعرفه‌های مربوط به آب، برق و گاز و….، احیاء سفرکارت ملی و تدوین تقویم رویدادهای سفر، گردشگری، زیارت، سوغات و تفریح در سراسر کشور در مدیریت بحران حائز اهمیت است.

منبع:ایسنا

مرتبط:الگوی سفر پیشنهاد شد

لرستان هنوز مقصد گردشگری نشده است

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان می‌گوید: هتل‌داری زمان زیادی نیاز دارد تا مانند گذشته جان دوباره بگیرد.

علی‌اکبر فکوری اظهار کرد: هتل و هتل‌ داری زیرشاخه بخش گردشگری کشور قرار می‌گیرد و در چند سال اخیر مشکلات زیادی در استان لرستان نیز داشته است.

وی ادامه داد: سیل فروردین ۹۸ شیرازه کل هتل‌های لرستان را بهم ریخت و به استان ما که خیلی روی تعطیلات نوروز حساب باز می‌کنیم و پیک مسافرت است، خیلی لطمه وارد کرد.

فکوری با بیان اینکه سیل روی مسافرت‌های تابستان نیز تاثیرگذار بود، اضافه کرد: در آن بحبوحه قرار بود از هتل‌داران حمایت شود و وعده این کار نیز داده شد اما فقط دستورالعمل بود و هیچ‌کدام اجرا نشد.

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان با بیان اینکه امسال هم از اوایل اسفند تا کنون با کرونا مواجه شده‌ایم، افزود: دو سال متوالی است که هتل‌داران لرستانی به مشکل خورده و برخی از همکاران که تسهیلات گرفته‌اند، مشکلات زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود گردشگری وقتی رونق پیدا می‌کند که مردم ترس از کرونا نداشته باشند و اینکه درآمد هم خوب باشد، تاکید کرد: با توجه به شرایط کمر هتل‌داران حالاحالاها راست نمی‌شود و هتل‌داری جان نمی‌گیرد.

فکوری در ادامه گفت: دولت برای کمک به عنوان صدقه نباید به هتل‌داران نگاه کند، چون ما مثل باغبان هستیم. هر کدام از ما بالغ بر ۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده‌ایم و غیرمستقیم نیز فرصت‌هایی ایجاد شده و به شهرداری عوارض می‌دهیم، مالیات پرداخت می‌کنیم؛ انتظار کمک نداریم بلکه دولت باید درست و حسابی از ما حمایت کند و نیاز به بخشنامه نداریم.

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان با بیان اینگه اگر هتل‌دار ورشکست شود بهترین کار این است که هتل را تعطیل کند، تاکید کرد: اگر شرایط به همین منوال باشد حتماً این کار را انجام می‌دهم، چون از لحاظ اقتصادی فایده ندارد.

وی یادآور شد: لرستان هنوز مقصد گردشگری نشده و مسافرت به این استان “فصلی” است که دو سال متولی از این فصل هم خیری ندیده‌ایم.

منبع:ایسنا

مرتبط:جغرافیا، آداب‌ورسوم و دیدنی‌های گردشگری لرستان

هشدار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به ایرلاین‌ها

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با درخواست از شرکت‌های هواپیمایی برای استرداد وجه پروازهای باطل‌شده، گفت: ایرلاین‌های ایرانی و خارجی حدود یک‌صد میلیارد تومان به آژانس‌های مسافرتی و مردم بدهکارند.

حرمت‌الله رفیعی گفت: این بدهی که بخشی از آن طلب آژانس‌های مسافرتی و بخشی دیگر طلب مردم از بعضی ایرلاین‌های داخلی و خارجی است،  سبب بروز مشکلات زیادی شده و  نارضایتی و شکایت مسافران را از آژانس‌های مسافرتی به دنبال داشته، درحالی‌که ما صرفا فروشنده خدمات ایرلاین‌ها بودیم.

وزارت راه در ششم اسفندماه بخشنامه‌ای را صادر کرد و از شرکت‌های هواپیمایی خواست وجوه بلیت‌های کنسل‌شده را بدون کسر جریمه به مردم بازگردانند. بسیاری از ایرلاین‌ها پرداخت این وجوه را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کردند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به ایسنا گفت هنوز بخش زیادی از این مبلغ به مردم و آژانس‌های مسافرتی بازگردانده نشده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط می‌شوند که با شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی، باطل شدند، درحالی‌که هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطل‌شده برگردانده نشده است.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای خطاب به برخی ایرلاین‌ها از جمله ایران ایر، ماهان، ایرفلوت (روسیه)، قطر، ترکیش، ایرعربیا (امارات)، آزال (جمهوری آذربایجان)، عمان ایر، امارات و اتریش ـ لوفتهانزا (آلمان) اعلام کرده است: «همان‌گونه که مستحضرید براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطال‌شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر کشور شاهد مراجعات و پیگیری‌ها و شکایت‌های متعدد و به‌حق مسافرانی هستند که تقاضای استرداد وجوه بلیت‌های خود را دارند، در حالی‌که تا کنون آژانس‌های مسافرت هوایی موفق به دریافت مبالغ مذکور از آن شرکت (هواپیمایی) نشده‌اند و همین امر مشکلات فراوانی را برای پاسخگویی به مراجع قانونی به‌وجود آورده است.

این انجمن ضمن درک شرایط نامطلوب پیش‌آمده از آن شرکت تقاضا دارد که در اسرع وقت براساس بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع قانونی کشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام کند تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی که بلیت آن شرکت را ابتیاع نکرده‌اند، اقدام شود. در غیر این صورت آژانس‌های مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از کسب و کار خود در برابر شکایت متعدد مسافران مجبور خواهند بود که علی‌رغم میل باطنی، شکایت متقابلی علیه آن شرکت هواپیمایی طرح کند که امید است با تدبیر آن شرکت و انجام مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور از طریق مراجع قضایی نباشد.»

آژانس‌های مسافرتی به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینه‌های بلیت‌های کنسل‌شده با شکایت و اخطارهای گسترده و همچنین پلمب روبه‌رو شده‌اند. برخی از آن‌ها به ایسنا گفته‌اند تا وقتی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها هزینه مسافر را پس ندهند، آن‌ها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:ایرلاین‌ها لغو جریمه کنسلی بلیط را اجرا نمی‌کنند