نخستین نمایشگاه عکس زمین‌گردشگری در فارس برپا شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس از برگزاری نخستین نمایشگاه عکس زمین‌گردشگری با هدف معرفی ظرفیت‌های بالقوه زمین‌گردشگری استان، خبر داد.

هادی شه‌دوست شیرازی چهارشنبه یکم دی ماه در جمع خبرنگاران گفت: این نمایشگاه در راستای طرح پژوهشی دانشگاه پیام نور و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت‌های زمین‌گردشگری همچون ژئوسایت‌های اولیه در زمین گردشگاه پیشنهادی دشت ارژن، دره چوگان، تالاب پریشان برگزار شد.

او خاطرنشان کرد: این پروژه تحقیقاتی راهبُردی، مربوط به طرح فرصت مطالعاتی داخلی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با صنعت و جامعه در حوزه گردشگری استان فارس است.

رضا صادقی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه پیام نور مرکز جهرم و پژوهشگر طرح موردنظر نیز گفت: کشورهای مختلفی در زمینه پارک‌های زمین‌شناسی بین‌المللی یونسکو، ژئوپارک تعریف کرده‌اند.

صادقی افزود: هدف ما این است که در استان فارس هم این ژئوپارک اجرایی شود و به‌زودی شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری پایدار از یک پارک زمین‌شناسی در استان باشیم و بتوانیم آن را گام‌به‌گام به ثبت ملی و سپس جهانی برسانیم.

او افزود: با توجه به اینکه در حوزه گردشگری، شاخه‌های گوناگونی وجود دارد، ما شاخه گردشگری طبیعت‌گرایانه یا طبیعت‌گردی را که دربرگیرنده دو زیرشاخه بوم گردشگری (Ecotourism) و زمین‌گردشگری (Geotourism) است را انتخاب و چون در زمینه بوم گردشگری در ایران بیشتر کارشده است، زمین‌گردشگری را هدف قرار دادیم که خود دانش میان‌رشته‌ای جدید بین دو رشته دانشگاهی زمین‌شناسی و گردشگری است.

صادقی ادامه داد: با این دیدگاه، پهنه طلایی گردشگری در بخش باختری فارس یعنی مثلث دشت اَرژَن، درّه چوگان و تالاب پریشان که دارای دو اقلیم سرد و کوهستانی و گرم و خشک و دو تالاب بین‌المللی اَرژن و پریشان و همچنین آثار تاریخی بسیار ارزشمند دوران ساسانیان که شهر باستانی بیشاپور و غار کارستی شاپور است را، انتخاب کردیم و امیدواریم که با پشتیبانی مسئولین، این ایده علمی نوآورانه به‌زودی برای استان فارس اجرایی شود و بتوانیم پس از استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی، چهارمین استان کشور در زمینه راه‌اندازی ژئوپارک‌های ملّی باشیم.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *