هتل‌های کرمان_ هتل‌داری

مرگ تدریجی صنعت هتل‌داری در خواب خرگوشی مسئولان

در حالی هتل‌ها و مراکز اقامتی به خاطر شیوع کرونا وضعیت بسیار بدی را طی هشت ماه گذشته سپری می‌کنند که بنا به گفته‌ی چندی از هتلداران بخشنامه‌های حمایتی هتل‌داری دولت ویژه این صنعت نه تنها اجرایی نشده بلکه دستگاه هایی مانند مالیات و تامین اجتماعی نیز بدون هیچ توجهی به شرایط کنونی جامعه، بر فشارهای خود به این صنعت افزوده‌اند.

گردشگری، صنعتی وابسته به زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه است و در نبود زیرساخت‌ها نمی‌توان انتظار توسعه یک صنعت و اقتصاد حاصل از آن را داشت و در این میان، هتل‌ها جزو مهمترین زیرساخت‌های صنعت گردشگری به شمار می‌روند.

امروز اغلب کشورهای دنیا به سمت توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری خود به عنوان یک صنعت درامدزا و پاک گام برمی‌دارند ولی در کشور پرجاذبه‌ی ایران به نظر این صنعت در خواب خرگوشی مسئولان و به دنبال بی‌توجهی به زیرساخت‌های نوپای این صنعت مانند هتل‌ها و مراکز اقامتی، مرگی تدریجی را شاهد هستیم چرا که در این ایام سخت کرونایی و در حالی که چراغ گردشگری خاموش است، هتل‌ها و سایر زیرساخت‌های این صنعت تنها به پشتوانه حمایت‌های دولت می‌توانند زنده بمانند اما این روزها، برخی دستگاه‌های دولتی خودش غوز بالا غوز این مشکلات شده‌اند.

این روزها نه تنها بخشنامه‌های مصوب و ابلاغی دولت در مورد این صنعت به فراموشی سپرده شده که حتی بسیاری از دستگاه‌های دولتی وجود چنین بخشنامه‌هایی را حاشا می‌کنند که بیانگر ضعف مدیریتی در این حوزه است. شاید اجرایی نشدن مصوبات حمایتی مختص صنعت گردشگری به خصوص در حوزه هتلداری ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها باشد که این روزها داغ هتلداران را بیش از پیش تازه کرده است.

انکار بخشنامه‌های دولتی توسط مدیران استانی

«سیدامیرناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و از هتلداران استان یزد، با تاکید بر وضعیت ناخوشایند هتل‌ها و تاسیسات صنعت گردشگری اظهار می‌کند: با وجود بخشنامه‌های خوب ستاد ملی کرونا در خصوص صنعت گردشگری، متاسفانه مدیران محلی در استان یزد از اجرای این بخشنامه‌ها سر باز می‌زنند.

وی اضافه می‌کند: مدیران محلی در یزد نسبت به بخشنامه‌هایی که رسمی بوده و دارای مشخصات و شماره نامه هستند نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و به طور کامل منکر وجود و ابلاغ این مصوبات هستند در حالی که چنین نیست.

طباطبایی به فشار حداکثری دستگاه‌هایی مانند مالیات و بانک‌ها به هتلداران اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه انشعاب آب هتل‌ها برخلاف مصوبه ابلاغی، قطع شده و بانک‌ها به دنبال فشار حداکثری، اقساط خود را از حساب بانکی هتل‌ها برداشت می‌کنند و تامین اجتماعی نیز برخلاف مصوبات و بخشنامه‌ها از صدور لیست بیمه پرسنل هتل‌ها بدون دریافت حق بیمه سر باز می‌زند.

این مسئول از وضعیت موجود صنعت گردشگری گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مصوباتی که خود دولت اعلام کرده، توسط مدیران استانی اجرایی نمی‎شود و صنعت گردشگری در این شرایط نامناسب، به سختی نفس می‎کشد.

دیدگاه دیپلماسی کشور، گردشگری نیست

«فرزاد ابراهیم‌زاده» مدیر یکی از هتل‌های مدرن یزد نیز، از برخورد غیرمنصفانه دستگاه‌ها با هتل‌داری گلایه می‌کند و می‌گوید: صنعت هتل‌داری زیر فشار کرونا و بخشنامه‌های اجرا نشده رو به نابودی است و وضعیت بسیار نامناسبی را سپری می‌کند.

وی با بیان این که تنها مشکل صنعت هتلداری، کرونا و نبود مسافر نیست، اضافه می‌کند: بخشنامه‌های حمایتی صادر شده، هیچ کدام تاکنون پشتوانه گردشگری نبوده‌ و اجرایی نشده‌ است و حتی برخی از دستگاه‌ها در چنین شرایطی فشاری مضاعف بر این صنعت وارد می‌کنند.

این مسئول از بی‌ثباتی حاکم بر سیستم مدیریتی کشور و استان یاد می‌کند و می‌گوید: دیدگاه دیپلماسی کشور، گردشگری نیست و همین مساله منجر شده تا بخشنامه‌های حمایتی اجرا نشوند و دستگاه‌هایی مانند مالیات بر گردشگری فشار وارد کنند.

وی از بی‌تاثیر و شعارگونه بودن سخنان مسئولان در جلساتشان راجع به گردشگری گلایه می‌کند و می‌گوید: مسئولان صرفاٌ «آقای جلسه» شده‌اند و دور یک میز می‌نشینند ولی در عمل تاثیری از این نشست‌ها مشاهده نمی‌شود.

ابراهیم‌زاده با بیان این که بخش خصوصی در صنعت گردشگری متضرر شده است، بیان می‌کند: متاسفانه تا زمانی که نگاه به صنعت گردشگری در کشورمان اصلاح نشود، با «انشاالله» مسئولان هیچ گرهی باز نخواهد شد.

این هتلدار یزدی در پایان خاطرنشان می‌کند: هر چند معتقد هستم که هتلداری در کشور ما مرده است ولی تاکید دارم که تفاوت مشکلات هتل‌های ما با دیگر کشورهای دنیا علاوه بر کرونا، مشکلاتی است که از سوی دستگاه‌ها متحمل می‌شویم.

این طور که به نظر می‌رسد مدیریت کلان و داخل استان باید در قبال کوتاهی دستگاه‌ها و ناهماهنگی‌های موجود پاسخگو باشند و برای جلوگیری از این روند، در راستای حفظ صنعت گردشگری به خصوص در حوزه هتل‌داری اقدام عاجلی کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راه نجات هتل‌ها در دوران کرونا

تعدیل ۴۳ درصد از نیروهای هتل‌های کرمان

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *