نخستین دوره مسابقات رالی گردشگری خانواده درمنطقه آزاد قشم

نخستین دوره مسابقات اتومبیل رانی، رالی گردشگری خانواده، جام منطقه آزاد قشم با حضور جمع زیادی از علاقه مندان این رشته مهیج ورزشی تفریحی با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در پیست اتومبیل رانی منطقه آزاد قشم برگزار شد.

سرپرست مدیریت ورزش و جوانان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات به جای مهارت در رانندگی بیشتر به مهارت حرکت در مسیر صحیح و در زمان مطلوب تاکید دارد، گفت: این مسابقات برای اولین بار با همت و تلاش هیات موتورسواری و اتومبیل رانی منطقه آزاد قشم با شرکت ۶۴ نفر ازعلاقه مندان این رشته ورزشی برگزار شد.

جلیل حق گویان مسیر مسابقات را از قشم به  شهر درگهان، روستای طبل و هفت رنگو و بازگشت از همان مسیر به سمت قشم اعلام کرد و افزود:  شرکت کنندگان در این مسابقات حدود صد و هشتاد کیلومتر رانندگی کردند و در پایان آرش ایرانمنش به عنوان نقشه خوان و پریچهر حقیقی به عنوان راننده به مقام اول این رقابت ها دست یافتند.

به گفته حق گویان، فرزانه پورشمسی به عنوان نقشه خوان و علی قهرمانی به عنوان راننده مقام  دوم و سارا بهادری به عنوان نقشه خوان و توماج گرئی به عنوان راننده، مقام سوم این مسابقات را کسب کردند.

سرپرست مدیریت ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم محوریت این مسابقات را گردشگری و ایجاد  نشاط و شادی در  جامعه ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد.

گفتنی است در پایان این مسابقات به ۱۲ نفر از شرکت کنندگان به رسم یادبود هدایایی از سوی برگزار کنندگان این مسابقات توسط مرتضی شیخ زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و جلیل حق گویان سرپرست مدیریت ورزش و جوانان سازمان منطقه آزاد قشم اهدا شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم

آشنایی با بازارهای جزیره ی زیبای قشم

آخرین خبر از وضعیت منطقه آزاد قشم در کرونا

همه چیز درباره دیدنی‌های اهواز

خوزستان یکی از استان های تاریخی و پر بازدید گردشگری است. در بین شهرهای خوزستان، اهواز بهترین شهر برای اقامت و مسافرت چند منظوره است. اگر تا بحال به این شهر سفر نکرده اید، همه چیز را درباره این شهر بدانید.

اهواز شهر پلها

اهواز، با کارون شکل گرفته و از دل شهر عبور می کند. برای همین اولین ویژگی اهواز، که برای گردشگران جذاب و دیدنی است، پلهای متعدد و زیبا مانند پل سفید و پل طبیعت بر فراز کارون است.

شما می توانید در غروب یا شب که هوا خنک است، روی پلها قدم بزنید و از زیبایی و آرامش رود اهواز لذت ببرید. هوای پاییزی بهترین موقع برای دیدن و پرسه زدن بر پلهای شهر است.

منداییان و کارون

در شهر اهواز، اقلیت کوچکی به نام منداییان زندگی می کنند. آنها که پیرو آیین حضرت یحیی هستند، آداب و آیین های مخصوص خود را دارند. در دین آنها آب مظهر پاکی و تقدس است.

برای همین بیشتر آنها نزدیک رودخانه ها ساکن می شوند. یکی از زیباترین آیین های آنها، غسل تعمید در رود کارون است. اگر اوایل آبان به اهواز سفر کنید، شانس دیدن مراسم منداییان در رود کارون را خواهید داشت.

پل سفید اهواز

سفر زمینی اهواز را فراموش کنید

اهواز، شهر کارون، روح گرم مردمان جنوبی و شهر پل‌ها و رود مقدس ست. این شهر را با کارون می‌شناسیم پس فرصت کافی برای دیدن چشم‌انداز رود، پل سفید و قدم زدن در کرانه‌اش بگذارید.

روی پل هفتم، مکث کنید، طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، زیر پایتان جریان دارد. این رود برای اقلیت دینی منداییان، مقدس است و مناسک آیینی خود را در کارون برگزار می‌کنند.

آرامگاه علی‌ابن مهزیار، کلیسای سورت مسروپ، بنای معین التجار، از بناهای تاریخی شهر هستند که شما را با میراث گذشتگان آشنا خواهند کرد. در کافه‌ی «خانه ماپار» که از دوران پهلوی به جامانده است، فضای دلپذیری برای استراحت دارید.

اگر می خواهید سفری آسوده به این شهر داشته باشید، سفر هوایی بهترین راه حل است. خط هوایی اهواز معمولا از مسیرهای پرتردد است و در اکثر ماههای سال مسافران به دلایل کاری و توریستی به این شهر سفر می کنند.

پس با خیال راحت دنبال ارزانترین بلیط هواپیما اهواز باشید. اگر در فصل پاییز برای سفر به اهواز اقدام کنید، شانس زیادی برای خرید بلیط ارزان قیمت خواهید داشت.

دیدنی های اهواز

در شهر اهواز، می توانید به دیدن آثار تاریخی مانند کلیسای سورپ مسروپ، آرامگاه علی بن مظاهر، خانه ماپار، کاروانسرای معین التجار بروید. اگر مدت زمان سفر  شما اجازه می دهد به شوش و شوشتر بروید و کهنترین آثار ایران از چغازنیبل و سازه های آبی را ببیند.

blank

غذاهای متفاوت اهوا

طبع گرم مردم جنوب باعث تفاوت سبک و سلیقه غذایی آنها شده است. تا در اهواز هستید، انواع و اقسام غذاهای بی نظیر و خوش طعم را امتحان کنید. اگر در جاهای دیگر ایران غذای دریایی خورده اید، فراموش کنید و غذاهای دریایی اهواز را که با ادویه های و مخلفات جنوبی چون تمرهندی پخت شده؛ مزه کنید.

قلیه ماهی و امگشت از غذاهای معروف این شهرند که نباید از دست بدهید. برای تجربه غذایی دلچسب به مظیف حاج عبدالله بروید و در فضای بومی جنوب وعده خود را میل کنید. خوزستان مرکز فلافل های خوشمزه و تند است، که سری به بازار فلافل و لشکرآباد بزنید تا از تنوع فلافل لذت ببرید.

سوغات اهواز

انواع خرماها از کبکاب تا زاهدی، شیره‌ی خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده ، قهوه هسته خرما که فقط در این شهر پیدا خواهید کرد و انواع ماهی و میگو از بهترین سوغات ها هستند.

از ترشیهای مخصوص جنوبی و ادویه های معطر هم غافل نشوید. شما همچنین می توانید انواع صنایع دستی منحصربفرد اهواز از بوریا و دشداشه تا آثار زیبای خراطی را بخرید.

سوغات اهواز

بهترین فصل سفر به اهواز

آب و هوای اهواز، در اوایل بهار و پاییز خنک و معتدل است که بهترین زمان برای سفرهای گردشگری است. تابستان اهواز بسیار گرم و شرجی است و در ماه بهمن سرمای خشکی دارد. شما می توانید بلیط هواپیما تهران اهواز را با کمترین قیمت خریداری کنید.

در تریپ همیشه شما می‌توانید علاوه بر مرتب سازی بر اساس قیمت، پرواز خود را چارتر یا لحظه آخری انتخاب نمایید. بلیط لحظه آخری تهران به اهواز از طریق کلمه چارتر در زیر باکس سبز رنگ خرید قابل مشاهده است. این پروازها اصولا بهترین قیمت‌ و بلیط لحظه آخری تهران به اهواز هستند.

بازارهای اهواز

بازارهای اهواز

اهواز به دلیل اینکه مرکز استان خوزستان است، شرایط اقتصادی بهتر و امکانات بیشتری را داراست. شما در این شهر به انواع بازارها دسترسی دارید و بسته به اینکه دنبال چه نوع خریدی هستید، می توانید انتخاب کنید. قدیمی ترین بازار اهواز، بازار عبدالحمید است. شما همه جور بساط فروش در این بازار خواهید دید.

بازار کاوه دیگر بازار قدیمی شهر است که برای گرفتن سوغات سفر مناسب است. همچنین می توانید به انواع مراکز خرید مدرن مانند مرکز خرید زیتون، سیتی سنتر مهزیار و مرکز خرید هیراد سر بزنید.

مرتبط:

تاریخچه ی پل سفید اهواز

اهواز _شهری که خواب ندارد

اهواز و جاذبه های گردشگری بی نظیرش

بیمه راهنمایان به بودجه ۱۴۰۰ اضافه شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام رفع چالش بیمه راهنمایان گردشگری، گفت: طبق پیگیری‌های به عمل آمده، «استفساریه» به منظور رفع ابهام و از میان برداشتن موانع حقوقی بیمه راهنمایان در بودجه دولت، از سوی «معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی» صادر و برای اجرا به «سازمان برنامه و بودجه» ارائه شد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری افزود: نقش راهنمایان همواره برای وزارت گردشگری بسیار مهم و دارای اولویت بوده است، بنابراین پیگیری دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های آنها پیوسته در اهم برنامه‌ها و سیاست‌هایمان در نظر گرفته شده است، به نحوی که در جریان بحران کرونا نیز با وجود اینکه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیشترین چالش‌های حقوقی مربوط به ثبت‌نام و اخذ تسهیلات کرونا را داشتند، اما با پیگیری‌ها و اصراری که توسط وزارت گردشگری انجام شد، این گروه همانند سایر حوزه‌ها از بسته‌های حمایتی دولت بهره مند شدند.

او ادامه داد: بیمه راهنمایان یکی از مسائل مهمی بوده است که در سال‌های اخیر با جدیت از سوی وزارت گردشگری پیگیری شده است اما با توجه به شاخص‌ها و تعاریفی که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه داشته، همواره با موانع جدی روبه‌رو بوده است. با این حال پیرو پیگیری‌های به عمل آمده در سال جاری بیمه دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۳۹۹ گنجانده و مقرر شد از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و در قالب کمک به گروه‌های خاص، راهنمایان گردشگری نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند.

تیموری اضافه کرد: به این ترتیب ضمن بررسی در کمیسیون‌های مختلف مجلس، بیمه دو هزار نفر از راهنمایان در قانون گنجانده و هنگامی که بودجه ۹۹ در شش ماه دوم ابلاغ شد، این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار پیگیری کردیم.

وی اظهار کرد: این موضوع در سال گذشته دارای ابهاماتی از سوی سازمان برنامه و بودجه بود و در حکم قانونی مربوطه موانعی مطرح شد مبنی بر اینکه میزان سهم دولت در این حکم دقیق مشخص نشده است.

او با اشاره به اینکه پس از پیگیری و برگزاری جلسات در وزارت کار تصمیم بر آن شد این ابهام برطرف شود، افزود: با مطرح کردن این موضوع به معاونت حقوقی مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع ذی‌صلاح برای اجرای قانون و رفع ابهامات، استفساریه دریافت کردیم و در راستای رفع ابهام سازمان برنامه و بودجه اقدام شد.

تیموری گفت: بر مبنای پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده هم‌اکنون استفساریه شامل رفع ابهام بیمه راهنمایان در بودجه از سوی مجلس در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است تا بر این اساس با همکاری تشکل‌های مرتبط، فهرست دو هزار نفر برای بهره‌مندی از این امتیاز در احکام بودجه ۹۹ مشخص شود و به فوریت در اختیار وزارت کار قرار گیرد تا عملاً قانون به اجرا درآید.

او اظهار کرد: طبق استفساریه ارائه شده، محقق شده است ۲۰ درصد حق بیمه کارفرمایی را دولت و ۷ درصد مابقی را راهنمایان پرداخت کنند.

معاون گردشگری همچنین گفت: به دلیل ابهام گذشته و اجرایی نشدن طرح در سال ۹۹، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز دولت با پیشنهاد وزارت گردشگری برای بیمه سه هزار نفر یعنی هزار نفر افزایش نسبت به سال گذشته موافقت نکرد. بعد از رفع ابهام و دریافت استفساریه، با وجود اینکه در لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ موضوع بیمه راهنمایان گنجانده نشده بود، به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس و پس از تاییدیه نماینده دولت، این موضوع دوباره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ اضافه شد.

تیموری افزود: بنابراین راهنمایان برای پرداخت حق بیمه کارفرمایی در سال ۱۴۰۰ نیز دغدغه‌هایشان برطرف خواهد شد. امیدواریم در روند تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی نیز این فرآیند به تایید نهایی برسد و ان شالله این قشر زحمتکش و تاثیرگذار در صنعت گردشگری  بتوانند از امتیاز موجود استفاده کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

به دنبال پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

جهانی شدن «عود» و «مهرگان» شاید سال بعد

بررسی دو پرونده «هنر ساختن و نواختن عود» و «جشن مهرگان» به عنوان دو میراث ناملموس ایران در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس جهانی به اجلاس سال بعد موکول شدند.

پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث ‌فرهنگی ناملموس که از دوشنبه – ۲۴ آذر – به میزبانی جامائیکا، در بررسی پرونده‌های ایران بعد از مُهر تایید روی دو پرونده‌ی مشترک ایران و کشورهای دیگر، دو میراث ناملموس دیگر کشورمان را که هر کدام جداگانه به صورت مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده‌اند، به شانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو موکول کرد.

دو پرونده‌ی «هنر ساختن و نواختن عود» و «جشن مهرگان» بعد از اعلام در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس و چند اظهارنظر درباره‌ی آن‌ها از جمله صحبت‌های محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – ریفر (موکول به سال بعد) شد.

«هنر مینیاتور» (نگارگری) که به صورت مشترک با ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تهیه و به یونسکو ارسال شده بود، چهارشنبه  ۲۶ آذر به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو ثبت شد، همچنین عصر پنجشنبه ۲۵ آذر «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس کشورمان که به صورت مشترک با ارمنستان تهیه و به یونسکو ارسال شده بود در پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

پرونده‌ی «جشن مهرگان» به صورت مشترک با تاجیکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با سوریه تهیه و به یونسکو ارسال شده بودند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حرکت کاروانسراها خراسان جنوبی در راه یونسکو

فهرست بلند بالای خلیج فارس برای ثبت در یونسکو

نمایش مستند «سایت‌های ثبت شده ایران در یونسکو» در اتیوپی

«سیمرغ» ایران در سازمان جهانی جهانگردی ثبت شد

سازمان جهانی جهانگردی برند «سیمرغ» ایران را به رسمیت شناخت. معاون گردشگری م‌گوید: با این اقدامِ UWTO ایران رسما وارد فهرست کشورهای دارای برند گردشگری شد.

ولی تیموری با اعلام این خبر، گفت: سازمان جهانی جهانگردی یکی از درگاه‌های اصلیِ آغاز به کار رسمی برندهای ملی گردشگری کشورها است که در قالب گزارش‌هایی رسمی، برند کشورها، چیستی آنها و داستان موفقیت‌شان را معرفی و روایت می‌کند.

او معتقد است: معرفی تخصصی و بین‌المللی خوبی از برند گردشگری ایران توسط سازمان جهانی جهانگردی صورت گرفته است.

برند ملی گردشگری ایران تصویری از یک سیمرغ به رنگ‌های «فیروزه‌ای» و «آجری» است؛ پرنده‌ای درحال پرواز که روی بال‌های آن ظرافت مُقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. رنگ‌های انتخاب شده نیز که برگرفته از رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است. «ایران با شکوه: تجربه متفاوت» نیز شعار گردشگری ایران است که در کنار سیمرغ نشسته است.

در گزارشی که سازمان جهانی جهانگردی در وب‌سایت‌ش منتشر کرده، آمده است: «ایجاد یک طرح تجاری ملی از سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران قرار داشت. برای دستیابی به این هدف، پروژه تدوین سند راهبردی برای هویت ملی برند آغاز شد.

ایران برند ملی جدید خود را با عنوان “Majestic Iran: A Different Experience” معرفی کرده است. چالش اصلی برای این کشور به عنوان مقصد گردشگری، تعریف هویت ملی و ایجاد وحدت بین ظرفیت های مختلف گردشگری بود. سرانجام «سیمرغ» به عنوان هویت بصریِ برند ملی گردشگری ایران انتخاب شد. با جمع‌آوری اطلاعات و بررسی افکار عمومی و دیدگاه های کارشناسان، «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت» به عنوان شعار برند ملی گردشگری ایران انتخاب شده است. با نهایی شدن شعار برند ملی و هویت بصری، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از این برند در کمپین‌ها و تبلیغات گردشگری این کشور استفاده کند. این برند جدید قرار است در محصولات تبلیغاتی و بروشورهای ذینفعان گردشگری دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیق برای جمع‌آوری داده‌های کمی و کیفی این برند، بر اساس یک کار علمی و نظرسنجی از طریق توزیع پرسشنامه بین ۶۰۰ گردشگر ورودی، کارشناسان گردشگری و ذینفعان انجام شده است.

برای شعار جدید ایران، علاوه بر افکارسنجی، ۴۰ شعار از نهادهای مختلف فرهنگی و دفاتر استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت شد که پس از بررسی آن‌ها توسط متخصصان، در نهایت «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت» به عنوان شعار برند ملی گردشگری ایران انتخاب شد. این مفهوم مخفف تعهد ایرانیان به گردشگر ورودی است.

سیمرغ در افسانه‌ها و ادبیات ایران یک پرنده افسانه‌ای است، مخفف خورشید، خِرد و خالق که همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام مختلف ایرانی و همچنین تنوع زیاد فرهنگ، قومیت، سبک زندگی درنظر گرفته شده است. رنگ‌ها، شاخصههایی از بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی کشور در طراحی سیمرغ، نماد وحدت است.»

ایران در بهمن ماه سال گذشته از سیمرغ به عنوان هویت بصری برند ملی گردشگری رونمایی کرد و در مهرماه ۹۹ همزمان با روز جهانی گردشگری، از شعار این برند رونمایی شد. انتخاب سیمرغ به عنوان برند گردشگری ایران، با انتقاد برخی از فعالان و کارشناسان گردشگری روبرو شد.

البته بعضی از فعالان گردشگری معتقدند سیمرغ پرنده افسانه‌ای است که تداعی‌کننده فرهنگ و هویت ایران نیست و برای گردشگران خارجی و حتی داخلی ناشناخته است، بنابراین معیار لازم برای انتخاب برند گردشگری یک کشور را ندارد. انتقادهایی هم به شباهت برند گردشگری ایران با کشورهای دیگر، رنگ و جزئیات طراحی این پرنده، وارد شده است.

طراحی برند گردشگری ایران از سال ۱۳۹۲ با تشکیل کمیته‌ای به نام «طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری» در دستور کار سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته بود که ریاست آن را سیدمحمد بهشتی، کارشناس میراث فرهنگی به عهده داشت. اقدامات آن کمیته هرگز به نتیجه نرسید و گزارشی از روند این پروژه هم داده نشد.

برای برند ملی گردشگری، مدت ها همایش‌ها و نشست‌های زیادی هم در سطح داخلی و بین‌المللی برگزار شد که خروجی نداشت.  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نهایت سال ۹۷ دوباره این پروژه را در دستور قرار داد و اعلام کرد برای تهیه برندِ سیمرغ و شعارِ «ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت»، نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«سیمرغ» گردشگری هم پرواز کرد

رایزنی با وزارت خارجه برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران

معاون گردشگری در دیدار با معاون وزارت خارجه بر بازگشایی تدریجی مرزها برای ورود گردشگران خارجی به صورت محدود، ضابطه‌مند و مدیریت‌شده در قالب پروتکل‌ تهیه‌شده تاکید کرد.

ولی تیموری چندی پیش در جریان اجلاس جهانی گردشگری کشورهای دی هشت ( D-۸) گزارش داد که با توقف صدور ویزای توریستی ایران، درحال حاضر تعاملات گردشگری با سایر کشورها به توریست‌های تجاری و درمانی محدود شده است.

صدور ویزای توریستی ایران، طبق اعلام وزارت خارجه از زمان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بنا به خواست ستاد ملی کرونا متوقف شده است. هرچند آن‌طور که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش داده و وزارت خارجه هم تایید کرده، درحال حاضر گردشگرانی که قصد درمان یا تجارت و کار در ایران را دارند، طبق مقررات تعیین‌شده، ویزا می‌گیرند و به ایران سفر می‌کنند.

اما با ادامه خسارت‌های سنگین کرونا در بخش گردشگری ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اقدامی مشابه با سایر کشورها برای از سرگیری تدریجی ورود گردشگران خارجی، در تابستان ۹۹ پروتکلی را تهیه کرد و برای ارزیابی و تایید به ستاد ملی کرونا داد. این ستاد که تا کنون مواضع مخالفی نسبت به از سرگیری ورود گردشگران خارجی به ایران داشته، اما هنوز درباره آن پروتکل و بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی با رعایت پروتکل بهداشتی نظر رسمی نداده است.

حالا روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از دیدار معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه که با موضوع بررسی وضعیت کنونی گردشگری خارجی ایران در شرایط بحران کرونا برگزار شده، خبر داده است.

ولی تیموری در دیدار با سیدکاظم سجادی، بر ارتباط تنگاتنگ حوزه گردشگری با کنسولگری‌ها از دو جهتِ صدور ویزا و ایرانیان خارج از کشور به عنوان سرمایه، مخاطب و بخشی از جامعه هدف حوزه گردشگری خارجی کشور، تاکید کرد و با اشاره به وضعیت کنونی صنعت گردشگری کشور در شرایط بحران کرونا و پساکرونا در ابعاد بین‌المللی، ترسیم چشم‌انداز و راهکارهای برون‌رفت از این موضوع در راستای حمایت از فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری را لازم دانست.

او با بیان این‌که پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور در شرایط کرونا با همکاری نهادهای فرابخشی مرتبط از جمله وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، وزارت راه و سایر بخش‌ها تهیه شده و هم‌اکنون از سوی ستاد ملی کرونا در حال بررسی است، بر ضرورت بازگشایی تدریجی مرزها برای ورود گردشگران خارجی به صورت محدود، ضابطه‌مند و مدیریت‌شده در قالب ساختار آن پروتکل تاکید کرد.

معاون گردشگری در این دیدار، وزارت امور خارجه را اصلی‌ترین نهاد فرابخشی مرتبط در ورود گردشگران و حامی توسعه گردشگری ورودی دانست و آمادگی برای تقویت صنعت گردشگری در شرایط پساکرونا و فراهم آوردن بسترهای لازم در این زمینه را ضروری ارزیابی کرد.

در این نشست، راهکارهای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به خارجیان مطرح و بر ضرورت همکاری بیشتر میان معاونت گردشگری و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف تاکید شد.

معاون گردشگری پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک ویژه پرسنل شاغل در کنسولگری‌ها با هدف افزایش شناخت و دانش آن‌ها در آگاهی از ظرفیت‌های گردشگری کشور و ارسال اقلام تبلیغاتی و بازاریابی به منظور استفاده در نشست‌ها، دیدارها و همچنین توزیع میان مخاطبان هر یک از سرکنسولگری‌های ایران را مطرح کرد.

هر دو مقام مسؤول با ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته و بیان طرح‌ها و برنامه‌های پیش رو برای رفع چالش‌ها، آسیب‌شناسی وضعیت موجود و ارائه برنامه‌های مربوطه با هدف حیات دوباره گردشگری خارجی کشور در ایام کرونا و پساکرونا به توافق نظر رسیدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آغاز بازگشایی مرزهای اروپا با وجود کرونا

آغاز شرایط عادی و بازگشایی مرزها در اسپانیا

ورزش و گردشگری بیشترین خسارت را از کرونا دیده است

به گفته استاندار کرمانشاه دو حوزه ورزش و گردشگری بیشترین خسارت را از شیوع کرونا را در استان دیده‌ است.

هوشنگ بازوند در نشست بررسی مشکلات باشگاه های ورزشی آسیب دیده از کرونا که عصر امروز(۲۵آذر) برگزار شد، بااشاره به آخرین وضعیت استان بلحاظ شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: تاکنون سه مرحله پیک کرونا را در استان پشت سرگذاشته ایم و این احتمال وجود دارد که در آینده هم وارد یک پیک جدید شویم.

وی تصریح کرد: اسفند سال گذشته زمانی که وارد پیک اول شیوع این بیماری شدیم، نقشه مبارزه با کرونا را در استان تنظیم کردیم و تا مدت سه تا چهار ماه طبق همان نقشه پیش رفتیم و در شهریور آن را بازنگری کردیم.

استاندار کرمانشاه افزود: در پیک اول این بیماری روزانه بصورت میانگین تعداد فوتی های استان یک نفر بود که در پیک دوم در اردیبهشت و تیر این تعداد روزانه پنج نفر شد. در پیک سوم هم که تا آبان بود تعداد موارد فوتی روزانه استان به حدود ۱۸ تا ۱۹ نفر افزایش یافت. اوج این پیک در دهه سوم آبان بود که در یک روز ۲۴ فوتی داشتیم، یعنی هر ساعت یک نفر در استان به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌داد.

وی اضافه کرد: هرچند ۱۰ ماه از شیوع بیماری کرونا می گذرد، اما هنوز هیچ درمان و داروی قطعی ندارد و هر کشوری نیز رویکرد متفاوت و خاص خود را برای مقابله با آن پیش گرفته، لذا در این شرایط آنچه که مسلم است باید با کرونا زندگی کنیم.

بازوند یادآورشد: تاکنون ۱۳۸۳ نفر در استان به دلیل ابتلاء به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند و ۸۰۰ فوتی مشکوک به کرونا هم داشته ایم، بنابراین برای اینکه بتوانیم سرعت گسترش و انتقال این بیماری را کاهش دهیم و آن را کنترل کنیم مجبور به اجرای برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها شده ایم.

وی تاکید کرد: می دانیم که اجرای این محدودیت و ممنوعیت ها چه مشکلاتی را برای مردم به همراه دارد و سفره برخی از مردم خالی می شود و معیشت آن ها با مشکل مواجه می شود، اما نمی توانیم بحث سلامت مردم را در اولویت قرار ندهیم.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: اجرای همین برنامه ها باعث شده تا آمار کشته های کرونا در استان از ۲۴ نفر آبان به روزانه هشت تا ۹ نفر برسد که البته معتقدیم این آمار هنوز هم زیاد است و باید پروتکل های بهداشتی را به شدت رعایت کنیم.

وی با تاکید براینکه در این شرایط باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم، گفت: شکست کرونا در بیمارستان ها نیست، بلکه در خانه ها و با تغییر سبک زندگی و  رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

بازوند با بیان اینکه اقدامات خوبی تاکنون در استان برای مقابله با کرونا صورت گرفته، اعلام کرد: مردم هم تاکنون همکاری بسیار خوبی داشته اند و انتظار داریم این همکاری ها ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه های مختلفی از شیوع بیماری کرونا زیان دیده‌اند، ورزش و گردشگری را متضررترین حوزه‌ها از شیوع این بیماری دانست و اظهار کرد: هرچند که می دانیم بخش های مختلف ورزش استان از شیوع این بیماری خسارت دیده اند، اما نباید بگذاریم شیوع کرونا خسارات بیشتری را به ورزش استان تحمیل کند، چراکه اگر وررش خسارت ببیند، طراوات و نشاط اجتماعی هم گرفته می شود.

استاندار کرمانشاه در این نشست خطاب به همه نمایندگان باشگاه های ورزشی استان گفت: ما هم به مانند شما معتقدیم که ورزش راهکار بسیار خوبی در مقابل افسردگی و خانه نشینی ناشی از کرونا است، اما انتظار داریم طرح های خود را برای تداوم فعالیت های ورزشی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام کنید تا ما نیز در ستاد استانی مقابله با کرونا آنها را به تصویب برسانیم و اجرایی کنیم.

وی در ادامه این نشست از مسئولین دستگاه‌های ذیربط همچون اداره کل ورزش و جوانان، اداره امور مالیاتی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز بانک ها خواست تا مشکلات باشگاه های ورزشی را در حوزه بیمه، تسهیلات حمایتی کرونا، مالیات و… حل کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری در انتظار واکسیناسیون نمی‌نشیند

احیای گردشگری مازندران با سفرهای هوشمند

هیات وزیران در بودجه ۱۴۰۰ برای گردشگری یارانه لحاظ کنند

تاثیر شدید کرونا بر زندگی عشایر

شیوع کروناویروس، بخش‌های مختلف از فعالیت‌های جمعی در جوامع را دستخوش دگرگونی کرده و تحت تاثیر قرار داده، اما تاثیرات مخرب و منفی این همه‌گیری بر بعضی جوامع و فعالیت‌ها نظیر جامعه عشایری و کسب و کار و شیوه زندگی آنان، بیشتر و عمیق‌تر بوده است.

مدیرکل امور عشایر فارس در ارتباط با تاثیر شیوع کروناویروس بر جامعه عشایری گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا عملا فعالیت گردشگری وبوم‌گردی عشایری با توجه به نبود گردشگر بسیار کند و راکد شده و براین اساس اقتصاد خانوارهای عشایری را دست خوش تغییر کرده است.

روح‌الله بهرامی ضمن بیان اینکه جامعه عشایر کوچنده فارس به دلیل شیوه زندگی و فرهنگ و سنت‌های اصیل و ارزشمند و  ارتباط تنگاتنگ با جاذبه‌های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری محسوب می‌شوند، عنوان کرد: در این راستا بوم گردی یا اکوتوریسم در جامعه عشایر، به دلیل اینکه عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کنند، موجب رشد و پایداری زیست بوم شده و می‌توانند در زمینه بوم گردی مشارکت و فعالیت داشته باشند.

او اظهار کرد: این صنعت از چندین سال قبل در این استان روندی رو به توسعه را در پیش گرفته بود که هر سال با استقبال بیشتر گردشگران روبرو می‌شد، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا مانند یک سرعت گیر مانع این حرکت سریع شد.

مدیرکل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۴کانون فعال بوم گردی عشایری دارای مجوز در قالب اقامتگاههای بوم گردی عشایری در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی مشغول به فعالیت هستند که در مناطق قشلاقی  از اواخر زمستان تا اواخر اردیبهشت و در مناطق ییلاقی از اوایل خرداد تا اواخر شهریور بیشترین رونق دارد اما به دلیل وجود بیماری کرونا عملا فعالیت گردشگری با توجه به نبود گردشگر بسیار کند و راکد شده است.

به گفته بهرامی، با توجه به داشتن پرتنوع‌ترین جمعیت عشایری در فارس توسعه گردشگری می‌تواند، در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوارهای عشایری موثر باشند که شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیرصنعت توریسم و حوزه بوم گردی را بیش از همه درگیر کرده و تعداد گردشگران و بازدیدها به شدت کاهش پیدا کرده و بر این اساس ضربه جبران ناپذیری را به این صنعت وارد شده و به طور کلی می‌توان گفت متوقف شده و تاثیر منفی بر درآمد خانوار عشایری داشته است.

مدیرکل امورعشایر فارس با این توضیح که هزینه تولید و معیشت عشایر تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته، تامبد کرد: در این راستا دستگاه‌های مرتبط و متولی باید با اتخاذ تدابیر لازم و ارائه تسهیلات بلند مدت کم بهره مانع توقف کامل  اینگونه اقامتگاه‌های عشایری شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ظرفیت‌های بوم‌گردی و گردشگری عشایر استان فارس

پلاس _دست‌بافته‌ای در خراسان شمالی با قدمت زندگی عشایری

هیات وزیران در بودجه ۱۴۰۰ برای گردشگری یارانه لحاظ کنند

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس ارائه یارانه به فعالان صنعت گردشگری، به ویژه در بخش انرژی را برای رونق و توسعه این بخش در کشورمان ضروری خواند.

یکی از مشکلاتی که بعضاً فعالان صنعت گردشگری با آن روبرو هستند، تعرفه‌هایی است که برای انرژی و سایر خدمات به آن‌ها ارائه شده و در حالی باید این تعرفه‌ها برای فعالان این صنعت کمتر باشد که در قالب تعرفه‌ی صنعتی برای آنها لحاظ می‌شود و از طرفی نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان هم حتی در شرایط رکود گردشگری، ناشی از شیوع کرونا بعضا حاضر به همراهی با این صنف نیستند.

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر و دبیر فراکسیون گردشگری مجلس راجع به این موضوع خاطرنشان می‌کند: گردشگری، یک صنعت نوپا و تازه تاسیس در کشور ایران است و دولت باید برای این صنعت یارانه اختصاص بدهد.

وی با تاکید بر این که باید برای کمک به رونق و توسعه گردشگری، در کشورمان کاهش هزینه‌های فعالان این بخش از سوی دولت کاهش یابد، افزود: دولت باید سوبسیدهای لازم را خصوصاً در مورد تعرفه‌های خدماتی مانند برق، آب و گاز به صنعت گردشگری ارائه دهد.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس با بیان این که چنین حمایت‌هایی باید به طور جدی در قانون بودجه کشور لحاظ شود، گفت: هیات وزیران باید در این رابطه تصمیم لازم را اخذ و در بودجه ۱۴۰۰ این موضوع را لحاظ کنند.

وی با اشاره به تعرفه پایین‌تر ارائه شده در روستاها، تاکید کرد: گردشگری، نیز باید همانند روستاها مشمول تعرفه‌های پایین‌تری از سوی دولت شود و این موضوع می‌تواند از طریق پیگیری احکام بودجه ۱۴۰۰ نیز دنبال شود.

جوکار با تاکید بر این که ارائه چنین خدماتی وظیفه دولت‌هاست، یادآور شد: اعمال چنین تعرفه‌هایی می‌تواند در برنامه هفتم توسعه لحاظ و یارانه به تعرفه‌های خدماتی داده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

احیای گردشگری مازندران با سفرهای هوشمند

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

عوارض خروج از کشور چرا گران شد؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: باید نرخ عوارض خروج از کشور را برای سال ۱۴۰۰ کم می‌کردند. مگر امسال سفر خارجی انجام شد که روی عدد آن، حساب و کتاب کردند و بودجه سال بعد را تخمین زدند!؟

حرمت‌الله رفیعی که جزو معترضان سرسخت عوارض خروجی است، با اشاره به مبالغی که با این عنوان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیشنهاد شده است، به ایسنا گفت: چند سال است نسبت به افزایش مبلغ عوارض خروج از کشور اعتراض می‌شود اما توجهی نمی‌کنند. توجیهی که برای افزایش نرخ عوارض آورده‌اند کمک به بودجه دولت بوده، اما این بودجه فیک است؛ چه بودجه‌ای است که به اسم گردشگری تمام می‌شود ولی ما اثری از آن در گردشگری نمی‌بینیم!؟

وی با طرح این سوال که در سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن مرزها مگر چه تعداد سفر خارجی انجام شده که بودجه و مبلغ عوارض خروجی سال ۱۴۰۰ براساس آن تخمین زده‌اند؟ گفت: این کارها بیشتر از آن که اثر مثبت داشته باشد سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود. عوارض خروج از کشور یک کار کارشناسی نشده بود و ما همیشه با اصل آن مخالف بوده‌ایم.

رفیعی ادامه داد: طبق آخرین آمارها در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون سفر خارجی انجام شد که نزدیک به چهار میلیون آن زیارتی بود، از بین این جمعیت هم حدود دو میلیون نفر برای اربعین به عراق رفتند و عوارض خروجی ندادند، شاید از ۸ میلیون سفر خروجی سال ۹۸ فقط از حدود سه میلیون نفر توانسته باشند عوارض خروجی بگیرند که اگر میانگین رقم عوارض آن سال را ۳۳۰ هزار تومان درنظر بگیریم، عددی بالغ بر ۹۹۰ میلیارد تومان می‌شود. در بودجه می‌نویسند بخشی از این رقم قرار است به گردشگری برسد؛ چرا هیچ وقت توضیح نمی‌دهند از آن مبلغ، واقعا چقدر به گردشگری رسیده است.

وی ادامه داد: زمانی می‌گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهند، قرار بود به مسافر هم تعلق بگیرد، اما آن ارز نیمایی اصلا به گردشگری نرسید. امروز گزارش‌های مقامات قضایی را می‌بینیم، آن ارز انگار بیشتر قسمت دلال ها شده است. نه آن ارز ۴۲۰۰ تومانی و نه این عوارض خروج، هیچکدام در اختیار صنعت گردشگری نبوده و نیست.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: برخی می‌گویند عوارض خروجی را گران می‌کنند که مردم کمتر به خارج از کشور سفر کنند. آیا سفر هشت میلیون نفر از بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت این کشور، رقم زیادی است؟ آقایان تعداد گردشگران و مسافرت‌های خارجی کشورهای دیگر را نمی‌بینند؟ بسیاری از مردم با این قیمت بلیت هواپیما و ارز دیگر نمی‌توانند سفر خارجی بروند، چه لزومی دارد مانع دیگری بگذارند!؟

او افزود: چرا از زاویه دیگری به سفرهای خارجی نگاه نمی‌کنند. ما تبلیغات «ایران هراسی» نداریم، ایرانی‌هایی که به خارج از کشور می‌روند، دست کم ۱۰ درصدشان که می‌توانند روی ذهن مردم خارج از ایران اثر مثبت بگذارند. با این کار، واقعیت کشور و فرهنگ ایران تبلیغ می‌شود، آن هم بدون اینکه دولت هزینه کند. این معرفی به نفع ایران است. چرا آدرس و گزارش‌های غلط می‌دهند و این همه سخت می‌گیرند. فکر می‌کنند برای کسی که حداقل ۱۰ میلیون تومان خرج سفر خارجی می‌کند، پرداختن ۵۰۰ هزار تومان برای عوارض خروج، عددی می‌شود. چرا فکر نمی‌کنند آن‌هایی که ممکن است سفر خارجی زیاد بروند واردکننده و یا تاجر باشند و رقم عوارض را روی محصولات وارداتی خود سرشکن کنند و کالا را در داخل کشور گران‌تر کنند.

رفیعی اظهار کرد: تاوان این اقدامات غیرکارشناسی را فقط مردم می‌دهند. برخی هم از بهانه‌ها و توجیه‌های مختلف استفاده می‌کنند که مسؤولان و مردم را متقاعد کنند، عوارض خروجی باید باشد و باید هر سال گران‌تر هم شود.

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰، مبلغ عوارض خروج از کشور را مشابه سال ۱۳۹۹ تعیین کرده است. بر این اساس، هر نفر برای خروج از کشور، در سفر نخست باید ۲۶۴ هزار تومان پرداخت کند. این مبلغ در سفر دوم ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت که رقم آن به ۳۹۶ هزار تومان می‌رسد. عوارض خروجی در سفرهای سوم به بعد با ۱۰۰ درصد افزایش روبرو می‌شود که رقم آن ۵۲۸ هزار تومان خواهد شد.

عوارض خروجی برای زائران حج تمتع و عمره به مبلغ ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است. پیشنهاد شده زائران عتبات عالیات از مرزهای هوایی ۴۵ هزار تومان و از مرزهای زمینی و دریایی ۱۵ هزار تومان عوارض خروجی بپردازند و زائران اربعین نیز در صورت سفر زمینی، از پرداخت این عوارض معاف شوند.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده که مبلغ ۸۰ هزار تومان از هر عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد. مسؤولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته‌اند این سهم تا کنون مطابق با مصوبات بودجه پرداخت نشده است.

عوارض خروجی موضوعی بحث برانگیز در سال‌های اخیر بود. سال ۹۶ وقتی دولت در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۷ مبلغ این عوارض را سه برابر کرد، علی‌اصغر مونسان که آن زمان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، قول داد نرخ عوارض خروج از کشور نسبت به مبلغی که ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده بود، کم شود و افزایش تصاعدی آن برای هر نوبت سفر حذف شود.  او که عضو هیات دولت هم بود از یک غافلگیری سخن می‌گفت و در نامه‌ای هم به معاون اول رییس جمهور نوشت که «بحث افزایش عوارض خروج مطرح بود، ولی ما فکر می‌کردیم برای این کار با ما (میراث فرهنگی) هماهنگی می‌شود، اما عدد اعلام شده با ما نهایی نشده بود.»

به گفته مونسان در سال ۹۶، رقم پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی برای عوارض خروج از کشور در سال ٩٧ مبلغ ۸۵ هزار تومان بود که با پرداخت ۴۰ هزار تومان آن به این سازمان موافقت شده بود. با این وجود نظر دولت نسبت به کاهش نرخ عوارض خروجی تغییر نکرد و مجلس هم که ابتدا مخالفت خود را با افزایش تصاعدی و سه برابری عوارض خروج نشان داده بود، در نهایت به لایحه پیشنهادی عوارض خروج از کشور رأی مثبت داد.

در آن سال‌ها توجیه برای افزایش نرخ عوارض، حجم زیاد سفرهای خارجی ایرانی‌ها و خروج ارز از کشور بود. در سال ۹۶ تعداد سفرهای خارجی ایرانی‌ها به مرز ۱۱ میلیون نفر نزدیک شده بود. مشاوران اقتصادی دولت و برخی نمایندگان مجلس نسبت به خروج ارز توسط مسافران اعتراض کردند، می‌گفتند به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز توسط مسافران خارج می‌شود.  رییس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود: «افرادی که به کشورهای خارجی می‌روند باید یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند.» ولی‌الله سیف ـ رییس پیشین بانک مرکزی ایران هم گفته بود: «مسافرت به خارج از کشور بیش از حد معمول است و باید متعادل شود.»

با چنین ادله‌هایی، مبلغ عوارض خروجی در آن سال از سه تا شش درصد افزایش داده شد، ارز ارزان مسافرتی قطع شد و سهمیه شرکت‌های هواپیمایی و زیارتی از اولویت‌های پرداخت ارز دولتی خارج شد و بلیت‌های هواپیما بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران‌تر شد. همان سال سفر زیارتی عراق تا ۶۰ درصد گران‌تر شد. گزارش‌های بعدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز نشان داد که کاهش سفرهای خارجی برخلاف آنچه تصور می‌شد در آمار سفرهای داخلی مردم یا ایرانگردی، تغییری ایجاد نکرد. با این حال، روند افزایش نرخ عوارض خروج تغییری نکرد،  در سال ۹۹ نیز عوارض خروج از کشور ۲۰ درصد گران‌تر شد،  آن هم در سالی که ویروس کرونا بزرگترین سد در برابر سفرهای خارجی بوده و پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۰۰ نیز شاهد همین وضعیت باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

افزایش ۲ برابری سهم وزارت میراث فرهنگ از عوارض خروج از کشور