شیان کونگ

معبد شیان کونگ _تاریخی معلق بین آسمان و زمین

سفر به مکانی که بتوان کمی از دغدغه‌های روزمره زندگی فاصله گرفت و علاوه بر آن اتفاقات تاریخ را نیز کمی تجربه کرد یکی از خواسته‌های افرادی است که به سفر و تجربه تاریخ به صورت هم‌زمان علاقه دارند.

از آنجایی که کشور چین یکی از کشورهایی است که عجایب زیادی در خود دارد که برخی از آن‌ را کشف کرده و به نمایش گذارده، تاریخ کهنش هر سال افراد زیادی را برای بازدید از فرهنگ غنی و گذشته باستانی این کشور به چین می‌کشاند.

کشور چین بین گردشگران به کشور معابد نیز شهرت دارد. به همین دلیل معابد این کشور یکی از جاذبه‌های چشم‌گیر چین به حساب می‌آید که هر کدام با معماری‌های شگفت‌انگیزی داستان‌های زیادی برای بازدیدکنندگان به همراه دارند. پس امکان ندارد فردی به چین سفر کند و از هیچکدام از معابد این کشور بازدید نکند.

یکی از مکان‌های اعجاب‌انگیز در چین که در آن می‌توان به سه هدف که لذت از طبیعت، تجربه حس معنویت و در آخر تجربه ترس را به همراه دارد، «معبد شیان کونگ» است.

این معبد یکی از اعجازآمیزترین، ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین معابد در جهان است که در استان «شان شی» کشور چین ساخته شده است. ترسناک و خطرناک بودن معبد شاوان کونگ به این دلیل است که این معبد در باریکه‌ای از کوه «هنگ شان» به صورت نااستوار واقع شده است.

کوه هنگشان نیز که معبد روی آن ساخته شده، از کوه‌های معروف و جزو پنج کوه مقدس مردم چین است که گردشگران با سفر به این منطقه با طبیعتی وصف‌ناشدنی و غیرقابل انتظار رو به رو خواهند شد.

شیان کونگ

معبد شیان کونگ به واسطه نوع قرارگیری در کوه هنگشان با عنوان «معبد معلق» نیز شناخته می‌شود و بین گردشگران به این نام شهرت دارد. گردشگران از آنجایی که این سازه بسیار قدیمی است، پله‌هایی با شیب زیاد دارد و برخی از نقطه‌های آن بسیار باریک می‌شود، این مکان را ترسناک و در عین حال اعجازآمیز توصیف کرده‌اند.

گفته می‌شود این معبد در ارتفاع ۷۵ متری از زمین ساخته شده و افراد تنها از طریق پله‌های سنگی به معبد معلق دسترسی پیدا خواهند کرد. از دیگر جذابیت‌های این معبد که افراد برای بازدید از آن ترغیب می‌کند، به غیر از معماری می‌توان به عناصر بودایی و تائویی که این معبد در خود جای داده نیز اشاره کرد.

دلیل ساخت این معبد روی کوه پس از تحقیقات انجام شده، حفظ شیان کونگ از سیل و طوفان‌های شدید بوده است و قدمت آن تقریبا به ۱۵۰۰ سال پیش در اواخر دوران سلسله «وی» باز می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های شیان کونگ، باید به پیوند سه دین اصلی چین در این معبد نیز اشاره کرد. معبد معلق تنها معبد سه‌گانه چین است که به صورت همزمان به آیین‌های بودیسم، تائوئیسم و کنفوسیوس تعلق داشته است.

شیان کونگ دو ساختمان اصلی دارد که به وسیله یک راهروی کوچک این دو ساختمان به یکدیگر متصل شده‌ است. در یکی از ساختمان‌ها سه سالن وجود دارد که در دو سالن آن از مجسمه‌های بودا نگهداری می‌شود. یکی دیگر از سالن‌های این ساختمان که به غرش رعد و برق نیز شهرت دارد از سالن‌هایی بوده که گفته می‌شود بودا در آن با صدایی بلند اصول دین را بیان و تحلیل می‌کرده است.

در ساختمان دیگری که متعلق به معبد است نیز سه سالن وجود دارد که در هر کدام از سالن‌ها مجسمه‌هایی مربوط به ادیان گفته شده در آن قرار گرفته است و چوبی بودن تمام اجزای ساختمان مانند ستون‌ها، راهروها و… جلوه‌ای عجیب به این بنا بخشیده است.

در یکی از ساختمان‌ها مجسمه‌های مربوط به ادیان بودیسم و کنفوسیوس مانند «گوتاما بودا»، «لائو زی» و «کنفوسیوس» نگهداری می‌شود. هم‌چنین ساختمان دوم معبد میزبان مجسه‌های مربوط به دین تائوئیسم است.

تماشای ظاهر این معبد بیننده را بر این می‌دارد که پایه‌های چوبی عمودی معبد شوان کونگ، این معبد را بر صخره‌های کوه استوار کرده است اما حقیقت ماندگاری این بنا در صخره چیز دیگری است؛ در واقع سنگینی معبد روی تیرهای چوبی افقی است که درون صخره‌ها قرار دارد، همچنین سکوهای کوچک سنگی نیز برای استوار نگه‌ داشتن تیرهای چوبی استفاده شده‌اند.

بازدید از این بنا تعجب بازدیدکنندگان را همیشه به همراه دارد که چگونه در سال‌های گذشته بدون هیچ امکاناتی چنین بنایی آن هم در ۷۵ متری زمین ساخته شده است.

منبع:

www.chinadiscovery.com

www.topchinatravel.com

مرتبط:

“سلادون”های تاریخی از چین برگشتند

سفر به چین چه شرایطی دارد؟

چینکوئتی _دهکده قرون وسطایی با هزاران متن باستانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *