گردشگری-شب-اصفهان-گردشگری اصفهان

زمین‌گیری و آینده پرتردید گردشگری اصفهان

کرونا چهارصد میلیارد تومان به گردشگری اصفهان خسارت زد در حالی که گفته می‌شود حمایت‌ها از بخش‌های مختلف صنعت گردشگری اصفهان کافی نبوده و برای ماندن در عرصه پر تب و تاب گردشگری بحران‌زده که با تردیدهای زیادی مواجه است باید یاران اصلی گردشگری به میدان بیایند.

آن طور که معاونت گردشگری اصفهان می‌گوید  هفت میلیارد و ۳۹۵ میلیارد تومان خسارت به گردشگری استان اصفهان وارد شد، در شرایطی که پاندمی کرونا گردشگری دنیا را تعطیل کرده است، اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شد که حمایت‌های دولتی معلوم نیست بتواند همچنان بخش‌های گردشگری از اقامتگاه‌ها و دفاتر خدمات سفر گرفته تا راهنمایان گردشگری را در این عرصه نگهدارد یا خیر.

یاران گردشگری اصفهان کجایند؟

علی صالح درخشان معاونت گردشگری اصفهان می‌گوید تا پیش از بحران کرونا همیشه از سوی مسئولان استان صحبت از حمایت و ارتقا بخش‌های گردشگری بود اما حالا در این شرایط است که نیاز به همدلی و همگرایی در بین مسئولان است تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم، به جرات می‌توان گفت  تا قبل از کرونا هیچ مسئولی از مدیران اجرایی گرفته تا نمایندگان مجلس، شورایی‌ها و شهرداری‌ها را پیدا نمی‌کردید که تریبون دستش بیاید و بحث گردشگری اصفهان را مطرح نکند ولی حالا  که کرونا گردشگری را زمین‌گیر کرده وقتی است که باید یاران اصلی گردشگری در صحنه بمانند.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش‌اش را کرده تا در کنار گردشگری بحران‌زده تا عبور کامل از کرونا بماند اما اینها را کافی نمی‌داند و می‌گوید در آینده پساکرونا چالش‌هایی وجود دارد که باید همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه برای اینکه فعالان گردشگری زمین‌گیر نشوند همکاری بیشتری داشته باشند تا دوباره تاسیسات گردشگری بتوانند دوباره روی پای خودشان بایستند و توان و ظرفیت‌شان بازیابی و بازآفرینی شود.

آینده گردشگری ایران در پساکرونا در دستان سیاست خارجه

در این شرایط که همه ایرلاین‌ها با مشکلات عدیده روبه رو هستند و اقامتگاه‌های گردشگری از هتل‌ها و بومگردی‌ها تا مکان‌های خدمات پذیرایی، دفاتر خدمات سفر و راهنمایان گردشگری روزهای سختی را سپری می‌کنند، تصویر روشنی از آینده گردشگری پدیدار نیست و این تردیدهای پیش روی فعالان گردشگری را برای ماندن در این عرصه بیشتر و بیشتر می‌کند.

کرونا شاید حالا گلوی گردشگری را بیش از پیش و نه در ایران و اصفهان که در همه جا فشرده اما پیشتر، گردشگری ایران بحران زده و در مقابل تبعات  تصمیمات داخلی و خارجی به سختی ایستاده بود.

تردیدها برای ماندن یا نماندن در میدان گردشگری ایران زیاد بود اما کرونا نشان داد که پیکر ضعیف گردشگری ایران یارای تحمل این مصیبت ها را ندارد. نبود زیرساخت های لازم و تصمیمات شتابزده در عرصه‌های داخلی و خارجی در عمل جانی در پیکر نحیف بخش‌های گردشگری نگذاشته بود که بتواند در بحران کرونا دوام بیاورد.

معاونت گردشگری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید شاید اصفهان توانسته باشد تا حدودی در حوزه‌هایی که مشکلی در روابط دیپلماتیک نداشته خوب عمل کند اما براین باور است که باید در وزارت خارجه و روابط بین‌الملل اتفاقات مثبتی  بیفتد چرا که به شدت در گردشگری تاثیرگذار است و با این واسطه تنها می‌توان چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری ایران را پشت سر گذاشت.

گردشگری اصفهان

دریغ از ریالی هزینه برای بازاریابی گردشگری

این مقام گردشگری در اصفهان گریزی به مشکلات و چالش‌های پیش از ایام کرونا می‌زند؛ اینکه در تمام مدتی که معاونت گردشگری استان اصفهان را داشته دریغ از ریالی یا اعتباراتی که در بخش تبلیغات و بازاریابی خرج شود، قبل از کرونا برقم اینکه فکر می‌کردیم اصفهان در دنیا شناخته شده است اما بزرگترین چالش ما همین عدم شناخت و نبود بازاریابی درست، اصولی و مناسب بود. همه اینها در حالی ست که بازاریابی اصولی بدون هزینه امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که کرونا در دنیا یک ابرچالش است و آثارش در همه حوزه‌ها پدیدار شده اما ما علاوه بر مشکلات پیشین از جمله نبود بازاریابی اصولی که ادامه هم دارد، چالش‌هایی در حوزه روابط بین‌الملل داریم که تنها اتفاقات مثبت در این حوزه می‌تواند گردشگری را از این بحران‌ها عبور دهد.

تنفس بیشتر تا احیا دوباره گردشگری

صالح درخشان با اشاره به حمایت‌های دولتی از بخش گردشگری در بحران کرونا معتقد است حمایت‌ها کافی نبوده و باید تا زمانی که گردشگری خودش را پیدا کند زمان تنفس بیشتری به پرداختی‌های بخش‌های مختلف گردشگری داد.

وی با اشاره به تخصیص تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و تنفس شش ماهه یادآور شد: اعتقاد این است که مدت زمان فرصت شش ماهه کافی نیست و هم باید در نرخ تسهیلات و هم دراین فرصت شش ماهه تجدید نظر کرد. اگر فرض کنیم که کرونا را هم مهار کرده باشیم، بلافاصله ماه رمضان پیش روست و صنعت گردشگری تا بخواهد دوباره  شکل بگیرد شش ماه طول می‌کشد و این تنفس برای بازپرداخت اقساط  تسهیلات کافی نیست و مدت زمان بیشتری را می‌طلبد.

امهال سه‌ماهه بیمه کارفرمایان گردشگری و پیگیری برای بخشودگی عوارض مربوط به شهرداری‌ها از دیگر اقداماتی بوده که وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری برای عبور از بحران کرونا توانسته انجام بدهد. درخشان در این رابطه به ایرنا گفت: برای بحث بیمه کارفرمایان مکاتباتی داشتیم و به دنبال معافیت بودیم اما به نتیجه سه ماه امهال رسید که معتقدیم باید مساعدت بیشتری شکل بگیرد.

صالح درخشان مشکلات و مسائل ایرلاین‌ها را جدی می‌داند و معتقد است برای حل آن کمک‌های بیشتری از سوی وزارت خارجه را می‌طلبد، ایرلاین‌ها مجبور هستند برای باقی ماندن در بازارهای داخلی و خارجی به سختی موقعیت‌شان را حفظ کنند؛ بنابراین مشکلات‌شان همچنان پابرجاست و نیاز به کمک ویژه دارند.

وی افزود:متاسفانه مشکل ایرلاین‌ها دوچندان بوده؛ از قبل هم ظرفیت برای آنها کامل نبوده  و به امید شب‌عید  و مواقع خاص هزینه‌های‌شان را تامین می‌کردند. در زمان حاضر از طرفی ایرلاین‌ها نه می‌توانند به طور کامل پروازها  را متوقف کنند و از طرف دیگر باید با ده یا ۱۵ درصد ظرفیت  به کار خودشان ادامه بدهند.

اصفهان، غافل از گردشگری شب

اصفهان، غافل از گردشگری شب

مراقب صاحبان تجربه گردشگری باشید

حمید ضرغام بروجنی، کارشناس گردشگری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطیایی به ایرنا گفت: گردشگری ایران  متحمل  خسارت و زیان‌های زیادی شده و حمایت‌های دولت برای عبور ازبحران کرونا باید به گونه‌ای باشد که اجازه ندهد بیکاری گسترده‌ای در نیروی انسانی‌ای که حالا صاحب تجربه در بخش گردشگری شده پیش بیاید.

در حالی که تعداد زیادی از کارکنان قسمت‌های مختلف گردشگری از کار بیکار شده‌اند؛ گردشگری چه در اصفهان و چه در سایر نقاط ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. اصلی‌ترین چالش،میدان خالی کردن توسط تعداد زیادی از فعالان گردشگری است که بحران‌های پیش از کرونا مثل ماجرای بنزین، اتفاقات آبان‌ماه و تصمیمات سیاست خارجه در ماجرای هواپیمای اکراینی آنها را با تردیدهای جدی مواجه کرده بود و حالا با شرایط اقتصادی نامساعد چاره ای جز اینکه عطای گردشگر  را به لقایش ببخشند نداشتند.

کرونا،شاید فرصتی برای بازنگری زیرساخت‌های گردشگری

ضرغام بروجنی معتقد است در زمان حاضر باید زمینه‌سازی کرد و برای جایگاه هر گروه و کسانی که خدمات و مشاغل گردشگری را برعهده دارند برنامه‌ریزی کرد؛ چرا که او بر این باور است به محض اینکه احساس آسایشی پیدا  و فضا برای گشت‌وگذار مهیا شود به طور قطع مشتریان گردشگری چندین برابر خواهد شد: برای دوران پساکرونا شرایط باید به گونه‌ای باشد که هم تاسیسات گردشگری کارکنان‌اش را حفظ کرده باشد و هم در عین اینکه  آموزش‌های‌مان را ارتقا داده باشیم  توجه بیشتر به  زیرساخت‌های معمول در بخش گردشگری داشته باشم.

این استاد دانشگاه بحران کرونا را فرصتی برای بازنگری زیرساخت‌های گردشگری می‌داند و دراین‌باره افزود: آینده قابل پیش بینی نیست اما  مجموعه خلاقیت‌ها و مجموعه زمینه‌های مناسب  خدمات نوین گردشگری را باید برنامه‌ریزی  کرد.

وی در ادامه به ایرنا گفت: همیشه می‌گوییم گردشگری یک صنعت مقاومتی ست که در  شرایط سخت وپیچیده خودش را حفظ می‌کند و به رشدش ادامه می‌دهد ولی شاید پیش‌بینی این چنین حالتی که آسایش جامعه بشری به هم بریزد را نکرده بودیم و حالا معتقدم موقعیت ویژه‌ای است که اهل فن گردشگری باید توجه‌شان را به تحکیم زیرساخت‌ها معطوف کنند.

ضرغام بروجنی تاکید کرد: اکنون  موقعیتی ست که به خوبی می‌توان درک کرد  با چه نقاط ضعف عمده و غیرقابل تغییر سریعی مواجه هستیم و تلاش کنیم  کهاین عیوب را رفعکنیم.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
این استان به‌عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه اعلام کرد: تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان کرونا به پنج هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:تاثیرات اقتصادی بیماری کرونا بر گردشگری اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *