ویزای ترانزیت

راهنمای کامل اخذ ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت در واقع یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی است که معمولا برای توقف های کوتاه در کشورها برای مسافرین صادر می شود. ویزای ترانزیت، جزو آن دسته از انواع ویزاهایی است که مسافران معمولاً با آن آشنایی ندارند و به همین علت ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت، یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی است. ویزای ترانزیت، نوعی از ویزای کوتاه مدت است که در واقع به مسافران این اجازه را می‌ دهد تا در صورت نشستن پروازشان در فرودگاه‌ ها و یا شهرهای میانی برای مدت زمانی محدود به علل مختلفی همچون؛ برای تعویض هواپیما و یا تغییرات و اعمال دیگر توقف می کند و پس از گذشت مدتی مثل ۱ تا ۲ ساعت، از آن فرودگاه به سمت مقصد اصلی خود پرواز نماید.

ویزای ترانزیت، یکی از سختگیرانه ترین نوع ویزاها به حساب می‌آید. کشورهای توسعه‌یافته به جهت جلوگیری از تقاضای پناهندگی شهروندان کشورهای دیگر، در فرودگاه‌های کشورشان زمان تعویض هواپیما، این قوانین را تنظیم کرده‌اند.

انواع ویزای ترانزیت:

ویزای ترانزیت، در هر کشور، شرایط و ویژگی‌های خاص خود را داشته و اینکه شما نیاز به اخذ ویزای یک کشور دارید یا خیر، بسته به معافیت‌های ترانزیتی برای تابعیت شما و مبدا و مقصد سفرتان بستگی دارد.

۱- ویزای ترانزیت فرودگاهی شینگن

نوع اول ویزای ترانزیت، به این صورت است که مسافر فقط داخل فرودگاه پس از انتظار چند ساعته در سالن ترانزیت، هواپیما را تعویض کرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد. در این حالت مسافر مجاز به خروج از فرودگاه و عبور از مرز هوایی نیست. این نوع ویزا، ویزای صفربار ورود یا ترانزیت فرودگاهی نام دارد و در رده‌بندی ویزای شینگن به ویزای A موسوم است.

۲- ویزای ترانزیت شینگن

نوع دوم ویزای ترانزیت، به این صورت است که مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاهی دیگر (در همان شهر یا شهر دیگری در آن کشور) است. این نوع ویزای ترانزیت، در ویزاهای شینگن ویزای نوع B نامیده می‌شود.

۳- ویزای ترانزیت شینگن برای دریانوردان:

این ویزا مخصوص سفرهای دریایی بوده و به شما اجازه پیاده شدن از کشتی در یکی از اسکله‌های حوزه شینگن و ماندن در اسکله به مدت حداکثر ۵ روز تا حرکت به سمت مقصد بعدی در خارج از حوزه شینگن را خواهد داد.

ویزای ترانزیت انگلستان:

کشور انگلستان از آنجا که جزو پیمان شنگن نمی‌باشد مقررات کمی آسانتری را نسبت به کشورهای شینگن برای شهروندان ایرانی دارند بدین صورت که اگر مقصد نهایی مسافر به یکی از دو کشور آمریکا و کانادا ختم شود درخواست روادید ترانزیت نمی‌کنند. توجه داشته باشد که فقط به این دو کشور، پس اگر مقصد مسافر مثلاً برزیل و یا حتی یک کشور اروپایی دیگه مثلاً بلژیک باشد، مسافر باید ویزای ترانزیت داشته باشد.

ویزای ترانزیت ایرلند:

ایرلند نیز مانند انگلستان جزو پیمان شنگن نمی‌باشد و مقررات اخذ ویزای ترانزیت، در ایرلند کمی نسبت به کشورهای حوزه شینگن برای شهروندان ایرانی راحت‌تر می‌باشد. ویزای ترانزیت، در ایرلند مانند انگلستان در فرودگاه و با همان شرایط صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت آلمان:

اکثر کشورهای دنیا نیازی به اخذ ویزای ترانزیت، فرودگاهی ندارند، کشور های که ملزم به دریافت ویزای ترانزیت، فرودگاه آلمان می باشند. عبارتند از: افغانستان، بنگلادش، اریتره، اتیوپی، غنا، هندوستان، ایران، عراق، اردن، لبنان، مالزی، نیجریه، پاکستان، سومالی، سودان جنوبی، سری لانکا، سودا، سوریه، ترکیه.

ویزای ترانزیت یونان:

مسافران ايرانی عازم به كشورهای بلغارستان، كانادا، رومانی، قبرس، ایرلند، ژاپن، آمریکا و انگلستان و كشورهای شنگن كه دارای ويزای معتبر صادر شده توسط هر كدام از این كشورها می‌باشند نيازی به ويزای ترانزیت یونان ندارند.

ویزای ترانزیت دبی:

شهروندان GCC شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله کویت، بحرین، قطر، عربستان سعودی و عمان به ویزا نیازی ندارند.

چه کسانی باید از ویزای ترانزیت استفاده کنند؟

اتباع کشورهای زیر در صورت عبور از منطقه فرودگاه شینگن، یا برخی کشورهای دارای قوانین ترانزیت، باید یک ویزای ترانزیت، هوایی بگیرد:

افغانستان، بنگلادش، کنگو، اریتره، اتیوپی، غنا، ایران، عراق، نیجریه، پاکستان، سومالی، سری لانکا، همچنین شهروندان ایرانی، در صورت استفاده از حمل و نقل هوایی کشورهای استرالیا، روسیه، انگلستان، یونان، ایرلند، مراکش، ژاپن، چین، کوزوو، قطر، عمان، دبی باید ویزای ترانزیت، اخذ کنند.

در صورتی که مسافران ویزای آمریکا، کرواسی، بلغارستان، کانادا، قبرس، ایرلند، ژاپن، رومانی یا انگلستان داشته باشند نیازی به ویزای ترانزیت آلمان را ندارند.

کشورهایی که نیاز به ویزای ترانزیت ندارند:

لیست برخی کشورهایی که برای ایرانیان نیاز به ترانزیت ندارند:

کردستان عراق

مالزی: تنها تا ۱۴ روز اجازه‌ی اقامت درمالزی را دارید و بعد از این تاریخ باید از این کشور خارج شوید.

ارمنستان: به مدت ۹۰ روز اجازه ی اقامت در این کشور را دارید.

مدت زمان صدور ویزای ترانزیت:

جواب درخواست ویزای ترانزیت شینگن، نهایتا ظرف مدت ۲ هفته آماده خواهد شد. پس شما باید حداقل ۱۵ روز قبل از تاریخ سفر به حوزه شینگن، درخواست ویزای ترانزیت شینگن خود را به سفارت کشور مورد نظر ارائه دهید. اگرچه بهتر است هرچه زودتر برای ارسال درخواست ویزای ترانزیت، خود اقدام کنید، زیرا ممکن است در مواردی، این فرآیند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری زمان‌بر باشد.

مدت اعتبار ویزا:

ویزای ترانزیت، دارای اعتباری از چند ساعت تا ۱۰ روز و بسته به طول مسیر سفر شما است.

مدارک مورد نیاز برای ویزای ترانزیت چیست؟

مدارک معمول برای صدور ویزای ترانزیت، شامل موارد زیر است؛

– فرم درخواست ویزا

– عکس

– گذرنامه معتبر

– مدارک مربوط به سفر نهائی شامل رزرو بلیط، ویزای صادر شده کشور سوم (در صورتی که کشور سوم نیاز به ویزا داشته باشد)

– بیمه مسافرتی

منبع:بیتوته

مرتبط:

آشنایی با انواع ویزا

بهترین انتخاب برای اخذ ویزای شینگن

بررسی ویزای توریستی و چگونگی دریافت آن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *