حافظیه_اماکن گردشگری فارس

همه‎ چیز درباره دیدنی ‎های شیراز

شیراز به‎عنوان پایتخت تمدن امپراطوی هخامنشی و یا در واقع اولین حکومت متمرکز پارسیان در فلات ایران و هر آنچه که تاریخ ایران را رقم زده، دیدنی و حائز اهمیت است.

خوشا شیراز و وضع بی‎مثالش تنها یک مصرع از شعر یک شاعر شیرازی نیست که در وصف شهر خود سروده باشد و ناشی از عِرق و تعصب  به زادگاهش باشد. شیراز نه تنها به‎عنوان پایتخت تمدن امپراطوی هخامنشی و یا در واقع اولین حکومت متمرکز پارسیان در فلات ایران و هر آنچه که تاریخ ایران را رقم زده، دیدنی و حائز اهمیت است.؛ بلکه همچنین به‎خاطر نارنجستان‎ها و آب‎وهوای بهشتی در فصل بهار و به‎خصوص ماه اردیبهشت مقصدی نیست که یک گردشگر ایرانی یا خارجی بتواند نادیده بگیرد.

از دیگر ویژگی‎های شهر شعر و ادب خوش اخلاقی و مهمان‎نوازی مردمان آن است که در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار در جذب توریست و گردشگر به این شهر نقش مهمی ایفا می‎کند. اما چگونه می‏توان برای یک چهل و هشت ساعت رویایی در شیراز برنامه‎ریزی کرد؟

روز اول در شیراز چه کار کنیم؟

پس از خرید بلیط هواپیما و پرواز به سمت شیراز با وجود فراوانی مقاصد گردشگری تاریخی و فرهنگی در شهر شیراز و حوالی آن کارهای زیادی برای انجام دادن در یک چهل و هشت ساعت به صورت فشرده در شیراز وجود دارد. بهتر است روز اول را خارج از شهر بگذرانیم و قدم در تاریخ بگذاریم و باقی‎مانده‎های امپراطوری باستانی کشورمان را کشف کنیم. چون احتمالا روزی در هوای نسبتا خشک و گرم در فضای بیرونی درپیش خواهیم داشت؛ بهتر است که عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه و البته خوراکی و آب آشامیدنی به‎مقدار لازم را فراموش نکنیم.

چرا باید پاسارگاد را ببینیم؟

پاسارگاد پایتخت هخامنشیان در دوران کوروش کبیر بوده و همچنین محل قرارگیری مقبره وی است. همچنین باقی‎مانده‎های برج و باروی تل تخت و زندان سلیمان نیز در این منطقه هستند. پاسارگاد کی از جاذبه های گردشگری است که بیشتر گردشگران برای دیدن آن بلیط هواپیما شیراز را خریداری میکنند. کورورش کبیر به‎خاطر نقشی که در شکل گیری دولت-ملت پارسیان و به‎وجود آمدن امپراطوری هخامنشی که در نهایت به ایران امروز منجر شده است، داشته به پدر ملت ایران مشهور است و از سوی دیگر به‎خاطر لوح قوانینی موسوم به منشور حقوق بشر از جایگاه تاریخی و اسطوره‎ای ویژه‎ای برخوردار است. به همین دلیل پاسارگاد مقصدی بسیار محبوب و ویژه برای مسافرانی است که به شیراز سفر می‎کنند.

پاسارگاد

آیا تخت جمشید واقعاً دیدنی است؟
حدود ۵۰ کیلومتری پاسارگاد، بنای تاریخی بسیار بااهمیت تخت جمشید یا پرسپولیس قرار دارد که مهم‎ترین و مشهورترین پایتخت تاریخ ایران بوده است و در واقع به‎عنوان یکی از اصلی‎ترین نماد‌های ایران در نظر گرفته می‎شود. بر فراز ورودی کاخ بنای جادویی دروازه ملل قرار دارد که تخیل هر بازدید کننده‎ای را به دوران باستان برده که در آن زمان فرستاده‎ها و سفرای کشور‌ها و امپرا طوری‎های بیگاه با هدایای خود به دیدار امپراطور می‎آمدند. در نقش برجسته‎های باشکوه بر روی پله‎ها و کاخ‎ها روایت‎ها و طرح‎های مختلفی از سربازان هخامنشی گرفته تا موجودات اساطیری شرح داده شده‎اند.
تخت جمشید
نقش رستم دقیقاً کجاست؟

با بازدید از نقش رستم که آرامگاهی است که در آن مقبره عظیم‎الجثه شاهان هخامنشی از حمله داریوش بزرگ قرار دارد، می‎توانید سفرتان به گذشته را ادامه دهید. این مقبره‎ها در دل صخره‎ها حفرشده اند.

کعبه زرتشت هم که تصور می‎شود یک آتشکده بوده‎است در مقابل مقبره داریوش قرار دارد. دیگر نقش برجسته‏های نقش رستم شامل پیروزی‎ها و حماسه‎های شاهان عصر ساسانیان بوده که مشهورترین آنان صحنه پیروزی شاپور اول بر امپراطوری روم است.  نقش رجب هم تنها چند دقیقه با نقش رستم  فاصله داشته و نقش برجسته‏های نسبتا مشابهی دارد.

نقش رستم-تخت جمشید-فعالان گردشگری فارس

روز دوم در شیراز؛ بازدید از مسجد نصیرالملک
حالا که درس‎ها و دانستنی‎ها لازم را از تاریخ ایران باستان آموخته‎اید، وقت  جذب کردن مقادیری از فرهنگ کشورمان است. تقریبا هر فردی از زیبایی طلوع خورشید لذت می‎برد؛ اما کمتر جایی در جهان وجود دارد که مانند مسجد نصیرالملک انقدر سریع و در بدو ورود نفس هر بازدید کننده‎ای را هنگام طلوع آفتاب در سینه حبس کند. مسجد نصیرالملک همچنین به مسجد صورتی هم معروف است.نور خورشید از میان شیشه ‎های رنگارنگ پنجره‎ها عبور می‎کند و بر روی فرش‎های زیبای ایرانی معنکس می‎شود و مسجد نصیرالملک را به یک کالیدوسکوپ یا زیبابین بزرگ بدل می‎کند که می‎توان وارد آن شد و در داخلش قدم زد. هر گوشه از این مسجد جادویی از گوشه قبلی زیباتر و خوش‎عکس‎تر است. و بازدیدکنندگان تنها این زیبایی را در بر نگرفته و جذب خویش نمی‎کنند بلکه خودشان هم عضوی از آن می‎شوند.
مسجد نصیرالملک
تجربه حس خوب در باغ ارم

اگر موفق شدید خودتان را از بند سحر و جادوی زیبایی‎های مسجد نصیرالملک برهانید‎، وقت سر زدن به یکی از مناطق ثبت شده در یونسکو به عنوان یک میراث جهانی در شیراز به‎عنوان نمونه عالی باغ ایرانی است، یعنی باغ ارم شیراز. ایوان تماشایی سه وجهی این بنا با موازییک‎های زیبا و گچ‎بری‎هایی تماشایی تزئین شده که در معماری دوران قاجار کم سابقه است. این باغ گیاه‎شناسی انباشته شده از درخت‏های سرو و نخل‎های سر به فلک کشیده و در عین ‎حال بوته‎های گل سرخ و جوی آب روان است.

blank

معنویت را در حافظیه احساس کنید

برای سپری کردن غروب در شیراز جایی بهتر از حافظیه پیدا نخواهید کرد. آرامگاه این محبوب‎ترین و مشهورترین شاعر ایرانی در باغ بسیار زیبایی قرار دارد و عصرها همیشه پر از توریست‎ها و همچنین اهالی شیراز می‎شود که آمده‎اند تا احترام خود را به لسان الغیب ادا کنند. برای فال حافظ گرفتن کجا بهتر از آرامگاه خود شاعر؟

حافظیه

دیگر دیدنی‎های شیراز

از دیگر دیدنی‎های شیراز می‎توان به سعدیه، ارگ کریم‎خان، بازار وکیل شیراز، آرامگاه شاه‎چراغ، دروازه قرآن، آرمگاه خواجوی کرمانی، باغ نارنجستان قوام و … اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *