معمار تئاتر شهر در خاطره جمعی مردم زنده است

تئاتر شهر برای تئاتری‌ها قصه دیگری دارد. بزرگان این عرصه نمایش‌های بی‌نظیری را در این سالن به اجرا بردند. تئاتر شهر اگر باعث شد که خاطره‌های خوبی برای بسیاری شکل بگیرد اما همیشه روزهای خوب به خود ندید.

در قلب تهران نمادی وجود دارد که سال‌ها است جز خاطره جمعی مردم نه تنها تهران بلکه بسیاری از مردم ایران شده است. مکانی که اولین تصویر شهری از پایتخت برای بسیاری بوده و محلی برای اولین قرارها یا پرسه‌زنی‌های در شهر. تئاتر شهر بی‌شک یکی از نمادهای شهر تهران است و حالا معمار این خاطره امیرعلی سردار افخمی جمعی کیلومترها دورتر از ما فوت کرده است.

تئاتر شهر

قصه تئاتر شهر

تئاتر شهر برای تئاتری‌ها قصه دیگری دارد. بزرگان این عرصه نمایش‌های بی‌نظیری را در این سالن به اجرا بردند. در سال ۱۳۴۶ ساخت بنای تئاتر شهر توسط امیرعلی سردار افخمی شروع می‌شود و در بهمن ۱۳۵۱، با اجرای نمایش باغ آلبالو، به کارگردانی آربی اوانسیان، این مجموعه به صورت رسمی افتتاح می‌شود. افخمی پیشتر در مورد ایده شکل‌گیری معماری‌ تئاتر شهر گفته بود: «این باغ به گونه ای بود که از همه طرف دیده می‌شد. هم از طرف خیابان ولیعصر و هم از طرف شمال، هم از طرف جنوب که کوچه‌ای قرار داشت و هم از طرف شرق. چون از همه طرف دیده می‌شد به نظرم رسید بهترین طرح برای اجرای چنین ایده‌ای، یک ساختمان دایره‌ای است.»

تئاتر شهر زمانی در گذشته فقط شامل یک سالن اصلی می‌شد اما به مرور زمان، انبارها و کارگاه‌های مختلفش به سالن‌های قشقایی، چهارسو، سایه و کارگاه نمایش تبدیل شده‌اند. برهی معماری تئاتر شهر را تلفیقی از معماری ایران و یونان باستان می‌دانند. پلان دایره‌ای ساختمان، یادآور آمفی تئاترهای یونان باستان است و ستون‌های منظم و قرینه‌ آن هم تصویری از معماری تخت‌جمشید را تداعی می‌کنند.

تئاتر شهر

روزهای عجیب تئاتر شهر

تئاتر شهر اگر باعث شد که خاطره‌های خوبی برای بسیاری شکل بگیرد اما همیشه روزهای خوب به خود ندید. داستان مسجدی که کنار تئاتر شهر ساخته شد ماجراهای بسیار داشت. عده‌ای قصد می‌کنند بنایی را به عنوان مسجد در ضلع جنوبی تئاتر شهر، یعنی جایی که پارکینگ این مکان بود، بسازند و همین، نقطه‌ آغاز تمام تنش‌ها می‌شود. زمین کنار تئاتر شهر از قبل از انقلاب اسلامی به عنوان پارکینگ مجموعه استفاده می‌شد و اگرچه این بنای فرهنگی و تاریخی همواره به دلیل فضای ناامنی که افراد ناهنجار و غیر فرهنگی در این محل به وجود می‌آوردند مشکلاتی داشت، اما ساخت مسجد در کنار تئاتر شهر، آن ‌هم به جای پارکینگ، صدای اعتراض هنرمندان و اهالی تئاتر را درآورد و در نهایت ساخته شد.

حتی در آن زمان حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران با اشاره به سازه‌ای که در ضلع جنوبی پارک دانشجو و در جوار تئاتر شهر ایجاد شده و بر روی آن نام «مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج)» درج شده است، گفته بود: «به نظر من این سازه نه به مسجد شبیه است و نه هیچ نمادی از فرهنگ دارد و تنها یک سازه مدرن است.»

تئاتر شهر

معمار که بود؟

علی سردار افخمی در سال ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۳، زمانی که شاگرد دوره متوسطه بود، برای ادامه تحصیلات راهی فرانسه شد و پس از ورود به رشته معماری در مدرسه هنرهای زیبای پاریس «بوزار» شاگرد اول شد. سردار افخمی پس از این که مدرک دکتری معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد تا اینکه به دلیل اختلاف با هوشنگ سیحون (ریاست وقت دانشکده معماری) کار تدریس را رها کرد و منحصرا به کار معماری در دفتر خود در تهران «شرکت مهندسان مشاور سردارافخمی» پرداخت.

سردار افخمی کمی قبل از انقلاب به دلیل مسائل خانوادگی ایران را مجددا به مقصد فرانسه ترک کرد ولی پس از خروج از ایران همانند بسیاری از معماران قبل از انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی غرب علیه حکومت جدید به ایران بازنگشت و درخواست وزارت مسکن و شهرسازی در دهه هفتاد برای اجرای ساختمان جدید مجلس که توسط خود او در پیش از انقلاب طراحی شده بود را نیز رد کرد. به گفته خودش: «از من خواستند که برای اجرای این ساختمان به تهران بیایم؛ چون طرحش را من داده بودم. ولی من با آن شرایط قبول نکردم؛ چون خودم در فرانسه زندگی و کار داشتم و می‌ترسیدم بروم ایران و نتوانم هر موقع که خواستم برگردم».

افخمی به جز تئاتر شهر معمار ساختمان جدید مجلس شورای ملی، خانه کودکان بی‌سرپرست تهران، ساختمان شیروانی پارک نیاوران، هتل ماریوت تهران، مقبره صادق هدایت، هتل اسنوبِرد ایروان و ساختمان تالارها دانشگاه صنعتی اصفهان بود. او روز گذشته در اثر کهولت سن در فرانسه درگذشت.

مرتبط:

خانه سردار اسعد بختیاری تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس، کلیسایی متفاوت در دل بازار تهران

کریسمس با محدودیت‌های کرونایی

ماه‌هاست که محدودیت‌های کرونایی به میلیون‌ها اروپایی دیکته می‌کند که به کجا سفر کنند و در آنجا با چه کسانی دیدار داشته باشند. حال با نزدیک شدن کریسمس، دولت‌ها تصمیم‌های دشوارتری می‌گیرند و محدودیت‌ها را برای تعطیلات هم در نظر می‌گیرند.

در ادامه به اطلاعیه‌هایی که تاکنون در این زمینه صادر شده‌اند، نگاهی می‌اندازیم:

ایتالیا: تعطیلی بازارهای کریسمس و ممنوعیت سراسری

ایتالیا در حال حاضر شاهد بالاترین شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از پایان مارس است و جوزپه کونته، نخست وزیر آن به شهروندان کشورش گفته است که انتظار کریسمسی بدون تجمعات را داشته باشند. بسیاری از مناطق ایتالیا قرنطینه نسبی است و ممنوعیت سفر میان مناطق مختلف از ۲۱ دسامبر تا ۶ ژانویه اعلام شده است.

مردم ایتالیا همچنین شب کریسمس و سال نو نمی‌توانند از منازلشان خارج شوند. البته استثناهایی برای برخی مشاغل، فوریت‌های پزشکی و موارد اضطراری وجود دارد. همچنین محدودیت تردد از ۲۲ تا ۵ صبح پای بر جاست. کلیساها می‌توانند باز باشند اما منع تردد بدین معناست که گردهمایی شبانه سنتی نباید انجام شود. در همین حال بازارهای محبوب کریسمس در ایتالیا هم ممنوع شده‌اند.

نخست وزیر ایتالیا با هشدار درباره این تعطیلی‌ سنتی گفته است “ما استطاعت آن را نداریم.” او یکی از چندین رهبر اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون است که برای هماهنگی یک توافق در سطح اروپا برای به تعویق انداختن فصل اسکی تلاش می‌کند. این سه کشور برای کریسمس، اسکی را تعطیل کرده‌اند.

این تعطیلی گسترده بدین معناست که تفرجگاه‌هایی در آلپ و دولومیت با از دست دادن درآمد چندین میلیارد یورویی مواجه می‌شوند. مقام‌های حوزه گردشگری به سرعت از این طرح انتقاد کرده و رئیس یکی از نهادهای گردشگری فرانسه گفته است: بنابراین ۴۰۰ نفر در متروی پاریس مبتلا نمی‌شوند اما چهار نفر روی بالابر اسکی مبتلا می‌شوند؟!

 

کریسمس مجازی

اتریش: اجرای تست سراسری؛ سفر امن و اسکی مجاز است

دولت اتریش معتقد است با کاهش محدودیت‌ها امکان سفرهای امن مهیاست و اسکی از ۲۴ دسامبر مجاز است، با این حال قوانین قرنطینه بدین معناست که این کار در داخل امکانپذیر است. تفرجگاه‌های سوئیس هم می‌توانند باز بمانند و تدابیر احتیاطی را رعایت کنند.

برخی نگرانند که بدون اجماع، مسافران این تعطیلات مسافت‌های طولانی را برای بازدید از استراحتگاه‌های آزاد طی کنند. در فرانسه، بررسی‌های مرزی تصادفی برای جلوگیری از ورود مسافران برای اسکی از کشورهای همسایه مانند سوئیس انجام خواهد شد.

اتریش تحت دومین قرنطینه سراسری تا هفتم دسامبر قرار دارد اما این امید هست که محدودیت‌ها برای کریسمس برداشته شود. وزیر بهداشت اتریش ۲۳ نوامبر گفت: دو هفته آتی حیاتی است. قرنطینه نباید تمدید شود.

دولت اتریش دستکم هفت میلیون تست آنتی ژن دستور داده است و امید دارد با تست وسیع اتریشی‌ها را در مسیر خروج از قرنطینه قرار دهد. صدها هزار معلم و افسر پلیس در کنار مردمی از مناطقی با بالاترین نرخ ابتلا تست داده‌اند. پیش از کریسمس هم تست داوطلبانه سراسری انجام می‌شود.

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش تاکید کرده است که تدابیر مورد نظر این کشور برای کریسمس با آمار هدایت می‌شوند. او گفت: اینکه مقرراتی برای کریسمس و سال نو در کار خواهد بود یا اینکه چه تعداد می‌توانند دورهمی داشته باشند، عمیقا به تعداد مبتلایان بستگی دارد.

 

blank

فرانسه در شب سال نو ممنوعیت رفت و آمد اعلام کرد

به دلیل افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در فرانسه، برگزاری مراسم و جشن‌های سال نو در خارج از منازل ممنوع شد. هم‌چین در شب سال نو از ساعت هشت شب به بعد مقررات منع رفت و آمد اعمال می‌شود.

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه روز جمعه ۲۱ آذر (۱۱ دسامبر) در جمع خبرنگاران گفت که این کشور هنوز به پایان موج دوم نرسیده و از سه‌شنبه آینده نیز قانون منع رفت و آمد شبانه به اجرا درخواهد آمد. پیشتر در نظر گرفته شده بود که منع رفت‌وآمد از ساعت ۹ شب اجرا شود.  فقط در شب کریسمس مردم مجاز به حرکت آزادانه و رفتن به مراسم سنتی هستند که در کلیساها در نیمه شب شروع می‌شود.

برخی از برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش محدودیت‌ها نیز به تعویق می‌افتند؛ باز شدن سینما، تئاتر و موزه‌هایی که برای روز سه شنبه در نظر گرفته شده بودند به ژانویه موکول می‌شوند. در کلیساها و مساجد نیز میان حاضران باید یک ردیف خالی بماند.

سفرهای کریسمس مجاز است

از نظر مقام‌های دولتی فرانسه شهروندان باید بتوانند در ایام کریسمس پیش خانواده‌های خود بروند. نخست وزیر فرانسه هم‌چنین به شهروندان هشدار داده که در گروه‌های کوچک با حداکثر شش بزرگسال جشن بگیرند. وی تأکید کرده که همه کارها باید “برای جلوگیری از قرنطینه سوم در ماه‌های آینده” انجام شود.

فرانسوی‌ها همچنین باید از جشن‌های بزرگ در شب سال نو چشم‌پوشی کنند. ترقه‌بازی و آتش‌بازی شب سال نو حتی به شکل خصوصی و در بسیاری از مکان‌ها مجاز نیست. اما آتش بازی‌های سازمان یافته در برخی مراکز پاریس و سایر شهرها وجود خواهد داشت.

پیش‌شرط ماکرون برای مراسم کریسمس

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش شرط مراسم آزادانه در ایام کریسمس را کاهش شمار مبتلایان به حداکثر ۵۰۰۰ نفر در روز گذاشته است. اما در روزهای اخیر این تعداد بیش از ۱۴ هزار نفر یعنی تقریبا سه برابر بوده است. اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه هشدار داده که ممکن است موج دوم دوباره بلند شود.

در پایان ماه نوامبر دولت فرانسه اولین محدودیت‌های سختگیرانه را که از اواخر ماه اکتبر در این کشور برقرار شده بود، آغاز کرد. کلیه مغازه‌ها تحت شرایط بهداشتی بازگشایی شدند و به مردم اجازه داده شد حداکثر سه ساعت در روز آپارتمان خود را در شعاع ۲۰ کیلومتری بدون ارائه دلیل موجه ترک کنند. در دوران محدودیت‌های ماه اکتبر، پیاده روی یا دویدن فقط برای یک ساعت در شعاع یک کیلومتری خانه مجاز بود.

دیگر به گواهی نیازی نیست

نقض مقررات در فرانسه گران تمام می‌شود. جریمه این کار تا ۱۳۵ یورو خواهد بود. اما در میان همه سختگیری‌ها یک خبر تسکین‌دهنده مهم نیز برای مردم هست؛ از روز سه شنبه آینده فرانسوی‌ها دیگر مجبور نیستند با ارائه گواهی خانه خود را طول روز ترک کنند.

از زمان شروع قرنطینه شدید در تاریخ ۳۰ اکتبر عده کسانی که روزانه به کرونا مبتلا می‌شوند به شکل قابل توجهی کاهش یافت و از ۶۰ هزار مورد ابتلای روزانه جدید به زیر ۲۰ هزار مورد رسید.

فشار بر بیمارستان‌ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. ۳۰۰۰ بیمار کرونا به تازگی در بخش‌های مراقبت ویژه فرانسه تحت معالجه قرار گرفته‌اند که کاهشی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. ماکرون قبلا گفته بود که هدف رساندن بیماران بخش مراقبت‌های ویژه به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بیمار تا ۱۵ دسامبر است.

اما تعداد مرگ و میرها به طرز گسترده‌ای افزایش یافته و به ۵۶ هزار و ۶۴۸ نفر در این کشور رسیده است. به همین دلیل هنوز امیدی به باز شدن رستوران‌ها و کافه‌ها و بسیاری مراکز دیگر نیست و آنها باید حداقل تا ژانویه سالی که فرا می‌رسد بسته بمانند.

blank

 

آلمان: گردهمایی اجتماعی ممنوع

صدراعظم آلمان گفته است که “قرنطینه سبک” تا ۱۰ ژانویه ادامه خواهد داشت. کافه‌ها، رستوران‌ها و اماکن تفریحی همچنان تعطیل خواهند ماند اما مدارس و فروشگاه‌ها باز هستند.

محدودیت‌ها در آستانه فصل تعطیلات کریسمس تشدید شده‌اند و با جدیت جلوی سفرها گرفته می‌شود. از اول دسامبر محدودیت گردهمایی اجتماعی به دو خانواده و حداکثر پنج تن کاهش می‌یابد.

با این حال کاهش موقت قوانین بر سر دوره کریسمس وجود خواهد داشت. بین ۲۳ دسامبر تا اول ژانویه تا ۱۰ نفر می‌توانند دیدار داشته باشند، با این حال آنگلا مرکل به آلمانی‌ها توصیه کرده تا قبل از اجرای تصمیمشان بیشتر فکر کنند. کودکان زیر ۱۴ سال شامل این محدودیت نمی‌شوند.

مرکل همچنین گفته است، به غیر از دورهمی‌ها، هرگونه کاهش محدودیت‌ها پیش از کریسمس بعید به نظر می‌رسد زیرا شمار مبتلایان همچنان بسیار بالاست. بیشتر بازارهای مهم کریسمس در آلمان لغو شده‌اند اما تعدادی بازار محلی برنامه‌هایی در گستردگی کم برگزار می‌کنند. برای سال نو، مراسم آتش بازی لغو شده است.

کریسمس مجازی

 

اسپانیا: میهمانی در بالکن و محدودیت دورهمی

براساس گزارش‌ها، دولت اسپانیا یک دوره تعطیلات “متفاوت” با محدودیت حضور شش تن در میهمانی‌ها در نظر گرفته است.

براساس آن توصیه می‌شود که دورهمی‌ها در تعطیلات کریسمس در تراس رستوران‌ها یا دیگر امکان روباز برگزار شود. خانواده‌های اسپانیایی همچنین رژه‌ای را به صورت سنتی در عصر پنجم ژانویه برگزار می‌کنند و دولت اسپانیا گفته است که چنین مراسمی در کار نخواهد بود.

این طرح همچنین توصیه می‌کند که فضاهای داخلی از تهویه مناسب برخوردار بوده و فاصله اجتماعی رعایت شود. اما به طور کلی، وزیر بهداشت اسپانیا گفته است: هیچ چیز قابل تغییر نیست. ما باید به توافق‌هایی درباره محدودیت‌های کریسمس دست یابیم. زمانی که تصمیم‌گیری شود، ما این تدابیر را اعلام خواهیم کرد.

یک سخنگوی دولت کاتالونیا هم ابراز امیدواری کرد که تجمع تا ۱۰ نفر برای کریسمس مجاز شود. او گفت: ما تصمیمات خودمان را می‌گیریم.

این در حالیست که در مادرید، مقام‌ها از دولت اجازه می‌خواهند تا برنامه تست گسترده در داروخانه‌ها را در آستانه کریسمس اجرا کند تا مردم بتوانند در این تعطیلات با اطمینان دیدار داشته باشند.

کریسمس مجازی

 

روسیه: محدودیت‌های جدید

در مسکو، پایتخت روسیه تدابیر جدیدی اعلام شده که تا ۱۵ ژانویه ادامه خواهد داشت. این موارد شامل ساعت تعطیلی رستوران‌ها و کافه‌ها و یک محدودیت ظرفیت ۲۵ درصدی در سینماها و سالن‌های تئاتر می‌شود. سکنه بالای ۶۵ سال و گروه‌های پرخطر تا این تاریخ در قرنطینه باقی می‌مانند.

رسانه‌های محلی همچنین گزارش دادند که فستیوال خیابانی یک ماهه مسکو هم احتمالا لغو خواهد شد. سایر مناطق هم محدودیت‌های مشابهی اعلام کرده‌اند.

این تدابیر پس از آن اعلام شد که مقام‌های بهداشتی گفتند که وضعیت ناپایدار است و هنوز این اپیدمی به پیک سراسری نرسیده است. موارد ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر افزایش یافته و ۲۶ نوامبر اوج ابتلای روزانه به ویروس کرونا بود.

بریتانیا: دورهمی در فرصت پنج روزه

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد، مردمی که به استقبال سال نو می‌روند باید محدودیت‌های کرونایی مرتبط با مناطق را رعایت کنند. به گفته او، قوانین صرفا برای پنج روز از ۲۳ تا ۲۷ دسامبر تسهیل می‌شود و به سه خانواده اجازه دورهمی در خانه داده می‌شود.

با توجه به اینکه دانشجویان در این ایام از دانشگاه‌ها به خانه باز می‌گردند و خانواده‌ها با سالخوردگان دور هم هستند، این احتمال هست که این تجمعات به موج سوم کرونا و یک قرنطینه دیگر ختم شود.

تنوع‌زیستی کوهستان مهم است

موضوع روز جهانی کوهستان، امسال با هدف افزایش توجه به تنوع‌زیستی غنی در کوه‌ها، «تنوع زیستی کوهستان» انتخاب شده، پس بیاییم با حفاظت از کوهستان از آینده‌ خود محافظت کنیم.

 شیده عطری کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی گفت: اهمیت تنوع زیستی کوهستان تا حدی است که به عنوان یک اولویت جهانی شناخته شده و هدف ۴-۱۵ توسعه پایدار به حفاظت از تنوع زیستی کوه ها اختصاص دارد. علاوه بر این موضوع، سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را دهه ترمیم اکوسیستم اعلام کرده و دولت ها آماده می شوند تا امسال در پانزدهمین نشست کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی در مورد چارچوب جهانی آن پس از سال ۲۰۲۰ مذاکره کنند.

وی افزود: کوه ها بزرگترین منابع تنوع زیستی و پناهگاه تعداد بی شماری از گونه های گیاهی و جانوری هستند. بسیاری از این گونه ها در اثر افزایش فعالیت های انسان در سرزمین های پایین دست محو شده اند و بسیاری دیگر در هیچ محیط دیگری به جز کوهستان وجود ندارند از این رو مناطق کوهستانی مخازن مهم تنوع زیستی به شمار می روند و مجموعه هایی غنی از گونه ها و ژنوتیپ آن ها و اکوسیستم ها را در بر می گیرند.

عطری اظهار داشت: وجود زیستگاه های مختلف به جهت شرایط متنوع آب و هوایی کوهستان ناشی از اختلاف ارتفاعات، شیب و جهت های شیب، تنوع زیستی غنی را در این اکوسیستم فراهم آورده است.  وجود تنوع پوشش گیاهی هم از نظر نوع و دوره رویش و هم از نظر شکل و ترکیب خاص به دلیل نوسانات شدید نور، رطوبت، دما و تغییرات عمق خاک نسبت به ارتفاع ، شیب و جهت شیب از ویژگی های خاص کوهستان است. کوهستان به علت حضور شرایط متنوع محیطی، زیستگاه بسیاری از جانوران هستند.

کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی ادامه داد: نقاط دور از دسترس و صعب العبور کوهستان، محلی امن برای جانوران است. جانوران کوهستان با وجود تمامی شرایط سخت و محدودکننده حیات، در ارتفاعات می توانند با عواملی چون باد، سرما، سیل، خشکسالی، یخ و برف و هوایی با اکسیژن کم خود را تطبیق دهند.

وی گفت: تأثیر کوهستان بر تمام زنجیره غذایی موجودات به جهت وجود ارتباط بالادست – پایین دست سبب می شود کوچکترین تغییر در بالادست پیامدهای گسترده ای را در نواحی دورتر از کوه ها (دشت ها) بروز دهد. تهدیدات موجود ازجمله بهره برداری غیر اصولی از معادن، چرای بی رویه، گردشگری ناموزون و تغییر اقلیم باعث آسیب پذیری زیستگاه های کوهستانی گردیده و نسل تعدادی از جانوران و گیاهان را تهدید به انقراض می کند.

با توجه به حساس و شکننده بودن محیط کوهستان، در سال ۱۹۹۱ در ریو برزیل، دنیا کوهستان را به عنوان اکوسیستم های شکننده و آسیب پذیر طبقه بندی کرده است و در دستور کار خود بخش ۱۳ را به کوهستان ها اختصاص داد و اعلام کرد که جزو اکوسیستم های آسیب پذیر و شکننده هستند و باید مدیریت خاص بر آنها اعمال شود،  اما تخریب ها تا جایی پیش رفت که سازمان ملل با هدف تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳ روز ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسوولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

خطرناک ترین کوهستان ‌های دنیا

هیجان رانندگي در جاده کوهستاني

تجربه ی کوهنوردی در کوه های قوشاداغ

مدیریت گردشگری با برندسازی مقصد

بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، برندسازی مقصد، رقابت هویتی برای شناسایی مکان گردشگری است که عواملی مانند منحصر به فرد بودن، ماهیت ماندگار یا خصوصیات اصلی مقصد، درک مسافران در مورد مقصد و مبنای فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغاتی بازاریابی را در برمی‌گیرد.

به نقل از نیوز، در سراسر جهان، بسیاری از مقاصد گردشگری خدمات تقریبا مشابهی را به مسافران ارائه می‌دهند پس چگونه مقصدی می‌تواند از سایر مقاصد و تجارب فردی برای مسافران متمایز شود؟ برندسازی مقصد، می‌تواند راهکاری برای نزدیک کردن تصویر مقصد به مسافران باشد.

برندسازی مقصد باید با ویژگی‌ها و عوامل منحصربه‌فرد مقصد و ارتباطات بازاریابی از منظر مسافران سازگار باشد و همچنین توسط افراد بومی شناخته شود. چشم‌انداز این دو مورد اثربخشی برند سازی مقصد را در نظر مخاطبان تقویت می‌کند؛ بنابراین، برند سازی مقصد، شناسایی رقابتی‌ترین و جذاب‌ترین مقصد از نظر مسافران است و گزارش‌هایی پیرامون این ارزش‌ها و برقراری ارتباط مداوم از طریق ارتباطات مختلف بازاریابی، ارائه می‌شود.

با توجه به تعریف کارمن بلین، استوارت ای لوی، جی‌آربرنت‌ریچی (۲۰۰۵)، ممکن است برند سازی مقصد به‌عنوان مجموعه فعالیت‌های بازاریابی تعریف شود که از ایجاد نام، نماد، آرم، واژه، نشان یا نگاره‌ای برای شناسایی راحت‌تر مقصد و تمایز آن با موارد دیگر حمایت می‌کند. در این موارد، انتظار تجربه سفر به‌یادماندنی را بیان کرده و برای تحکیم و تقویت ارتباط عاطفی بین بازدیدکننده و مقصد باید خدماتی انجام داد.

هدف از برندسازی، کاهش هزینه‌های جستجوی مقصد برای مصرف‌کننده و خطرات آن با ایجاد تصویری برای تحت تاثیر قراردادن تصمیم‌های بازدیدکننده از مقصد موردنظر در مقابل یک گزینه جایگزین دیگر است.

چگونه برند مقصد ایجاد کنیم؟

کتاب راهنمای UNWTO در مورد برندسازی مقصد گردشگری، روند برندسازی مقصد را شامل سه مرحله مهم بیان می‌کند:

توسعه برند

سازمان مدیریت مقصد (DMO) برای ایجاد برند مقصد، قبل از هر چیز باید ویژگی‌ها و ارزش‌های اصلی مقصد و درک مسافران از مقصد را بیابید. این مرحله اساسی مستلزم این است که DMO ها در تحقیق و تجزیه‌وتحلیل بازارها، رقبا و گروه‌های بالقوه مشتری برای شناسایی مزیت رقابتی مقصد و بخش مشتری سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس این نتایج، DMO‌ها می‌توانند برند مقصد و داستان برند را برای برجسته کردن ارزش‌های مقصد و استفاده از آن‌ها را به‌عنوان مبنایی برای فعالیت‌های بازاریابی در آینده بسازند.

پیاده‌سازی برند

در مرحله اول، از برند ایجادشده مقصد به بازار از طریق ارتقاء مهارت‌های ارتباطی مناسب برای افزایش آگاهی استفاده شود. تصویر مقصد را برای ارائه به مسافران هدف در زمان مناسب و با محتوای مناسب و نام تجاری مقصد در ذهن بسازید.

مدیریت و ارزیابی

پس از فرآیند پیاده‌سازی برندسازی مقصد، DMO‌ها نیز نیاز به نظارت و ارزیابی اثربخشی برند مقصد از طریق تحقیق، سنجش اثربخشی ارتباطات و پیاده‌سازی نام تجاری دارند. بدین ترتیب، DMO‌ها می‌توانند عوامل موفقیت و شکست برند مقصد را برای انجام سازگاری مناسب تعیین کنند.

گردشگری درحال‌توسعه است و همچنین با مقاصد بیشتر گردشگری، مسافران گزینه‌های بیشتری برای سفر خود دارند؛ بنابراین، برند سازی مقصد، فرایندی اساسی در مدیریت مقصد برای تمایز از سایر مکان‌های گردشگری است. فعالیت‌های بازاریابی از روند نام تجاری مقصد، باعث افزایش آگاهی و ایجاد تصویر مثبتی از مقصد برای مسافران می‌شود. علاوه بر این، برند مقصد شناخته‌شده تضمینی برای کیفیت تجربه سفر است. درنتیجه، مقصد می‌تواند به هدف جذب مسافران بیشتر دست یابد.

بزرگترین جزیره شنی جهان در آتش

جزیره “فِرِیزِر -Fraser I” استرالیا به عنوان بزرگترین جزیره شنی جهان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شش هفته است که در آتش می سوزد.

به گزارش روزنامه “سیدنی مورنینگ هرالد” استرالیا، حریق جزیره فریزر (Fraser Island) در ایالت کوئینزلند استرالیا به عنوان یکی مقاصد مهم گردشگری جهان از شش هفته قبل آغاز شده و ماموران آتش نشانی هنوز موفق به مهار آن نشده اند..

براساس این گزارش، تخمین زده می شود که حدود ۸۳ هزار هکتار از مناطق جنگلی و مراتع جزیره فریزر طی شش هفته گذشته طعمه حریق شده است.

این رقم به این معنا است که نیمی از مساحت این جزیره در این مدت آتش گرفته است.

تداوم و گسترش این آتش سوزی جنگلی در جزیره فریزر در شرق استرالیا باعث شد تا مقامات این کشور از ساکنان بخواهند تا خانه های خود را ترک کنند.
فریزر بزرگترین جزیره شنی جهان محسوب می شود و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

علت اصلی شهرت جهانی این جزیره به طول ۱۲۰ کیلومتر جنگل های بارانی گرمسیری بر توده های شنی و دریاچه های داخلی آن است.

براساس این گزارش، تاکنون ده ها مامور آتش نشانی و افراد محلی در حال مبارزه با آتش سوزی هستند که با وزش باد و گرمای هوا رو به گسترش بوده و اکنون به ناحیه مسکونی “هپی ولی” در جزیره نزدیک می شود و جان ده ها نفر را در معرض تهدید قرار داده است.

 

در حالی که اکثر افراد محلی به توصیه سازمان آتش نشانی ایالت کویینزلند برای تخلیه مناطق مسکونی عمل کرده اند اما دستکم ۵۰ نفر در خانه های خود باقی مانده و قصد مبارزه با آتش و دفاع از خانه های خود را دربرابر آتش سوزی دارند.

blank

ماموران آتش نشانی از یکشنبه گذشته با تجهیزات هوایی بیش از یک میلیون لیتر آب بر شعله های آتش در منطقه ریختند و قرار است این اقدامات همچنان ادامه یابد.

یک آتش سوزی طبیعی دیگر هم در شرق منطقه “کینگ فیشربی ریزورت” همچنان ادامه دارد و بیشتر ساکنان جانب غربی جزیره هم هفته گذشته پیش از تغییر جهت آتش سوزی با تغییر جهت وزش باد، خانه های خود را تخلیه کردند.

 

گفته می شود که منشاء این آتش سوزی ها روشن کردن غیرقانونی آتش در فضای باز در هفت هفته پیش بوده که منجر به سوختن بیش از ۸۰ هزار هکتار از زمین های این مکان ثبت شده در میراث طبیعی جهان شده است.

مقامات آتش نشانی کوئینزلند گفته اند که دمای بالای هوا و بادهای شدید (به علت قرار گرفتن در نیم کره جنوبی زمین در این زمان از سال)  اقدامات آتش نشانها را دشوار ساخته و هشدار دادند که تنها “بارش شدید باران” می تواند شعله های آتش را خاموش کند.

در آتش سوزی اواخر سال گذشته میلادی هم که تا اوایل سال جاری میلادی ادامه داشت، بیش از ۱۱۵ هزار متر مربع از بیشه زار ها و جنگل های این کشور در کام شعله های آتش فرو رفت و موجب مرگ یا سرگردانی حدود ۳ میلیارد حیوان شد.

منبع:ایرنا

مقابله با تهدیدات فرهنگی کشور با موشک گردشگری

در حالی ناامیدی بر صنعت گردشگری کشورمان حاکم شده که فعالان گردشگری یزد با چنته‌ای از پیشنهادات به استقبال پسا کرونا رفته‌ و تعامل و حمایت مسئولان برای تحقق آنها خواستار هستند.

گردشگری پسا کرونا که برای همه دنیا در حال برنامه‌ریزی است، در ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نه تنها برای آینده آن به معنای واقعی اقدامی نشده بلکه اغلب مسئولان نگاهی ناامیدانه به این صنعت دارند و به نظر آینده آن را تمام‌شده می‌دانند.

این نگاه ناامیدانه که شاید بیشتر از نوع حمایت‌ مسئولان در دوران کرونا قابل مشاهده باشد، موضوعی است که هزاران شغل و اقتصاد وابسته به این صنعت را در کشورمان به مخاطره می‌اندازد؛ هر چند که در همین دوران کرونا نیز بخش قابل توجهی از نیروهای متخصص در این صنعت ریزش داشته و زیرساخت‌های مربوطه دچار آسیب شده است.

«اصغرآقا نبیل» رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد با تایید آسیب جدی کرونا به صنعت گردشگری کشور،تاکید می‌کند: باید کرونا را فرصتی مغتنم برای رونق و احیای این صنعت در نظر بگیریم و از این فرصت پیش‌آمده به نحو مطلوبی بهره بگیریم.

وی با بیان این که تسهیلات حمایتی دولت از صنعت گردشگری به هیچ وجه پاسخگوی چنین سیسات و تصمیمی نیست، می‌گوید: البته این تسهیلات که با ناهماهنگی‌های دستگاه‌ها نیز همراه بوده نیز با استقبال زیادی همراه نشده چرا که اصلاً متناسب با نیاز متقاضیان نبوده است.

در نومیدی بسی امید است اگر…

در کنار تمام مشکلاتی که بر این صنعت چیره شده، هنوز هم فعالان گردشگری چنته‌های خود را پر از پیشنهادات و طرح و راهکارهایی کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان گردشگری رو به افول کشور را نجات داد که یکی از مهمترین این راهکارها اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید در راستای ثبیت و ارتقای جایگاه این صنعت در پساکروناست.

نبیل در این خصوص از ضرورت توجه به مسئله آموزش در صنعت گردشگری می‌گوید و ابراز می‌کند: متاسفانه با توجه به خسارات‌ کرونا و ریزش نیروهای متخصص، اهتمام به مسئله آموزش نیرو یکی از مقوله‌های اساسی برای احیای گردشگری پساکروناست.

وی از لزوم مشارکت ذی‌نفعان در توسعه اشتغالزایی صنعت گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: حضور همه کارآفرینان و فعالان گردشگری برای اصلاح قوانین و قانون‌گذاری در این صنعت ضروری است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان به هم‌افزایی دستگاه‌ها در برندسازی یزد تاکید می‌کند و می‌گوید: شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها باید در این خصوص به اجماع برسند و برای برندسازی یزد همت کنند تا در دوران پسا کرونا، بستری برای جلب گردشگران بیشتر فراهم شده باشد.

ضعف در معرفی واقعیت‌های ایران

«سیدرضا بهادری» کارگزار اشتغال استان یزد در طرح ملی تکاپو هم در خصوص راهکارهای احیای صنعت گردشگری به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: اثر تکاثری گردشگری به معنای پویایی اقتصاد است و می‌تواند منجر به اشتغالزایی تضمین شده برای تمام فارغ التحصیلان بیکار شود.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب این صنعت به ویژه در حوزه راهنمایان گردشگری، اظهار می‌کند: امروز ۲۲ هزار بیکار در کشور وجود دارد که ۱۳ هزار نفر از این جمعیت را صرفاً راهنمایان گردشگری تشکیل می‌دهند.

بهادری در ادامه مهمترین موضوع را اقدام برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی می‌داند و می‌گوید: هنوز در دنیا کشور ایران با کشور عراق اشتباه گرفته می‌شود و اسلام هراسی و ایران هراسی جزو دو معضل اساسی در گردشگری کشورماست.

وی به بسترهای مهیای فضای مجازی مانند یوتیوب و اینستاگرام اشاره و خاطرنشان می‌کند: دنیا از همین ظرفیت‌ها برای تولید محتوا علیه ایران استفاده کرده اما ما در تولید محتوا برای معرفی واقعیت‌هایمان ضعیف کرده‌ایم.

بودجه‌ای برای تبلیغات گردشگری

بهادری خواستار تخصیص بودجه و افزایش بودجه حوزه تبلیغات و تولید محتوای گردشگری، از سوی مسئولان می‌شود و تصریح می‌کند: یزد می‌تواند به عنوان پایلوت حوزه تبلیغات کشور و به عنوان شهر میراث جهانی آغازگر این اقدام باشد.

وی با گلایه از نبود اهتمام لازم به گردشگری ایمن و سفر مسئولانه در کشورمان، می‌گوید: از روستا گرفته تا کویر، ایرانی سراسر جاذبه تاریخی و ارزشمند مغفول مانده و تبلیغ علیه سفر از سوی صدا و سیما و وزارت بهداشت، همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که نابودی گردشگری، دامن‌گیر تمام صنایع و مشاغل وابسته به آن خواهد شد، تصریح می‌کند: تعطیلی سفر به معنای تعطیلی همه صنایع وابسته به صنعت گردشگری و نابودی این بخش اقتصادی در کشورمان است.

این مسئول خواستار تهیه بن‌ سفر از اعتبار مربوط به سفرهای داخلی و اهتمام به آن در بودجه ۱۴۰۰ می‌شود و می‌گوید: گردشگری برای رونق گرفتن در دوران پسا کرونا به تبلیغات و پژوهش و تقویت فضای مجازی نیاز دارد و باید این مسئله مورد اهتمام وزارت میراث و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

گردشگری، مسئلیه‌ای امنیتی برای کشور

بهادری مسئله گردشگری، را مسئله‌ای امنیتی در کشور می‌داند و می‌گوید: تهدیدهای فرهنگی و مشکلات ایران هراسی و اسلام هراسی باید بر شانه گردشگری برطرف شود.

البته نبیل هم در این خصوص می‌گوید: سال‌های گذشته یک گردشگر امریگایی در یزد مسلمان شد و به کشورش برگشت و اتفاقات متعدد و زیادی به واسطه صنعت گردشگری، برای کشورمان افتاده است.

وی با بیان این که ایران در صنعت موشکی با قدرت زیادی در حال پیشرفت است، می‌گوید: صنعت نظامی برای افزایش امنیت کشورمان در اولویت است اما آیا راهکاری برای تهدیدات فرهنگی داریم؟

این مسئول صنعت گردشگری را تنها ابزار جدی مقابله با معضلات فرهنگی و تهدیدات بیرونی می‌داند و بر توجه بیش از پیش مسئولان و افزایش بودجه‌ این بخش تاکید می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

با جوانان هیجانی گردشگری باید چه کرد؟

یزد مقصد ایمن گردشگری می‌شود

تعالی گردشگری نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط است

کشف عتیقه ‌های ۲۰۰ میلیاردی

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پلیس پیشگیری ناجا از کشف پنج قطعه عتیقه مربوط به دوره هخامنشی و سلوکی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داد.

سردار  امیر رحمت الهی اظهارکرد: در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه غارتگران میراث فرهنگی قصد فروش تعدادی اشیای تاریخی ـ فرهنگی در شهر کرمانشاه را دارند موضوع به صورت ویژه در دستور قرار گرفت.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت کرمانشاه با همکاری پلیس امنیت اقتصادی پس از اطمینان از  وجود اموال تاریخی و فرهنگی در محل معامله و اخذ دستور از مقام قضائی در بازرسی از منزل مسکونی پنج قطعه عتیقه تاریخی مربوط به دوره هخامنشیان و سلوکیان کشف کردند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پلیس پیشگیری ناجا در خصوص نوع عتیقه های کشف شده گفت: اشیای عتیقه کشف شده شامل دو عدد گوشواره طلا به وزن ۴۱ گرم، دو عدد پیکرک به نقش فرشته بالدار به وزن ۳ گرم  و دو عدد کتیبه به خط میخی از جنس طلا است.

رحمت الهی با بیان اینکه بر اساس اعلام نظر اولیه کارشناسان میراث فرهنگی ارزش ریالی اشیای عتیقه کشف شده بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اظهارکرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که دارای تاریخی بس کهن و تمدنی ریشه دار است و از این رو آنچه از گذشته ­های دور برای ایرانیان به جا مانده با سایر کشورها قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را در اسرع وقت با شماره تماس ۰۹۶۶۲ (پل ارتباطی مردم با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یگان حفاظت) مطرح کنند و در حفظ میراث ماندگار ایران و تامین امنیت جامعه سهیم باشند.

منبع:ایسنا

مجموعه رباط “ابوالقاسم رشتی عقدا” جهانی می‌شود

ثبت جهانی مجموعه رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا در شهرستان اردکان، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار گرفت.

«محسن میرجانی» سرپرست اداره میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری اردکان در حاشیه بازدید از شهر تاریخی عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی شهردار و شورای اسلامی شهر عقدا، تلاش مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان اردکان و پیگیری نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی، برنامه آماده‌سازی اولیه، مستندسازی کلکسیون تصاویر، نقشه‌برداری و برداشت فنی اثر «معماری زیبا و کم نظیر رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا » جهت ثبت جهانی در یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) توسط کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

وی افزود: رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که از آثار عصر قاجار و به شکل کاروانسراهای شاه عباسی بنا شده، از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است که در سال ۱۲۶۲ هجری قمری بنا شده است.

میرجانی خاطرنشان کرد: این بنای با ارزش و تاریخی به جهت معماری فرهیخته و کم نظیر و بویژه بادگیر دو طبقه آن، سلامت مجموعه رباط، قدمت بنا، پیوند فرهنگی با عرصه تاریخی شهر، واقع شدن در مرکز ایران و نقش مهم و اثرگذاری که در ارتباط با حوزه خراسان و اصفهان، ایجاد کرده ،از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار است.

این مدیر میراثی گفت: این شاخصه‌های ارزشمند، نظر کارشناسان ارزیاب کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی و سازمان جهانی یونسکو را به خود جلب کرده است.

این باستان شناس تصریح کرد: انتظار می رود، با همت و تلاش مسئولین شهر عقدا نسبت به تهیه مستندات این اثر معماری و بازدید حضوری کارشناسان ارزیاب از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد،  بزودی شاهد اعلام خبر مسرت بخش ثبت جهانی این مجموعه زیبا باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

خانه هنر یزد

یخچال میبد _یادگارهای یزد

تقویت ظرفیت‌های گردشگری پزشکی لازمه توسعه کشور است

به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل و با همکاری مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، وبینار تخصصی «بررسی توانمندی گردشگری پزشکی در استان اردبیل» سه شنبه ۱۸ آذر برگزار شد.

در این وبینار مدرس دانشگاه، فعال و کارآفرین حوزه گردشگری با بیان اینکه گردشگری به عنوان صنعت سوم درآمدساز جهان شناخته شده است، اظهار کرد: گردشگری از معدود بخش‌های خدماتی است که فرصت‌های مناسبی را برای تجارت تمامی ملت‌های جهان را فارغ از میزان توسعه یافتگی آنها فراهم می‌کند.

اکبر فرهیخته با اشاره به اینکه گردشگری سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخه‌های گردشگری، منافع اقتصادی و اجتماعی بالایی برای کشور به دنبال دارد، افزود: گردشگری درمانی در کشورهای در حال توسعه، رشد قابل توجهی داشته به طوری که به بخش مهم بازار گردشگری تبدیل شده است.

وی گردشگری پزشکی و تندرستی را از زیر شاخه‌های گردشگری سلامت عنوان و تصریح کرد: جهاددانشگاهی یکی از متولیان توسعه گردشگری سلامت استان خدمات و فعالیت‌های ارزشمندی را در استان به انجام داده است.

مدرس دانشگاه، فعال و کارآفرین خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی، سیاسی و نظارتی، شاخص اعتماد به آموزش پزشکان، هزینه‌ها، کیفیت درمان و مجوزها از عوامل مهم انتخاب مراکز درمانی در گردشگری سلامت است.

فرهیخته یادآور شد: عواملی چون منافع مشتریان، نام تجاری، چارچوب قانونی، زیرساخت، بازار هدف، محصول، کانالهای ارتباطی‌، اپراتورها و مسائل اجتماعی برای توسعه گردشگری پزشکی در کشورها اهمیت دارد.

در این وبینار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهارکرد: مدیریت، تبلیغات و اطلاع رسانی، امنیت، راه‌های ارتباطی، آموزش، فرهنگ و روابط اجتماعی، عوامل و شرایط محیط طبیعی هفت عامل دخیل در توسعه گردشگری کشور است.

مجتبی امانی لازمه توسعه کشور را تقویت ظرفیت‌های گردشگری عنوان کرد و افزود: در استان اردبیل ظرفیت‌ و شاخص‌های گردشگری لازم وجود دارد که ارتقای آن در توسعه نقش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از میان ۱۴۰ کشور دنیا، ایران از لحاظ آمادگی برای پذیرش گردشگر جایگاه ۸۹ جهان را دارد، یادآور شد: بر اساس معیارهای یونسکو، ایران یکی از کشورهای بزرگ جهان از نظر جاذبه‌های تاریخی، مذهبی  و طبیعی محسوب می‌شود و از لحاظ اینکه جزء ارزانترین مناطق دنیا برای گردشگران خارجی است می‌تواند از این صنعت به خوبی برای توسعه استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: فقدان و یا سوء تبلیغات، احساس عدم امنیت گردشگران خارجی، بحران سیاسی، ضعف زیرساختارها، کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش انسانی و عدم مراودات بانکی و اقتصادی از معضلات گردشگری در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امانی موانع توسعه گردشگری پزشکی را مشکلات نظام اداری و خط مشی‌گذاری، زنجیره ارایه خدمات، تعامل نامناسب، موانع ارتباطی بیمار، تفاوت زبان و فرهنگی، عدم اعتماد، تعصب و برخورد کلیشه‌ای، ضعف در بازاریابی و تبلیغات عنوان کرد.

وی بیان کرد: چشمه‌های آب گرم شهر سرعین، مشگین‌شهر و خلخال، تنوع مناطق طبیعی، میراث فرهنگی و فولکلور غنی، امنیت، تنوع منایع غذایی، همجواری و اشتراکات فرهنگی با مناطق قفقاز، نزدیکی به سواحل خزر، آب و هوای مطبوع از قابلیت و توانمندی‌های استان اردبیل است که ضرورت دارد برای ارتقاء و استفاده از این ظرفیت‌ها زیرساخت لازم فراهم شود.

امانی اضافه کرد: با تبلیغات داخلی و جهانی، ایجاد بستر مناسب سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف، آموزش به مردم و ارائه دهندگان خدمات، ایجاد موزه روستایی، فرهنگی و تاریخی، تقویت باورها، توسعه راه‌های ارتباطی، بهینه سازی مناطق گردشگری، توسعه شکارگاه‌های خصوصی و مراکز تجاری و صنعتی سازگار با اکوسیستم، می‌توان گردشگری را در استان اردبیل توسعه بخشید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

پل معلق پیرتقی در اردبیل

با جوانان هیجانی گردشگری باید چه کرد؟

یک تورگردان طبیعت‌گردی در موضوع رفتار حاشیه‌ساز یک راهنمای گردشگری با گورهای «تاسوکی»، می‌گوید: حمله به این جوان و آوار کردن همه خشم‌مان بر سر او شاید ساده‌ترین کار باشد. باید انصاف داشته باشیم و چشمان‌مان را بر مدیریت کلانی که عرصه‌های میراث فرهنگی را رها کرده و در محمل این هیاهو، در جایگاه مدعی نشسته، نبندیم.

سهند عقدایی، طراح و مجری تورهای طبیعت‌گردی و کوهنوردی و عضو جامعه تورگردانان ایران در نوشتاری با عنوان «با جوانان برونگرا و هیجانی گردشگری باید تعامل کرد، نه تخریب»،  سعی کرده است از منظر روانشناسی اجتماعی به رفتار حاشیه‌ساز یک راهنمای تور در گورستان تاریخی تاسوکی سیستان و بلوچستان بپردازد.

این تورگردانان در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «در دو دهه اخیر، ترند سفر رفتن برای شادی جوانانه در گردشگری داخلی گسترش زیادی داشته است. تقاضایی که بر پایه آن صدها تور شاد شاد، هر هفته در سراسر کشور راه می‌افتند و به شکلی غیررسمی و خارج از موسسات رسمیِ زیر نظر وزارت میراث و گردشگری، جوانان زیادی گردهم می‌آیند و برای شادی و خوشحالی که از نظر بسیاری قابل قبول نیست، به مقاصد دور از شهر و اجتماع پناه می‌برند.

از زاویه روانشناسی اجتماعی وقتی به این پدیده بنگریم درخواهیم یافت متقاضیان و گردانندگان تورهای شاد شاد که در میان اطرافیان و آشنایان خود نیز کم نمی‌بینیم، بیشتر ‌جوان‌هایی هستند که در رکود تورمی ١٠ سال اخیر اقتصاد کشور یا بیکار شده‌اند یا درآمدشان به هیچ وجه رویای زندگی شایسته‌ای را در آینده به ایشان نوید نمی‌دهد. بیشتر این جوانان کم‌آتیه،  نه ضداجتماع‌اند و نه هدف‌شان هنجارشکنی است. اتفاقا هر جا که روزنه‌ای برای‌شان باز شود به شدت اهل تعامل هستند. اگر احساس کنند که دیده شده‌اند و نسل‌های مسلط جامعه می‌خواهند راهی پیش پای ایشان بگذارند، همکاری می‌کنند.

گردشگر و راهنمای توری که در محوطه حفاظت‌نشده گورهای تاریخی تاسوکی با استخوان‌های پراکنده روی زمین عکس گرفته و در اینستاگرامش منتشر کرده بود نیز یکی از همین جوانان برونگرا و هیجانی است که گاهی عملش از فکرش پیشی می‌گیرد. امثال او در فضای مجازی فریاد می‌زنند جوانی هستند که با وجود همه فشارهای این سال‌ها، خوشحال‌اند و می‌خواهند این حس خوب‌شان را به دیگران هم منتقل کنند!

اگر در اینستاگرام جوان حاشیه‌ساز گورستان تاریخی تاسوکی نگاهی بیاندازیم می‌بینیم همین فرد در سال‌های قبل کمپینی برای جزایر هنگام و هرمز راه انداخته بود و از گردشگرانی که به یادگار مقداری از خاک رنگی این جزایر را با خود به خانه می‌بردند خواسته بود دست از این عادت نادرست بردارند و حتی بطری‌های خاک رنگی را از تهران جمع کرده و با خود به جزیره برده بود تا به طبیعت برگرداند.

اما این جوان هیجانی که در سفرهایش سعی می‌کرده به حفظ طبیعت متعهد باشد، در روزهای گذشته ناشیانه در تاسوکی رفتاری خارج از استاندارد انجام داده که مصداق ترویج بی‌مبالاتی با میراث تاریخی بوده است. اما باید در نظر داشته باشیم که این جوان و افرادی مثل او آماده تعامل و یادگیری هستند، فقط به شرطی که جامعه نیازشان را به شاد بودن و دیده شدن تقبیح و انکار نکند.

اکنون،  شاید ساده‌ترین کار این باشد که به ضعیف‌ترین حلقه این نابسامانی، یعنی جوانی بی‌پشتوانه حمله ببریم و همه خشم خود را بر سر او آوار کنیم.  معتقدم در برخورد با افراد خطاکار باید رعایت انصاف داشت و البته از آن سو چشمان‌مان را نبندیم بر مدیریت کلانی که عرصه‌های میراث فرهنگی را بدون حفاظت رها کرده و به بی‌ضابطگی تورگردانی غیررسمی اهمیتی نمی‌داده است؛  متهمانی بلندپایه که گزارش‌های سالیان سال دغدغه‌مندان میراث و گردشگری را وقعی ننهاده و امروز در محمل هیاهوی ما، خود در جایگاه مدعی نشسته‌اند.»

در روزهای گذشته، حضور  و رفتار جوانی که خود را مدرس، مشاور و راهنمای گردشگری معرفی کرده است در محوطه‌ای تاریخی در شرق استان سیستان و بلوچستان، بحث‌برانگیز شد. این شخص با جابه‌جا کردن اسکلت‌ها و اشیاء تاریخی این محوطه که هنوز مورد مطالعه باستان‌شناسی قرار نگرفته است، واکنش بسیاری از دغدغه‌مندان میراث فرهنگی و گردشگری را برانگیخت.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان که آن شخص پیش‌تر گفته بود با هماهنگی آن‌ها در منطقه مرزی تاسوکی حضور یافته است، پیرو حاشیه‌هایی که ایجاد شده بود بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که منطقه و سایتی که مورد بازدید قرار گرفته است، یک منطقه بیابانی به همراه تپه‌های ماسه عظیم و فاقد سکونت‌های معاصر است و منطقه مذکور و بقایای فرهنگی موجود در فهرست آثار شناسایی ‌شده است، اما در فهرست آثار ملی ثبت نشده است.

منطقه مورد بازدید، در جوار مرز ایران و افغانستان واقع شده است و هرگونه تردد در این منطقه باید با هماهنگی نیروهای انتظامی و مرزبانی انجام ‌شود که نام‌برده هم این فرآیند را از طریق یکی از بومیان منطقه طی کرده و این هماهنگی‌ها به انجام رسیده است.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان که در این جریان به خاطر نوع حفاظت از میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی و بی‌برنامگی در معرفی درست این استان، مورد انتقاد بود، در این بیانیه اعلام کرد: ضمن تقبیح و محکوم کردن این حرکت خودسرانه پیگیری امور قضایی را برای خود محفوظ دانسته و اعلام می‌دارد با هر فرد یا افرادی که بخواهند از طریق فضای مجازی به حریم میراث فرهنگی آسیب و لطمه بزنند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد.

در نهایت نیز، یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر روز سه‌شنبه ١٨ آذرماه، از دستگیری این بلاگر سفر خبر داد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

بلاگر حاشیه‌ساز دستگیر شد