سعدی شیرازی

سعدی شیرازی _آموزگار زندگی

سعدی شیرازی شاعر نامدار ایرانی که آوازه آن جهانی است همواره آموزگاری برای بشریت بوده و با استفاده از مفاهیم شعر او می توان ارتباطی دو سویه بین فرهنگ ایرانی با دیگر فرهنگ ها ایجاد کرد.

امروز یکم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت سعدی شیرازی شاعر بزرگ ادبیات و شعر فارسی است. سعدی را شاید بتوان شناخته شده ترین شاعر فارسی در عرصه بین الملل دانست،‌ زیرا اشعار انسانی او تا بزرگترین مجامع بشری و سازمان ملل متحد هم رفته است.

در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی هم مقبره سعدی شیرازی یکی از محرک های آن بوده و بسیاری از افراد علاقمند به ادب و هنر ایران را جذب این سرزمین می‌کند. مفاهیم انسانی که در ادبیات تبلور پیدا می کند،‌ عاملی برای پیوستگی بین دو فرهنگ و تمدن هستند؛ درست همانگونه که گوته و حافظ توانستند فرهنگ ایران و آلمان را پیوند دهند.

بدین ترتیب می توان از مناسبات ادبی در جهت ایجاد ارتباط فرهنگی و گردشگری با دنیا استفاده کرد. مفاهیم مشترک ادبی گاها به دیپلماسی گردشگری و دیپلماسی گردشگری به روابط سیاسی دولت ها و آشتی ملت ها کمک می کند. رویدادهایی مانند بزرگداشت سعدی می توانند بهانه ای برای صدور مفاهیم ادبی ایران به بیرون از مرزها همچنین یافتن نقاط مشترک در ادبیات سایر تمدن ها باشد.

سعدی شیرازی

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی هم به مناسبت روز بزرگداشت سعدی شیرازی بیانیه ای نوشته و بر مفاهیم انسانی و چهره جهانی اشعار سعدی تاکید کرده است. در این بیانیه آمده:

“به نام خداوند جان‌آفرین/ حکیم سخن در زبان آفرین

اول اردیبهشت‌ماه جلالی به نام بلند شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی نام‌گرفته و بر این اساس، هرساله در جوار آرامگاهش و در کنار مردمانی که آن‌ها را “نیکبخت” نامیده است، سعدی پژوهان، سعدی دوستان هنرمندان برخوان سعدی بلندآوازه، گرد می‌آمدند و از خرمنش خوشه‌ها می‌چیدند، اما متأسفانه امسال به دلیل شرایط ویژه کشور، این اقدام میمون میسر نشد.

آثار ماندگار سعدی، بهترین گواه بر این واقعیت است که او نه‌تنها شاعر و نویسنده‌ای است توانا و کم‌نظیر، بلکه فرزانه‌ای است خردمند که در علوم دینی و اخلاقی، حکمت عملی، عرفان، سیاست و شناخت اجتماع، متبحر و صاحب‌نظر است. بی‌گمان گلستان او، زیباترین اثر منشور فارسی پیرامون انسان‌دوستی، اخلاق، حکمت و سیاست است. در این اثر ماندگار، چهره عاطفی و اخلاقی انسان‌ها، آن‌چنان‌که هستند ماهرانه نگارگری شده است.

منظومه بوستان او، زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است و آکنده از نیکی و پاکی وایمان وصفا، و غزلیاتش اوج اعتلای هنرمندی و ذوق زیبا شناسانه سعدی است. دنیای غزل او رنگارنگ وپر رمز و راز و مملو از جلوه‌های عشق الهی و انسانی است.

سعدی میراث فرهنگی و معنوی ایران‌زمین و منادی صلح و مدارا و انسان‌دوستی و همدردی و همدلی در روزگاران سخت است. اندیشه بلند سعدی آثارش را جهانی کرده است و بزرگان دانش و ادب سیاست از روزگار کهن تابه امروز، به آثارش تأسی می‌جویند و پیام ماندگارش را در ابیات درخشان:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که درآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار

زمزمه و مرور می‌کنند.

سعدی درگذر تاریخ فرهنگی این سرزمین همواره آموزگار زندگی بوده است. یاد و روزش را گرامی می‌داریم.”

منبع:ایمنا

مرتبط:آرامگاه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *