تورهای غیرمجاز تهدیدی برای حیات گردشگری

تورهای غیرمجاز گردشگری با زیر پا گذاشتن موازین شرعی و عرفی و بی‌توجهی به رعایت استانداردهای گردشگری صدمات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه گردشگری وارد می‌کنند.

گردشگری صنعتی درآمدزا، اشتغالزا و در عین حال صنعتی است که رفتارها و عملکردها در جذب و دفع گردشگر تاثیر به‌سزایی دارد و تورهای گردشگری غیر مجاز که بدون هماهنگی و نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و با بی‌توجهی به استانداردها اقدام به برگزاری برنامه های خود می‌کنند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری وارد می‌کنند.

تورهای گردشگری مجاز با رعایت موازین شرعی و عرفی موجب برخورد خوب اطرافیان با گردشگران و در نتیجه ثبت خاطره خوش در ذهن گردشگران و موجب رونق گردشگری می‌شوند و در مقابل تورهای غیر مجاز با زیر پا گذاشتن قوانین شرعی و عرفی موجب ایجاد ذهنیت بد از گردشگری می‌شوند که حتی این ذهنیت بد در تصمیمات حاکمیتی نیز تاثیر می‌گذارد و موجب تصویب قوانین سخت می‌شود و حتی گاهی والدین با دیدن رفتارهای ناهنجار در تورهای غیر مجاز دیدشان نسبت به گردشگری گروهی تغییر می‌کند و این دید ناخوشایند به گردشگری خسارت وارد می‌کند.

تور غیرمجاز آفت صنعت گردشگری
آن‌طور که راهنما، کارشناس و مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری در استان سمنان می گوید، برگزاری تورهای غیرمجاز آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد می‌کند.

محسن شریعتی  ابراز کرد: تورهای غیرمجاز در واقع بر مبنا سرگرمی و نگاه غیرحرفه‌ای اقدام به برگزاری تور می‌کنند که در بیشتر موارد به دلیل رعایت نکردن استانداردها و قوانین شرعی و عرفی دید جامعه را به تورهای گردشگری و سفرهای گروهی دچار خدشه می‌کنند.

وی ادامه داد: تورهای غیر مجاز به دلیل اینکه به رعایت استانداردها و موازین شرعی و عرفی پای بند نیستند ممکن است با اقامت در یک اقامتگاه بومگردی در روستا و ایجاد نگرش منفی در بین اهالی موجب گردشگر گریزی اهالی روستا و از لحاظ فرهنگی ایجاد دید منفی از سوی خانواده‌ها و مسئولان حاکمیتی نسبت به تورهای گردشگری شوند.

وی بیان کرد: گروه‌های کوهنوری، گروه‌های طبیعت‌گردی و هر گروهی که بدون هماهنگی با دفاتر خدماتی و مسافرتی اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند غیر مجاز است.

شریعتی تصریح کرد: تورهای مجاز، گردشگران را بیمه مسئولیت مدنی می‌کنند، اما تورهای غیرمجاز یا گردشگران را بیمه نمی‌کنند و یا اگر بیمه کنند بیمه حوادث است که هزینه کرد کمتری دارد و متناسب با هزینه کم پوشش بیمه‌ای کمتری دارد.

وی بیان کرد: تورهای غیرمجاز شاید هزینه کمتری در مقایسه با تور مجاز دریافت کنند ولی هزینه کمتر در قبال زیر پا گذاشتن استانداردها است و گردشگران باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: راهنما تور گردشگری با پرداخت هزینه مالی و زمانی و گذراندن دوره‌های آموزشی ۶ ماه و به شرط قبولی در آزمون می‌تواند کارت راهنمای گردشگری دریافت کند ولی تورگردانان غیر مجاز بدون گذراندن آموزش‌های لازم اقدام به برگزاری تور می‌کنند که علاوه بر ضربه اقتصادی به فعالان این عرصه ضربه جبران‌ناپذیری به بدنه گردشگری با زیرپاگذاشتن موازین وارد می‌کنند.

برگزاری تورهای غیرمجاز پیگرد قانونی دارد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز منع قانونی داشته و با متخلفان در این موضوع با جدیت برخورد می‌شود.

مهدی جمال اظهار کرد: تورهای غیرمجاز در واقع با استفاده از منابع استان سودی را که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود از آن خود می‌کنند و اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان اجازه چنین تخلفی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، بخش‌های مختلف از جمله گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و موجب رکود و خسارت اقتصادی شد و در این شرایط باید به کمک و حمایت از فعالان گردشگری شتافت.

وی بیان کرد: تاکنون گزارشی از برگزاری تورهای غیرمجاز در استان سمنان گزارش نشده و نظارت‌ها به منظور جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز برای حفظ حقوق و حمایت از فعالان گردشگری با جدیت دنبال می‌شود.

جمال تصریح کرد: شیوع کرونا ۸۰۰ تا یکهزار میلیارد ریال از ابتدای امسال تاکنون به زیرساخت‌های گردشگری استان خسارت زد و در این شرایط نباید برخی افراد با زیرپا گذاشتن اخلاق و برگزاری تور غیرمجاز بیش از پیش به این قشر خسارت بزنند.

شهروندان برگزاری تورهای غیر مجاز را گزارش کنند
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز در واقع به منزله بیکاری دفاتر مجاز خدمات مسافرتی و افراد راهنمای تور است.

وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده و اطلاع از برگزاری تور غیرمجاز مراتب را به یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی و برخورد با متخلفان گزارش کنند..

جمال اضافه کرد: شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری ۳۳۳۰۰۰۷۵ داخلی ۱۲۹ اطلاعات خود درباره برگزاری تورهای غیرمجاز برای برخورد اعلام کنند.

تشکیل تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری اقدامی ارزشمند در مقابله با عارضه تورهای غیرمجاز
معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان  نیز گفت: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان به منظور حمایت از راهنمایان گردشگری و جلوگیری از برگزاری تورهای غیر مجاز تشکیل می‌شود.

محمد طاهریان ابراز کرد: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در برخی استان‌های کشور تشکیل شده است و در استان سمنان نیز این تشکل براساس دستورالعمل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال طی مراحل قانونی و تشکیل است.

وی ادامه داد: تورهای غیرمجاز بلا جان طبیعت هستند که برخی به دلیل نداشتن آگاهی کافی و استفاده از وسایل نقلیه نامناسب به طبیعت آسیب می‌زنند.

وی بیان کرد: ممکن است تورهای غیرمجاز برای گردش در کوهستان، جنگل و کویر استان سمنان وارد استان شوند، اما تاکنون مستند رسمی برای بررسی و پیگیری قانونی  این تخلف گزارش نشده است.

طاهریان تصریح کرد: برای رصد و پایش به منظور جلوگیری از فعالیت تورهای غیر مجاز ساز و کاری تعریف نشده است و در این زمینه باید بیشتر کار شود.

وی ادامه داد: تورهای غیرمجاز در واقع گردش‌های گروهی غیر رسمی هستند که غالبا یا از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند یا برخی افراد بدون مجوز اقدام به برگزاری تور می‌کنند و سودی که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود به جیب افرادی می‌رود که دغدغه و پای بندی ندارند.

طاهریان یادآور شد: تشکیل  تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کمک کننده در جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز در استان سمنان است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: ۶۰ راهنمای گردشگری و  ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در استان وجود دارد که برگزاری تورهای غیرمجاز تنها منجر به بیکاری این افراد می‌شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

واکنش وزیر گردشگری به تور واکسن کرونا

مخفی‌کاری و فرار تورهای غیرمجاز از بازرسان

ترویج گردشگری در تهران با امضای تفاهم نامه با میراث فرهنگی

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این سازمان با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: فرهنگ‌سازی درباره اصل موضوع گردشگری و تبدیل کردن آن به یک فرهنگ، یکی از محورهاست. باید هویت تهران به عنوان یک شهر گردشگرپذیر را تبیین کنیم.

به گزارش ایسنا، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران امروز چهارشنبه ۲۶ آذرماه برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام میثم امرودی با خیر مقدم به حاضران عنوان کرد: امکاناتی که در اختیار سازمان فرهنگی هنری قرار دارد، ظرفیت ویژه‌ای برای ترویج گردشگری در شهر تهران است و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بهتر می‌توانیم این مهم را محقق کنیم.

وی افزود: در اجرای تفاهم‌نامه همکاری باید سه محور را در نظر داشته باشیم. فرهنگ‌سازی درباره اصل موضوع گردشگری و تبدیل کردن آن به یک فرهنگ، یکی از محورهاست. باید هویت تهران به عنوان یک شهر گردشگرپذیر را تبیین کنیم. محور دوم، بسترسازی و آماده‌سازی مکانی است. اینکه زیرساخت و سخت‌افزار فراهم شود، باعث می‌شود گردشگر در یک مکان گردشگری احساس امنیت کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به سومین محور گفت: باید مکان‌های گردشگری تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری را خوب معرفی کنیم. در شهرهای گردشگرپذیر اطلاع‌رسانی گسترده‌ای درباره مکان‌های گردشگری انجام می‌شود و در تهران نیز می‌توان به این موضوع پرداخت.
وی ادامه داد: پربار کردن اوقات فراغت مردم، تأمین سلامت جسمی و روانی مردم و فراهم کردن امنیت در شهر تهران سه وظیفه‌ای است که باید برای تحقق آن تلاش کنیم. گسترش گردشگری مجازی یکی دیگر از راهکارهاست که می‌تواند باعث تغییر ذائقه مردم شود. این نشست امضای تفاهم‌نامه بسیار پربار و مهم است و امیدوارم مفاد آن به بهترین شکل اجرا شود.
پرهام جانفشان مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز با تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای تهیه تفاهم‌نامه همکاری گفت: این تفاهم‌نامه فتح بابی برای آغاز همکاری‌های مشترک است و اتفاق خوبی برای شهر تهران خواهد افتاد. اگر بتوانیم آن را خوب اجرا کنیم، حتی می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌ها قرار گیرد.
وی اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی، هشت میلیون گردشگر خارجی در سال وارد ایران می‌شوند. البته این آمار تا قبل از شیوع کروناست و با همه‌گیری ویروس، حضور گردشگران نیز کاهش یافت. برنامه‌ریزی نهایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر در سال ۱۴۰۴ است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ادامه داد: شهر تهران باید یک شهر گردشگرپذیر باشد. بیشتر گردشگران خارجی از فرودگاه امام خمینی(ره) وارد ایران می‌شوند و حداقل یک شب در تهران حضور دارند. باید از این فرصت بهره برد و با معرفی ظرفیت‌های گردشگری تهران، مدت اقامت گردشگران در پایتخت را افزایش داد. تصور عمومی این است که تهران صرفاً شهر کار است، اما باید این چارچوب‌ها را بشکنیم و تهران را به یک شهر بانشاط تبدیل کنیم.
در این نشست محسن صفرزاده مدیرعامل موسسه تهران گشت ارغوانی نیز مفاد تفاهم‌نامه را تشریح و بر به‌کارگیری ظرفیت‌های دو سازمان برای توسعه گردشگری در تهران تاکید کرد.
صفرزاده درباره موضوع تفاهم‌نامه گفت: همکاری در توسعه و ترویج خدمات مسافرتی و گردشگری شهری و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی مرتبط با بخش گردشگری و صنایع دستی مهم‌ترین موضوعات تفاهم‌نامه همکاری است. همچنین کمیته مشترک هماهنگی به زودی تشکیل می‌شود تا زمینه‌های همکاری به طور دقیق بررسی شود.
وی افزود: همکاری در برگزاری تورهای تهران گردی «تهران با تو»، راه‌اندازی خط اتوبوس گردشگری شهر تهران در دو مسیر اصلی طهران قدیم و تهران امروز، ایجاد کیوسک‌های خدمات گردشگر و آغاز فعالیت مراکز اقامتی در تهران از جمله زمینه‌های مشترک همکاری سازمان فرهنگی هنری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران است.
بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، صفرزاده ادامه داد: همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و آموزش صنایع دستی توسط موسسه آموزش شهر، ایجاد کتابخانه مرجع و تخصصی در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همکاری در ترویج فرهنگ موزه گردی و صدور مجوز برای موزه‌های سازمان فرهنگی هنری، مشارکت در ایجاد بازارچه و نمایشگاه صنایع دستی و برگزاری برنامه‌های متنوع در مناسبت‌هایی مانند هفته گردشگری، روز موزه، نوروز و… هم در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آتشکده آدریان تهران

خانه تهرانی ها در یزد

خانه سردار اسعد بختیاری تهران

نمایش مجازی ایران در نمایشگاه آلمان و چین

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سیاستگذاری برای حضور ایران در نمایشگاه‌ گردشگری آلمان و چین خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد قاسمی گفت: «نشست هم‌اندیشی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های گردشگری خارجی» با هدف تصمیم‌گیری درباره شرکت در نمایشگاه‌های مجازی نظیر ITB برلین و COTTM چین با حضور نمایندگان تشکل‌های گردشگری کشور و شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد. بر اساس استقبال و آمادگی بخش خصوصی کشور، زمینه لازم برای حضور مجازی فعالان این بخش در نمایشگاه‌های خارجی پیش رو بررسی شد.

او افزود: با توجه به این‌که برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در حوزه گردشگری امری نسبتاً جدید و تازه است، یکی از اقدامات توافق‌شده برای دستیابی به اهداف مورد نظر، برگزاری وبینار «آشنایی با مبانی و نحوه حضور در نمایشگاه‌های مجازی» ویژه متقاضیان حضور در رویدادهای پیش رو و فعالان بخش خصوصی است که به صورت مشترک توسط جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک و جامعه تورگردانان ایران برگزار خواهد شد. مقرر است در این وبینار نحوه حضور مؤثر و همچنین امکانات گوناگون و متنوعی که شرکت‌کنندگان این نوع خاص از نمایشگاه‌ها می‌توانند برای معرفی محصولات و ظرفیت‌های خود از آن بهره بگیرند، به صورت مشروح و کاربردی تبیین و تشریح شود.

قاسمی با بیان این‌که استعلام از مجری نمایشگاه ITB برلین در خصوص امکان مشارکت غرفه‌داران جمهوری اسلامی ایران در یک فضای مجازی واحد در این رویداد ـ آن‌گونه که در نمایشگاه‌های فیزیکی پیشین در قالب پاویون ملی صورت می‌پذیرفت ـ نیز در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: بر این اساس امکان حضور یکپارچه شرکت‌کنندگان ایرانی در نمایشگاه ITB برلین تحت نام، لوا و برند ملی گردشگری ایران محقق خواهد شد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین از همکاری مستمر وزارت گردشگری، جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک و نیز جامعه تورگردانان ایران به منظور اجرای غرفه مجازی ایران و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای حضور مجازی فعالان بخش خصوصی در رویدادهای پیش رو خبر داد.

او افزود: بنا بر مصوبات «شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های گردشگری خارجی» مقرر است تا از تجربه حضور مجازی در رویدادهای بین‌المللی مورد اشاره، در برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که در صورت تایید ستاد ملی کرونا در اسفندماه امسال با همکاری و مشارکت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران برگزار خواهد شد، استفاده شود و راه‌اندازی نسخه مجازی نمایشگاه به موازات برگزاری فیزیکی در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی یادآور شد: حضور قوی و منسجم در نمایشگاه‌های مجازی بین‌المللی می‌تواند یکی از اقدامات تضمین‌کننده رونق گردشگری بین‌المللی کشور پس از فروکش کردن کرونا باشد؛ چرا که نه تنها به تداوم ارتباطات کاری و حرفه‌ای بخش خصوصی گردشگری کشور با همتایان و شرکای تجاری خود کمک شایانی می‌کند بلکه باعث می‌شود تا نام ایران به عنوان یک مقصد گردشگری برای دوران پساکرونا در خاطره بازار جهانی باقی بماند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چند پرسش درباره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران

آلمان مهم ترین نمایشگاه ITB را تعطیل کرد

ثبت جهانی سبلان سرعت می‌گیرد

معاون وزیر دفاع گفت: ثبت جهانی سبلان با مستندسازی این مجموعه سرعت بیشتری می‌گیرد.

فخری ۲۶ آذر در نشست با مسئولان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: تسهیل در روند ثبت جهانی سبلان با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری و مشارکت وزارت دفاع در مستندسازی این مجموعه در حال پیگیری و انجام است.
وی تصریح کرد: ما در سازمان جغرافیایی کشور تلاش می‌کنیم تا با همکاری سازمان زمین‌شناسی و شیلات نقشه‌های دقیقی را از دریاچه کوه سبلان تهیه کنیم تا در ارائه به مجموعه‌ها و مراکز جهانی مشکلی وجود نداشته باشد.
رئیس سازمان جغرافیایی کشور به مطالعات انجام شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: تولید اطلس طبیعی و انسانی و همچنین اکوتوریسم منطقه‌ای از اولویت‌های جدی است که ما آمادگی خود را برای تهیه نقشه‌های متنوع در این زمینه اعلام کردیم.
فخری افزود: قطعا با ثبت سبلان در یونسکو و به عنوان یک اثر طبیعی، شرایطی مهیا خواهد شد تا ابعاد مختلف این کوه ارزشمند مستندنگاری شده و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: وزارت دفاع کار ارزشمندی را در مستندسازی قله سبلان و دریاچه آن آغاز کرده که مراحل تکمیلی و نهایی را سپری می‌کند.
فخری اضافه کرد: ما با استفاده از ظرفیت وزارت دفاع و سازمان جغرافیایی و سایر نهادها تلاش خواهیم کرد تا قله سبلان به ثبت جهانی رسیده و به عنوان یک اثر طبیعی ماندگار همه از زیبایی‌ها و مناظر آن استفاده کنند.
معاون وزیر دفاع ادامه داد: سازمان جغرافیایی تلاش می‌کند تا در همه نقاط کشور با تهیه نقشه‌ها و مستندنگاری فضای مناسبی را برای پژوهشگران و دانشجویان در این رشته به وجود آورد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کوه سبلان مقدس‌ترین کوه ایران !

سفر پاییزی، از قله دماوند تا دریاچه ارواح

تجربه ی کوهنوردی در کوه های قوشاداغ

واکنش وزیر گردشگری به تور واکسن کرونا

پس از گذشت یک هفته از جنجال تور ترکیه ویژه واکسن کرونا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واکنش نشان داد و گفت: تورهای گردشگری با عنوان واکسیناسیون کرونا غیرمجاز هستند.

 هفته گذشته تبلیغی با عکسی از استانبول در فضای مجازی چرخید که موضوع آن برگزاری تور ویژه تزریق واکسن کرونا بود. وزارت بهداشت به این تبلیغ واکنش نشان داد و آن را جعلی دانست. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم گفت که چنین تورهایی وجود ندارد و طبق معمول، سوءاستفاده شیادان از نیاز مردم است.

همچنین رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی که معتقد بود نشانه‌هایی از فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود، درخواست برخورد قانونی کرد.

دو روز بعد از انتشار گسترده آن تبلیغ، مدیر یک آژانس مسافرتی در استان خوزستان مدعی شد که تبلیغ تور سال گذشته‌اش، با اضافه شدن عنوان «ویژه واکسن کرونا»، جعل شده و بعد هم گفت که برای برخورد قانونی با این تخلف، شکایت قضایی کرده است.

حالا علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در گفت‌وگوی کوتاهی که در پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منتشر شده، درباره تورهای ویژه واکسن کرونا اظهارنظر کرده است. او می‌گوید: هیچ واکسن تأییدشده‌ای در کشورهای منطقه وجود ندارد. هموطنان این نکته را در نظر داشته باشند آن‌چه به‌عنوان واکسن‌ در منطقه وجود دارد، هنوز مرحله تست بالینی را می‌گذراند و در حال آزمایش روی انسان‌ است.

مونسان اضافه می‌کند: این کار برای هموطنان بسیار خطرناک است و قطعاً با این تورهایی که جان هموطنان را به خطر می‌اندازند برخورد قضایی لازم خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چند واکنش به تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا

تورهای واکسن کرونا خلاف عرف است

ورزش و گردشگری بیشترین خسارت را از کرونا دیده است

شهر رشت یک اتمسفر فرهنگی است/ گردشگران تاریخ رشت را لمس کنند

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، ورود به شهر رشت را ورود به یک اتمسفر فرهنگی دانست و گفت: بوی خاص غذا، صدای بازار سنتی و آوازهای شنیدنی در رشت می تواند یادآور یک فرهنگی بومی باشد که گردشگران را به سوی خودش می کشاند.

سید هاشم موسوی در نشست تخصصی رشت پژوهی که با محوریت «بررسی سیاستگذاری مدیریت شهری رشت» برگزار شد، شهر رشت را نیازمند طراحی حسی دانست و اظهار کرد: با طراحی حسی می توانیم رشت را به شهری تبدیل کنیم که در آن فرهنگ بومی تجلی پیدا کند.

وی با بیان اینکه در طراحی حسی فرهنگ به مثابه اقتصاد تعبیر می شود، افزود: طراحی حسی شهر موجب می شود علاوه بر مردمی که در رشت زندگی می کنند، گردشگران نیز لذت ببرند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، با تاکید بر لزوم استفاده از فرهنگ برای بهروزی اقتصادی مردم یک شهر، تصریح کرد: تقویت فرهنگ بومی می تواند برای شهر آورده و بهره وری داشته باشد.

موسوی، با بیان اینکه طراحی حسی همه دستاوردها و تجارب فرهنگ بومی اعم از مزه، بو، صدا، ظاهر و حرکت را در شهر رشت پیکربندی می کند، گفت: در سایه این انتقال ادراک حسی، شهر تبدیل به فرهنگ بومی می شود و نه فقط چشم، بلکه گوشت و پوست ما از کالبد شهری لذت می برد.

وی با اشاره به علاقه عمیق شهروندان رشتی به فرهنگ بومی این شهر، خاطرنشان کرد: رشت باید از راه گردشگری اقتصاد خودش را سامان دهد و لذا اگر جذابیت های حسی شهر رشت در سایه اهتمام مدیران شهری به وقوع بپیوندد، می تواند گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، تحقق گردشگری اقتصادی را در گرو طراحی حسی دانست و عنوان کرد: گردشگرانی که وارد رشت می شود باید بتوانند در این تجربه محیطی احساس زیبایی شناختی داشته باشند و همه حواسشان درگیر شود.

وی با بیان اینکه باید شهر رشت، را از منظر مردم شناسی حسی ببینیم، اظهار کرد: در مردم شناسی حسی همه حواس پنجگانه انسان درگیر می شود، یعنی چشم با دیدن مناظر خوب و ظواهر شهر، بینی از بوییدن عطرهای مطبوع پیچیده شده در شهر، گوش از شنیدن صداها و نواهای گوش نواز، دهان با چشیدن مزه های دلچسب و لامسه از گشت و گذار در مکان های شهری لذت ببرد.

موسوی، کسب و جذب لذت را ویژگی گردشگر دانست و یادآور شد: دانستن از طریق حس کردن اتفاق می افتد و انسان جهان را از خلال ادراک حسی بدنش تجربه می کند لذا ادراک حسی صرفا ابزاری برای درک محیط فیزیکی نیست، بلکه واسطه انتقال ارزش های فرهنگی محسوب می شود.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، شهرداری ها را نیازمند جامعه شناسی و مردم شناسی دانست و متذکر شد: مردم شناسی می تواند مدیران شهری را در توسعه بهتر، فرهنگی تر و مردمی تر برای گردشگران خارجی و داخلی یاری کند.

وی توسعه پایدار و سالم را منطبق با فرهنگ دانست و اظهار کرد: از منظر مردم شناسی کلیت فرهنگ جامعه می تواند خودش را به یک منظره دیدنی، یک خوراکی چشیدنی، یک موسیقی خاطره انگیز و یک بوی دل نواز تبدیل کند.

این مردم شناس، ورود به شهر رشت را ورود به یک اتمسفر فرهنگی دانست و گفت: بوی خاص غذا، صدای بازار سنتی و آوازهای شنیدنی در رشت می تواند یادآور یک فرهنگی بومی باشد که گردشگران را به سوی خودش می کشاند.

وی با بیان اینکه رشت در گذشته محصور در درخت بود و خانه ها هر کدام یک باغ کوچک محسوب می شدند، عنوان کرد: متاسفانه در شهری زندگی می کنیم که خانه ها بر درختان و باغ ها هجوم آورده اند لذا باید لباس فرهنگ را بر پیکر شهر بپوشانیم تا گردشگرانی که وارد رشت می شوند تاریخ آن را لمس کنند.

موسوی، با تاکید بر لزم تزیین شهر رشت با عناصر فرهنگ مادی و سنت های شفاهی اعم از گفتاری و رفتاری، یادآور شد: مدیران شهری به سمت طراحی حسی رشت گام بردارند و تلاش کنند گردشگران از فرهنگ بومی این شهر لذت ببرند.

به گزارش ایسنا، رضا علیزاده، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، فرهام زاهد، عضو شورای شهر رشت و مختار جباری، از فعالان فرهنگی استان گیلان نیز به بررسی سیاستگذاری مدیریت شهری رشت پرداختند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار نورالی _رشته کوه هزار مسجد

آشنایی با بازار بزرگ شهر رشت

درفک _جنگلی که محل عبور فرشته ها است

بسته‌های گردشگری متنوع در گلستان تهیه می‌شود

استاندار گلستان گفت: برای تبلیغ بیشتر ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی در حال تهیه و تدوین بسته‌های گردشگری متنوع برای ارائه به مسافران و گردشگران است.

هادی حق‌شناس امروز در نشست با مدیران میراث فرهنگی و اوقاف استان گلستان اظهار کرد: گلستان از آثار گرانقدر و با ارزشی در حوزه‌های میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی از جمله دیوار بزرگ گرگان، میراث جهانی گنبد قابوس، جنگل‌های هیرکانی و غیره برخوردار است که گواهی بر غنای تاریخی این استان و کشور عزیزمان است و باید بیشتر معرفی شوند.

وی افزود: برخی موقوفات در بناهای تاریخی وجود دارد که خوشبختانه برای در اختیار عموم قرار گرفتن این بناها، همکاری خوبی را بین اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف شکل گرفته است. مسئولان اوقاف برای مرمت بناها و بقاع متبرکه تاریخی استان، اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌اند.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: ارتباط فرهنگی بسیار غنی نظیر وجود آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن بین مردم استان و کشورهای همسایه وجود دارد که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای گسترش و توسعه گردشگری و جذب مسافر از کشورهای همسایه به استان باشد.

حق‌شناس بیان کرد: امیدواریم با اخبار خوبی که در حوزه واکسن کرونا منتشر شده، هر چه زودتر شاهد کاهش شیوع این ویروس باشیم و گردشگری نیز از این شرایط سخت عبور کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان، نیز در این نشست، گفت: تجاری‌سازی، بازاریابی و تبلیغات موضوع بسیار مهمی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری است که متأسفانه مغفول مانده و باید به آن پرداخته شود.

احمد تجری تصریح کرد: سند تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی استان با محوریت ۴ محصول شاخص در مراحل پایانی تدوین است. تا پایان سال ۹۹، حدود ۲۰ مرکز تخصصی و خلاق صنایع‌دستی در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بوم گردی ظرفیت منحصربه‌فرد استان گلستان است، گفت: برنامه‌ریزی بهره‌برداری از ۵۰ اقامتگاه بوم گردی تا پایان سال جاری در روستاهای استان صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: در سال جاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی اقوام که یکی از برنامه‌های فاخر فرهنگی کشور است، به‌صورت کامل و جامع و با تأکید بر تولید محتوا از دوره‌های گذشته در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: دیوار تاریخی گرگان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل برای استان گلستان و کشور است که برای تهیه پرونده ثبت جهانی آن قدم‌های خوبی برداشته شده است.

تجری گفت: زیرساخت‌های موزه میراث روستایی گلستان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم و محوری استان گلستان در حال ایجاد است و تلاش داریم فاز اول آن را تا پایان سال مالی آینده به بهره‌برداری برسانیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

درازنو _منطقه ی ییلاقی گلستان

راهنمای بازدید از پارک ملی گلستان

مقبره گلستان نخجوان

گردشگری چای

گردشگری چای اولین بار در کجا شناسایی شده، میراث چای چه سرنوشتی پیدا کرده، این برگ سبز چگونه به کشورهای دیگر مثل ایران رسیده، با کیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین چای را در کجای این کره خاکی می‌توان نوشید؟ این‌ها سوال‌هایی است که در تورهای ماجراجویی چای به آن پاسخ داده می‌شود.

سال‌ها است که هند، چین، سریلانکا، انگلستان، تایوان، ترکیه و به تازگی کنیا و کانادا توسعه «گردشگری چای» را آغاز کرده‌اند. چای که پس از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است، حالا فقط یک محصول ساده کشاورزی به شمار نمی‌آید، مفاهیم قوی اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی یک ملت را نشان می‌دهد، تاریخ دارد و میراثی ارزشمند است. گردشگری با همین نگاه وارد مزارع چای شده است و به ماجراجویان این فرصت را می‌دهد تا طعم‌های جدید، چگونگی تهیه چای و مهمتر از آن، روش زندگی قومیت‌ها را کشف کنند.

در سفرنامه‌ها آمده است هند و چین با قدیمی‌ترین مزارع می‌توانند به کشف راز چای خوش طعم و معطر کمک کنند و حتی تجربه شما را بهبود بخشند. اما کشورهای دیگر در این رقابت سعی کرده‌اند مسیرهای متفاوتی را پیش روی ماجراجویان قرار دهند؛ فرصت کشف طعم‌های جدید و فریبنده را می‌دهند و عشق به چای را تعمیق می‌بخشند.

آنطور که گردشگران روایت می‌کنند با کیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین چای را می توان در همان مزارع قدیمی هند و چین پیدا کرد، در مناطقی به اسم «آسام» و «دارجلینگ» در هند و یا در «لونگ جینگ»، «کوه ووی»، «ژجیانگ» و «آنهویی» در چین که هر سال شاهد برپایی جشنواره‌های چای با حضور گردشگرانی از سراسر جهان هستند. در میان این مزارع حتما موزه‌هایی را به نام چای می‌توان پیدا کرد و در فروشگاه‌های محلی با روش تهیه چای سبز و سیاه آشنا شد.

در ترکیه نیز گردشگری چای به شکلی دیگری بروز کرده است. چای محبوب‌ترین نوشیندی ترک‌ها است که در حقیقت، روش زندگی و گوشه‌ای از فرهنگ مردم این کشور را نشان می‌دهد. ترک‌ها معتقدند چای را باید با اصالت برای گردشگران سرو کرد. روش تهیه چای ترکی نزدیک به ایران است اما چای ترکیه نزد گردشگران، محبوب‌تر، شناخته شده‌تر و معروفتر است.

گردشگری چای

ترک‌ها چای تیره و شیرین را در استکانی کمر باریک که بخشی از هویت و جاذبه گردشگری این کشور است، سرو می‌کنند. چایخانه‌ها به وفور در دسترس قرار دارند و این تجربه را به سادگی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، حتی کارگاه‌های آموزشی در زمینه دم کردن چای برای توریستی که چند لحظه قرار است در آن چایخانه یا کافه استراحت کنند، برگزار می‌کنند.

در ایران اما کارخانه‌های چای رو به تعطیلی رفته‌اند و از بیشتر باغ‌ها و مزارغ چای، ویلا سبز شده است. در بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها معمولا یک استکان چای دم کرده، قیمت بالایی دارد، در نتیجه مصرف چای کیسه‌ای خارجی رایج‌تر و آسان‌تر شده است. گردشگری که به ایران می‌آید تصویر روشنی از فرهنگ و میراث چای در ایران ندارد، آنچه می‌داند بیشتر به چین و یا ترکیه مربوط می‌شود.

البته که گردشگران خارجی در سفر به ایران «چای و نبات» و «چای قندپهلو» را با عنوان روشی از زندگی مردم تجربه می‌کنند و گاهی تورهایی در باغ‌های چای برگزار می‌شود اما نه مثل چین و هند برنامه‌ای برای «گردشگری چای» وجود دارد و نه مثل ترکیه قرار است با یک استکان چای، تصویر فرهنگ مردم یک کشور در نظر گردشگران جاودانه شود.

اما چای چه زمان به ایران رسید و چگونه به چنین سرنوشتی دچار شد؟ مسعود اصفهانی،  محقق و پژوهشگر چای و دانش آموخته انجمن جهانی استادان چای است که در گفت‌وگویی مجازی با انجمن خوراک و نوشیدنی ایران به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد. این گفت‌وگو به مناسبت روز جهانی چای انجام شده است، روزی که برای نخستین بار توسط هندی‌ها در سال ۲۰۰۵ نامگذاری شد، از آن تاریخ به بعد ۱۵ دسامبر هر سال کشورهای صاحب میراث چای در چنین روزی جشن می‌گیرند. هدف از این کار هم جلب توجه دولت‌ها و مردم به اهمیت تولید این محصول، تجارت و تاثیر آن بر زندگی چایکاران، کارگران و تولیدکنندگان زحمتکش این صنعت است.

گردشگری چای

اصفهانی اشاره کوتای به تاریخچه چای دارد و می‌گوید: کشف چای به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در اسناد تاریخی آمده که برای اولین بار امپراطور چین «شن نونگ»، خیلی اتفاقی متوجه این گیاه می‌شود. در آن دوره چای، گیاهی دارویی به شمار می‌آمد. کمی بعد از میلاد مسیح، چای نوشیدنی رایج و روزمره مردم چین می‌شود. بعدها با گسترش تبادلات تجاری، توجه اروپایی‌ها به چای جلب می‌شود، ابتدا هم به دربار انگلیس راه پیدا می‌کند و بعد به نوشیدنی روزمره مردم جامعه تبدیل می شود. چای همین حالا هم نوشیدنی محبوب انگلیسی‌ها است.

این محقق از تاریخچه چای در ایران می‌گوید: در اسناد تاریخی آمده که در دهه ۱۲۷۰ خورشیدی، اولین باغ‌های چای زیر کشت رفته است. «محمدمیرزا کاشف السلطنه» شخصی بوده که چای را از هند به ایران آوده است. او کنسول وقت ایران در هند بود. چایکاری و شیوه تهیه آن را همانجا یاد گرفت. چای تا پیش از آن، کالایی وارداتی بود. کاشف‌السلطنه در نامه‌هایی به شاه ایران به حجم بالای مصرف چای و خروج ارز از کشور اشاره می‌کند و پیشنهاد می‌دهد «چایکاری را یاد بگیریم و در ایران کشت کنیم.» او بعدها چهار هزار نهال را که شامل چای، ادویه، انوع دم نوش‌ها و قهوه بود از هند به ایران آورد. در کشت قهوه موفق نبودند، اما چای به دومین محصول پرکشت بعد از برنج در ایران تبدیل شد.

اصفهانی اضافه می‌کند که داستان پنهان کردن بذر چای در عصای کاشف‌السلطنیه و واردات بذر چای به این شکل به ایران سندیت تاریخی ندارد.

او درباره نقاط پرکشت چای در ایران می‌گوید: لاهیجان معروفترین و متمرکزترین محل کشت چای است، ولی در تنکابنِ مازندران هم کشت چای صورت می‌گیرد، هرچند که بیشتر باغ‌های چای در این منطقه به ویلا تبدیل شده است. در گیلان نسبت به دیگر مازندران، باغ‌های چای وسعت بیشتری دارند، در شهرهای فومن، صومعه سرا، سیاهکل، لنگرود، املش و آستانه اشرفیه میتواند باغ‌ها و مزارع چای را مشاهده کرد. چای در سه فصلِ بهار، تابستان و پاییز برداشت می‌شود. کارخانه‌های فراوری نیز در همین شهرها و نزدیک باغ‌ها هستند.

این پژوهشگر درباره اینکه چرا بیشتر کارخانه‌های چای حتی در منطقه لاهیجان تعطیل شده‌اند، توضیح می‌دهد: برای باغدار مقرون به صرفه است که کارخانه چای نزدیک باغ و مزارع باشد ولی متاسفانه به علت سیستم بد مدیریت دولتی در صنعت چای و تغییر ذائقه مصرف مردم، بیشتر باغ‌ها تغییر کاربری داده‌اند و کارخانه‌های چای نیز تعطیل شده‌اند. چای در ایران، صنعتی نوپا، کم تجربه، بروز نشده و دور از تکنولوژی است.

گردشگری چای

او ادامه می‌دهد: تقریبا تا سه دهه پیش، ایران چهارمین تولیدکننده چای در دنیا بود ولی حالا یک سوم یا یک چهارم سرانه مصرفی چای، در داخل تولید می‌شود. آمارها نیز نشان می‌دهد ایرانی‌ها سالانه۱۳۰ هزار تن چای مصرف می‌کنند، در حالی که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن فقط در داخل کشور تولید می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد از یک تولیدکننده بزرگ به یک واردکننده تبدیل شده‌ایم.

اصفهانی، بزرگترین ایراد در صنعت چای ایران را سیستم مدیریت ناکارآمد دولتی می‌داند و می‌گوید: در دنیا تعاونی‌ها بازار چای را مدیریت می‌کنند. قیمت‌گذاری روی برگ سبز و چای سیاه تولیدشده توسط تعاونی‌ها با عرضه و تقاضا و کیفیت همخوانی دارد. حراجی‌هایی که برگزار می‌شود تعیین‌کننده قیمت چای هستند. اما در ایران، دولت برای خرید برگ سبز از باغدار نرخ مصوب می‌کند و باغدار مجبور است به همان قیمت، محصول را به کارخانه‌دار بفروشد. قیمت مصوب در سال ۹۹ حدود ۴ هزار تومان برای هر کیلو برگ سبز است. هر ۱۰ کیلو برگ سبز حدود دو کیلو چای سیاه خشک می‌دهد. باغدار وقتی با این سیستم نرخ‌گذاری و اولیت‌بندی مواجه می‌شود، ترجیح می‌دهد کمیت را بالا ببرد. بهترین برگ چای که برای فراوری باید استفاده شود سه برگ اول بوته است که با آن شرایط، برخی باغدارها این اصول را رعایت نمی‌کنند و برگ و ساقه را هم می‌چینند تا وزن محصول بالا برود و مبلغ بیشتری بدست آورند. این پله اول برای کاهش کیفیت است و باعث می‌شود سلیقه مصرف‌کننده از چای ایرانی فاصله بگیرد. در واقع، سیاست غلط دولتی، کیفیت چای ایرانی را پایین آورده است.

گردشگری چای

باور برخی بر این است که چای ایرانی کیفت ندارد و چای خارجی انتخاب بهتری است، آیا کافه‌دارها و رستوران‌داران می‌توانند در تغییر این سلیقه، تفکر، ذائقه و فرهنگ اثر بگذارند؟ این محقق چای در پاسخ به این سوال انجمن خوراک و نوشیدنی ایران می‌گوید: کافه‌دارها، باریستاها و صاحبان رستوران‌ها خیلی می توانند روی این موضوع اثر مثبت داشته باشند. مثلا، پنج شش سال پیش قهوه در خانه ایرانی جایگاه پررنگی نداشت و در فرهنگ مصرف روزمره مردم نبود. اما امروزه هم مصرف قهوه بیشتر شده و هم اطلاعات مردم درباره آن افزایش پیدا کرده است، این تاثیر کافه‌ها و رستوران‌ها است. پس درباره چای هم می‌توانند نقش موثری داشته باشند. وقتی چای ایرانیِ باکیفیت در فهرست پیشنهادی کافه‌ها و رستوران‌ها باشد نوعی فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد. یکی از دغدغه‌های ما همیشه این بوده که در فرهنگ مصرف مردم تاثیرگذار باشیم. وقتی میزبان کافه و رستوران توضیحات مفیدی درباره فراوری و کیفیت چای بدهد برای مخاطب جذاب می‌شود و این حساسیت و اهمیت درباره انتخاب چای با کیفیت ایجاد خواهد شد. این کار هم به جذابیت رستوران و کافه اضافه می‌کند و هم جنبه سودآوری دارد.

چای ایرانی بهتر است بنوشیم یا چای خارجی؟ اصفهانی پاسخ می‌دهد: نمی‌توان همه مردم را مجبور کرد چای ایرانی بنوشند، چون میزان تولید چای ایرانی پاسخگوی جمعیت این کشور نیست، بنابراین تنها توصیه‌ای که می‌توان داشت این است که روی کیفیت چای، نداشتن رنگ و اسانس و دم‌آوری آن، حساس باشند.  آنچه اهمیت دارد، کیفیت چای است. حتما هنگام خرید چای با گزینه عطری یا ساده، روبرو شده‌اید. در واقع فروشندگان از همان ابتدا مردم را در برابر گزینه‌ای قرار می‌دهند که روی سلامتی اثر منفی دارد، چای نباید حاوی افزودنی‌های خوراکی و رنگی باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فرهنگ نوشیدن چای در روسیه

مراسمی با رنگ و بوی چای در نقاط مختلف جهان

محدودیت‌های کرونایی و تعطیلات کریسمس در اروپا

برخی از کشورهای اروپایی طی هفته‌های پیش رو محدودیت‌های کرونایی را تشدید کرده‌اند و این درحالیست که برخی دیگر از کشورها از تسهیل محدودیت‌ها برای تعطیلات کریسمس خبر داده‌اند.

در بسیاری از کشورها موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پس از آنکه در پایان ماه نوامبر روند کاهشی داشت، مجدد افزایش پیدا کرده است.

“اسکای نیوز” در این گزارش به وضعیت محدودیت های کرونایی در برخی از کشورهای اروپایی همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس پرداخته است:

– هلند: دومین مقررات‌ قرنطینه‌ای در این کشور از روز سه شنبه و حداقل به مدت پنج هفته آغاز شد. خانواده‌های هلندی اجازه ندارند بیش از دو مهمان بالای ۱۳ سال داشته باشند و کلیه اماکن عمومی از جمله آرایشگاه ها تا ۱۹ ژانویه تعطیل خواهند بود. مدارس نیز تا ۱۸ ژانویه تعطیل هستند و به مردم توصیه شده در خانه بمانند، از حضور در محل کار خودداری و تا آنجا که ممکن است از تماس با دیگران پرهیز کنند.

– جمهوری چک: رستوران ها، هتل ها و اماکن ورزشی سرپوشیده که دو هفته قبل مجدد فعالیت خود را آغاز کرده بودند بار دیگر از جمعه تعطیل می شوند. اجتماعات عمومی که در حال حاضر با حضور ۱۰ نفر در فضای بسته مجوز دارد به شش نفر در محیط های بسته محدود می شود و در سراسر کشور منع رفت و آمد از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح اعمال خواهد شد. مدارس نیز برای تعطیلات کریسمس زود تعطیل می شوند هرچند فعالیت مغازه ها ادامه خواهد داشت.

– آلمان: از امروز (چهارشنبه) محدودیت شدید کرونایی در آلمان آغاز می شود و مدارس و همچنین فروشگاه های غیرضروری در سراسر تعطیلات کریسمس و سال جدید تعطیل خواهند بود. از آغاز ماه نوامبر محدودیت های جزئی در آلمان اعمال شد به گونه‌ای که رستوران ها، کافه ها و مراکز گردشگری تعطیل بودند اما فعالیت فروشگاه ها و مراکز آموزشی قانونی بود.

– فرانسه: از روز سه شنبه محدودیت شش هفته ای تردد در این کشور برداشته شد اما امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور از اعمال محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۰ تا ۶ صبح تا اواسط ماه ژانویه به استثنای شب کریسمس خبر داد. فرانسه بیشترین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ را در میان کشورهای اروپایی دارد. موزه ها، سالن های تئاتر و سینماها و همچنین رستوران ها و کافه ها حداقل تا ماه ژانویه تعطیل خواهند بود. همچنین حداکثر شش فرد بزرگسال و هر تعداد کودک اجازه دارند در هر خانه حضور داشته باشند.

– اسپانیا: از ۲۳ دسامبر تا شش ژانویه سفر در مناطق این کشور قانونی خواهد بود اما افراد تنها برای ملاقات دوستان و خانواده خود می توانند اقدام به سفر کنند. همچنین دورهمی های اجتماعی در شب و روز کریسمس و روز و شب سال نو تنها با حضور ۱۰ نفر قانونی خواهد بود.

– ایتالیا: منع سفر در مناطق مختلف این کشور از ۲۱ دسامبر تا شش ژانویه اعمال خواهد شد و افراد اجازه ندارند در روز کریسمس و سال نو منطقه زندگی خود را ترک کنند. همچنین منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا پنج صبح ادامه خواهد داشت. پیش بینی می شود مقامات رم از شب کریسمس حداقل تا دوم ژانویه محدودیت “منطقه قرمز” را اعمال کرده، منع تردد شبانه را افزایش داده و ترددهای غیرضروری و فعالیت فروشگاه های غیرضروری را منع کنند.

– اتریش: محدودیت های کرونایی در این کشور پیش از تعطیلات کریسمس و پس از آنکه این کشور در تاریخ ۷ دسامبر از دومین قرنطینه سراسری خارج شد، کاهش یافته است. محدودیت تردد شبانه در فاصله ساعات ۲۰ تا شش صبح مطرح شده و فروشگاه های غیر ضروری و مراکز اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده اند. همچنین در تعطیلات کریسمس رستوران ها و کافه ها تنها به صورت بیرون بر می توانند فعالیت کنند. همچنین هتل ها تنها برای تاجران خدمات رسانی دارند و مسافرانی از کشورهایی با بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، باید برای مدت ۱۰ روز در قرنطینه بمانند.

– پرتغال: محدودیت های کرونایی در این کشور در تعطیلات کریسمس کاهش می یابد تا افراد بتوانند با دوستان و خانواده خود دیدار کنند اما این محدودیت ها قبل از شب سال نو مجدد اعمال می شود. همچنین برای تعطیلات کریسمس محدودیت تجمع ۱۰ نفره به طور کامل برداشته می شود و در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ دسامبر مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۲۳ شب تا ۲ بامداد اعمال می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کریسمس با محدودیت‌های کرونایی

امسال جلفا خبری نیست

شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران اعلام کرد که امسال هیچ تزئین و یا مراسمی به مناسبت سال نوی میلادی در کلیسای وانک جلفا و محله ارمنی نشین جلفای اصفهان صورت نمی‌گیرد و برگزار نمی‌شود.

دی ماه ۱۳۹۸ در محله جلفا و به ویژه پشت در کلیسای وانک غلغله بود؛ آنقدر که مصاحبه‌ای با محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام دادیم و نوشتیم: «چرا از گردشگری ادیان غافلیم؟» او نیز پاسخ داد: «اساساً ما در تولید محصولات گردشگری یا ضعیفیم و یا غافل. فکر می‌کنیم محصولات گردشگری فقط همان آثار تاریخی است که به چشم می‌بینیم و تعدادی جذابیت‌های طبیعت‌گردی و البته مکان‌های زیارتی.»

لاریجانی ابراز امیدواری کرده بود که در آینده بتوانیم حضور ارامنه در اصفهان، کلیساهای ثبت جهانی شده در آذربایجان، همچنین کنیسه‌ها و معابد و آتشکده‌ها در شهرهای مختلف و… را که آثار و مظاهر تمدنی ادیان در ایران است، با برنامه‌ریزی به موضوعی برای نمایاندن وجه صلح‌طلبی ایرانیان و همزیستی مسالمت‌آمیزشان با ادیان، به جهانیان نشان بدهیم اما کرونا مهلت نداد.

دی ماه سال ۱۳۹۹ نزدیک است و شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به تازگی اطلاعیه‌ای را منتشر کرده که در آن آمده: «به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای احترام به ایثار کادر درمانی کشور و جلوگیری از تجمعات امسال به مناسبت سال نوی میلادی ۲۰۲۱ و تولد حضرت عیسی مسیح، در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای نوی اصفهان هیچ گونه تزیینات و مراسمی صورت نمی‌گیرد.»

امید است که ما نیز به احترام کادر درمانی کشور و سلامتی همۀ هم‌وطنانمان آیین یلدا را به شیوۀ مرسوم هر سال، برگزار نکنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه موسیقی در جلفا

ببر از وفا کنار جلفا به گل چهرگان سلام ما را

کلیسای وانک زیباترین کلیسای جلفای اصفهان