سامانه باستان‌شناسی ایران رونمایی می‌شود-خراسان شمالی

چه خطراتی بناهای تاریخی خراسان شمالی را تهدید می کند؟

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بناهای تاریخی به دلیل اینکه مدت زمان زیادی از ساخت آن ها می گذرد به طور طبیعی دچار فرسودگی می شوند.

مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بناهای تاریخی تحت تاثیر عوامل بیولوژیک و عوامل اقلیمی قرار می گیرند، اظهارکرد: بناهای تاریخی در خراسان شمالی با توجه به وجود اقلیم های متفاوت تحت تاثیر عوامل اقلیمی و همچنین عوامل بیولوژیکی قرار گرفته اند.

وی افزود: به عنوان مثال بناهای تاریخی که در مناطق کوهستانی قرار دارند همچون عمارت و آینه خانه مفخم تحت تاثیر بالا بودن آب های سطحی قرار دارند.

مستوفیان ادامه داد: از سوی دیگر بناهای عمارت مفخم و بش قارداش به علت ویژگی ارتفاعی که دارند همیشه پرندگان بر روی پشت بام این بناها می نشینند که فضله های آن ها زمانی که با آب باران ترکیب می شوند، واکنش شیمیایی می دهد و همین امر سبب می شود تا کاشی ها دچار رنگ پریدگی و در لعاب کاشی ها ترک خوردگی ایجاد شود و زمینه پوسیدگی کاشی ها را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شهرستان بجنورد بر روی کمربند زلزله قرار دارد و این امر یکی دیگر از خطراتی است که بناهای تاریخی در این شهرستان را تهدید می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر عمارت مفخم تحت تاثیر زلزله، رطوبت و جنس خاک قرار دارد و در همین راستا یک گروه تخصصی از دانشگاه فنی اصفهان کار مطالعاتی را بر روی مسائل مذکور انجام می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از بناهای تاریخی این استان در مناطق کویری قرار دارد، گفت: باد و آفتاب شدید از عواملی هستند که سبب فرسودگی بناهای تاریخی و مشکلاتی همچون رنگ پریدگی کاشی ها در این منطقه شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: از سوی دیگر موریانه زدگی از دیگر عواملی است که بناهای تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است اما این مشکل آنقدر در این مناطق حاد نیست.

وی ادامه داد: بام سازی، شیب بندی، ایجاد عایق رطوبتی و … از جمله عواملی هستند که برای مقابله با این خطرات انجام می شود.

مستوفیان تاکیدکرد: هر ساله با توجه به اعتبار موجود و اولویت بندی های صورت گرفته، اقدامات لازم برای دفع خطرات موجود در بناهای تاریخی استان انجام می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با خوسف _کهن ترین شهرهای خراسان

۱۱۵ جاذبه گردشگری خراسان شمالی در فضای مجازی

پخت “نان یوخا” در خراسان شمالی؛ مهارتی که میراث ملی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *