آماده‌کردن اتومبیل برای سفر

پس از بحران کرونا برای رونق سفر چه کنیم؟

یک پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: پس از کنترل و اتمام بحران کرونا، یکی از بهترین گزینه‌های تقویت و بازسازی رونق سفر در بخش گردشگری است.

سعید داغستانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات لازم در حوزه گردشگری برای احیاء دوباره این صنعت پس از حل بحران کرونا، اظهار کرد: پس از کنترل و اتمام کرونا جامعه به دلیل فشارهای متعددی که تحمل کرده است به یک ترمیم اساسی و جدیدی نیاز دارد. در این رابطه علاوه بر فضای مجازی و رسانه‌های همگانی، یکی از بهترین گزینه‌های این تقویت و بازسازی می‌تواند بخش گردشگری باشد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی جشنواره‌ای سراسر از تخفیف و سرگرمی در تمامی استان‌ها و به صورت برنامه‌ریزی شده، قطعا به رونق مجدد سفر کمک خواهد نمود. در این رابطه می‌توان با احیاء مجدد سفرکارت‌های ملی نسبت به سفر اقساطی برای همه اقدام نمود.

این مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: تصویب یک برنامه کامل و جامع از رویدادها و جشنواره‌های گردشگری برای رونق دوباره سفرها خالی از لطف نخواهد بود.

داغستانی عنوان کرد: در این رابطه همکاری‌های مراکزی مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی، هواپیمایی کشور، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و … می‌تواند در اثربخش و هدفمند بودن طرح بسیار اثر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه در این مورد ساماندهی تعطیلات چند روزه به وزارتخانه‌های مختلف و طبقات و اقشار مختلف به تناوب و برنامه‌ریزی شده نیز قابل بررسی خواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری یادآور شد: بدون شک این آخرین اتفاق و بحران نیست و نخواهد بود؛ بنابراین  بخش خصوصی و دولت می‌بایست برای این‌گونه حوادث، بلافاصله پس از اتمام بحران کرونا اقدام نمایند.

داغستانی همچنین درباره لزوم مدیریت بحران در زمان ایجاد رخدادهای این‌چنینی عنوان کرد: مدیریت بحران را به قبل، حین و بعد از وقوع تقسیم‌بندی می‌کنیم. مدیریت بحران بسیار بسیار به اعمال و اندیشه ما قبل از وقوع بحران باز می‌گردد. این که اساسا ما برنامه مشخص برای روبرو شدن با تمام و انواع رخدادهای طبیعی، بیولوژیک و غیره را داشته باشیم.

وی با اشاره به گام‌هایی که جهت کمتر کردن آسیب‌ها می‌توان برداشت، گفت: تدوین مطالعات عمیق و دقیق از انواع حوادث و تدوین و تصویب اقداماتی که باید صورت گیرد، تدوین مدل‌های یکپارچه مدیریت بحران و برنامه‌ریزی دقیق و هوشمند و خودکار، ایجاد سامانه‌ها و پایگاه‌های ملی قوی و هوشمند اطلاعات سفر و گردشگری از جمله گام‌های لازم است.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری با اشاره به لزوم تغییر مدل مدیریت بحران از حالت‌های قدیمی به پیشرفته ادامه داد: همچنین استفاده از فن‌آوری‌های نوین در عصر مدرن بسیاری از بحران‌ها را قابل پیش‌بینی می‌نماید. فن‌آوری‌هایی مانند ماهواره‌های تحقیقاتی، سامانه داده‌های جغرافیایی (GIS)، موقعیت‌سنج‌های مکانی جهانی مانند GPS ، دوربین‌های کنترلی درون‌شهری و برون‌شهری، جمع‌آوری داده‌های شهرهای هوشمند و داده‌های مربوط به خودرو شمارها، داده‌های جمع‌آوری شده از تلفن‌های همراه و اینترنت و بسیاری دیگر و همچنین تصور اَبَر رایانه‌ای که بتواند تمامی اطلاعات بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و اجزای آن را در یک محل جمع‌آوری، تحلیل و خروجی‌های متعدد و کاربردی به مدیران ارشد بدهد، واقعا هیجان‌آور است.

داغستانی عنوان کرد: ایجاد صندوق‌های مالی و اعتباری حمایتی از بخش‌های مختلف سفر، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، ایجاد شرکت‌های مادر تخصصی(هلدینگ)های گردشگری با عملکردهای متفاوت و متعدد، تهیه و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی اعطاء بیمه‌های حمایتی به شبکه فعال در گردشگری، اعطاء وام‌های کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی و کاهش تعرفه‌های مربوط به آب، برق و گاز و….، احیاء سفرکارت ملی و تدوین تقویم رویدادهای سفر، گردشگری، زیارت، سوغات و تفریح در سراسر کشور در مدیریت بحران حائز اهمیت است.

منبع:ایسنا

مرتبط:الگوی سفر پیشنهاد شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *