برج قابوس

کرونا مرمت برج قابوس را به تعویق انداخت

سرپرست پایگاه میراث جهانی برج قابوس گفت که شیوع کرونا ادامه عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی تنها بنای تاریخی ثبت جهانی‌شده گلستان را به تعویق انداخت.

عبدالمجید نورتقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قبل از شیوع کرونا مرحله نخست عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی انجام شد که اجرای مرحله دوم آن شامل بازکردن بندهای آسیب دیده و مرمت با مصالح سنتی مثل کچ نیم‌کوب و شیرآهک به دلیل شیوع کرونا متوقف شد.

وی افزود: امیدواریم با برطرف شدن بحران کرونا و تامین اعتبار لازم، مراحل بعدی مرمت برج جهانی قابوس انجام شود.

به گفته وی، عملیات بوته‌زنی و مرمت برج قابوس در ۲ فصل رویش علف‌های هرز انجام می‌شود که امیدواریم بعد از اتمام کار تا مدت طولانی شاهد رویش گیاهان در قسمت مخروطی این اثر تاریخی نباشیم.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: با شیوع کرونا در چارچوب اجرای پروتکل‌های حفاظتی مورد نظر یونسکو، ضدعفونی کردن این اثر جهانی آغاز شد که با توجه به احتمال آسیب رسیدن به بنا بر اثر استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، بازدید از داخل بنا متوقف و ضدعفونی فقط محدود به فضای باز شد.

نورتقانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از برج جهانی قابوس دیدن می‌کنند که به طور میانگین ۳۰ هزار نفر از آنان گردشگران نوروزی هستند که امسال با شیوع ویروس کرونا، فضاهای گردشگری کشور از جمله این بنای تاریخی از حضور بازدید کننده خالی ماند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: انتظار می‌رود با برطرف شدن بحران کرونا، شاهد حضور چشمگیر گردشگران در این بنای تاریخی باشیم که امیدواریم بتواند بخشی از آسیب‌های اقتصادی به فعالان این حوزه را برطرف کند.

برج قابوس دهم تیرسال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

این برج بلندترین برج آجری جهان و مقبره “قابوس بن وشمگیر”، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است.

این شاهکار معماری اسلامی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر  و با ارتفاع مجموع ۷۰ متر در شهر گنبدکاووس قرار دارد.

طبق اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به  پنج هزار و ۱۱۸ تن رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:برج گنبد قابوس _بلندترین برج تمام آجری جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *