متئورا _مکانی برای تجربه حس جاودانگی

سفر به مکانی که بتوان کمی از دغدغه‌های روزمره زندگی فاصله گرفت و علاوه بر آن اتفاقات تاریخ را نیز کمی تجربه کرد یکی از خواسته‌های افرادی است که به سفر و تجربه تاریخ به صورت هم‌زمان علاقه دارند.

یکی از مکان‌هایی که هم می‌توان از بودن در طبیعت لذت برد و هم حس خارق‌العاده معنویت را تجربه کرد «متئورا» نام دارد که در کشور یونان واقع شده است. متئورا نام صخره‌هایی است که گفته می‌شود به دلیل وجود صومعه‎‌های فراوان فضایی صلح‌آمیز و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم آورده است.

متئورا در دشت تسالی واقع شده و گفته می‌شود که نزدیک به هفت قرن پیش صومعه‌های معروف بر روی ستون‌های سنگی به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند و قدمت آن‌ها بین هزار تا دو هزار سال پیش تخمین زده می‌شود.

متئورا

ویژگی این منطقه صخره‌های آن است که نظریه‌های متفاوتی در خصوص نحوه شکل‌گیری آن‌ها وجود دارد؛ گفته می‌شود میلیون‌ها سال قبل در اثر عقب‌نشینی آب دریاها و تغییرات جغرافیایی، ناگهان صخره‌های عمودی و حیرت‌انگیز متئورا از دل دریاها سربرآوردند.

از عجایبی که بازدیدکنندگان این منطقه از آن صحبت می‌کنند باید به صومعه‌هایی اشاره کرد که توسط راهبان مسیحی بر روی صخره‌ها با حداقل ارتفاع ۴۰۰ متری ساخته شده‌اند. این صومعه‌ها که برای عبادت ساخته شده بودند با مجسمه‌های مذهبی، شمع و انواع نقاشی‌های بیزانسی تزئین شده‌اند و به راحتی می‌توانند بازدیدکنندگان را مبهوت خود کنند.

راهبان مسیحی که در قرن ۱۱ میلادی که اغلب تارک دنیا بودند به غارهایی پناه آوردند که در این منطقه واقع شده بودند، این گروه پس از سال‌ها تصمیم گرفتند محل عبادت خود را به غیر دسترس‌ترین منطقه که بالای صخره‌ها بود منتقل کنند.

متئورا

راهبان با ساخت صومعه‌ها بر روی صخره‌ها سعی داشتند خود را از جهان و مردم جدا کرده و تنها به عبادت مشغول شوند که برای مدت‌ها این ایده‌ آن‌ها عملی شد و آن‌ها تنها از طریق طناب و سبد با دنیای بیرون خود ارتباط داشتند.

این منطقه به واسطه حضور صومعه‌های تاریخی در سال ۱۹۸۸ در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و همین امر استقبال بازدیدکنندگان و گردشگران را در سال به درصد بالایی رسانده است. گفته می‌شود در گذشته تعداد صومعه‌ها به ۲۴ عدد می‌رسیده است اما در حال حاضر تنها ۶ عدد از آن‌ها باقی مانده است.

صومعه‌هایی که هنوز به عنوان پرستشگاه فعالیت دارند، «صومعه مقدس متئورن بزرگ»، «صومعه مقدس وارلام»، «صومعه مقدس روسانو»، «صومعه مقدس سنت نیکولاس آناپاوسا»، «صومعه مقدس ترینیتی» و«صومعه مقدس سن استفان» را شامل می‌شوند که در لبه شرقی دشت تسالی، رودخانه پینیوس و هم‌چنین کوهستان پیندوس قرار گرفته‌اند.

متئورا

«صومعه مقدس متئورن بزرگ»، بزرگ‌ترین صومعه این منطقه است که در اوایل قرن ۱۴ ساخته شده و در حال حاضر در قالب موزه مورد بازدید قرار می‌گیرد. «صومعه مقدس وارلام»، دومین صومعه بزرگ پس از متئورن است و به افتخار سه اسقف ساخته شده که در سال ۱۵۴۸ پس از تکمیل شدنش تزئین و تجهیز شد.

«صومعه مقدس روسانو» در اواسط قرن ۱۶ میلادی و به افتخار یکی از زاهدان پارسا به نام باربارا ساخته شده است. «صومعه مقدس سنت نیکولاس آناپاوسا» نیز در قرن ۱۶ ساخته شده و دارای مجموعه‌ای از آثار هنری ماندگار دوره بیزانس است که توسط تئوفانس نقاش معروف، نقاشی شده است.

«صومعه مقدس ترینیتی» یکی از منحصر به فردترین صومعه‌ها است که در سال ۱۴۷۵ ساختمان اصلی آن ساخته شد و در سال‌های ۱۶۸۴، ۱۶۸۹، ۱۶۹۲ و ۱۷۴۱مورد بازسازی قرار گرفت. «صومعه مقدس سن استفان» نیز در قرن شانزدهم ساخته شده و از بمباران‌های جنگ جهانی دوم نیز بی‌نصیب نمانده است، این اتفاق باعث خرابی‌هایی در این صومعه شد که راهبه‌ها آن را بازسازی کرده و در حال حاضر نیز مورد حفاظت قرار دارد.

منبع:

www.greecetravel.com

meteora.com

مرتبط:

اگر قصد سفر به یونان دارید!

ساحل ناواگیو _تمثیلی از کشتی یونانی جزیره کیش

متیئورا _بهشت های آسمانی یونان

چرا رنگ هواپیما سفید است؟

شاید تا به حال این سوال برای خیلی از شما پیش آمده باشد که چرا رنگ هواپیما به رنگ سفید هستند؟ اما دلیل منطقی برای آن ها نمی دانید پس با ما همراه باشید که دلایل علمی و منطقی آن را بدانید.

چرا هواپیماها معمولاً سفید رنگ می شوند؟

آیا می دانید چرا اکثر هواپیماها به رنگ سفید هستند؟ هر چند با این رنگ باند فرودگاه خسته کننده و بی روح به نظر می رسد اما دلایل منطقی برای آن وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

دلایل سفید بودن رنگ هواپیما چیست؟
مزیت گرمایی :

رنگ سفید بازتابنده ای فوق العاده از نور خورشید است و تقریباً تمام نوری که به آن می افتد را منعکس می کند ، برخلاف سایر رنگ ها که مقداری از نور را جذب می کنند.

اگر هواپیمای خود را به رنگ دیگری غیر از سفید رنگ کنید ، باعث جذب نور خورشید و گرم شدن بدنه هواپیما می شود ، چیزی که می خواهید از آن اجتناب کنید. از طرف دیگر، سفید آن نور خورشید را منعکس می کند و از تجمع تدریجی گرما در هواپیما جلوگیری می کند.

این امر باعث می شود که دمای سطح هواپیما خنک شود. به خنک تر نگه داشتن کابین کمک خواهد کرد. هنگامی که هواپیما با سرعت بیش از ۵۰۰ مایل در ساعت پرواز می کند، اصطکاک مولکول های هوا باعث گرم شدن قاب هواپیما می شود. رنگ سفید، به خنک نگه داشتن قاب هوا کمک می کند !!!

این نکته خوبی است، نه تنها هنگام پرواز هواپیما، بلکه همچنین هنگامی که روی باند پارک شده است، کمتر گرم می شود.

شرکت هواپیمایی آمریکا-امریکن ایرلاینز

تشخیص آسان ترک ها و نقص های بدنه هواپیما :

به طور طبیعی، اگر رنگ آن تیره باشد، ترک های بسیار جزئی یا نقص روی سطح فلزی بدنه به راحتی قابل تشخیص نیست. بنابراین، اگر بدنه هواپیما به رنگ سفید، رنگ شود، تشخیص ترک یا نقص فلزی سطح بدنه به راحتی قابل تشخیص است.

رنگ آمیزی سفید نسبت به رنگ آمیزی آن با سایر رنگ ها نسبتاً ارزان تر است :

مطمئناً رنگ آمیزی هواپیما مانند نقاشی خانه یا ماشین نیست. اگر از رنگ های بسیار رنگارنگ برای زرق و برق بیشتر هواپیما استفاده می کنید، هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. شما همیشه سعی خواهید کرد هزینه خود را به حداقل برسانید. بنابراین، به همین دلیل است که هواپیماها با رنگ سفید، رنگ آمیزی می شوند.

رنگ سفید محو نمی شود :

هنگام پرواز در ارتفاعات، کاملاً در معرض شرایط مختلف جوی، هواپیماهای رنگی کمرنگ می شوند و برای اینکه زیبایی خود را حفظ کنند باید زود به زود رنگ آمیزی شوند. که این خود هزینه های زیادی در بر دارد. از طرف دیگر، یک هواپیمای سفید رنگ، حتی پس از گذراندن زمان قابل توجهی در هوا، تفاوت چندانی نمی کند.

بدهی شرکت های هواپیمایی_ رنگ هواپیما

در صورت رنگ آمیزی غیر از سفید، زمان فروش متقاضی کمتری دارید و با قیمت کمتری از شما می خرند :

رنگ آمیزی هواپیماها به رنگ دیگری غیر از سفید می تواند بر ارزش فروش آن تأثیر منفی بگذارد. مالکان هنگام خرید هواپیمای سفید نیازی به رنگ آمیزی مجدد هواپیما ندارند. فقط تغییر نام و نشان شرکت در هنگام فروش کافی است. علاوه بر این، این گزینه نیز اقتصادی است.

صرفه جویی یا کاهش وزن هواپیما :

برای رنگ آمیزی رنگی هواپیما به چند رنگ نیاز است. اگر می خواهید هواپیمای خود را چند رنگ بسازید، وزن رنگ های مختلف بیشتر و بیشتر به وزن هواپیما می افزاید. بنابراین، رنگ آمیزی ساده آن با سفید مزایای دیگری به شما می دهد و همچنین باعث کاهش وزن هواپیما می شود.

تشخیص هواپیما حتی در شب آسان است :

رنگ سفید خاصیت انعکاس تمام نوری را که بر روی آن می تابد را دارد. بنابراین، اگر هواپیما سفید رنگ باشد، ردیابی هواپیما بسیار آسان خواهد بود.

مرتبط:

خرید بلیط هواپیما و ۵ نکته ضروری

چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

بار مجاز کودکان و نوزادان در سفر با هواپیما و قطار چقدر است؟

یخچال میبد _یادگارهای یزد

یخچالهای قدیمی یكی از بهترین تاسیسات ساختمانی اند كه جهت ذخیره سازی انرژی سرما به یادگار مانده اند. متاسفانه اكثر یخچالهای استان یزد در دهه های اخیر ازبین رفته اند، لیكن یخچالهای ابركوه و یخچال میبد هنوز استوار و پابرجا هستند كه یخچال میبد از بهترین های موجود است.

برحسب اطلاعات و آثارموجود دو ساختمان یخچال در میبد وجود داشته است: یكی در قسمت جنوب شهر و در كنار راه كاروانرویی كه روبروی رباط اصلی شهرواقع است. خوشبختانه هنوز قسمت اعظم این بنا پابرجاست ویكی از نمونه های چشمگیر معماری اینگونه آثارمحسوب می شود. یخچال دیگری نیز در قسمتهای شمالی میبد قرار داشته است ویك آبادی بزرگ در مجاورت این بنا نام خود را از این بنا گرفته است یا از نام دیگری به یخچال تغییر نام داده است وهنوز هم این آبادی پابرجاست . یخچال مذكور در حدود سی سال پیش ، پس از احداث خیابان اصلی و نوسازیهای مربوط به آن ویران شد ودیگر اثری ازآن باقی نیست ، تنها در جلد اول كتاب “یادگارهای یزد ” اثر آقای “ایرج افشار”، عكسی از آن به یادگار مانده است.

یخچال میبد

یخچال ها به دلیل ضرورت های تكنیكی در عرصه نسبتا وسیعی بنا می شده اند و قاعدتا در زمین هایی ساخته می شدند كه نفوذپذیری خاك آن نسبتا كم باشد. تمامی مصالح ساختمان یخچال ها از خشت وگل وكلا از چهار بخش عمده است: الف:حوض یخبند ب:دیوارهای سایه انداز ج:مخزن یخ د:گنبد بزرگ

الف- حوض یخبند: محوطه ای مستطیلی ، بزرگ و كم عمق در قسمت شمالی ساختمان . ژرفای این حوض یخبند حداكثر نیم متر است و با سه دیوار بلند در جهت های جنوبی، شرقی و غربی احاطه شده است. این حوض معمولا در زمینی هموار كنده می شده است و هیچ گونه مصالحی در ساخت آن به كار نمی رفته است.

ب- دیوارهای سایه انداز: سه دیوار ضخیم و بلند كه در جهت های جنوبی ، شرقی و غربی محوطه یخبند ساخته میشود و این محوطه حوض یخبند را به یك سایه سار بسیار سرد تبدیل می كند كه در تمام طول زمستان آفتاب در پشت آنها قرار داردو حوض یخبند را بسیار سردتر از محوطه های اطراف آن نگه می دارد ودر واقع با همین تكنیك “ایجاد سایه سار بسیار سرد” آب در حوضچه ها یا حوض جلوی یخچال یخ می بندد وبه شرحی كه خواهیم گفت این یخهابه مخزن یخچال منتقل میگردد. ارتفاع این دیوارها در یخچال میبد در حدود ۸ متر و طول دیوار جنوبی ۴۲ متر و دیوارهای شرقی و غربی ۲۰ متر است.ضخامت دیوارها را حدود ۲ متر گرفته اند.

یخچال میبد

ج – مخزن یخ: مخزن یخ یامحل انباشتن قطعات یخ در یخچال گودال قیفی بزرگی است كه در زمین كندهاند و درپائین ترین قسمت آن یك راه “هرزآب”تعبیه كرده اند كه به چاه عمیقتری راه دارد. این هرزآب در واقع راه آبی است كه به تدریج یخهای آب شده را به خارج از مخزن یخ می راند. جدار مخزن قیفی شكل یخدان را معمولا فقط با كاهگل می پوشانند. عمق این گودال در یخچال میبد حدود ۶ متر است كه بر گرد محیط آن یك راهرو نسبتا عریض برای رفت وآمد ایجاد شده است.

د – گنبد بزرگ: روی مخزن قیفی یخچال را یك گنبد بزرگ مخروطی می پوشاند ودر واقع همین گنبد بزرگ است كه با دیوارهای ضخیم و حجم بزرگ، حفاظ مناسبی برای نگهداری یخهای مخزن به وجود می آورد. این گنبد بزرگ در پشت دیوار جنوبی و در میان آن درست بر روی مخزن برپا می گردد و دارای دو درگاه در شمال و جنوب می باشد كه هنگام انباشتن و برداشتن یخها از آنجا رفت و آمد می شود.

محوطه یخبند یخچال میبد حوض گلی كم عمقی به مساحت تقریبی ۸۰۰ مترمربع وبه عمق تقریبی ۰/۵ متراست. دیوارهای بلند سایه انداز به ضخامت ۲ متر و بلندی ۸ متر است كه به چند طاق نما و ستون تقسیم شده است. طول دیوار جنوبی ۴۲ متر و دیوارهای شرقی و غربی هریك ۲۰ متر است. یك درگاه اصلی به پهنای ۲/۲ مترو بلندی ۲ متر در میان دیوار جنوبی به مخزن و گنبد راه دارد و تقریبا تمام رفت وآمدها و انبار كردن و تخلیه كردن یخ از این درگاه صورت می گرفته است. درگاه دیگری به قرینه آن در سمت شمال گنبد تعبیه شده كه نقش چندانی نداشته و غالبا آنرا می بسته اند. درگاه اصلی را نیز فقط در هنگام رفت وآمد بازمی كرده اند. مخزن قیفی یخچال را در زمین رسی سختی كنده اند ، قطر دهانه این مخزن ۱۳ متر وگودی آن ۶ متر است. علت حفر مخزن قیفی یخچال در این زمین رسی سخت همانگونه كه قبلا نیز گفتیم جلوگیری از نفوذ آب در زمین است. گنبد بزرگ ومخروطی یخچال بر شالوده ای از زمین سخت بناشده ، به گونه ای كه نخستین خشتهای گنبد را بلافاصله روی همان بستر زمین سخت بنا نهاده اند. سطح قاعده دایره ای این گنبدحدود ۳۰۰ متر مربع است و ارتفاع گنبد تقریبا ۱۵ متر است.

یخچال میبد

پهنای دیوار خشتی جدار گنبد از پائین به بالا به طرز ماهرانه ای كاهش می یابد به گونه ای كه از۲/۴ متر در قاعده به ۲۰ سانتیمتر(پهنای یك خشت) در نوك گنبد می رسد. تعداد رگهای خشتی گنبد ۲۵۰ عدد شمارش شده است.
فعالیت یخچالها اصولا در دو هنگام و در دو فاصل نسبتا كوتاه از سال صورت می گرفته است. یكی در “چله” زمستان و دیگری در “چله” تابستان. درچله زمستان كه فصل تهیه و انبار كردن یخ بودهاست ، شب هنگام مقداری آب وارد محوطه یخبند می كرده اند. آب در هوای سرد زمستان ودر پناه سایه سار دیوارهای بلند مقداری یخ می بسته كه اگر ضخامت آن به اندازه كافی بوده آن را به قطعات كوچكتر تقسیم می كرده و به مخزن منتقل می ساخته اند ودر غیر این صورت شبهای دیگر نیزآب به آن حوض وارد می كرده و در دفعات متوالی یخها به صورت مطبق روی هم می بسته و سپس آن را میشكسته و به مخزن انتقال می داده اند. یخهای داخل مخزن را با لایه های پوشال و چوب و … از هم جدا ونهایتا از هوای مجاور ایزوله می كرده اند و پس از پرشدن مخزن درهای گنبد را با خشت وگل و اندودكاهگل می بسته اند. یخهای انباشته تا فصل تابستان كه هنگام بهره برداری ازآن بوده است در حفاظی از زمین و پوشال و دیوارهای ضخیم خشتی و گنبد بزرگ نگهداری می شده است.
برای تهویه هوای داخل گنبد، دریچه‌ ها و روزنه‌ هایی ساخته شده بود تا مانع ذوب یخ در زمان‌‌ های گرم سال شده و تهویه مناسب صورت گیرد. تمام این برنامه‌ ریزی‌ها برای بهره‌ برداری و مصرف یخ در روزهای گرم تابستان بود تا «یخچال دار» یخ‌ ها را در درگاه جنوبی یخچال، به مردم تحویل دهد.

مرتبط:

میبد ،شهری به قدمت تاریخ

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد

چک چک _ یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان

شهرهای تاریخی باید معاصر شود!

اغلب شهرهای تاریخی شناخته شده در جهان، شهرتشان را مدیون وفور آثار تاریخی و طبیعی خود هستند اما طی سال‌های اخیر این مولفه‌ها، همسطح شاخص‌های دیگری معنا پیدا می‌کند که کمتر ارتباطی با عناصر سنتی و معمول گردشگری محبوب شهرها دارد.

آثار تاریخی، مناطق طبیعی، فرهنگی و گردشگری تنها بخشی از هویت یک شهر تلقی می‌شود؛ واقعیت اینجاست که جاذبه‌های ارث رسیده به شهر میزبان، در کنار عناصر به‌روز و خلاق شهری معنای بیشتری پیدا می‌کند.‌

شهرهای بسیاری در جهان بر اهمیت تعیین نماد شهری متفاوت از هویت فرهنگی، تاریخی و طبیعی پی برده‌اند و به این ترتیب سعی در تغییر ظاهر شهر در مسیر هدفمندی هستند.‌

برای مثال شهر برلین به علت تاریخ پر فراز و نشیبش در دوران نازی‌ها بسیار معروف است و ساختمان‌های بر جا مانده از آن دوران و موزه‌ها از جمله نقاط دیدنی شهر محسوب می‌شود اما نکته‌ای که برلین را از سایر شهرهای جهان متفاوت کرده وفور مجسمه و نمادهای شهری بسیاری است که در گوشه و کنار این شهر نصب شده و در واقع وجود این آثار هنری عمومی در خیابان‌های برلین است که از استقبال بالایی برخوردار است و بیش از هر چیز دیگری توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

 

تعیین نماد معاصر برای هویت شهری باید همسو و منطبق با پیشینه شهر انجام شود تا بهترین نتیجه به دست بیاید. البته کلمه «نماد» به معنای مجسمه، ساختمان یا اجسام نیست بلکه هر چیزی که دربردارنده مفهوم مورد نظر باشد می‌تواند نقش نماد را ایفا کند.

شهر جادپور هندوستان به واسطه تاریخ غنی و آثار باشکوهی که دارد با نام شهر کاخ‌ها شناخته می‌شود اما ظاهر ساختمان‌های این شهر که اغلب به رنگ آبی است باعث شده تا جادپور در زمان معاصر با عنوان شهر آبی شناخته شود.

 

در واقع هر شهری فارغ از میراثی که گذشتگان بر جای گذاشته‌اند باید عنصری معاصر، برای معرفی خود داشته باشد چراکه هویت شهر به طور مطلق در وقایع گذشته معنا پیدا نمی‌کند بلکه رخدادهای «در زمانی» کالبد اصلی شهر را می‌سازند. در این بین، مؤلفه‌های فرهنگی و جغرافیایی در انتخاب هویت شهر بی تأثیر نیستند؛ برای مثال شهر مسکو به علت آب و هوای مساعدی که دارد تا جایی اقدام به افزایش فضاهای سبز شهری خود کرد تا به عنوان شهر سبز جهان معرفی شد و این در حالی است که همه دنیا مسکو را به خاطر کاخ‌های تاریخی زیبایش می‌شناسند.

 

شهر لاس وگاس نیز با داشتن هتل‌های لوکس و مراکز رفاهی و تفریحی ۲۴ ساعته به عنوان بهشت تفریحات دنیا شناخته می‌شود اما از حیث ظاهر عنوان شهر نورها را به خود اختصاص داده است زیرا وفور چراغ‌های شهری در رنگ و اندازه‌های مختلف شب و تاریکی را برای این شهر بی معنا کرده است.

شهر بانکوک با جاذبه‌هایی نظیر زیارتگاه اراوان، شهر آیوتایا، پارک لومپینی و باغ وحش سافاری توانسته گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کند اما جالب است بدانید که وجود خیابان‌های غذا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های معرفی شهر است تا جایی که برای رفتن به خیابان‌های غذای بانکوک و حتی خوردن میوه‌ای به نام دوریان تورهای جداگانه برگزار می‌شود و به همین خاطر این شهر به عنوان بهشتی برای شکم گردی محسوب می‌شود چراکه به علت طبیعت و آب و هوای این شهر، تنوع مواد غذایی در آن بالاست.

 

حال اگر گذری به مثال‌های وطنی داشته باشیم در می‌یابیم که شهرهای ایرانی هنوز فاصله زیادی تا تعیین هویت شهری دارند. اکثر شهرهای ایران هنوز به واسطه آثار تاریخی‌شان شناخته می‌شوند و در واقع گذشته شهرهاست که آنها را معرفی می‌کند.

هرچند در بعضی از شهرها نظیر رشت و کردستان که با نام‌های شهر خلاق غذا و پایتخت دف جهان انتخاب شده‌اند گام‌های مؤثری برداشته شده است اما برای درک واقعی این عناوین لازم است برنامه‌های مدون و منظمی در این رابطه اجرا شود چرا که اگر بنا به نامگذاری باشد، بسیاری از شهرهای ایران به غیر از نام جغرافیایی خود با صفت خاصی شناخته می‌شوند.

 

حقیقت اینجاست که جنبه گردشگری تاریخی و طبیعی برای شهرها تنها بخشی از معنای وجود یک شهر را تشکیل می‌دهد و یک شهر موفق باید فارغ از نام‌هایی که از گذشته برای آن بر جا مانده است، نام و صفات جدید برای خود خلق کند چرا که جهان امروز روند سریع و بدون وقفه‌ای را از حیث تغییر تجربه می‌کند و به همین علت باید همپای این رشد حرکت کند تا از پیشرفت روزافزون به ویژه در حوزه گردشگری عقب نیفتد.

منبع:ایمنا

مرتبط:

بازارهای شناور بانکوک

کافه مرگ بانکوک با طعم قهوه و تابوت

شماره نخست سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل منتشر شد

شماره نخست «سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه؛ مجموعه مطالعات باستان شناسی حفاظت و مرمت، مستندنگاری معرفی و آموزش و گردشگری» منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سالنامه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه  (شماره اول سال های ۱۳۹۲-۱۳۹۷) به کوشش عاطفه رشنوئی و مهرنوش زاده دباغ در  ۵ بخش مجزا شامل: باستان شناسی، حفاظت و مرمت، پایش و مستند نگاری، معرفی و آموزش و گردشگری در قالب مقالاتی در این حوزه به تشریح موضوع پرداخته است.
نگرشی بر نتایج کاوش های باستان شناسی و تاریخ شهر باستانی ایلامی در هفت تپه، بررسی وضعیت آسیب های مجموعه آرامگاهی در محوطه چغازنبیل، محاسبه دمای سطح خاک با تصاویر ماهواره ای لندست و ارتباط آن با فرسایش خندقی (مطالعه موردی محوطه میراث جهانی معبد چغازنبیل)، نقش محوری آموزش برای کودکان در حفاظت از میراث فرهنگی نمونه موردی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، ضرورت حفظ بستر تاریخی- طبیعی تاقدیس سردار آباد (چغازنبیل) در راستای اهداف گردشگری و زیست محیطی و… بخشی از مقالات این کتاب است.
در پیشگفتار اول این کتاب به قلم مهرنوش زاده دباغ؛ پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و موزه هفت تپه آمده است: محوطه عظیم چغازنبیل با وجود پشته مرتفعی که زیگورات آن را در خود جای داده بود تا مدت ها از دید مورخان، باستان شناسان و جهانگردان پنهان مانده بود و یا حداقل به آن بی توجه بودند.
زیگورات چغازنبیل به عنوان بارزترین شهر در دو مرحله ساخته شده و در خارج از حصار درونی تا حصار میانی چغازنبیل مجموعه ای از معابد با معماری متفاوت برای خدایان ایلامی ساخته شده که این محدوده را به واسطه وجود این معابد تمنوس یا محله مقدس می دانند.
در ادامه پیشگفتار این کتاب به قلم مهدی عالیپور پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و موزه هفت تپه می خوانیم؛ از مهمترین محوطه هایی که در شناخت فرهنگ دوره ایلام به خصوص در محدوده زمانی ایلام میانه نقش بسزایی در ادبیات باستان شناسی ایران داشته محوطه هفت تپه است.
ساختارهای به دست آمده از هفت تپه به خوبی ثابت می کند که تمدن ایلام از نظر معماری بسیار پیشرفته بوده تا جایی که ساخت طاق هلالی را می توان از فنون متداول معماری آن دوره به شمار آورد.
این طاق ها حدود دویست سال قبل از طاق های چغازنبیل و در حدود هزار و ۵۰۰ سال قبل از طاق های هلالی رومی ساخته شده اند. در کاوش های هفت تپه تعداد زیادی مهر، اثر مهر، الواح گلی و سه سنگ نوشته بدست آمده که نشان می دهد این شهر در زمان رونق دارای جایگاه مهم سیاسی و مذهبی بوده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

چغازنبیل _بزرگ‌ترین نیایشگاه ایران باستان

زیگورات چغازنبیل در استان خوزستان

تعطیلی اماکن گردشگری فارس برای پیشگیری از کرونا

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از تعطیل شدن کُل اماکن گردشگری تحت نظارت این اداره با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا خبر داد.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس طی خبری اعلام کرد که براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا، اماکن فرهنگی – تاریخی این استان از چهارم تا نهم آبان تعطیل است.

براساس این خبر آرامگاه‌های حافظ و سعدی، ارگ کریمخانی، موزه‌های هفت تنان، پارس، گرمابه حمام وکیل و ارگ کریمخانی از بناهای تاریخی و فرهنگی تحت مدیریت میراث فرهنگی فارس در شیراز، شامل این تعطیلی شده است.

همچنین تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، نقش رجب، شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، موزه مردم‌شناسی کازرون، قلعه دختر، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان و موزه باغ نشاط لار از دیگر آثار تاریخی ـ فرهنگی تحت پوشش میراث فرهنگی استان فارس محسوب می‌شود که از یکشنبه چهارم تا جمعه ۹ آبان، تعطیل است.

مرتبط:

زیباترین اماکن شیراز کجاها هستند؟

همه‎ چیز درباره دیدنی ‎های شیراز

نقش رستم نام مجموعه‌ ای باستانی در استان فارس

کرونا اجلاس جهانی گردشگری روستایی را لغو کرد

اجلاس بین‌المللی گردشگری روستایی که با موافقت سازمان جهانی جهانگردی میزبانی آن به ایران واگذار شده بود با شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. معاون گردشگری گفت به محض بهبود شرایط این اجلاس در ایران برگزار می‌شود.

ولی تیموری در نشست هم‌اندیشی و بررسی شاخص‌های پروژه اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی که با حضور کارشناسان و مسؤولان نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع روستاها برگزار شد، گفت: با توجه به انتخاب شعار امسال سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان «گردشگری و توسعه روستایی» که از تاریخ ۲۷ سپتامبر سال میلادی به مدت یک سال مورد توجه است، قصد داریم همانند سایر اعضای این نهاد بین‌المللی، تمرکز کاملی روی این موضوع در سال آتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کارگروهی با عنوان «کارگروه گردشگری روستایی» ذیل دفتر همکاری و توافق‌های ملی معاونت گردشگری شکل گرفته است، افزود: هدف ما این است که با کمک بخش‌های تخصصی فرابخشی مرتبط نقشه راه یا سند بخشی توسعه گردشگری روستایی را آماده کنیم. در حال حاضر شرح خدمات آن تهیه شده و به تایید شورای پژوهشی وزارت نیز رسیده است. این کار همزمان با سال توسعه گردشگری روستایی به عنوان الگوی اجرایی، بستر سایر پروژه‌های مرتبط از جمله اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی را سبب خواهد شد.

معاون گردشگری بیان کرد: دیدگاه کلی ما در معاونت گردشگری و متخصصان همراه فرابخشی در پروژه‌های مرتبط در نظر گرفتن توسعه پایدار و مسؤولانه ضمن مشارکت فعال با جامعه محلی است.

تیموری با بیان اینکه روستاها در منظومه گردشگری ما بسیار مهم هستند، اظهار کرد: روستاها به عنوان گنجینه‌هایی از آداب، رسوم و خرده‌فرهنگ‌های ملی و بومی اقوام مختلف ایرانی به شمار می‌آیند و هر کدام حداقل یک ویژگی برجسته دارند تا بتوانند به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شوند و در بسته‌های سفر جای بگیرند.

تیموری همچنین در تشریح خط مشی کلی فعالیت در حوزه روستاها به عنوان مقاصد مهم گردشگری کشور، بیان کرد: روستاییان ما قرار نیست شغل و کار اصلی خود را کنار بگذارند و تنها به موضوع گردشگری بپردازند. آنها امور روستایی را ادامه می دهند و وقتی متوجه می شوند که کار آنها، نحوه زندگی و معیشت‌شان برای دیگران مهم و مورد توجه است، چه بسا با احساس غرور و افتخار بیشتر در روستایشان حضور پیدا خواهند کرد. بنابراین آنچه ما به دنبال آن هستیم این نیست که فرآیند کلی زندگی روستاییان متوقف شود، ما با این رویکرد موافق نیستیم.

وی افزود: در واقع هدف این است که گردشگری و صنایع‌دستی کمک کند تا درآمدهای روستاییان متنوع شود، به گونه‌ای که وقتی درآمد آنها تا پیش از این باغداری، باغبانی، کشاورزی، دامداری و غیره بوده یک گزینه و شاخه جدید تحت عنوان فعالیت‌های گردشگری به تامین معیشت‌شان اضافه شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: تحقق این رویکرد بی شک می‌تواند روند خالی شدن روستاها از سکنه را کُند کند و ضمن حفظ فرهنگ و آداب و رسوم به واسطه اشتغالزایی مهاجرت معکوس را سبب شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این که گفته می‌شود روستایی به بخش و یا شهر تبدیل شده است، پیشرفت به حساب نمی‌آید. این تحول با تغییرات عمیق در معماری و ساختار روستا همراه است و ضمن از بین بردن فرهنگ بومی و محلی، پیشینه هویت مربوطه را از آن می‌گیرد، در نتیجه در طرح ها و پروژه‌های گردشگری روستاها به صورت مستقل در ابعاد اصیل خود مورد توجه و تبدیل شدن به مقصد گردشگری هستند.

معاون گردشگری با بیان اینکه هم اکنون موضوع تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری نیز در دست اقدام است، افزود: این موضوع شرایط مطلوبی را برای پرداختن در حوزه گردشگری روستاها ایجاد می‌کند، چرا که مشاوران داخلی و بین‌المللی با توجه به شعار امسال قطعا ظرفیت روستاها را احصا خواهند کرد و مورد توجه قرار خواهند داد.

او همچنین با توجه به موافقت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مبنی بر میزبانی رویدادی بین‌المللی با عنوان گردشگری روستایی در جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: پیرو پیگیری صورت گرفته در اجلاس اجرایی اخیر سازمان جهانی گردشگری در تفلیس، این موضوع به محض بهبود شرایط کرونا در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت تا پشتوانه علمی بین‌المللی قابل اتکا در موضوعات مربوط به توسعه گردشکری روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

تیموری با اشاره به اینکه هدف از اجرای پروژه اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی این است که همه روستا هدف گردشگری باشند، گفت: بر این اساس ابتدا باید جاذبه‌های گردشگری را احصا کنیم. ببینیم در چه شرایطی هستیم. چه ظرفیت هایی در این حوزه وجود دارد و سپس با رتبه‌بندی جاذبه‌ها، اولویت پرداختن به آنها مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع در آینده گستره وسیعی از مقاصد گردشگری را در برخواهد گرفت و می‌تواند علاوه بر روستاها، شهرها، استان‌ها و همین طور جاذبه‌ها و سایت‌های گردشگری و تاریخی را به صورت مستقل در بر بگیرد.

او توضیح داد: طبق رویکرد علمی روز در رتبه‌بندی و ارزیابی مقاصد گردشگری هیچ یک از حلقه‌های جاذبه‌های گردشگری حذف نمی شوند، به گونه‌ای که وقتی گفته می‌شود گردشگری روستایی، نباید هیچ روستایی از جامعه مخاطب گردشگری حذف شود بلکه باید همه روستاها مشمول برنامه‌ریزی و پیشرفت در این حوزه باشند، البته در سطح رتبه و اعتباری که در ارزیابی معین می‌شود.

معاون گردشگری همچنین موضوع عرضه و تقاضا را در رتبه‌بندی روستاها به عنوان مقاصد گردشگری موثر دانست و افزود: هدف از انجام این طرح این است که فرد روستایی اعم از دهیار یا مسؤول مربوطه به عنوان عرضه‌کننده خدمات، ضمن آگاهی از نتایج حاصل، خود را در ارتقای درجه اخذشده موثر بداند و با برداشتن یک گام موجی از حرکت مسؤولانه را از بطن جامعه محلی ایجاد کند.

تیموری گفت: در بخش تقاضا نیز دیدگاه و خدمات مورد نیاز گردشگران می‌تواند در شکل‌گیری نهایی شاخص‌های تشکیل‌دهنده هرم ارزیابی نهایی روستا موثر واقع شود. بدین ترتیب ایجاد چنین ساختاری سبب می‌شود تا افراد تاثیرگذار در این منظومه که قابلیت ارزیابی و ارتقا دارد، خود را موثر بدانند و ضمن کسب منافع اقتصادی روستاییان، توسعه پایدار و مسئولانه گردشگری را منطبق بر پذیرش جامعه محلی بنا کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری روستایی اول راه است

توسعه گردشگری روستایی رویکرد برنامه‌های گردشگری امسال

جای گردشگری غذا در اصفهان خالی است

کارشناس صنعت گردشگری و هتل‌داری و مدرس دانشگاه گفت: با وجود ظرفیت‌های خوبی که در استان اصفهان وجود دارد جای خالی گردشگری غذا در این خطه تاریخی احساس می‌شود.

فریبا یوسفی افزود: غذا زبان مشترک همه مردم جهان است اما با وجود اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه گردشگری غذا و غذاهای سنتی در اصفهان و ایران وجود دارد اما در این راستا به خوبی جذب گردشگر نشده است.

وی اضافه کرد: غذا نیاز روزمره هر فردی است و همه افراد جامعه با هر شرایط اقتصادی از آن استفاده می‌کنند و بخشی از فرهنگ مردم ایران محسوب می‌شود.

این کارشناس صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: اگرچه گردشگری غذا نوپاست ولی در بسیاری از کشورها جای خود را باز کرده است.

وی با اشاره به شعار سال جاری سازمان جهانی گردشگری با عنوان “گردشگری روستایی و توسعه پایدار” اظهارداشت: به دلیل اینکه هنوز روستاها رنگ و بوی غربی به خود نگرفته‌اند و غذاهای سنتی با شیوه‌های پخت قدیمی دارند می‌توانند در توسعه گردشگری نقش اساسی داشته باشند.

یوسفی درآمد سالانه صنعت گردشگری غذا در جهان را ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: این نوع گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا می‌تواند جای خود را در صنعت گردشگری باز کند و درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخلاف تعداد بسیار رستوران در شهر اصفهان، در زمینه معرفی تنوع غذایی و نیز در حوزه موزه‌ها و موزه‌داری کار ویژه‌ای انجام نشده است و موزه‌ای که بتوان آن را به عنوان یک نمونه معرفی کرد در اصفهان نداریم.

مدرس دانشگاه در رشته گردشگری و هتلداری گفت: در اصفهان اغلب رستوران‌ها به فروش غذاهای اصلی مانند کباب و جوجه کباب تمایل دارند و غذاهای سنتی کمتر در فهرست غذایی آن‌ها یافت می‌شود.

وی افزود: اصفهان جزء معدود شهرهایی است که به لحاظ پیش غذا، غذای اصلی، دسر، انواع سوپ و آش، نان، انواع نوشیدنی سرد و گرم و ترشیجات تنوع بسیار خوبی دارد و کامل است که می‌توان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی روی آن مانور داد.

یوسفی راه اندازی خیابانی با عنوان فرهنگ، هنر و غذا به صورت حرفه‌ای را پیشنهاد کرد و گفت: افراد می‌توانند با حضور در این خیابان علاوه بر تماشای آثار هنری و در فضایی فرهنگی به استفاده از انواع غذا و خوراکی‌های سنتی بپردازند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت خوب غذاها و خوراکی‌های مخصوص افطار و سحر ماه مبارک رمضان ادامه داد: از این طریق می‌توان گردشگری حلال و خوراکی را توسعه داد و به درآمدزایی از این صنعت پرداخت.

این پژوهشگر اظهارداشت: برای ورود حرفه‌ای به مقوله گردشگری غذا باید ابتدا به ظرفیت‌های روستاها در این زمینه توجه کرد، با پژوهشگران حوزه غذا همکاری کرد و در تلاش برای ثبت جهانی غذاهای سنتی خود باشیم.

یوسفی به عملکرد ضعیف در زمینه گردشگری الکترونیک در استان و کشور نیز اشاره و تصریح کرد: فعالیت محدود و ضعیف در حوزه گردشگری الکترونیک در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و استان به خوبی نمود یافت و کارشناسان گردشگری را به فکر برای تقویت این بخش انداخت.

وی نبود برنامه منسجم و موازی‌کاری را از چالش‌های حوزه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: در حالی که اغلب کشورها برای گردشگری ۱۰ سال آینده خود برنامه‌ریزی دارند ایران برای شش ماه آتی نیز برنامه‌ریزی مناسبی ندارد.

مدرس دانشگاه در رشته گردشگری و هتلداری همچنین به ارائه نشدن آمارهای مورد نیاز حوزه گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: درصورت ارائه نشدن این آمارها شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری هم نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه اصفهان هم اکنون شهر جهانی خلاق در زمینه صنایع دستی است بیان کرد: این عنوان را فقط یدک می‌کشیم و هیچ نماد و المانی در شهر اصفهان که گویای این عنوان برای گردشگران باشد وجود ندارد.

وی گفت: حمل‌ونقل ما در حوزه هوایی، ریلی و زمینی نیز دچار مشکل است و حتی از اتوبوس‌های دودزا در شهر گردشگری اصفهان استفاده می‌شود که برازنده آن نیست.

این مدرس دانشگاه نرخ ماندگاری گردشگران در اصفهان را ۲.۵ روز و پایین برشمرد و عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش موثر و مفیدی در فرهنگ گردشگری داشته باشند ولی باید دید چند درصد از بودجه نزدیک به دوهزار میلیارد تومانی رسانه ملی برای حوزه گردشگری و توسعه آن هزینه می‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری در دسترس در شهر اصفهان ضعیف است

یوسفی به زیرساخت‌های ضعیف گردشگری در دسترس در شهر اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط مناسب زیرساختی و دسترسی آسان به ابنیه و اماکن گردشگری و حتی میدان نقش جهان برای معلولان با ویلچر، نابینایان، سالمندان و مادران با کالسکه نوزاد در شهر اصفهان مهیا نیست.

گردشگری در دسترس (Accessible Tourism) یا گردشگری برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال ۲۰۰۹ توسط دیکسون و دارسی مطرح شد.

این شاخه از گردشگری علاوه بر گردشگران معلول، نابینا، ناشنوا، لال و کم‌بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می‌کنند فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز پیش از این درخصوص شرایط گردشگری در دسترس در استان اصفهان به ایرنا گفت: در گردشگری اصفهان تلاش ما این بوده که امکانات گردشگری در دسترس ایجاد شود و توانخواهان و افراد سالمند، نابینایان و ناشنوایان و مادران دارای نوزاد نیز بتوانند از امکانات و مناطق و آثار گردشگری استفاده کنند.

فریدون الهیاری افزود: این امر به هتل‌ها، مهمانپذیرها و اماکن اقامتی نیز ابلاغ شده تا کاستی‌های موجود در این اماکن اصلاح و رفع شود.

وی ادامه داد: در اماکن تاریخی تا جایی که امکانپذیر بوده و محدودیت‌های موجود در زمینه مداخلات باستان‌شناسی و میراث فرهنگی را نداشته باشیم و به تغییر در ساختار بنای تاریخی نیز نیازی نباشد این امکانات و شرایط ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در اکثر بناهای تاریخی اصفهان مانند چهلستون و مساجد تاریخی شهر، برای تسهیل تردد این افراد تلاش شده است. تصریح کرد: در عالی‎قاپو به دلیل چندطبقه بودن بنا امکان دسترسی و ایجاد رمپ و بالابر برای افراد توانخواه و سالمند وجود ندارد ولی این طرح در دست مطالعه است تا امکان ایجاد بالابرهایی ویژه بدون صدمه زدن به بنای تاریخی به صورت تخصصی بررسی شود.

وی درباره موضوع راهنمایان ویژه گردشگران معلول، نابینا و ناشنوا نیز بیان کرد: با توجه به وجود نظام راهنماهای صوتی به زبان‌های مختلف در آثار تاریخی و نیز راهنماهای انسانی حاضر در برخی اماکن، نابینایان می‌توانند از این موضوع بهره‌مند شوند.

الهیاری اظهارداشت: افراد ناشنوا نیز به دلیل نبود امکانات خاص برای راهنمایی ناشنوایان باید از تابلوهای راهنمای آثار تاریخی که به صورت مصور و به زبان‌های مختلف است استفاده کنند ولی این تابلوها تنها اطلاعات محدودی درباره بنا ارائه می‌کنند و این امر از محدودیت‌هایی است که باید به تدریج از طریق امکان‌های تصویری رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نگاه گردشگری برای همه، در اصفهان نیز وجود داشته تاکید کرد: باید تدابیری اندیشید تا اماکن تاریخی فاقد دسترسی آسان، برای افراد از جمله معلولان، مادران دارای نوزاد و سالمندان تجهیز و دسترسی آن‌ها تسهیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: این دسترسی‌ها علاوه بر اماکن تاریخی باید در سایر محیط‌های شهری از جمله مباحث ترافیکی، پیاده‌راه‌ها  فراهم شود.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

تاکنون بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آتشگاه اصفهان یادگاری کهن از زرتشیان

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

گوشه به گوشه ایران؛ تخت فولاد اصفهان

مرگ تدریجی صنعت هتل‌داری در خواب خرگوشی مسئولان

در حالی هتل‌ها و مراکز اقامتی به خاطر شیوع کرونا وضعیت بسیار بدی را طی هشت ماه گذشته سپری می‌کنند که بنا به گفته‌ی چندی از هتلداران بخشنامه‌های حمایتی هتل‌داری دولت ویژه این صنعت نه تنها اجرایی نشده بلکه دستگاه هایی مانند مالیات و تامین اجتماعی نیز بدون هیچ توجهی به شرایط کنونی جامعه، بر فشارهای خود به این صنعت افزوده‌اند.

گردشگری، صنعتی وابسته به زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه است و در نبود زیرساخت‌ها نمی‌توان انتظار توسعه یک صنعت و اقتصاد حاصل از آن را داشت و در این میان، هتل‌ها جزو مهمترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری به شمار می‌روند.

امروز اغلب کشورهای دنیا به سمت توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری خود به عنوان یک صنعت درامدزا و پاک گام برمی‌دارند ولی در کشور پرجاذبه‌ی ایران به نظر این صنعت در خواب خرگوشی مسئولان و به دنبال بی‌توجهی به زیرساخت‌های نوپای این صنعت مانند هتل‌ها و مراکز اقامتی، مرگی تدریجی را شاهد هستیم چرا که در این ایام سخت کرونایی و در حالی که چراغ گردشگری خاموش است، هتل‌ها و سایر زیرساخت‌های این صنعت تنها به پشتوانه حمایت‌های دولت می‌توانند زنده بمانند اما این روزها، برخی دستگاه‌های دولتی خودش غوز بالا غوز این مشکلات شده‌اند.

این روزها نه تنها بخشنامه‌های مصوب و ابلاغی دولت در مورد این صنعت به فراموشی سپرده شده که حتی بسیاری از دستگاه‌های دولتی وجود چنین بخشنامه‌هایی را حاشا می‌کنند که بیانگر ضعف مدیریتی در این حوزه است. شاید اجرایی نشدن مصوبات حمایتی مختص صنعت گردشگری به خصوص در حوزه هتلداری ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها باشد که این روزها داغ هتلداران را بیش از پیش تازه کرده است.

انکار بخشنامه‌های دولتی توسط مدیران استانی

«سیدامیرناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و از هتلداران استان یزد، با تاکید بر وضعیت ناخوشایند هتل‌ها و تاسیسات صنعت گردشگری اظهار می‌کند: با وجود بخشنامه‌های خوب ستاد ملی کرونا در خصوص صنعت گردشگری، متاسفانه مدیران محلی در استان یزد از اجرای این بخشنامه‌ها سر باز می‌زنند.

وی اضافه می‌کند: مدیران محلی در یزد نسبت به بخشنامه‌هایی که رسمی بوده و دارای مشخصات و شماره نامه هستند نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و به طور کامل منکر وجود و ابلاغ این مصوبات هستند در حالی که چنین نیست.

طباطبایی به فشار حداکثری دستگاه‌هایی مانند مالیات و بانک‌ها به هتلداران اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه انشعاب آب هتل‌ها برخلاف مصوبه ابلاغی، قطع شده و بانک‌ها به دنبال فشار حداکثری، اقساط خود را از حساب بانکی هتل‌ها برداشت می‌کنند و تامین اجتماعی نیز برخلاف مصوبات و بخشنامه‌ها از صدور لیست بیمه پرسنل هتل‌ها بدون دریافت حق بیمه سر باز می‌زند.

این مسئول از وضعیت موجود صنعت گردشگری گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مصوباتی که خود دولت اعلام کرده، توسط مدیران استانی اجرایی نمی‎شود و صنعت گردشگری در این شرایط نامناسب، به سختی نفس می‎کشد.

دیدگاه دیپلماسی کشور، گردشگری نیست

«فرزاد ابراهیم‌زاده» مدیر یکی از هتل‌های مدرن یزد نیز، از برخورد غیرمنصفانه دستگاه‌ها با هتل‌داری گلایه می‌کند و می‌گوید: صنعت هتل‌داری زیر فشار کرونا و بخشنامه‌های اجرا نشده رو به نابودی است و وضعیت بسیار نامناسبی را سپری می‌کند.

وی با بیان این که تنها مشکل صنعت هتلداری، کرونا و نبود مسافر نیست، اضافه می‌کند: بخشنامه‌های حمایتی صادر شده، هیچ کدام تاکنون پشتوانه گردشگری نبوده‌ و اجرایی نشده‌ است و حتی برخی از دستگاه‌ها در چنین شرایطی فشاری مضاعف بر این صنعت وارد می‌کنند.

این مسئول از بی‌ثباتی حاکم بر سیستم مدیریتی کشور و استان یاد می‌کند و می‌گوید: دیدگاه دیپلماسی کشور، گردشگری نیست و همین مساله منجر شده تا بخشنامه‌های حمایتی اجرا نشوند و دستگاه‌هایی مانند مالیات بر گردشگری فشار وارد کنند.

وی از بی‌تاثیر و شعارگونه بودن سخنان مسئولان در جلساتشان راجع به گردشگری گلایه می‌کند و می‌گوید: مسئولان صرفاٌ «آقای جلسه» شده‌اند و دور یک میز می‌نشینند ولی در عمل تاثیری از این نشست‌ها مشاهده نمی‌شود.

ابراهیم‌زاده با بیان این که بخش خصوصی در صنعت گردشگری متضرر شده است، بیان می‌کند: متاسفانه تا زمانی که نگاه به صنعت گردشگری در کشورمان اصلاح نشود، با «انشاالله» مسئولان هیچ گرهی باز نخواهد شد.

این هتلدار یزدی در پایان خاطرنشان می‌کند: هر چند معتقد هستم که هتلداری در کشور ما مرده است ولی تاکید دارم که تفاوت مشکلات هتل‌های ما با دیگر کشورهای دنیا علاوه بر کرونا، مشکلاتی است که از سوی دستگاه‌ها متحمل می‌شویم.

این طور که به نظر می‌رسد مدیریت کلان و داخل استان باید در قبال کوتاهی دستگاه‌ها و ناهماهنگی‌های موجود پاسخگو باشند و برای جلوگیری از این روند، در راستای حفظ صنعت گردشگری به خصوص در حوزه هتل‌داری اقدام عاجلی کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راه نجات هتل‌ها در دوران کرونا

تعدیل ۴۳ درصد از نیروهای هتل‌های کرمان

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

اجرای پروژه موزه سبز در کرمان

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از اجرای پروژه موزه سبز در راستای ارزیابی شرایط محیطی موزه‌های سطح این استان خبر داد.

“مجتبی شفیعی” با اشاره به اینکه طرح موزه سبز با هدف استاندارد سازی موزه های سطح کشور اجرا می شود، افزود: این طرح به منظور ارزیابی شرایط محیطی موزه ها با توجه به شرایط اقلیمی این استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه استان کرمان دارای بیش از ۲۵ موزه مشارکتی و غیرمشارکتی است، اظهار کرد: در حال حاضر به موجب اجرای این طرح موزه های شهرستانهای کرمان، بم، جیرفت و رفسنجان مورد بازدید قرار گرفته اند و مرحله ابتدایی این طرح در حال انجام است.

شفیعی تصریح کرد: این پروژه که به صورت چندمرحله ای انجام می شود علاوه بر بازرسی های بصری ساختار موزه‌ها، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، شیوه‌های انبارش و بازدیدکنندگان با استفاده از ابزارهای لازم، دما و رطوبت نسبی، تخمین غلظت گاز ازون، پتانسیل خورندگی این موزه ها اندازه‌گیری و سپس تجزیه و تحلیل های فیزیکی و شیمیایی، ماکروسکوپی و میکروسکوپی و آماری می شوند.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد:استان کرمان به لحاظ داشتن بناهای تاریخی و محوطه های باستانی دارای موزه های متنوعی است که بازدید کنندگان خاص خود را دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برترین جاذبه‌های گردشگری کرمان را بشناسیم

ارگ راین _ارگ تاریخی در کرمان

کاروانسرای وکیل در کرمان