مسجد گوهرشاد _بنای باشکوه عهد تيموري

تاریخ ساخت:۸۲۱ ه.ق
نام معمار: قوام الدین بن زید الدین بد طیان
بانی مسجد: گوهرشاد خاتون
مسجد گوهرشاد، يكي از بناهاي باشكوه و باستاني عهد تيموري است كه در اوايل قرن نهم قمري بنا شده است. اين بناي تاريخي در جنوب حرم مطهر رضوي قرار دارد و به رواق‌‌ هاي دارالسياده و دار الحفاظ متصل است.
اين مسجد به دستور بانو گوهرشاد، دختر امير غياث الدين ترخان، از امراي جغتايي، همسر شاهرخ تيموري در سال ۸۲۱ قمري توسط معمار معروف ايراني، قوام الدين شيرازي، با به كارگيري سبك معماري دوران تيموري ساخته شد.
كاشيكاري مسجد، نمونه‌اي از شاهكارهاي عهد تيموري است. طاق هاي گنبدي شكل مسجد و مناره‌‌هاي آن با ويژگي و تزيينات خاص و با استفاده از سبك مقرنس، همچنين نقوش و خطوط ديواري بر روي زمينه‌ گچي و معرق‌كاري ممتاز عصر تيموري، جلوه‌‌ هاي بي‌ نظيري را به نمايش گذاشته است.

مسجد گوهرشاد
اين بناي باستاني، نمونه كامل و برجسته هنر ايراني به شمار ميرود كه تمام خصوصيات و ويژگيهاي معماري سنتي در آن بكار رفته است، به‌ ويژه ايوان جنوبي مسجد به نام ايوان مقصوره، با حدود ۵۰۰ متر مربع مساحت و۳۷ متر طول از باشكوه‌ ترين ايوان‌‌ هاي مسجد است.
ضلع‌ هاي مسجد، همه با كاشي‌‌ هاي معرق نفيس آراسته شده و در تمام ديوارها و غرفه‌‌ هاي آن اسماء الله و آيات قرآن و احاديثي كه بعضي مربوط به مسجد است، وجود دارد. كتيبه ممتاز و تاريخي بايسنقر (فرزند گوهرشاد) كه از بهترين ثلث‌ نويسان عهد تيموري بوده، با زيباترين خطوط ثلث بر پيشاني ايوان مقصوره خودنمايي مي‌كند و تاريخ بناي مسجد بر كاشي معرق، در اين كتيبه به چشم مي‌خورد. محراب، يك پارچه از سنگ مرمر با تزيينات و كنده‌ كاري و كتيبه‌ اي در ميان مقرنس‌ كاريهاي آن، نمايانگر هنر آن دوران است. منبر صاحب الزمان (عج) واقع در كنار محراب ايوان مقصوره، از لحاظ قدمت حائز اهميت است. اين منبر نفيس، از چوب گردو و گلابي با شيوه منبت‌ كاري بدون به كار رفتن ميخ در آن، به دست پر توان استاد محمد نجار خراساني، منبت كار معروف عصر فتحعلي شاه قاجار ساخته شده است.
منبر صاحب الزمان (عج) در سال ۱۳۲۵ شمسي توسط مرحوم استاد حيدر نيكنام گلپايگاني مرمت شد. گنبد رفيع مسجد بر فراز ايوان مقصوره، بر عظمت اين بنا افزوده است. ارتفاع گنبد حدود ۴۱ متر و فضاي خالي بين دو پوشش گنبد، ۱۰ متر است. سطح خارجي آن با آجر لعاب‌دار و يك كتيبه با خط كوفي تزيين شده است. در دو طرف اين ايوان، دو مناره هر كدام به ارتفاع ۴۳ متر از كف مسجد ساخته شده و داراي كتيبه‌‌ هايي چند است. مسجد گوهرشاد صحني به وسعت ۲۸۰۰ متر مربع دارد و زيربناي آن ۹۴۰۰ متر مربع است.

مسجد گوهرشاد
بناي مسجد شامل ۸ ايوان بزرگ و هفت شبستان است. گنبد خانه پشت ايوان مقصوره، با شبستان هاي يك طبقه، بخش‌‌ هاي مختلف مسجد را به هم ربط مي‌ دهد.
ايوان جنوبي، ايوان مقصوره نام دارد و ايوان شمالي، معروف به ايوان دار السياده است. ايوان شرقي، ايوان اعتكاف ناميده مي‌ شود و ايوان غربي، ايوان شيخ بهاء الدين نامگذاري شده است. نام بانو گوهرشاد، باني مسجد، در ايوان شمالي مسجد (ايوان دارالسياده) بر كاشي معرق به رنگ زرد و خط ثلث نوشته شده است. اين ايوان با معرق‌ كاري زيبايي تزيين شده و بر سر در ورودي آن به رواق دارالسياده، پنجره‌اي نقره از آثار عهد قاجاريه نصب شده است. ايوان شرقي و غربي مسجد گوهرشاد، با معرق‌ كاري ممتاز و كتيبه‌‌ هايي به خط ثلث، مسجد را به رواق امام خميني  و بست شيخ بهاء الدين مرتبط مي‌ كند. اين مسجد در طول زمان بر اثر عوامل طيبعي و انساني صدمات زيادي ديده است؛ از جمله در زمين لرزه سال ۱۰۸۴، ايوان مقصوره صدماتي ديد كه مورد بازسازي قرار گرفت. مرمت‌‌هاي ديگر مسجد پس از گلوله باران روس‌‌ ها در سال ۱۳۳۰ هـ.ق بود كه به صدمه ديدن گنبد و ايوان‌‌ هاي مسجد انجاميد. گنبد و ايوان مقصوره و ايوان‌‌ هاي شرقي و غربي مسجد در سال ۱۳۳۹ قمري مورد بازسازي اساسي قرار گرفت.

مسجد گوهرشاد مشهد

سردرها:
سردرها براي شكل دادن به مجموعه بارگاه منور امام (عليه السلام) طراحي شده‌ اند. در سه ورودي از خيابان‌‌ هاي شيرازي، نواب صفوي و طبرسي، سردرهايي با زيربناي بيش از ۷۰ هزار متر مربع احداث شده است.
سردر شيرازي: در مسير ورود زائران از خيابان شيرازي واقع شده و با ۲۴۶۲۵ متر مربع مساحت و ۲۵۴۹۲ متر مربع زيربنا، در غرب اماكن متبركه ساخته شده است.
سردر نواب صفوي: اين سردر، در مسير ورود زائران از خيابان نواب صفوي واقع شده است. ۱۶۱۶۴ متر مربع مساحت، ۱۶۸۵۰ متر مربع زيربنا دارد و در شرق اماكن متبركه واقع شده است.
سردر طبرسي: در مسير ورود زائران از خيابان طبرسي و در شمال اماكن متبركه و روضه منوره واقع شده است و ۲۶۹۲۳ متر مربع مساحت و ۲۷۷۱۵ متر مربع زيربنا دارد.

مرتبط:

لوکس ترین هتل های مشهد

همه چیز درباره مسجد گوهرشاد مشهد

معرفی چالیدره منطقه گردشگری در مشهد

چرا ستاره ها از پنجره هواپیما دیده نمیشن ؟

اگر قصد دارید که موقع سفر کردن با هواپیما کنار پنجره بنشینید تا در شب ستاره ها را تماشا کنید، باید بدانید که احتمال آن بسیار کم است.

ستاره ها هنگام شب واضح تر از همیشه هستند و می توانید آن ها را از پشت پنجره هواپیما ببینید . دلیل این که بیشتر افراد هنگام پرواز با هواپیما نمی توانند ستاره ها را ببینند این است که ماه آسمان را به اندازه کافی روشن کرده است و دیگر درخشندگی ستارگان در دوردست ها مشخص نیست همچنین یک نور مصنوعی داخل کابین هواپیما روشن است که دیدن ستاره ها را سخت تر می کند.

ستاره در هواپیما

اکثر ما شب ها به آسمان نگاه می کنیم و ستاره هایی را مشاهده می کنیم بسیاری از افراد به طور مداوم و به عنوان یک عادت این کار را انجام می دهند. اگر چه که مشاهده این ستاره ها زمانی حاصل خواهد شد که روی زمین قرار داشته باشیم .افرادی که می خواهند از طریق پنجره هواپیما ، ستاره ها را مشاهده کنند و در این امر تازه کار هم باشند ، احتمالا هیچ ستاره ای را مشاهده نخواهند کرد .

نزدیک ترین ستاره به سیاره زمین خورشید است که تقریباً ۱۵۰ میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد و زمان رسیدن نور خورشید به زمین فقط هشت دقیقه است. پس می توان نتیجه گرفت که نور با چه سرعتی حرکت می کند.

نزدیک ترین ستاره بعد از خورشید ستاره همسایه به نام پروکسیما سنتوری است که فاصله خورشید و پروکسیما ۴٫۲۴ سال نوری است. یک سال نوری تقریباً برابر با ۹ میلیارد کیلومتر است. این اعداد چندین صفر دارند که در ذهن ما نمی گنجند.

پنجره هواپیما

علت دیده نشدن ستاره ها از پنجره هواپیما
 آلودگی های موجود در هوا و آسمان

هنگامی که با هواپیما درحال پرواز هستیم ، فاصله ما تا آسمان کمتر است اما آلودگی های موجود در هوا ممکن است عاملی برای مشاهده نکردن ستاره ها باشند .

 نور مصنوعی

مثلاً تصویر شهر مکزیک را هنگام شب مشاهده کنید. متوجه خواهید شد که آسمان هنگام شب هم روشن است. علت آن وجود نورهای مصنوعی زیاد داخل شهر است که مانع دیدن ستاره ها داخل آسمان می شود.

پنجره هواپیما

 نور ماه

پیدا کردن ستاره ها در آسمان کار سختی است زیرا نور ماه آسمان را روشن کرده و دیگر نمی توان از آسمان تیره، ستاره های روشن را مشاهده کرد.

 کابین هواپیما

نور کابین هواپیما هم یکی از عوامل اصلی سخت تر دیده شدن ستاره ها هنگام شب در آسمان است زیرا چشم شما با نور داخل کابین تنظیم شده است. بنابراین امکان مشاهده ستاره ها را برای تان کم می کند.

مرتبط:

چرا رنگ هواپیما سفید است؟

خرید بلیط هواپیما و ۵ نکته ضروری

سفر با هواپیما در دوران پاندمی کرونا چقدر ایمن است؟

آیین آب و خاک در جزیره هرمزبرگزار می‌شود

بخشدار هرمز گفت: آیین آب و خاک مقاومت با برگزاری رژه شناوری قایق‌های مردمی و صیادان مرزنشین همزمان با ۱۳آبان ماه روز ملّی مبارزه با استکبار آغاز می‌شود.

سید مجدالدین حسینی روز دوشنبه به ایرنا اظهار داشت: این آیین هنری و فرهنگی است که تلاش دارد با تلاش دشمنان (اسراییل و آمریکا) برای نفوذ فرهنگی و اثرگذاری آنان بر ذهن و اندیشه کودکان، نوجوانان و جوانان مقابله کند.

وی ادامه داد: این آیین تلاشی است در جهت عملی ساختن سخنان مقام معظم رهبری درخصوص بهره‌برداری از محتوای دوران دفاع مقدس و ظرفیت های آن؛

بخشدار هرمز اضافه کرد: اسراییل اکنون با توجه به شکست هایی که برای مقابله با مسلمانان خورده به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آمده تا بتواند کشور صادر کننده روحیه مقاوت و ایستادگی را با بکارگیری ابزارهای نوین و شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌ها از درون به شکست بکشاند.

حسینی افزود: در این جنگ فرهنگی باید علاوه‌بر مقابله به مثل به دشمن حمله کرد و آیین «آب و خاک مقاومت» را باید در این راستا دید.

وی ضمن بیان اینکه این آیین تا دهه فجر ادامه می‌یابد اظهار داشت: این شناسایی جزیره هرمز به عنوان جزیره مقاومت را هم دنبال می‌کند و ۲ مستند آماده شده که یکی از آن‌ها ۲۵ آبان رونمایی و از شبکه های درون و برون مرزی پخش می‌شود و زمان رونمایی و پخش مستند دیگر نیز مشخص خواهد شد.

بخشدار هرمز بیان داشت: هر اندازه از برگزاری آیین «آب و خاک مقاومت» از سوی مردم و رسانه‌ها حمایت شود بیش از آن برای اجرای بهتر تلاش می‌کنیم.

سواحل رنگی، دره مجسمه ها، پرتگاه های صخره ای و سنگی بکر در کنار دریا، غارهای دریایی، قلعه پرتغالی ها، دره مجسمه ها، حیات وحش جانوری و دریایی مانند آهوان، لاک پشت ها و شقایق های دریایی، آبسنگ های مرجانی، گنبدهای رنگارنگ نمکی، پوشش گیاهی بومی و جنگل های مانگرو از جمله جاذبه های دینی و گردشگری جزیره هرمز است.

این جزیره با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع و مختصات جغرافیایی ۲۷ درجه شمالی و۵۶ درجه شرقی در دهانه تنگه هرمز و در میان آب های خلیج فارس قرارگرفته است.

هرمز پیش از این زیر نظر شهرستان قشم بود که با تصویب هیات وزیران بخش هرمز درپنجم اسفند ماه ۹۷ و ابلاغ آن در تاریخ هشتم اسفند ماه پارسال توسط معاون اول رییس جمهوری به شهرستان بندرعباس پیوست.

منبع:ایرنا

مرتبط:

دیدنی های هرمز و قشم

الهه نمک از مکانهای دیدنی جزیره هرمز

جهانگرد هرمزگانی سفر به دور دنیا با شتر ازسر می‌گیرد

کرونا چند بار موزه‌های کشور را تعطیل کرد؟

با طبقه‌بندی کسب‌وکارها و گروه‌های شغلی در سراسر کشور و بر اساس وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و سفید در هر شهر و نقطه از کشور، فعالیتِ مشاغل قرارگرفته در هر کدام از دسته‌بندی‌ها متغیر است.

بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با  کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شدند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده‌ و در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده است. همچنین در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

موزه‌های کشور و باغ‌موزه‌ها، برخلاف اطلاعیه‌های اولیه‌ در یک ماه نخست شیوع ویروس که کمتر نام‌شان در بین مشاغل مختلف آورده می‌شد، این بار از قافله عقب نماندند و با قرارگیری‌شان در گروه شغلی سه که بیشتر فعالیت‌های هنری و فرهنگی را در برگرفته، فعالیت‌شان محدود شده است، تا دست‌کم در این شرایط نسبت به حفاظت بهتر از آثار تاریخی و امنیت جانِ موزه‌داران توجه بیشتری شود. بر این اساس زمانی که گروه سه از فعالیت منع شود، فعالیتِ موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها نیز متوقف می‌شود.

تعطیلی‌ها با شیوع کرونا در کشور از چه زمانی آغاز شد؟

سوم اسفند نخستین اطلاعیه برای تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور منتشر شد، اطلاعیه‌ای که بر لزوم رعایت توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایطِ شیوع ویروس کرونا تاکید داشت و در نتیجه اعلام شد برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور تا پایان هفته تعطیل شوند، این تعطیلی‌ها شامل فعالیت‌های آموزشی و ورزشی نیز شدند و هر کدام از متولیان اعلام کردند فعالیت‌های‌شان تا پایان هفته تعطیل است؛ تعطیلی‌ای که نه یک هفته تا سه ماه ادامه‌دار شد، تا شرایط به ثبات بهتری برسد.

اما در این میان مهمترین مکان‌های تاریخی و فرهنگی کشور از این قاعده مستثنی شده بودند. هر چند نخست محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها – چهارم اسفند از تعطیلی موزه‌های کشور زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی در استان‌هایی که پیش‌تر تعطیل اعلام شده بودند، خبر داد، اما چند ساعت بعد در نامه‌ای که با نام او منتشر شد، بر این نکته تاکید شد که «موزه‌ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق روال گذشته پذیرای بازدیدکنندگان بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در صورتی‌که ستاد کرونا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به موضوع تعطیلی موزه‌ها اظهار نظر نهایی خود را اعلام کنند، در این خصوص مجددا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

در این شرایط هر کدام از موزه‌ها و موزه‌داران  تلاش کردند تا با تهیه‌ پروتکل‌هایی هر چند اولیه شرایط را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در موزه‌های کشور تهیه و اجرایی کنند.
موزه ملی ایران نخستین قدم را در این زمینه برداشت و در پیامی در صفحه اصلی سایت موزه به بازدیدکنندگان موزه مادر ایران برای پیشگیری از بروز بیماری‌های حاد تنفسی توصیه‌هایی کرد:،  «بازدیدکننده گرامی “از لمس ویترین‌ها، پایه‌های آثار، موانع و مسدودکننده‌ها خودداری کنید”، “فاصله مناسب خود را با سایر بازدیدکنندگان حفظ کنید”، “آداب تنفسی را عایت کنید” و ” لطفا به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کنید”». اداره کل موزه‌ها نیز ساعت کاری موزه‌ها را کاهش داد.

از سوی دیگر موزه‌داران «۱۶ راهکار برای مقابله با کرونا در موزه‌ها» مطرح کردند و برخی از موزه‌ها از ورود تورهای گردشگری و افراد به تعداد زیاد به موزه‌ها جلوگیری کردند و برخی دیگر تلاش کردند تا کمترین زمان حضور گردشگران و مخاطبان موزه‌ای را در آن شرایط در موزه‌ها فراهم کنند.

در این میان حتی رییس کمیته ملی موزه‌های کشور ‌(ایکوم) از وزیر میراث فرهنگی درخواست کرد که برای مدتی موزه‌های زیر نظر این وزارتخانه تعطیل شود تا زمانی برای بازنگری کیفی فضاهای موزه فراهم شود.

۱۷ اسفند اما محمدحسن طالبیان _ معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع دستی _ بخشنامه‌ای را به عنوان تقویم کاری ایام نوروزی موزه‌ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارتخانه در سطح کشور ابلاغ کرد تا برای فعالیت موزه‌های “ملی ایران”، ” نیاوران”، “سعدآباد” و “موزه ملی قرآن کریم” از ۲۷ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ اقدام لازم انجام شود.

اما سه روز بعد وزیر میراث‌ فرهنگی آن را لغو و علتش را شیوع ویروس کرونا اعلام کرد   و در این میان موزه‌ها  در لیست حدوده ۵۰ شغل و مکان پرخطر قرار گرفتند.
فعالیت نصفه و نیمه موزه‌ها تا پایان اسفندماه ادامه پیدا کرد تا سرانجام محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها – خبر داد «موزه‌ها از ۲۹ اسفند ۹۸ تا ۱۳ فروردین ۹۹ به طور کامل تعطیل هستند، فقط کارمندان موزه در روزهای تعطیل غیررسمی باید در موزه حضور داشته باشند.» این تعطیلی رسما تا خردادماه و روز بعد از عید فطر ادامه پیدا کرد.
در این مدت زمان موزه‌داران و متولیان موزه‌ای بیکار ننشستند و اقدام به برگزاری بازدیدهای مجازی از موزه‌ها کردند و هر روز یک موزه در یک ساعت مشخص موزه خود را معرفی می‌کرد.

تا سرانجام بعد از عید فطر و کاهش شیوع کرونا در کشور موزه‌ها نیز مانند برخی از فضاهای فرهنگی و هنری فعالیت خود را بر اساس پروتکل‌های تهیه و تدوین‌شده توسط اداره کل موزه‌ها و ایکوم ایران آغاز کردند.

شیوع موج دوم کرونا، از ۲۴ تیر محوطه‌های فرهنگی و هنری را تعطیل کرد، اما میراث فرهنگی تعطیلی مجدد موزه‌ها را مبنی بر اعلام رسمی مدیر ستاد ملی کرونا اعلام کرد تا نخست در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی لزوم تعطیلی را اعلام کند و در نهایت مونسان دستور این تعطیلی را صادر کند. آن هم در شرایطی که در طول چند ماه نخست شیوع این ویروس متولیانِ وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بودند که «فعالیت موزه‌ها در دوران کرونا با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در هر استان ادامه‌دار خواهد بود.»

و چند روز بعد سرانجام میراث فرهنگی نیز تصمیم به تعطیلی موزه‌ها گرفت، این تعطیلی تا  دوم مرداد ادامه یافت و کارگر پنج‌شنبه دوم مرداد اعلام کرد «موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، بعد از اعلامِ یک هفته‌ قبل ستاد ملی کرونا مبنی بر پذیرش نکردن بازدیدکنندگان به مدت یک هفته برای جلوگیری از شیوع کرونا در موج دوم شیوع این ویروس، فعالیت خود را از سر گرفتند.»

شیوع موج سوم کرونا بار دیگر فعالیت مکان‌های فرهنگی و هنری و این بار تاریخی را با یکدیگر متوقف کرد. کارگر ۱۳ مهر با اشاره به دستور ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا، برای تعطیلی مکان‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، بیان کرد: بر اساس این دستور، موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از  ۱۳ مهر تا ۱۸ مهر مخاطب نمی‌پذیرند، ولی کارمندان موزه‌ای موظف به حضور در موزه‌ها هستند.

و این تعطیلی تا امروز، پنجم آبان و به صورت هفتگی به صورت مستمر ادامه داشته است.

اکنون با توجه به طبقه‌بندی مشاغل مختلف در چهار گروه و قرارگرفتن موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها در گروه شغلی سوم، زمانی که وضعیت هر منطقه نارنجی اعلام شود، گروه سوم مشاغل از فعالیت منع می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه حریری موزه مطبوعات

گذری بر تاریخ هلند در موزه ریکس

آشنایی با فرهنگ ژاپن در “موزه ملی توکیو”

کمیته راهنمای گردشگری خوراک تشکیل می‌شود

نماینده یزد در طرح ملی اطلس خوراک ایرانی ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته راهنمای گردشگری خوراک از برگزاری دوره‌های تخصصی راهنمای این نوع گردشگری خبر داد.

«حسین دهقان منشادی» ضمن بیان این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: کمیته راهنمای گردشگری خوراک، یکی از کمیته­‌های فعال در طرح ملی اطلس خوراک است که با آموزش نیروی انسانی فعال، کار خود را در این حوزه شروع خواهد کرد.

وی با بیان این که دوره تخصصی راهنمای گردشگری خوراک، در دو سطح مبتدی و پیشرفته در معاونت گردشگری استان یزد برگزار می‎شود، تصریح کرد: این دوره با مشارکت کمیته گردشگری خوراک استان یزد و همچنین همکاری «علی­‌اکبر تشکری» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه یزد و «الهام حسینی» کارشناس تغذیه شبکه بهداشت شهرستان یزد تدوین شده است.

دهقان منشادی در رابطه با این دوره آموزشی، بیان کرد: در این دوره، مبانی گردشگری خوراکی های جهان و ایران، اقلیم و خوراک، ویژگی تورهای خوراک، اصول و فنون تورگردانی، مدیریت بحران و بهداشت خوراک تدریس خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: کمیته گردشگری خوراک استان یزد در تلاش است با آموزش راهنمایان گامی مثبت در جهت توسعه گردشگری های خوراک استان یزد و ایران بردارد تا بعد از دوران کرونا بتوان با حداکثر توان علمی و عملی، این گونه‌ی مغفول مانده‌ی گردشگری را در استان یزد به نحوی مناسبی در کشور بسط داد.

گفتنی است در این دوره آموزشی «حسین دهقان منشادی» مربی ملی فدراسیون جهانی راهنمایان و اولین راهنمای گردشگری  خوراک های ایران، «الهام حسینی» اولین مدیرفنی گردشگری خوراک، با مدرک رسمی از فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری و انجمن سفر و خوراک و همچنین «علی اکبر تشکری» یزدشناس برجسته ایران تدریس خواهند داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

غذاهای مکزیکی _تجربه طعم‌های متفاوت در سرزمین ذرت

فرهنگ غذایی پیوندخورده با طبیعت در فنلاند

آشنایی با چند فرهنگ‌ غذایی در روز جهانی غذا

چه سفر هایی بیشتر متقاضی دارد؟

شیوع ویروس کرونا سلیقه مردم را برای سفر تغییر داده است. پیش‌بینی‌ها بر این بود که گرایش مردم به سفر های خانوادگی و انفرادی بیشتر خواهد شد. رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با تایید این موضوع می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای سفرهای گروهی با تور بسیار ناچیز شده است.

به گزارش ایسنا، افزایش آمار تردد برون‌شهری در هر نوبت تعطیلات در مقایسه با کاهش سفرهای ریلی و هوایی مؤید این است که سفرهای جاده‌ای بیشترین تقاضا را دارد. هرچند میل به سفر با اتومبیل شخصی در قالب گروه‌های کوچک خانوادگی و یا دوستانه پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران، همچنان بالا بوده است. آخرین گزارش مرکز ملی آمار نشان می‌دهد در بهار سال ۱۳۹۷ مجموعا ۹۸۷ هزار و ۳۵۹ نفر با تور سفر کردند و ۱۰۱ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۹۲۵ نفر سفر بدون تور داشتند. این وضعیت با شیوع ویروس کرونا و تغییر در شکل سفرها، تشدید شده است.

از طرفی مسدود شدن مرزها باعث شد بیشتر سفرها در داخل کشور صورت گیرد. آمار دقیقی از حجم سفرهای داخلی از ابتدای سال تا کنون وجود ندارد اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: در ایام کرونا پروازهای خارجی ۹۶ درصد کاهش داشته است. آخرین آماری هم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از میزان سفرهای داخلی داده است به خردادماه ۹۹ برمی‌گردد، زمانی که تردد بین استانی پس از یک دوره محدودیت، آزاد شد. طبق آن گزارش، تا خردادماه استان مازندران بالاترین میزان اقامت را به خود اختصاص داده بود.

امیر پویان رفیعی‌شاد ـ رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران ـ در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه نوع سفرهایی بیشترین متقاضی را دارد، به ایسنا گفت: بازار سفر در خاموشی کامل به سر می‌برد. البته روزنه و سوی چراغی هست اما تعداد متقاضی برای سفر با تور یا خرید از آژانس مسافرتی بسیار ناچیز است.

او ادامه داد: استقبال از سفرهای گروهی یا تور به دلیل شرایطی که ویروس کرونا پدید آورده خیلی کم شده است. تقاضای محدودی برای سفر داخلی به صورت Individual یا شخصی وجود دارد اما در حدی نیست که بازار سفر را تکان دهد و یا صنعت گردشگری را حمایت کند.

رفیعی شاد افزود: درخواست برای طبیعت‌گردی وجود دارد، هرچند بسیار محدود است. البته این نوع سفرها بیشتر از طریق گروه‌های دوستانه و آزاد اجرا می‌شود و میزان مراجعه به آژانس‌ها برای استفاده از تورهای طبیعت قابل توجه نیست. گروه‌های غیرمجاز هم بدون کنترل و نظارتی فعال هستند و اتفاقا بیشترین سفرهای گروهی از طریق آن‌ها در حال انجام است اما آژانس‌های مسافرتی متقاضی زیادی ندارند.

وزارت بهداشت سفر را یکی از عوامل همه‌گیری ویروس کرونا می‌داند. با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان گردشگری معتقدند آن‌چه باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود سفرهای بدون برنامه و نامنظم است و نه سفرهای مسؤولانه. فعالان گردشگری بر این عقیده‌اند اگر سفر به دست آن‌ها سپرده و نظارت‌ها شدیدتر شود، مهار ویروس راحت‌تر خواهد شد.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ می‌گوید: اگر سفرها تحت کنترل و مدیریت باشد، با تور انجام شود، اقامت در هتل مجوزدار باشد، آژانس‌ها هم ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، نظارت هم برقرار باشد، چرا سفر انجام نشود؟ اتفاقا این مدل سفرها را راحت‌تر می‌توان کنترل کرد. قطعا با این روش آمار شیوع کرونا در کشور هم پایین‌تر می‌آمد، اما به‌جای این کار، سفرها و ترددهای بین شهری را آزاد گذاشتند و دستور تعطیلی هتل و تور را دادند. چرا سفرهای بدون برنامه و بدون تور را ممنوع نمی‌کنند؟

گردشگری از جمله مشاغلی است که از شیوع ویروس کرونا متحمل بیشترین آسیب شده است. به طوری که سازمان ملل متحد در پیام‌های مکرر از دولت‌ها خواسته است برای جلوگیری از بیکاری گسترده این صنعت و رکود بیشتر اقتصاد گردشگری چاره‌ای بیاندیشند و حمایت‌ها را گسترده‌تر کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ممنوعیت موقت سفر با اما و چرا

راهنمای سفر زمینی به استانبول

سفر توریستی به خارج ممکن است؟

مهلت ثبت‌نام تسهیلات جدید کرونا ویژه گردشگری

معاون گردشگری با اعلام مهلت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات جدید جبران خسارت‌های کرونا تا پایان آذرماه، از مشمولان دریافت این تسهیلات، درخواست کرد فعلا به بانک‌ها مراجعه نکنند.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ ابعاد اجرایی دستورالعمل جدید تسهیلات ویژه صنعت گردشگری کشور را برای ۳۱ استان کشور به صورت ویدئوکنفرانس تشریح کرد و گفت: پس از ارائه بسته حمایتی نخست که مشمول مشاغل آسیب‌دیده از بحران انتشار ویروس کرونا از جمله صنعت گردشگری شده است، حوزه گردشگری به عنوان اولین بخش، مشمول بسته حمایت بخشی جدید دولت شده و تسهیلات جدید همه فعالان گردشگری را شامل می‌شود.

او یادآور شد: در ‌ابتدای سال ۹۹ دولت تسهیلات ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی را برای ۱۴ رسته شغلی آسیب‌دیده در ازای حفظ شغل اختصاص داد که با توجه به میزان بالای خسارت واردشده به گردشگری در پی‌شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده در این حوزه که کماکان نیز ادامه دارد، این تسهیلات به هیچ عنوان پاسخگوی این صنعت نبود.

او افزود: با توجه ویژه و با پیگیری‌های مستمر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا با پرداخت تسهیلات جدید به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه‌محوری موافقت شد. از این‌رو به موجب همین مصوبه، مقرر شد پرداخت تمام هزینه‌ها و بدهی‌های فعالان گردشگری (مالیات سال‌های گذشته، حق بیمه کارفرمایی، بازپرداخت اقساط بانکی، قبوض حامل‌های انرژی) تا پایان امسال به تعویق افتد.

معاون گردشگری در تشریح جزئیات بیشتر بسته جدید حمایت بخشی از فعالان گردشگری گفت: مذاکرات و تلاش‌های چندماهه بی‌نتیجه نماند و میزان تسهیلات بانکی به تفکیک رسته‌های شغلی حوزه‌های گردشگری و نحوه اعطای آن به تایید نهایی رسیده و ابلاغ شد.

او با بیان این‌که تسهیلات مورد اشاره به کلیه کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد، یادآور شد:  بر این اساس تمام فعالان صنعت گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند که مصوبه پرداخت این تسهیلات نیز از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

تیموری اضافه کرد: بر این اساس به هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها و مراکز اقامتی سنتی و بومگردی تا سقف ۹۰۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین به راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که مجتمع‌های گردشگری، موسسات آموزش گردشگری، شرکت‌های حمل و نقل، واحدهای پذیرایی بین‌راهی، شرکت‌های ارزیابی خدمات گردشگری و ارزیابان و عوامل تطبیق نیز از این بسته بهره‌مند می‌شوند.

معاون گردشگری تاکید کرد: بازپرداخت اقساط این تسهیلات با سود ۱۲ درصد از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.

او ادامه داد: میزان تسهیلات استحقاقی هر واحد یا فعالان گردشگری، بر اساس فهرست ارسالی از سوی وزارت گردشگری به وزارت کار اعلام می‌شود و متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام و درخواست دریافت تسهیلات خود را به میزان دلخواه ارسال کنند تا بر اساس فهرست اعلامی از سوی وزارت گردشگری میزان تسهیلات استحقاقی اعلام شود.

وی افزود: مشمولان دریافت تسهیلات جدید فعلا به بانک‌ها مراجعه نکنند، زیرا لازم است ابتدا اطلاعات واحدها توسط ادارات کل استانی در اختیار معاونت گردشگری قرار گیرد و سپس در سامانه کارا بارگذاری شود و در مرحله بعد ثبت نام افراد انجام پذیرد.

تیموری خطاب به مدیران کل استانی تاکید کرد با جدیت تمام موضوع ابلاغ مصوبه جدید را از راس استان‌ها شامل استانداری و سایر بخش‌های تابعه مرتبط پیگیری کنند تا به سرعت ورود به فاز اجرا محقق شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تسهیلات جدید کرونا برای گردشگران

سفرکارت _پرداخت وام قرض‌الحسنه ۲۰ میلیونی برای سفر

تسهیلات جدید کرونا برای گردشگران

معاون گردشگری از ابلاغ دستورالعمل تسهیلات جدید بانکی برای جبران خسارت کرونا ویژه بخش گردشگری که به تازگی مصوبه ستاد کرونا را دریافت کرده است خبر داد و جزئیات بیشتر آن را تشریح کرد.

علی ربیعی ـ سخنگوی دولت ـ ۱۵ مهرماه از موافقت هیات دولت و ستاد مقابله با کرونا با پرداخت تسهیلات جدید به بخش گردشگری با توجه به آسیب گسترده آن خبر داد. مقرر بود بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده است تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال شود. همچنین اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال ۹۹ و هزینه آب، برق و گاز سال ۹۹ و هزینه‌های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان امسال مهلت داده شود. با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه نیز موافقت شد. با این حال فعالان گردشگری می‌گویند این مصوبات با گذشت دو هفته هنوز اجرایی نشده است. معاون گردشگری اما اواخر هفته گذشته از ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات جبران خسارت کرونا به بنگاه‌های گردشگری از سوی بانک مرکزی خبر داد.

در ابلاغیه بانک مرکزی خطاب به بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات جبرانی خسارت کرونا آمده است: «برای کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری موضوع ابلاغیه شماره ۹۶۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۲/۷ (زیر رسته‌های مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا) تسهیلات ذیل فراهم می‌شود:

۱- بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت‌شده تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال می‌شود.

۲- با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده حوزه گردشگری براساس بنگاه محوری، مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت شد. متقاضیان مجازند تا پایان آذرماه امسال ثبت‌نام کنند. بازپرداخت اقساط این تسهیلات از اول اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنگاه‌هایی که با دستورالعمل قبل تسهیلات دریافت کرده‌اند نیز مجاز به دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات طبق دستورالعمل جدید خواهند بود.»

ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ نیز در تشریح جزئیات بیشتر این تسهیلات گفته است: مذاکرات و تلاش‌های چندماهه بی‌نتیجه نماند و این هفته میزان تسهیلات بانکی به تفکیک رسته‌های شغلی حوزه‌های گردشگری و نحوه اعطای آن به تایید نهایی رسید و ابلاغ شد.

این تسهیلات آن‌چنان که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرح داده، به کلیه کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد. بر این اساس تاسیسات گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

برای راهنمایان گردشگری ۲۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی تعلق می‌گیرد.

معاون گردشگری گفته است: چنان‌چه تاسیسات گردشگری در سری قبل مبلغ کمتری گرفته باشند می‌توانند مابه‌التفاوت آن را از بانک دریافت کنند.

مبلغ این تسهیلات قبلا از ۶ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان بود که در ازای حفظ شغل اختصاص می‌یافت و با اقبال چندانی از سوی بخش گردشگری با توجه به خسارتی که متحمل شده است، روبه‌رو نشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

وام گردشگری در دوران کرونا

وام کرونا علاج نبود، وزیر قول حمایت دیگری را داد

ایستگاه راه‌آهن _میراث صنعتی مدرن ایران در دل شهری کهن

ایستگاه راه‌آهن یکی از آثار تاریخی جاجرم است که در این شهرستان و در روستایی به همین نام، واقع شده است و به دلیل ویژگی‌های شاخص و منحصربه‌فرد خود در سال گذشته به‌عنوان میراث صنعتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

روستای ایستگاه راه‌آهن جاجرم در ۳۵ کیلومتری شهرستان جاجرم واقع‌ شده است. یکی از آثار تاریخی شاخص شهرستان جاجرم که در این روستا واقع‌شده، ایستگاه راه‌آهن است که علت نام‌گذاری روستا نیز به سبب وجود همین ایستگاه است. از تاریخ ساخت اثر دقیق مشخص نیست تنها تاریخ به‌دست‌آمده از اثر، تایل‌های آجری لعاب‌دار است که تاریخ حک‌شده در پشت آن‌ها به سال ۱۳۰۹ است.

راه‌آهن سرتاسری ایران به لحاظ طی مسیر در نواحی بکر و طبیعت خاص منطقه، ازلحاظ گردشگری جالب‌توجه است و هم به‌واسطه زیربناهای فنی ایجادشده از قبیل تونل‌ها و پله‌ای عظیم در زمان خود، از جاذبه‌های میراث صنعتی مدرن ایران می‌باشند. علاوه بر آن، احداث ایستگاه‌ها، واحدهای مسکونی کارکنانی، انبارهای کالا، سوخت و صنایع وابسته موردتوجه بوده و اکثر ساختمان‌های محور شمالی، به اسلوب ساده و جدید غربی و بخش جنوب با نگرش به معماری ایرانی با توجه به تنوع اقلیمی و بوم هر منطقه احداث شد.

در دوره پهلوی اول، ساختارهای راه‌آهن به‌عنوان اولین الگوهای معماری صنعتی نوین در کشور ایجاد شد که به‌صورت مجموعه بناهایی وابسته به یکدیگر در طول مسیرهای مشخص در گستره ایران به‌صورت زنجیرهای منسجم به ‌منظور کارکرد خاص و هماهنگ احداث شدند. پیوستگی کارکردی و انسجام در مدیریت و بهره‌گیری از تجارب متخصصین کشورهای مختلف در احداث این مجموعه را، به‌عنوان نوعی همکاری چندملیتی می‌توان به شمار آورد.

از ساختارهای دیگر می‌توان به منازل مسکونی، کارخانه‌ها و انبارهای وابسته به راه‌آهن اشاره کرد که دارای ارزش‌های ملی و فرهنگی است. طرح ساختمان ایستگاه‌ها و خانه‌های مسکونی متأثر از اقلیم محلی و متناسب با آب‌وهوای هر منطقه بوده است. خانه‌های مناطق مرطوب سقف بلند با پوشش سفال یا آهن سفید داشته، در مناطق کوهستانی، برای جلوگیری از نفوذ سرمای شدید همه خانه‌ها پنجره دولایه و محکم دارند و در مقابل در نواحی گرمسیر، دارای ایوان‌های مسقف و تجهیزات ویژه مقابله با گرما هستند.

بسیاری از ایستگاه‌های مسافری راه‌آهن به دلیل شرایط اقلیمی متنوعی که در طول این مسیر وجود داشته، بخشی از هویت معماری هر منطقه را در خوددارند. تنوع نماها و معماری فضاهای داخلی شامل، سالن انتظار، باجه فروش بلیت، امکانات رفاهی و هماهنگی اقلیمی، بخشی از ارزش‌های معماری و فنی آن محسوب می‌شود.

بنایی که اکنون به بنای ایستگاه راه‌آهن معروف شده است یک بنای باقی‌مانده از یک مجموعه کامل برای استفاده کارکنان راه‌آهن بوده که متأسفانه بخش‌های دیگر به علت بالا بودن هزینه نگهداری توسط مالک تخریب ‌شده است. در حال حاضر بخش‌های باقی‌مانده از این مجموعه یک ساختمان اداری و یک آب‌انبار است که نیاز آبی مردم روستا و کارکنان راه‌آهن را تأمین می‌کرده است.

این بنا برای استفاده اداری و مسکونی رئیس قطعه طراحی‌شده است. بنا دارای ابعاد ۳۳*۱۵.۹ متر بوده که در راستای شرق به غرب کشیده شده است و فضاهای اداری که در بخش شمالی قرار دارند دارای ۵ اتاق که به‌طور متوالی پشت سر هم قرارگرفته و از یک اتاق به اتاق بعدی به هم ارتباط دارند و به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که هم به بخش شمالی که دارای مسیر عبور قطار است و هم بخش جنوبی که فضای سبز و محوطه مجموعه است دید و دسترسی دارند.

دو بخش که در نمای اثر بسیار شاخص است دو پله دسترسی به پشت‌بام اثر است که یک پله سه‌طرفه  در بخش اداری و پله‌ای دو طرف در بخش خدماتی قرار دارد .

نمای اثر با سنگ‌های مالون است و بخش داخلی دیوارها با آجر گری کار شده است و در بخش داخلی با گچ و تایل‌های کاشی آجری فیروزه‌ای نما شده است. کاشی‌کاری‌ها بر روی پیش آمدی پنجره‌ها انجام‌شده است. بر روی بام دودکش‌های بزرگی وجود دارد که نشان می‌دهد در اصل اثر شومینه‌ها و فضاهای گرمایشی ویژه‌ای وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود.

شکل‌گیری صنایع را به‌تنهایی به‌عنوان یک رویداد فنی و فنّاوری نمی‌توان شناخت، بلکه فرآیندی شکل‌گرفته بر بسترهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بوده که پیوندی میان انسان و محیط‌زیست را دربرداشته است. با توجه به تعاریف به‌دست‌آمده در خصوص میراث صنعتی، نمونه‌های فراوانی در این زمینه در کشور قابل‌بازشناسی بوده و رویدادها، حوادث و شخصیت‌هایی که از دوره قاجار در زمینه ایجاد صنایع در کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند، هریک‌ فصلی از تاریخ صنعت ایران را می‌توانند بازگو کنند.

ازجمله صنایعی که در بسیاری از مناطق به‌عنوان میراث صنعتی و جهانی شناخته‌شده، تجهیزات و تأسیسات راه‌آهن است که با بررسی این صنعت در ایران، تعامل بین انسان، زمین، اقتصاد بومی و هویت ملتی که این صنعت بازندگی و تاریخ آن‌ها آهن ازجمله پل‌ها و تونل‌ها، ساختمان ایستگاه‌ها که نشان از الگوهای معماری غربی و باستان‌گرایی را در کنار توجه به اقلیم مناطق در خود نهفته دارد، هر یک نشان از خلاقیت و پشتکار سازندگان داشته که در کنار تأثیر ژرف آن بر شکل‌گیری امکانات و صنایع دیگر در کشور، نقش مؤثری در توسعه و تغییر بافت و شکل شهرها و روستاهای مسیر خود در طی دهه‌ها ایفا کرده و موجب شکل‌گیری صنایع نوین در اکثر نواحی تحت نفوذ خود داشته است. صنعت راه‌آهن با تاریخ سلطه و استعمار در این سرزمین درآمیخته و ارزش اسنادی و ملی دارد که باوجود ترکیبی از ارزش‌های زیباشناختی، علمی و معماری در کنار فن‌ها و فنون ساخت‌وساز باید به‌صورت یکپارچه در غالب میراث مادی و معنوی حفاظت گردد. پیشنهاد می‌گردد با اتخاذ راهبردها و روش‌های حفاظتی منعطف و هماهنگ با شرایط زیست‌محیطی و برنامه‌های توسعه در کشور به معرفی ارزش‌های ذاتی و جهانی میراث صنعتی راه‌آهن کشور اقدام شود و با ایجاد موزه تخصصی راه‌آهن و ایجاد محورهای گردشگری در خطوط ریلی تاریخی ایران همچون محور تهران – شمال و موارد دیگر، تلاش در تداوم انتقال این سرمایه‌های فرهنگی- صنعتی صورت گیرد.

با توجه به گذشت تقریب به چندین دهه از ساخت اثر، بنا هنوز استوار و پابرجا است که نمادی از دوران آغاز میراث صنعتی در کشور است که به انجام نماسازی داخل و محوطه‌سازی فضای بیرونی می‌تواند دوباره مورداستفاده قرار بگیرد و سبک معماری و سازه‌ای منحصربه‌فرد خود را به نمایش بگذارد لذا ثبت آن در فهرست آثار ملی به‌عنوان اولین قدم در جهت حفظ و نگهداری آن در سال گذشته انجام شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جاجرم ؛ «قطب پسته» خراسان شمالی

دیدنی‌ترین دشت‌های ایران درفصل بهار

شور شیرین پاییز در باغ‌های خراسان شمالی

سربرج _این جنگل جیغ می‌کشد

نامش سربرج است اما همه آن را به جیغ می‌شناسند. جنگلی که طنین جیغ و فریادهای شبانه آن، ترس بر دل و جان هر رهگذری می‌اندازد.

در منطقه طرقبه از توابع شهر مشهد در استان خراسان رضوی، جنگلی سرسبز و بکر با درختان سر به فلک کشیده و رودخانه‌ای فصلی قرار دارد. این جنگل را از این رو سربرج می‌خوانند که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. اگر چه زیبایی و شگفتی این جنگل، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌خواند اما دلیل اصلی شهرت جنگل سربرج، نه این زیبایی‌های طبیعی بلکه اسراری است که در این جنگل دیده و شنیده می‌شود.

سربرج

چرا این جنگل نفرین شده است؟

سربرج را جنگل جیغ می‌خوانند چرا که هر شب به محض غروب کردن خورشید، صداهایی از جنگل به گوش می‌رسد که شباهت زیادی به جیغ‌های مکرر و زجرآلود دارد. بومیان منطقه این جنگل را نفرین شده می‌دانند و معتقدند که نیروهای شیطانی در این جنگل زندگی می‌کنند و این صداهای شبانه، فریادها و جیغ‌های همان شیاطین است که به گوش می‌رسد. این صداهای عجیب و اسراری که ممکن است در دل این جنگل پنهان شده باشد، بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی را به این منطقه می‌کشاند. اگرچه اکثر آنها چندان تحمل شنیدن این صداها را ندارند و ترس در دل آنها رخنه می‌کند و میل برگشت دارند اما برخی نیز هستند که ماندن در این جنگل را تجربه‌ای رازآلود و تکرارنشدنی می‌دانند.

سربرج

چه کسی جیغ می‌کشد؟

این صداهای عجیب و ترسناک برای سال‌ها بدون علت روشن و درستی شنیده شد. برخی منبع این صدا را وزش باد در میان درختان و حرکت برگ‌ها می‌دانستند که البته با مطرح کردن این موضوع که صداها حتی در شب‌های صاف و بدون وزش باد نیز شنیده می‌شوند، رد شد. اما منبع این صداها بی‌علت نماند. کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند که این جنگل زیستگاه نوعی ملخ است که آوازهای شبانه آنها صدایی را ایجاد می‌کنند که شباهت زیادی به جیغ یک زن دارد. گفته شده هر درخت از این جنگل در طول شب شاید میزبان ۳۰ هزار ملخ باشد، ملخ‌هایی که سال‌هاست ترس را بر جان ساکنان و گردشگران بسیاری انداخته‌اند.

مرتبط:

مزدوران _طولانی ترین غار خراسان

اسفیدان _ماسوله ی خراسان

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی