بزرگترین جزیره شنی جهان

بزرگترین جزیره شنی جهان در آتش

جزیره “فِرِیزِر -Fraser I” استرالیا به عنوان بزرگترین جزیره شنی جهان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شش هفته است که در آتش می سوزد.

به گزارش روزنامه “سیدنی مورنینگ هرالد” استرالیا، حریق جزیره فریزر (Fraser Island) در ایالت کوئینزلند استرالیا به عنوان یکی مقاصد مهم گردشگری جهان از شش هفته قبل آغاز شده و ماموران آتش نشانی هنوز موفق به مهار آن نشده اند..

براساس این گزارش، تخمین زده می شود که حدود ۸۳ هزار هکتار از مناطق جنگلی و مراتع جزیره فریزر طی شش هفته گذشته طعمه حریق شده است.

این رقم به این معنا است که نیمی از مساحت این جزیره در این مدت آتش گرفته است.

تداوم و گسترش این آتش سوزی جنگلی در جزیره فریزر در شرق استرالیا باعث شد تا مقامات این کشور از ساکنان بخواهند تا خانه های خود را ترک کنند.
فریزر بزرگترین جزیره شنی جهان محسوب می شود و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

علت اصلی شهرت جهانی این جزیره به طول ۱۲۰ کیلومتر جنگل های بارانی گرمسیری بر توده های شنی و دریاچه های داخلی آن است.

براساس این گزارش، تاکنون ده ها مامور آتش نشانی و افراد محلی در حال مبارزه با آتش سوزی هستند که با وزش باد و گرمای هوا رو به گسترش بوده و اکنون به ناحیه مسکونی “هپی ولی” در جزیره نزدیک می شود و جان ده ها نفر را در معرض تهدید قرار داده است.

 

در حالی که اکثر افراد محلی به توصیه سازمان آتش نشانی ایالت کویینزلند برای تخلیه مناطق مسکونی عمل کرده اند اما دستکم ۵۰ نفر در خانه های خود باقی مانده و قصد مبارزه با آتش و دفاع از خانه های خود را دربرابر آتش سوزی دارند.

blank

ماموران آتش نشانی از یکشنبه گذشته با تجهیزات هوایی بیش از یک میلیون لیتر آب بر شعله های آتش در منطقه ریختند و قرار است این اقدامات همچنان ادامه یابد.

یک آتش سوزی طبیعی دیگر هم در شرق منطقه “کینگ فیشربی ریزورت” همچنان ادامه دارد و بیشتر ساکنان جانب غربی جزیره هم هفته گذشته پیش از تغییر جهت آتش سوزی با تغییر جهت وزش باد، خانه های خود را تخلیه کردند.

 

گفته می شود که منشاء این آتش سوزی ها روشن کردن غیرقانونی آتش در فضای باز در هفت هفته پیش بوده که منجر به سوختن بیش از ۸۰ هزار هکتار از زمین های این مکان ثبت شده در میراث طبیعی جهان شده است.

مقامات آتش نشانی کوئینزلند گفته اند که دمای بالای هوا و بادهای شدید (به علت قرار گرفتن در نیم کره جنوبی زمین در این زمان از سال)  اقدامات آتش نشانها را دشوار ساخته و هشدار دادند که تنها “بارش شدید باران” می تواند شعله های آتش را خاموش کند.

در آتش سوزی اواخر سال گذشته میلادی هم که تا اوایل سال جاری میلادی ادامه داشت، بیش از ۱۱۵ هزار متر مربع از بیشه زار ها و جنگل های این کشور در کام شعله های آتش فرو رفت و موجب مرگ یا سرگردانی حدود ۳ میلیارد حیوان شد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *