بناهای تاریخی

برخی بناهای تاریخی کشور متصرف غیرقانونی دارد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با اعلام این که برخی از بناهای تاریخی متصرف غیرقانونی دارد، گفت: مقنن و قانون اساسی تنها صلاحیت این واگذری‌ها را به صندوق داده ولی در عمل با غیر این مواجه هستیم.

هادی میرزایی  با اشاره به اینکه برخی از بناهای تاریخی متصرفان غیر قانونی دارند، گفت: بر اساس قانون، صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تنها مرجعی است که باید اقدام به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به منظور احیای بنا کند. اما بناهایی که در اختیار صندوق قرار گرفته درصد کمی از کل آثار ملی کشور است.
وی با اشاره به ۲۷۰ بنای که بر اساس مصوبه دولت به صندوق واگذار شده است، گفت: عدم اجرای مصوبات دولت در حکم تصرف اموال دولت محسوب می شود ولی هم اکنون شاهد هستیم بسیاری از اموال در اختیار صندوق قرار ندارد.

میرزایی  با اشاره به وجود ۳۴ هزار اثر ثبت ملی گفت: باید ۲۷۰ بنا بر اساس مصوبه قانون با کمک بخش خصوصی مرمت واحیا شود در حالی که هم اکنون ۱۷۰ مورد آن در اختیار خود دولت قرار دارد و تحت مالکیت صندوق نیست.
وی با اشاره به شیوع کرونا و آسیب صنعت گردشگری گفت: یافتن سرمایه گذاران برای حضور در مزایده اخیر نیز کار سختی بود. درحالی ارزش سرمایه گذاری‌ها در این مزایده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود که اعتبارات سالانه وزارت میراث فرهنگی در بخش مرمت آثار تاریخی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.
میرزایی با اشاره به وضعیت نامطلوب بناهای تاریخی گفت: مصلحت آمیزترین کار واگذاری آنها است؛ زیرا دولت با محدودیت منابع مواجه است و باید در این بخش از بخش خصوصی کمک بگیرد.
وی با بیان این که بهره برداری از نفایس تاریخی در همه کشورها در اختیار بخش خصوصی است و وظیفه دولت تنها حفاظت از آن بناها است، گفت: قدمت بناهایی که اخیرا در مزایده قرار گرفته متعلق به دوره پهلوی است و کمتر بنایی در این مزایده متعلق به دوره قبل از پهلوی می رسد.

میرزایی با اشاره به ۱۱ پرونده حقوقی در صندوق گفت: داشتن این میزان اختلاف و دعاوی با بخش خصوصی زیاد نیست یعنی حدود ۱۰ درصد از سرمایه گذاری ها با اختلاف مواجه شده است که البته این میزان نیز نباید باشد.

 

وضعیت عمارت مسعودیه همچنان نامعلوم
وی در خصوص پرونده حقوقی عمارت مسعودیه گفت: این پرونده از سال ۹۵ در محاکم قضایی آغاز شد، و همچنان سرانجام آن مشخص نیست. قرارداد ما بین سرمایه گذار عمارت مسعودیه و صندوق هنوز فسخ نشده و دعاوی به سرانجام نرسیده است. آن چیزی که بیشتر از همه خسارت و ضرر دیده است عمارت  مسعودیه است که احیا و مرمت نشد و هم اکنون در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

میرزایی درباره خانه پدری جلال گفت: این خانه در دوره‌هایی کاربری های متفاوتی از خانه باستان‌شناسی تا کاربری های تجاری داشته است. در این مزایده اخیر کاربرد فرهنگی، هنری و آئینی برای این خانه در نظر گرفته شده تا این خانه تبدیل به پایگاه نخبگان و اندشمندان کشور و آزاد اندیشان شود.
وی با بیان این که بخش‌های دولتی و عمومی بهره برداران و ارائه دهندگان خدمات فرهنگی مطلوب نیستند، ‌گفت: با وجود این دستگاه عریض و طویل فرهنگی در کشور وضعیت فرهنگی مطلوبی نداریم.چون مجموعه ‌های دولتی وظیفه سیاستگذاری دارند.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در تازه ترین دور از مزایده های خود بناهای تاریخی مجموعه پردیس کردشت جلفا، محور تاریخی طبیعی ارسباران (مجموعه کردشت جلفا، کاروانسراهای گویجه بل هریس و جانانلو کلیبر)، خانه ناصح زاده تبریز استان آذربایجان شرقی، عمارت های بانک ملی، شهربانی، دارایی، کلاه فرنگی و شیرخورشید ماکو استان آذربایجان غربی،کاخ شهرستانک استان البرز، حمام پیرزرگر اردبیل، عصارخانه شهید عصاری آران و بیدگل، خانه سالک شهر اصفهان، حمام شاه اصفهان، خانه های حکیم باشی کاشان و مغنی اصفهان، عمارت والی کهره شهر چرداول و قلعه کنجانچم استان ایلام را به مزایده گذاشت .

همچنین خانه آذین، خانه نجفی و عمارت گلشن بوشهر، خانه سعادتخواه و خانه پدری جلال آل احمد تهران، اتاق آئینه شهرکرد، قلعه چالشتر استان چهار محال و بختیاری، خانه تیزنو دزفول، خانه مستوفی شوشتر، خانه سوزنگر دزفول استان خوزستان، حمام قدمگاه نیشابور خراسان رضوی، کاروانسرای مهر سبزوار استان خراسان رضوی، ساباط و خانه مستوفی بشرویه استان خراسان جنوبی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای میاندشت استان سمنان، باغ خالصه بمپور ایرانشهر، قلعه سب سراوان، ارگ محمد حسین خان نارویی زهک وخانه رهبری ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان از دیگر بناهایی هستند که طی این آگهی به مزایده گذاشته شدند .

این صندوق همچنین، در تازه ترین دور از مزایده ها خانه بهروزی و خانه زینعلی و اسدی استان قزوین، خانه افشاریان، عمارت دیوانخانه و خانه محتشم شیراز استان فارس، خانه غفاری کرمان، حمام نظام کرمانشاه،مجموعه بلاد شاپور ( کاروانسرای دهدشت وحمام کهیار) دهدشت استان کهکیلویه و بویر احمد، حمام مریان تالش، خانه صادقی لاهیجان استان گیلان، خانه فاطمی و خانه میرشهیدی گرگان، حمام عروج رامیان استان گلستان، خانه بزرگمهری بروجرد استان لرستان، کاروانسرای گدوک سوادکوه استان مازندران، کاروانسرای مشهد میقان، عمارت امیر مفخم خمین استان مرکزی، خانه کازرونی، خانه شهریاری، خانه اسماعیل مرغون و مجموعه چرخاب اردکان یزد را نیز به مزایده گذاشته است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

احیا بناهای تاریخی از طریق مهارت‌آموزی

چه خطراتی بناهای تاریخی خراسان شمالی را تهدید می کند؟

ابهام در ورود رایگان راهنمایان گردشگری به بناهای تاریخی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *