چای در روسیه

فرهنگ نوشیدن چای در روسیه

حتما می دانید که یکی از نوشیدنی های محبوب مردم روس، چای است. مردم روسیه این نوشیدنی گرم را در شرایط مختلف استفاده می کنند و چای در روسیه جزوی از فرهنگ جالب آن هاست. آن ها هم چای سیاه و هم چای سبز را می نوشند و آداب خاصی را نیز در رابطه با این نوشیدنی همیشه رعایت می کنند. شما هم اگر می خواهید به یکی از شهرهای روسیه مانند مسکو، سنت پترزبورگ یا دیگر شهرها بروید، این مطلب را در مورد چای در روسیه مطالعه کنید.

مزارع چای در روسیه

آب و هوای گرم و نیمه گرمسیری در سوچی به این معنی است که روسیه با وجود شهرتش به عنوان یک کشور سرد، می تواند چای مورد نیاز خود را در کشور پرورش دهد. با ۹۰ دقیقه رانندگی از جایی که هم بازی های المپیک ۲۰۱۴ و هم جام جهانی ۲۰۱۸ در آن برگزار شد، می توانید به زمین های کشت چای برسید. روسیه هم چای سبز و هم چای سیاه تولید می کند که عموما در کنار هم کشت می شوند. در اطراف این روستای کوچک چندین بخش وجود دارند که برای عموم باز هستند.

شیرین کننده های روسی

برخلاف انگلیسی ها که شیر را با چای مصرف می کنند، در روسیه چای سیاه و شیرین نوشیده می شود. با اینکه چای سبز به سرعت محبوبیت خود را افزایش می دهد، چای سیاه هنوز هم چای محبوب روس هاست. معمولا در کنار چای آن ها، قند دیده می شود که همراه آن میل می کنند. روش دیگری برای شیرین کردن چای، استفاده از یک قاشق مربا یا مارمالاد است؛ روس ها یا یک قاشق مربا خورده و سپس چای را می نوشند یا مربا را در چای حل می کنند.

چای در روسیه

خوراکی در زمان نوشیدن چای در روسیه

نوشیدن چای بدون هیچ گونه اسنک یا خوراکی در روسیه یک اشتباه بزرگ است! حتی در مواقعی می توان گفت که هم سرو نکردن خوراکی بی ادبی است و هم رد کردن یک خوراکی که کسی به شما تعارف می کند، بی احترامی محسوب می شود. معمولا در کنار چای در روسیه کمی پنیر و خوراکی های گوشتی سرو می شود. علاوه بر آن یک شیرینی معمول به نام sushkie، که کلوچه های کوچکی هستند، در کنار چای قرار می گیرد.

چطور یک چای روسی دم کنیم؟

جالب است بدانید که واژه «سماور» از زبان روسی آمده که آن ها از آن برای دم کردن چای استفاده می کنند. سماورها دارای یک بخش کوچک در بالا هستند که به طور مداوم یک کنسانتره چای قوی به نام zavarka تولید می کند. در هنگام دم کردن چای روسی بسیار شایع است که از طعم دهنده هایی مانند برگ های خشک گیاهان معطر استفاده کنند. می توان گفت که دم کردن چای روسی تقریبا شبیه ما ایرانی هاست. آب در سماور به جوش می آید و یک قوری که با چای و آب جوش پر شده در بالای آن قرار می گیرد. زمانی که آب به جوش می آید حتما باید کمی صبر کنید تا از جوش افتاده و سپس چای را پر کنید.

اولین سماور ساخته شده در روسیه به قرن ۱۸ بر می گردد که از همان موقع این نحوه دم کردن فراگیر شد. اما بسیاری معتقدند که بهترین سماورها از تولا (Toula)، آورده شده است. سماورها می توانند از مس، برنز یا در برخی مواقع نقره باشند و امروزه سماورهای دیگری هم پیدا می شوند که شیشه ای هستند و یا به صورت چینی دیده می شوند. همانطور که می دانید این ظرف تنها در روسیه نماند و به دیگر کشورها نظیر ترکیه، ایران، مراکش و آذربایجان نیز رفت.

چای در روسیه

تاریخچه چای در روسیه

افرادی اعتقاد دارند که کازاک ها اولین افرادی بودند که چای را از چین در قرن ۱۶ به روسیه آوردند (کازاک ها قومی سفید پوست از نژاد اروپایی با تبار اسلاو می باشند که زیستگاهشان در اوکراین کنونی و جنوب غربی روسیه است). با این حال اولین رکوردهای ثبت شده برای حضور چای در روسیه به یک قرن بعدتر بر می گردد، به زمانی که سلسله رومانوف حاکم این منطقه بود. پیتر بزرگ اولین قرارداد تجارت بین روسی و چین را امضا کرد و طی آن، چین به عنوان منبعی برای تامین چای به کار گرفته شد.

اگرچه امروزه در همه جای روسیه می توانید مردمی را پیدا کنید که چای، نوشیدنی محبوبشان می باشد، اما همیشه این گونه نبود و تاریخی پشت آن نهفته است. از قرن ۱۹ به بعد بود که چای فراوان تر شد و تقریبا همه مردم روسیه می توانستند این نوشیدنی را خریده و مصرف کنند. قبل از قرن ۱۹، تنها افراد ثروتمند و خانواده های تجار بودند که قدرت خرید چای را داشته و تنها در خانه های آن ها این نوشیدنی دیده می شد. خانواده های معمولی نیز از برگ ها و گل ها استفاده کرده و از طریق سماور آن ها را دم می کردند.

بعضی ها می گویند که در ابتدا فنجان های چای به گونه ای بود که کف آن تصویر یک شهر نقاشی شده بود. کافه داران، هم برای اینکه تصویر کف فنجان معلوم باشد و هم به این منظور که هزینه چای ارزان تر شود و از چای کمتری استفاده کنند، آن را به صورت کمرنگ سرو می کردند. چای کمرنگ هم ارزان تر بود و هم اینکه مشتری ها می توانند تصویر زیبای کف فنجان را نیز مشاهده کنند.

blank

یک فنجان چای، یک گپ دوستانه

در گذشته، زمانی که کافه و رستوران ها فعالیتی لوکس و گران محسوب می شد، مردم با جمع شدن دور هم و نوشیدن چای، اوقات فراغت خود را می گذراندند. به همین صورت امروزه نیز می توانید افرادی را پیدا کنید که در کنار هم مشغول نوشیدن چای و البته برقراری ارتباط هستند. پس اصلا جای تعجب نیست که شما عصرهایتان را مثل بسیاری از مردم روسیه به جایی بروید، چای و خوراکی های کنار آن را میل کنید و همچنین با دوستان خود به گفتگو بپردازید. خود مردم روسیه اصطلاحی دارند که این عادت و سرگرمی را کاملا توجیه می کند: اصطلاح کنار سماور نشستن که به نوشیدن چای و گپ و گفت اشاره دارد.

مرتبط:آتشفشان موتنوفسکی _عجایب روسیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *