ممنوعیت سفر از ۱۲ کشور به ایران و یک درخواست

به دنبال ممنوعیت ورود مسافر از هشت کشور آفریقایی و چهار کشور اروپایی به مدت ۱۵ روز، جامعه گردشگری از سه وزارتخانه کشور، گردشگری و خارجه درخواست کرد برای گردشگران خارجی که ویزای توریستی گرفته‌اند و در راه و یا در آستانه سفر به ایران هستند، تدبیر کنند.

با توجه به شیوع «اُمیکرون»، سویه جدید کرونا، برای کنترل مسافران در مبادی ورودی کشور، وزارت کشور در دستورالعملی مطابق با مصوبات جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مدیریت کرونا در ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰، ابلاغ کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت ۱۵ روز ممنوع است.

همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدت ۱۵ روز ممنوع است. این ممنوعیت شامل دیپلمات‌های خارجی نمی‌شود.

همچنین ورود اتباع خارجی (غیر از کشورهای با خطر بالا) از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه مجاز است.

ورود اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه به داخل کشور از مرزهای زمینی با رعایت الزامات بهداشتی، همچون کارت واکسن دو دُز، ارائه تست PCR منفی و انجام دوباره تست کووید در مبادی مرزی، امکان‌پذیر شده است.

خروج اتباع خارجی حاضر در کشور، از مرزهای زمینی بدون مانع است.

همچنین اتباع و مسافران مجاز به ورود، باید گواهی دو دُز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند.

همچنین برای تشدید کنترل‌ها اعلام‌ شده است از مسافران در مبادی ورودی مرزهای هوایی به هزینه خودشان، دوباره تست PCR گرفته می‌شود. افرادی  که نتیجه این تست آن‌ها مثبت شود باید قرنطینه خانگی شوند و شبکه‌های بهداشت شهری مسؤول نظارت بر مقررات قرنطینه خواهند بود.

از استانداران نیز خواسته شده در هماهنگی با قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، هیأت نظارت تشکیل داده و ارزیابی میدانی کنترل روند مراقبت بهداشتی مرزی و اعمال مقررات قرنطینه برابر دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا در مرزهای پرتردد را انجام دهند.

همچنین از وزارت بهداشت هم خواسته شده تجهیزات تشخیصی سویه اُمیکرون را به تعداد کافی در اختیار استان‌ها قرار دهند تا امکان شناسایی و رهگیری مبتلایان به سویه جدید فراهم شود.

از وزارت خارجه و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز خواسته شده که این مقررات اطلاع‌رسانی شود تا از بروز مشکل در مرزها جلوگیری شود.

اجرای این محدودیت‌ها در آستانه سفر شماری از گردشگران خارجی به ایران با این احتمال که در مبادی ورودی کشور دچار سرگردانی و بلاتکلیفی شوند، نگرانی‌های فعالان گردشگری در کشور را تشدید کرده است و خواستار تدبیر وزارت کشور، خارجه و گردشگری در وضعیت موجود شده‌اند.

محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران در شرایطی دوباره به اجرا گذاشته شده که صدور ویزای توریستی و سفر گردشگران خارجی حدود دو ماه است از سرگرفته شده. صدور این ویزا نزدیک به ۲۰ ماه با دستور ستاد ملی کرونا متوقف بود که به اعتقاد تورگردان‌ها سبب از دست رفتن بخشی از بازار گردشگری ایران شد. ویزای گردشگری ایران از پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ با دستور رییس‌جمهور دوباره صادر شد که اینک، براساس تصمیم ستاد ملی کرونا به مدت ۱۵ روز متوقف شده است.

صنعت گردشگری ایران از سال ۱۳۹۸ نخست تحت تاثیر بحران‌های سیاسی و بعد، متأثر از عالم‌گیری کرونا با رکود مواجه و متحمل خسارت سنگینی شده است. پیش‌بینی‌ها بر این بود که با از سرگیری سفرها تا بهار و پاییز سال ۲۰۲۲ جان تازه‌ای به صنعت گردشگری ایران دمیده شود.

منبع: ایسنا

نگاهی به وضعیت مرمت در ایوان‌های گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است؛ سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه  که توسط مغول‌ها ساخته شد.

تزئینات 

تزئینات گنبد سلطانیه مشتمل بردو دوره است:

دوره اول: این تزئینات شامل انواع کاشی‌کاری و کاشی‌کاری‌های در تلفیق با آجر در نواحی مختلف بستر تزئینات است که هم‌زمان با معماری سازه بنا انجام‌گرفته است.

انواع مختلف تزئینات دوره اول که در ایوان‌های مختلف و طبقه اول به‌کاررفته است به شرح زیر است:

کاشی‌کاری معرق، تزئینات آجرِ پیش‌بر خط کوفی، کاشی میناکاری، کاشی زرین‌فام، تلفیق آجرکاری و کاشی، تلفیق آجرکاری و گچ‌بری، تزئینات خط بنائی (خط معقلی)، تزئینات کاشی لعاب پران، آجر تراش‌ها

دوره دوم: دوره دوم تزئینات داخلی گنبد سلطانیه، بر بستر گچی اجراشده است که بر روی تزئینات دوره اول کشیده شده است

این تزئینات شامل موارد زیر است:

کتیبه‌های خط ثلث (نقاشی روی گچ)، کتیبه‌های خط ثلث گچ‌بری شده، کتیبه‌های نقاشی‌خط کوفی معقلی بر بستر گچی، کتیبه گچ‌بری خط کوفی، نقوش گچ‌بری آجر مهری یا توپی‌های ته آجری، تزئینات گچ‌بری پیش‌ساخته روی پارچه، تزئینات نقوش هندسی و گره به‌صورت نقاشی روی لایه گچی

وضعیت مرمتی ایوان شمالی

این ایوان سرتاسر پوشیده از تزئینات دوره دوم یعنی بستر گچی تزئینات و نقوش و کتیبه‌ها و گچ‌بری‌های اجراشده بر روی گچ است.

مرمت این ایوان از اواخر دهه ۸۰ آغاز شد و تا ارتفاع ۱۸ متری (زیر طاق دوم) ادامه داشت و در اوایل دهه ۹۰ به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده است.

قسمت‌های زیادی از روند مرمت که شامل مستند نگاری، استحکام‌بخشی، تثبیت لایه‌های گچی و لکه‌گیری‌ها انجام‌گرفته و موزون‌سازی رنگی و رنگ‌گذاری و قلم‌گیری‌ها به‌صورت نیمه‌کاره تا زیر طاق دوم و در ارتفاع حدود ۱۸ متری انجام‌گرفته و متوقف‌شده است.

مرمت نقاشی‌ها و کتیبه‌ها و گره‌های هندسی انجام‌گرفته در طبقه اول این ایوان تثبیت نهایی نشده است و موزون‌سازی‌ها باگذشت بیش از ده سال رنگ‌پریده و کم‌رنگ گردیده است و در قسمت‌هایی کتیبه کاملاً ناخوانا شده است و مجدداً نیازمند موزون‌سازی و تثبیت نهایی است.

تکمیل مرمت و نهایی کردن و تکمیل موزون‌سازی رنگی و درنهایت، تثبیت لایه رنگ‌گذاری شده جهت جلوگیری از فرسایش رنگ و رنگ‌پریدگی (که تاکنون در قسمت‌هایی قابل‌مشاهده است) ضروری است.

کل عملیات مرمتی که در این ایوان صورت گرفته است تا ارتفاع ۱۸ متری و تا زیر طاق دوم ایوان است.

بالاتر از ارتفاع ۱۸ متری قطار بندی‌ها و سپس کتیبه بزرگ خط ثلث (قسمتی از سوره انبیا) به ارتفاع ۳ متر قرار دارد که دارای ترک بسیار بزرگ عرضی است و به نظر می‌رسد مهم‌ترین اولویت مرمت کل تزئینات گنبد سلطانیه این قسمت است.

زیرسازی بستر کتیبه و تزریق مواد و استحکام‌بخشی بستر کتیبه بزرگ به ارتفاع سه متر است بسیار ضروری است.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است.

وضعیت مرمتی ایوان شمال‌غربی گنبد سلطانیه 

در این ایوان از کف زمین تا ارتفاع ۷ متری تزئینات دوره اول (کاشی‌کاری معقلی در تلفیق کاشی و آجر) قابل‌رؤیت است و مرمت گردیده است و از ارتفاع ۷ متری به بالاتر، پوشیده از تزئینات دوره دوم یعنی بستر گچی تزئینات و نقوش و کتیبه‌ها و گچ‌بری‌های اجراشده بر روی گچ است؛ که در قسمت‌های زیادی لایه‌های گچی از بستر لایه اول جداشده و تخریب شده بود که حتی در عکس‌های اوایل دهه پنجاه هم قابل‌مشاهده است.

مرمت این ایوان از زمستان ۱۳۹۷ آغاز گردید. شروع مرمت با مستندنگاری و استحکام‌بخشی و مرمت اندودهای قسمت‌های پایینی حاشیه اشاره آغاز گردید. مستندسازی، لکه‌گیری، تثبیت، خواناسازی و موزون‌سازی رنگی کتیبه‌ها و نقوش انجام گرفت. تثبیت نهایی بهار ۱۴۰۰ و تا ارتفاع حدود ۱۸ متری (تا زیر طاق دوم ایوان) به‌صورت کامل انجام گرفت.

مرمت قسمت‌های بالاتر شامل قطار بندی‌ها و کتیبه بزرگ سوره انبیا و کتیبه خط کوفی بالاتر از آن و تزئینات زیر قوس گنبد است ضروری است.

استحکام‌بخشی قسمت‌های زیادی از لایه گچی که از بستر دوره اول جدا شده ضروری است.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است.

وضعیت مرمتی ایوان غربی

در این ایوان تزئینات دوره دوم لایه موجود از تزئینات است که مرمت این ایوان در اواسط دهه ۸۰ به پایان رسیده است.

وضعیت مرمتی ایوان جنوب غربی

در این ایوان تزئینات دوره دوم لایه موجود از تزئینات است که مرمت این ایوان در اواخر دهه ۸۰ شمسی به پایان رسیده است

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است.

وضعیت مرمتی ایوان جنوبی

تزئینات این ایوان، تنها تزئینات دوره اول را شامل می‌شود و در قسمت‌هایی از زیر طاق اول تا ارتفاع حدوداً ۱۰ متری تزئینات دوره دوم هم قابل‌مشاهده است و در هیچ دوره‌ای مرمتی انجام نگرفته است.

استحکام‌بخشی قسمت‌هایی زیادی از بستر کاشی‌کاری‌هایی که به‌صورت بلوکه‌ای بر بنا الحاق شده‌اند و در وضعیت نامناسب و در قسمت‌هایی جداشده از بستر بنا و بسیار آسیب‌دیده قرار دارند و خواناسازی خطوط معماری ضروری است.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است

وضعیت مرمتی ایوان جنوب شرقی  گنبد سلطانیه 

تزئینات موجود این ایوان، تزئینات دوره دوم است که تا ارتفاع حدود ۷ متری قسمت‌های بسیار کمی از آن‌ها در اوایل دهه ۸۰ انجام پذیرفته و نیاز به مرمت در بخشه‌ای زیادی از این ایوان به‌خصوص در تزئینات دوره دوم دیده می‌شود.

لکه‌گیری، خواناسازی نقوش و کتیبه‌ها و مرمت قسمت‌های تخریب‌شده ضروری است.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است

وضعیت مرمتی ایوان شرقی گنبد سلطانیه 

تزئینات این ایوان، تزئینات دوره اول را شامل می‌شود و اثری از تزئینات دوره دوم تا ارتفاع ۲۰ متری دیده نمی‌شود.

تزئینات دوره اول در دهه پنجاه هجری توسط گروه مرمت ایتالیایی از بستر کاشی‌کاری جدا شده است و در هیچ دوره‌ای مرمتی انجام نگرفته است.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است.

وضعیت مرمتی ایوان شمال شرقی گنبد سلطانیه 

تزئینات این ایوان، تزئینات دوره اول را شامل می‌شود. قسمت‌هایی از بستر گره آجر تراش‌ها زیر طاق اول در دوره مرمت گروه ایتالیایی مرمت شده است.

در طبقه اول مرمت تزئینات آجرکاری حصیری بستر دیواره پیشنهاد می‌شود.

از ارتفاع ۱۸ متری به بالا تزئینات دوره دوم (قطار بندی‌ها و کتیبه بزرگ خط ثلث سوره انبیا) قرار دارد و استحکام‌بخشی و خواناسازی آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

در مرمت ترنج گچ‌بری بزرگ زیر گنبد هیچ کاری انجام‌نشده است و نیازمند استحکام‌بخشی است.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

گنبد سلطانیه شاهکار معماری ایران / سلطانیه مرتفع ترین گنبدهای آجری جهان

گردشگران عراقی بیشتر برای چه به ایران سفر می‌کنند؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، گردشگری مذهبی، سلامت و تفریحی را از مهمترین دلایل سفر گردشگران عراقی به ایران عنوان کرد.

علی صابر در گفت و گویی بااشاره به برگزاری تورآشناسازی فعالین و دفاتر گردشگری عراق در کرمانشاه، اظهار کرد: در این برنامه که چندی پیش برگزار شد و بزودی مرحله دوم آن را برگزار خواهیم کرد، توانستیم بخشی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه را به فعالین گردشگری عراقی نشان دهیم‌.

صابر عنوان کرد: وجود امنیت بالا، ارزان بودن خدمات درمانی در کرمانشاه برای گردشگران عراقی، مطلوب بودن کیفیت تاسیسات گردشگری استان و تنوع جاذبه های گردشگری از نکاتی بود که مورد توجه فعالین گردشگری عراق در سفر به کرمانشاه قرار گرفت.

وی به دلایل سفر گردشگران عراقی به کشورمان هم اشاره کرد و گفت: طبق صحبت هایی که با مدیران دفاتر گردشگری عراق داشتیم، آنها مهمترین دلیل سفر گردشکران عراقی به کشورمان را با اولویت زیارت، درمانی و  تفریحی عنوان کردند.

معاون گردشگری کرمانشاه ادامه داد: هرچند بیشتر گردشگرانی که به قصد زیارت به ایران سفر می کنند، مقصد آنها شهر مشهد است و از کرمانشاه به عنوان یک معبر گردشگری استفاده می کنند، اما می توانیم با ارائه برخی خدمات مدت ماندگاری‌شان را در کرمانشاه افرایش دهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در بحث گردشگری تفریحی و توریسم درمانی در کرمانشاه داریم، می توانیم در این حوزه مقصد اصلی گردشگران عراقی باشیم، چراکه هم اکنون مقصد تفریحی آنها شهرهای شمالی و مقصد درمانی شان نیز برخی استان های مرکزی کشور است، در این راستا تلاش داریم تا ما نیز در این حوزه ها پتانسیل‌هایمان را به دفاتر و فعالین گردشگری عراقی نشان دهیم.

صابر ادامه داد: از سویی طبق صحبت های انجام شده، گردشگران عراقی در بین خوراک ها به کباب علاقمند هستند که در این زمینه دنده کباب، کباب کاردی و… که از خوراک‌های اصیل کرمانشاهی هستند را می توانیم به گردشگران خوراک آنها معرفی کنیم.

وی یکی از گلایه‌های فعالین گردشگری عراقی را عدم گستردگی پروازها در کرمانشاه دانست و گفت: اگر بتوانیم پروازهای خارجی همچون پرواز نجف به کرمانشاه و پروازهای داخلی زیادتری را راه‌اندازی کنیم، گردشگران عراقی بیشتری به کرمانشاه خواهند آمد.

معاون گردشگری استان کرمانشاه افزود: همچنین آنها خواستار راه اندازی خط اتوبوس بین کرمانشاه و نجف هستند، چراکه برخی از گردشگران عراقی علاقمندند تا از طریق زمینی به ایران سفر کنند.

وی در ادامه با تاکید براینکه کرمانشاه باید بیشتر به گردشگران عراقی معرفی شود، گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام داده ایم، در کشور عراق از بین شبکه های اجتماعی مجازی بیشتر فیسبوک و اینستاگرام مورد توجه است که باید روی تبلیغ از این راه تمرکز داشته باشیم. بعلاوه برپایی نمایشگاه ها و تبلیغ از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی از دیگر راه‌های معرفی زیبایی های کرمانشاه در عراق است.

وی از برنامه ریزی برای برگزاری مرحله دوم تور آشناسازی فعالین گردشگری عراق با جاذبه های گردشگری کرمانشاه خبرداد و گفت: این تور بزودی با حضور حدود ۱۵ دفتر گردشگری عراق برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

نخستین نمایشگاه عکس زمین‌گردشگری در فارس برپا شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس از برگزاری نخستین نمایشگاه عکس زمین‌گردشگری با هدف معرفی ظرفیت‌های بالقوه زمین‌گردشگری استان، خبر داد.

هادی شه‌دوست شیرازی چهارشنبه یکم دی ماه در جمع خبرنگاران گفت: این نمایشگاه در راستای طرح پژوهشی دانشگاه پیام نور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌های زمین‌گردشگری همچون ژئوسایت‌های اولیه در زمین گردشگاه پیشنهادی دشت ارژن، دره چوگان، تالاب پریشان برگزار شد.

او خاطرنشان کرد: این پروژه تحقیقاتی راهبُردی، مربوط به طرح فرصت مطالعاتی داخلی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با صنعت و جامعه در حوزه گردشگری استان فارس است.

رضا صادقی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم و پژوهشگر طرح موردنظر نیز گفت: کشورهای مختلفی در زمینه پارک‌های زمین‌شناسی بین‌المللی یونسکو، ژئوپارک تعریف کرده‌اند.

صادقی افزود: هدف ما این است که در استان فارس هم این ژئوپارک اجرایی شود و به‌زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری پایدار از یک پارک زمین‌شناسی در استان باشیم و بتوانیم آن را گام‌به‌گام به ثبت ملی و سپس جهانی برسانیم.

او افزود: با توجه به اینکه در حوزه گردشگری، شاخه‌های گوناگونی وجود دارد، ما شاخه گردشگری طبیعت‌گرایانه یا طبیعت‌گردی را که دربرگیرنده دو زیرشاخه بوم گردشگری (Ecotourism) و زمین‌گردشگری (Geotourism) است را انتخاب و چون در زمینه بوم گردشگری در ایران بیشتر کارشده است، زمین‌گردشگری را هدف قرار دادیم که خود دانش میان‌رشته‌ای جدید بین دو رشته دانشگاهی زمین‌شناسی و گردشگری است.

صادقی ادامه داد: با این دیدگاه، پهنه طلایی گردشگری در بخش باختری فارس یعنی مثلث دشت اَرژَن، درّه چوگان و تالاب پریشان که دارای دو اقلیم سرد و کوهستانی و گرم و خشک و دو تالاب بین‌المللی اَرژن و پریشان و همچنین آثار تاریخی بسیار ارزشمند دوران ساسانیان که شهر باستانی بیشاپور و غار کارستی شاپور است را، انتخاب کردیم و امیدواریم که با پشتیبانی مسئولین، این ایده علمی نوآورانه به‌زودی برای استان فارس اجرایی شود و بتوانیم پس از استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، چهارمین استان کشور در زمینه راه‌اندازی ژئوپارک‌های ملّی باشیم.

منبع: ایسنا

برای جذب گردشگر باید حرف جدید در حوزه گردشگری زد

مدیر بوتیک هتل زنجان گفت: برای جذب گردشگر باید حرف جدید در حوزه گردشگری زد.

صمد یوسفی‌اصل شامگاه گذشته (۳۰ آذرماه) در آیین افتتاح بوتیک هتل زنجان، با اشاره به روند ساخت این هتل، اظهار کرد: این مجموعه سه سال پیش خریداری شده و مرمت و اجرای آن نیز ۳ سال طول کشیده و از آنجایی که مرمت‌ها باید ظرافت کار دست را می‌داشت، زمان مرمت طول کشید؛ البته همه‌گیری کرونا نیز در این مهم تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه پیچ و خم کارهای اداری نسبت به سایر انرژی بیشتری را از مجموعه گرفته است، افزود: در این مدت پرونده ۳ بار به کمیسیون ماده ۵ و ۲ بار به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده که روند اجرای کار را بسیار کند می‌کرد که در نهایت با با ورود دادستان و حمایت قضایی، مشکلات حل شد.

این سرمایه‌گذار بخش گردشگری استان زنجان با بیان اینکه اگر حمایت قضایی نبود، این بنای تاریخی مخروبه می‌شد، ادامه داد: در زنجان خانه‌های قدیمی بسیار کمتری نسبت به شهرهایی مثل کاشان و اصفهان وجود دارد به همین دلیل حفظ و حراست از این بناها اهمیت زیادی دارد.

یوسفی‌اصل با تاکید بر اینکه به جز ابعاد اقتصادی، بعد فرهنگی در بازسازی این بنا مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: بازسازی و ایجاد هتل بوتیک سبب افزایش قیمت زمین در این منطقه شده و با استفاده از پتانسیل تولیدی و نیروی انسانی منطقه اشتغال و ارزش افزوده بهبود پیدا می‌کند.

مدیر هتل‌بوتیک زنجان خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر باید حرف جدیدی در این زمینه داشته باشیم. اگر مجوزها صادر شود امکان جذب مسافر داریم؛ ولی فعالیت این هتل در ابتدا ۲ ماه به صورت آزمایشی خواهد بود و پس از آن جذب مسافر انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تفاوت هتل با بوتیک هتل چیست؟

بوتیک‌هتل ها؛ فضایی برای لمس تاریخ

خانه حنانی _اولین بوتیک‌هتل در بافت تاریخی رشت

کرونا رستوران ژاپنی را در اکسپو دبی تعطیل کرد

یک رستوران در پاویون ژاپن به عنوان محل انتشار ویروس کرونا در نمایشگاه جهانی اکسپو دبی شناسایی و تعطیل شد.

به نقل از عرب نیوز، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اعلام کرد که ۱۰ نفر از پرسنل رستوران سوشی «ساشیرو» در پاویون ژاپن به سویه جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

روزنامه آساشی ژاپن خبر داده تعدادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا با حضور در این رستوران عامل انتشار ویروس بوده‌اند و این رستوران تا زمان حصول اطمینان از امنیت بسته خواهد شد اما پاویون ژاپن همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رستوران ژاپنی ساشیرو نخستین شعبه خود در خاورمیانه را در اکسپو دبی افتتاح کرده تا میهمانان این رویداد بین‌المللی را با فرهنگ غذای ژاپن آشنا کند. این رستوران مورد استقبال زیادی قرار گرفته و افراد برای ورود به رستوران باید بیش از یک ساعت منتظر بمانند.

کرونا رستوران ژاپنی را در اکسپو دبی تعطیل کرد

 

اکسپو دبی واکسیناسیون و همچنین دوز تقویتی را برای همه کارکنان اماراتی و بین‌المللی اکسپو، داوطلبان، پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات اجباری کرده است. بازدیدکنندگان ۱۸ ساله و بالاتر باید یک نسخه از گواهی واکسیناسیون یا اگر واکسینه نشده‌اند، یک آزمایش PCR منفی را که در ۷۲ ساعت قبل انجام شده است ارائه دهند.

تاکنون بیش از ۶ میلیون نفر به صورت حضوری از اکسپو دبی دیدن کرده‌اند و بر اساس اعلام دست‌اندر کاران این رویداد ۳۰ میلیون نفر هم به صورت مجازی از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.

همزمان با افزیش موارد ابتلا به ویروس کرونا و شیوع سویه جدید این ویروس در امارت، برخی فعالیت‌ها در اکسپو دبی به حالت تعلیق درآمده‌اند و مراکز نمونه‌گیری تست PCR نیز افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چه مواردی برای گردشگران سلامت پساکرونا مهم است؟

آغاز روند تعطیلی موزه‌ها در اروپا

همچنان که مقام‌های کشورهای مختلف جهان درصدد متوقف کردن افزایش آمار ابتلا به کرونا ناشی از شناسایی نوع «اُمیکرون» هستند، موزه‌ها و موسسات هنری برخی نقاط نیز بار دیگر ناچار به تعطیلی شده‌اند.

به نقل از آرت نیوز، با شناسایی سویه «اُمیکرون» ویروس کرونا و افزایش آمار ابتلا در برخی نقاط موسسات هنری و موزه‌ها نیز از تاثیرات این شرایط در امان نمانده‌اند. موزه‌های دانمارک و هلند تا اواسط ماه ژانویه تعطیل خواهند بود. همچنین برخی از اماکن هنری بریتانیا روند تعطیلی را آغاز کرده‌اند.

نخست‌وزیر هلند در هفته جاری در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد تمامی کسب و کارهای غیرضروری تا ۱۴ ژانویه تعطیل خواهند ماند. دولت با این روش قصد دارد زمان بیشتری برای افرادی که هنوز دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و  زمان کافی برای آماده شدن کادر درمان به منظور مقابله با موج جدید ابتلا فراهم کند. موزه‌های مهمی همچون موزه ملی آمستردام، موزه «ون‌گوگ» و موزه اشتدلیک آمستردام نیز در نتیجه این قرنطینه تعطیل شده‌اند.

چندی پیش نخست‌وزیر دانمارک هم از تعطیلی تمامی اماکن عمومی از جمله سینماها، موزه‌ها و گالری‌های هنری تا اواسط ژانویه خبر داد.

با این‌که قرنطینه سراسری در بریتانیا اعلام نشده اما برخی از موسسات تعطیل شده‌اند.

موزه تاریخ طبیعی لندن به ناچار تا ۲۷ دسامبر تعطیل شد. با این حال نمایندگان موزه‌های ویکتوریا و آلبرت، تیت، آکادمی سلطنتی هنر و موزه بریتانیا اعلام کرده‌اند که قصد دارند همچون گذشته به فعالیت ادامه دهند.

در ایالات متحده آمریکا نیز  موزه ویتنی، موزه هنر مدرن و سایر موزه‌ها در حال حاضر با رعایت مقررات بهداشتی به روی بازدیدکنندگان باز هستند.

منبع: ایسنا

محدودیت برای بازدید از موزه متروپولیتن

مسوولان موزه متروپولیتن در نیویورک با شناسایی سویه «اُمیکرون» ظرفیت بازدیدکنندگان از موزه را کاهش می‌دهند.

به نقل از نیویورک‌تایمز، مسوولان موزه هنر متروپولیتن نیویورک روز سه‌شنبه اعلام کردند به دلیل شناسایی سویه «اُمیکرون» ویروس کرونا شمار بازدیدکنندگان از این موزه را به روزانه حدود ۱۰هزار نفر کاهش می‌دهند. در شرایط عادی و در طول فصل تعطیلات این موزه معمولا شاهد دوبرابر این آمار از بازدیدکنندگان است.

در بیانیه این موزه نوشته شده است: « حفظ امنیت کارکنان و بازدیدکنندگان اولویت اصلی ما است. کاهش تراکم جمعیت نخستین قدمی است که می‌توانیم در این راستا برداریم و کارکنان ما به طور ویژه تلاش کرده‌اند تا تغییراتی در بهبود وضعیت سلامت عمومی و در عین حال باز نگه داشتن موزه ضمن حفظ امنیت تک تک نفرات ایجاد کنند.»

همچنین مسوولان موزه هنر بالتیمور  اعلام کردند به دلیل افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا تا ۲۹ دسامبر این موزه را تعطیل می‌کنند.

آمار ابتلا به کرونا در نیویورک در دو هفته گذشته تا بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

موسسات فرهنگی اغلب متکی به درآمد دوران تعطیلات هستند با این حال افزایش ناگهانی آمار ابتلا سبب شده برخی از برنامه‌ها و اجراهای نیویورک تعطیل شوند. موزه‌ها نیز درحال اجرای برخی محدودیت‌ها هستند. برای مثال گالری ملی هنر در واشنگتن و موزه بروکلین برخی از تورهای حضوری را لغو کرده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه شانگهای چین میزبان آثار نگارگری گنجینه ملی ملک

هارمونی جذاب طبیعت در موزه «هورتا» بروکسل

یک کشف لوح حسابداری در شرقی‌ترین نقطه ایران

باستان‌شناسان پس از ۵۰ سال کاوش‌ در شهر سوخته، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدمنصور سیدسجادی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته ـ درباره این کشف مهم، توضیح داد: کشف این‌گونه لوح‌ها در مناطق غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجا ‌است که در شرقی‌ترین نقطه ایران و «دشت لوت»، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف “منحصر به‌فردی” دست نیافته بودند.

او با بیان‌این‌که این لوح نشان از ارتباط جامعه شهر سوخته با مردم آغاز ایلامی دارد، افزود: حسین مرادی، باستان‌شناس و معاون هیأت باستان‌شناسی در عمق چهار متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونیِ محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سیدسجادی این کشف را تا حدودی منتظره خواند و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیأت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

سرپرست هیأت‌باستان شناسی شهر سوخته درباره مشخصات این لوح حسابداری، گفت: این لوح، ۱۱ سانتی‌متر طول و ۷سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است. یکی از علامت‌ها خطوطی‌اند که نشانگر نوع کالای ارسال‌شده همراهِ لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال‌شده‌ دارد که فعلا برای ما ناآشنا ‌است.

این باستان‌شناس مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مُهر استوانه‌ای ارسال‌کننده روی آن دانست و افزود: طبق ساختار این مُهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام شصت‌گانی بوده است.

او با اشاره به این‌که تا فصل نوزدهم، در بخش‌های خیلی قدیمی‌ترِ شهر سوخته کاوشی نشده بود، بیان کرد: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح باارزش در عمق چهارمتری شد.

سجادی اظهارکرد: هم‌اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به پایان رسیده است.

باستان‌شناسان کاوش‌های فصل نوزدهم شهر سوخته را از اول آذرماه ۱۴۰۰ آغاز کرده‌اند که اکنون، به روزهای پایانی آن نزدیک شده‌اند. کاوش‌های این فصل به دلیل کمبود بودجه به سه کارگاه محدود شد؛ کارگاه نخست در منطقه مسکونی شرقی واقع شده که فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن با هدف دستیابی به لایه‌های قدیمی‌تر صورت گرفت. در کارگاه شماره ۳۳ که دومین کارگاه است، ادامه فعالیت‌های سه فصل گذشته دنبال شد. کارگاه شماره ۳۹ نیز در منطقه مسکونی واقع شده که فعالیت هیأت باستان‌شناسی در آن با هدف یافتن ساختمان‌ها و معماری جدید انجام شد.

بنا بر اعلام پایگاه میراث جهانی شهر سوخته، در این فصل از کاوش از باستان‌شناسان ایتالیا و صربستان نیز دعوت شده است.

شهر سوخته با پنج‌هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم‌ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در حدود ۶۰ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و سال ۱۳۹۳ به‌عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.

تا پیش از این نیز، آثار مهمی از شهر سوخته کشف شده که از جمله آن‌ها به جمجمه جراحی‌شده یک دختر ۱۳ ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا ۲۸ تا ۳۲ ساله که جنس آن ترکیبی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری و سیم‌های ریز طلایی شبیه مویرگ‌های چشم است، خط‌کشی ساخته‌شده از چوب آبنوس به طول ۱۰ سانتیمتر که تا دقت یک میلیمتر را اندازه‌گیری می‌کند، تخته نردی از چوب آبنوس با ۶۰ مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز درحال حرکت که قدیمی‌ترین انیمیشن جهان لقب دارد، می‌توان اشاره کرد. بعضی از این آثار را در موزه شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان می‌توان مشاهده کرد.

منبع: ایسنا

گلستان نگین نمایشگاه «اسرار امپراتوری پارس»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از معرفی دو قلم شیء فرهنگی و تاریخی متعلق به این استان در نمایشگاه «اسرار امپراتوری پارس باستان» در کشور چین خبر داد.

احمد تجری در گفت و گویی با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از مهدهای تاریخ و تمدن در کشور و حتی دنیاست، اظهار کرد: آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی موجود در این استان هر فردی را وادار به تعظیم و تحسین در برابر فرهنگ و تاریخ این سرزمین پرافتخار می کند.

وی با بیان اینکه «تعداد دو قلم شی فرهنگی و تاریخی از موزه باستان‌شناسی گرگان برای معرفی در نمایشگاه «اسرار امپراتوری پارس باستان» در کاخ‌موزه پکن در کشور چین به نمایش گذاشته شده اند، افزود: این اقدام با هدف معرفی دیوار بزرگ گرگان، در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفته است که در نمایشگاه پکن نمایش داده می شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان با تاکید بر اینکه این آثار شامل یک قلم آجر و یک قلم خمره سفالی برجای‌مانده از دوره ساسانی است، خاطرنشان کرد: آثار مذکور در کاوش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان به‌دست‌آمده که بر اساس مجوز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طی فرآیند انتقال، به‌صورت امانی در اختیار موزه ملی ایران قرارگرفته است.

تجری ادامه داد: مشارکت و برپایی نمایشگاه‌های مشترک داخلی و خارجی میان موزه‌ها ازجمله وظایف و اهداف بلند برای معرفی تاریخ، تمدن و فرهنگ این سرزمین است که گام مهمی در توسعه فرهنگی و دوستی جوامع و رونق گردشگری پایدار به شمار می رود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دوفر _بازی محلی در روستای تاریخی فارسیان گلستان

نمونه‌سازی کاشی‌نگاره کاخ گلستان