فلک-الافلاک-فلک‌الافلاک

جغرافیا، آداب‌ورسوم و دیدنی‌های گردشگری لرستان

نام لرستان به معنی سرزمین لرز است.

لرستان کجاست؟

وسعت این استان ۱۵۰-۱۸۰ کیلومتر هست و در غرب ایران قرار دارد. این زمین عمدتاً از کوه تشکیل‌ شده، لرستان در امتداد رشته‌کوه زاگرس، پوشیده از مزارع گندم و درختان بلوط هست. استان لرستان به حیرت‌انگیزترین قایق‌ها و آبشارهای ایران معروف است. جمعیت لرستان در سال ۲۰۰۶ ۱،۷۱۶،۵۲۷ نفر تخمین زده‌ شده است.

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی لرستان از یکدیگر فاصله زیادی دارند و بهترین راه بازدید از آن‌ها داشتن ماشین شخصی است. تهران تا خرم‌آباد حدود ۴۹۰ کیلومتر است که حدود ۶ ساعت رانندگی را نیاز دارد. قطار از تهران به دورود نیز وجود دارد که اگر قصد سفر با ماشین را ندارید می‌تواند از این طریق به لرستان سفر کنید.

اماکن دیدنی در لرستان

· قلعه فلک الافلاک:

اصلی‌ترین جاذبه لرستان یک قلعه ساسانی است که بیش از ۱۸۰۰ سال در مرکز خرم‌آباد بنا شده است.

لرستان قدمت طولانی دارد و قدمت آن به هزاره ۳ و ۴ قبل از میلاد می‌رسد. برخی از گران‌بهاترین آثار تاریخی این منطقه آثار هنری برنز لرستان است که معمولاً قدمت ۱۰۰۰ تا ۶۵۰ سال قبل از میلاد مسیح را دارند و در حال حاضر در موزه‌های سراسر جهان به نمایش درآمدهاست.

blank

· مخمل کوه: آبشارهای دیدنی لرستان از جمله مکان‌های گردشگری می‌باشند. مخمل کوه، منطقه‌ای کوهستانی با فضای سبز و آبشارهای زیباست که برای پیاده‌روی مناسب است.

· آجر مناره: مناره معروف آجری در مرکز شهر در مسیر قلعه فلک الافلاک قرار دارد که برای هدایت کاروان‌ها در تاریکی استفاده می‌شد.

· پل شکسته (پل شاپوری): لرستان دارای پل‌های آجری و سنگی متعددی است و پل شکسته سنگی مشهورترین آن‌ها است. این پل، ساخته‌شده توسط شاپور اول ساسانی است که تقریباً هم‌زمان با قلعه فلک الافلاک، ساخته‌ شده است تا راهی برای کاروان‌های شوش تا اکتباتانا فراهم شود.

· آبشار بیشه: این آبشار کاملاً خیره‌کننده است و ۴۵ دقیقه رانندگی از خرم‌آباد زمان می‌برد.

· آبشار گریت: آبشار کوچکی در نزدیک بیشه که می‌توانید در مسیر حرکت خود از آن دیدن کنید.

· آبشار نوژیا: یک آبشار فوق‌العاده بلند، در واقع یکی از مرتفع‌ترین آبشارها در ایران است که برای دسترسی به آن، نیاز به پیاده‌روی کوتاه است.

· دریاچه کیویو: این مکان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های خرم‌آباد یاد می‌شود.

· بم لرستان: منظره‌ای مرتفع در خرم‌آباد که منظره‌ای از غروب خورشید را به نمایش می‌گذارد.

· آبشار وارک: آبشار وارک یکی از بهترین‌های لرستان است اما برای رسیدن به آن باید ۲ ساعت پیاده‌روی انجام دهید. توصیه می‌شود که حتماً با یک راهنما به سمت آبشار حرکت کنید.

دورود

· دریاچه گهر: گهر دریاچه‌ای زیبا با آب فیروزه‌ای و چشم‌اندازهای خیره‌کننده واقع در دامنه اشتهوران کوه است. برای رسیدن به دریاچه باید به چشمه خرم بروید که ۴۵ دقیقه از دورود فاصله دارد و بعد از طی کردن ۳-۴ ساعت به دریاچه خواهید رسید. شما باید حداقل یک‌شب در کنار دریاچه اردو بزنید.

کوهدشت

اگر به سمت جنوب کوهدشت و پل دختر حرکت کنید، می‌توانید در این مسیر از غار کوهان، پل کاشان و دره خزینه که به دلیل شباهت به نعل اسب مشهور است، بازدید کنید.

blank

آداب‌ورسوم در لرستان

· کاسمسا: یک رسم باستانی ماه رمضان در لرستان

یکی از سنت‌های رایج در استان لرستان که مردم در ماه مبارک رمضان بیشتر به آن توجه می‌کنند، به «کاسمسا» معروف است که مردم بخشی از وعده‌های غذایی خود را در سحر و افطار برای همسایگان خود می‌فرستند. این رسم یادآور وظیفه اخلاقی مسلمانان روزه‌دار است که رسیدگی به خانواده‌های نیازمند و محروم را به عهده می‌گیرند.

از جمله غذاهای سنتی لرستان که معمولاً در ایام ماه مبارک رمضان سریع سرو می‌شود، “Chazanak-Roqoo” است که نوعی نان شیرین است. یکی دیگر از غذاهای محلی «ساقودو» است که برنجی است که با آلوها مخلوط می‌شود و داخل شکمبه گوسفند پخته می‌شود.

Broth، Shami Kookoo (نوعی کتلت) و Samanu از دیگر موارد متداول در ماه مبارک رمضان در لرستان می‌باشند. همچنین، زنان لرستان انواع مختلفی از آبگوشت را تهیه می کنند.

· سرکاله

از آنجا که اقوام مختلف در این استان وجود دارد، معمول نیست که آن‌ها با قبیله دیگری ازدواج کنند. امروزه دریافت شیربها معمول نیست اما برخی از مناطق از جمله لرستان هنوز شیربها دریافت می‌کنند که برای خرید لباس و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سنت جالب دیگر «سرکاله» است. در این سنت، خانواده داماد برای دختران و زنان خانواده لباس می‌خرند و به‌عنوان هدیه پس از عروسی به آن‌ها می‌دهند.

مراسم عروسی در هر بخش از لرستان بسیار رنگارنگ است. بدون ترانه ویژه، فقط Dhol (شبیه طبل) و کرنا (شبیه به ساکسیفون) استفاده می‌شود. آن‌ها با همراه با حرکت‌های نمایشی، تکه‌های رنگارنگ پارچه را در هوا می‌چرخانند. این نوع رقص به «توشمال» معروف است.

منبع:ایسنا

blank

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *