پل سفید اهواز

تاریخچه ی پل سفید اهواز

كمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح اولين پل فلزي جهان در بروكلين، پايه هاي احداث چهارمين پل معلق دنيا در شهر اهواز پی ریزی شد كه امروزنماد و مظهر زيبايي اهواز به شمار مي رود. این پل اولین پل ماشین رو و عابر پیاده بود که اهواز قدیم و جدید را به هم وصل میکرد.

از جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, اين است كه یک مهندسي آلماني  به اتفاق همسرش كه او نيز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و كار را تا مرحله سوار كردن يكي از هلالي ها با موفقيت پيش برد, ولي انگليسي هاي حاكم بر شركت نفت در آن زمان لوازم و ادواتي را كه در اختيار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقيلي كه با آن هلالي اول را بالا كشيده و مهار مي كردند پس گرفتند. اين عمل انگليسيها موجب بيماري و دق مرگ شدن مهندس آلماني سازنده پل شد. پس از چندي همسر او, كمر همت بست و با ابتدايي ترين وسايل ممكن در آن زمان و بكارگيري چند دوبه بجاي جرثقيل, موفق شد هلالي دوم را بر اسكلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پايان برساند.

پل سفید اهواز

قرارداد و نحوه احداث پل

در تاريخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قرارداد احداث پل در ۱۲ ماده بين ميرزا علي خان منصور وزير طرق و شوارع ايران و اسكار ليندال نماينده شركت سوئدي سونسكاانترپرناداكتي پولاكت(سنتاب) منعقد گرديد وطبق اين قرارداد  پنج ميليون و هفتصد وهشت ريالي، مسئوليت احداث پل كارون اهواز، امتحان زمين و تهيه نقشه هاي اصلي به شركت مذكور واگذار شد.

در اوايل مهر ماه سال  ۱۳۱۳ موقعيت خط وسط پل بر روي رود كارون تعيين و تا تیر ماه ۱۳۱۴ هر هفت پایه آن پی ریزی شد.

قطعات فلزي پل كه در كارخانه (مولارك استاد) سوئد ساخته شده بودند به هم متصل شده, سپس در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولين قطعه پل فلزي اهواز بالا كشیده شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ريزي سرتاسر پل به پايان رسيد و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبيل روي پل آغاز شد . ده روز بعد ضمن شروع سيم كشي برق جهت روشنايي پل از سوي شركت سنتاب اعلام شد كه پل اهواز چهارده روز بعد افتتاح خواهد شد.

پل سفید اهواز

آزمايش پل چهار ساعت و نيم به درازا كشيد و سرانجام در ساعت ده و سي دقيقه ۳۰ شهريور سال ۱۳۱۵ با بيش از هفت ماه تاخير به راه آهن جنوب تحويل داده شد. سپس در تاريخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح گردید.

پل تمام فلزي سفيد با دو پياده رو , داراي دو دهانه بزرگ به طولهاي ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانه مياني ۴۹ متري و دو دهانه كناري به طول هاي ۱۲و ۲۰ متر است و تمامي قطعات آن توسط پيچ و مهره  به هم متصل شده اند. اين پل بر روي پايه بتني قرار دارد كه درگذشته جهت عبور و مرور  درشكه و وسايل نقليه سبك , انسان و احشام و … مورد استفاده قرار مي گرفت در حال حاضر این پل جهت عبور عابران و وسايل نقليه به صورت يك طرفه مورد استفاده قرار مي گيرد. در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شد.

پل سفيد درسال۱۳۷۸ به شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

پل سفید اهواز

موقعیت مکانی پل سفید

اهواز دارای بخش شرقی و غربی است که مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی قرار دارد. بخش غربی مسکونی ‌تر است. پل معلق این دو بخش شرقی و غربی اهواز را به‌ هم وصل کرده است. امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز با وجود پل سفید به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون وصل می ‌شوند.

مرتبط:

اهواز _شهری که خواب ندارد

در مورد پل سفید اهواز چه میدانید؟

اهواز و جاذبه های گردشگری بی نظیرش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *