بررسی پرونده پنج شهر نامزد ثبت ملی استان کرمان

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی از بررسی پرونده پنج شهر نامزد ثبت ملی استان کرمان خبر داد.

پویا محمودیان شامگاه چهارم اسفندماه در حاشیه بازدید از بازارچه صنایع دستی واقع در کاروانسرای تاریخی گنجعلیخان با اشاره به بازدید خود از غرفه های صنایع دستی گفت: هنرمندان صنایع دستی استان کرمان بسیار خلاق، نوآورد و توانمند هستند.
وی از سر ذوق آوردن انسان با دیدن صنایع دستی استان کرمان سخن گفت و افزود: صنایع دستی کرمان سرشار از هنر، زیبایی و ذوق و سلیقه است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره احتمال ثبت ملی شدن پنج شهر صنایع دستی استان کرمان گفت: مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان سعی کرده است که پرونده های این شهرها را دقیق و کامل تکمیل کرده اند و همچنین کارشناسان و داوران نیز گزارشات مبسوطی ارایه داده اند و فردا جلسه بررسی برگزار می شود و امیدواریم خبرهای خوبی برای اهالی هنرمند و هنردوست کرمانی داشته باشیم.

وی بررسی مشکلات هنرمندان صنایع دستی را یکی دیگر از اهداف سفر خود به کرمان دانست و بیان کرد: با همفکری راهکاری برای حل مشکلات اتخاذ خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، شهرهای کرمان، شهربابک، راین، قلعه‌گنج و راور به ترتیب به عنوان نامزدهای شهر ملی صنایع‌دستی، شهرملی فیروزه، شهر ملی چاقو، شهر ملی حصیر و شهر ملی فرش دستباف معرفی شده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره آیین ازدواج کردهای کرمانج

استان کرمان به عنوان پایتخت گردشگری مقاومت

فهرج، شگفتی بی‌بدیل در جنوب کرمان

«موزه آینده» در دوبی افتتاح شد

مقام‌های دوبی روز گذشته به طور رسمی «موزه آینده» را افتتاح کردند و از امروز درهای آن را به روی عموم مردم گشودند.

به نقل از نشنال، «موزه آینده» در دوبی از روز بیست و سوم فوریه به روی عموم مردم گشوده شده است. این موزه برای بازدیدکنندگان تجربه‌ای را فراهم می‌کند که به واسطه آن می‌توانند آینده را در حوزه‌هایی همچون فضا و طبیعت تصور کنند.

ساختمان این موزه ۷۸ متر ارتفاع دارد و در فهرستی که در ماه جولای توسط مجله «نشنال جئوگرافیک» منتشر شد  از این موزه به عنوان یکی از ۱۴ موزه زیبای جهان نام برده شد.

پنج طبقه از هفت طبقه ساختمان این موزه به فضای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شده است. بازدید از تمام موزه حدود دو تا سه ساعت زمان می‌برد البته بازدیدکنندگان می‌توانند تا هر زمان که مایل باشند در موزه حضور داشته باشند.

«موزه آینده» در دوبی افتتاح شد

این موزه بازدیدکنندگان را به سفری به سال ۲۰۷۱ می‌برد و فرضیه‌هایی درباره آینده موضوعات مختلف همچون اکوسیستم و زیست مهندسی را به نمایش می‌گذارد.

یکی از نمایشگاه‌هایی که با موضوع فضا برگزار می‌شود، «ماه جدید» نام دارد و نشان می‌دهد چطور ماه می‌تواند به منبع انرژی تجدیدپذیری برای تمام سیاره تبدیل شود.

همچنین نمایشگاهی با موضوع طبیعت، جنگل‌های آمازون را بازسازی کرده است.

طبقه نخست این موزه نیز به نمایشگاهی برای کودکان که «قهرمانان آینده» نام دارد اختصاص پیدا کرده است. این نمایشگاه با سه مضمون اصلی تصور کردن، طراحی کردن و خلق کردن برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

معرفی ۷ پارک آبی دبی

کویر دبی، نگین خاورمیانه

تخریب بافت تاریخی یک تفسیر غلط است

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه طرح ۵۷ هکتاری، توسعه حرم نیست بلکه بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده پیرامون حرمین شریف است، مطرح کردن بحث تخریب خانه‌ها و بافت تاریخی را تفسیری غلط و دادن آدرس اشتباه ارزیابی کرد.

مهدی طاهری چهارشنبه ٤ اسفند در یک کنفرانس خبری، سند بودجه را از مهمترین اسناد و لوایح دانست که سالانه در شوراها مطرح، بررسی و تصویب می‌شود و خاطرنشان کرد: سند بودجه در واقع میثاق نامه‌ای بین نمایندگان مردم در پارلمان شهری و شهرداری است.

او با اشاره به اینکه زمان آغاز کار شورای ششم ١٥ مردادماه امسال بوده است، گفت: شورا طی ماه‌های باقیمانده از سال لاجرم به ادامه کار بر اساس سند بودجه تصویب شده شورای قبل بود و تنها متمم بودجه را به آن اضافه کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید براینکه این شورا فصل بسیار سختی در لوایح درآمدی را از نظر زمانی سپری کرد، گفت: سند بودجه باید به تایید فرمانداری و استانداری برسد، بنابراین انتظار بود که شهرداری سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

طاهری ضمن یادآوری اینکه طبق قانون باید قبل از یکم اسفند، لایحه بودجه در شورا تصویب و برای تائید ارائه می‌شد، فشار کاری طی هفته‌های گذشته را زیاد توصیف و تاکید کرد که باید مکانیزم و ساختار بودجه به شکلی باشد که فرصت مناسبی برای بررسی آن وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در عین حال به تصویب لایحه بودجه ١٥ هزار و ٣٨٥ میلیارد تومانی شهرداری برای سال آینده اشاره و ویژگی‌های این سند را در مقایسه با سال گذشته، مطرح کرد.

طاهری در خصوص دلیل افزایش ایرادات فرمانداری به مصوبات شورای شیراز، گفت: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی، بین دستگاه‌ها و ارگان‌ها، دیپلماسی وجود داشته باشد، نمی‌توان از افراد خواست که سیاسی نباشند اما نباید سیاست زدگی در کار باشد، بلکه باید همواره منافع مردم را پیش رو و ملاک عمل و اولویت قرار داد.

او ضمن تاکید مجدد براینکه در تصمیم‌گیری باید منافع جامعه اصل باشد نه گرایش سیاسی، افزود: باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که شائبه سیاسی کاری پیش نیاید؛ هرچند ماه‌های اول هیچ ایرادی از سمت فرمانداری نداشتیم اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش ایرادات بر مصوباتی بودیم که پایه درآمدی و بودجه سال آینده شهر بود و همین حساسیت برانگیز شد.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در خصوص املاک شهرداری گفت: سامانه املاک وجود دارد، اما سامانه ارتباطی با سایر بانک‌های اطلاعاتی در شهرداری نیست و ایجاد این ارتباط در دستور کار قرار دارد تا بحث فروش املاک با سازوکار درستی دنبال و انجام شود.

طاهری با بیان اینکه شهر شیراز کار برای انجام دادن زیاد دارد و برای رفع عقب‌ماندگی‌های آن باید تلاش زیادی داشت و به شکل جهادی در همه ابعاد کار کرد، درباره طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم، توضیح داد: این طرح، طرح توسعه حرم نیست بلکه اسم آن طرح بازآفرینی بافت‌های تاریخی و فرسوده اطراف حرم است.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اکنون حرم فضای کافی دارد آنچه باید رخ دهد طرح بازآفرینی و احیا است، بیان کرد: تفسیر غلطی به معنای تخریب انجام می‌شود؛ من تقاضا دارم آدرس این ۲۰۰ خانه که می‌گویند قرار است تخریب شود را نشان دهند، سندی ارائه دهند که امضای مسئولان برای تخریب وجود داشته باشد.

طاهری با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز میراث و شناسنامه ما است و چه کسی شناسنامه خود را خراب می‌کند، گفت: این اعتراض را ما هم داریم که در بین دو حرم پاساژ و مرکز خرید ایجاد و این تلقی شده که توسعه حرم همین‌ها است.

او با اشاره به بازدید وزیر میراث فرهنگی از این بافت در ماه گذشته افزود: در آن دیدار اعلام شد آنچه تخریب شده بافت فرسوده بوده است و طرح بین دو حرم نیست بلکه از مجموعه غدیر تا سید تاج‌الدین غریب را شامل می‌شود چراکه معتقدیم باید مجموعه بافت احیا شود.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه شایعه درست کردن راحت است، افزود: حاضر هستیم همین منتقدان را دعوت و در پخش زنده صداوسیما بحث کنیم تا مشخص شود که کجا تخریب شده است.

طاهری با بیان اینکه برخی از موضوعات نظیر بافت تاریخی حساسیت‌ها بین‌المللی است، تاکید کرد: باید شفاف بحث شود و به مردم شفاف اطلاع‌رسانی کرد، هر چه صحن شورا بیشتر در دسترس و مورد نظر مردم باشد بهتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره انتصابات شهرداری و مناقشاتی که وجود دارد، افزود: با توجه به حساسیت‌ها تبصره یک بند ۳۰ ماده ۸۰ مورد توافق شهرداری و شورا قرار گرفته مبنی بر اینکه انتصاب جزء مسئولیت‌های شهرداری است و شورا در این زمینه به این معنا که اعمال نفوذ کند، ورود نمی‌کند.

منبع: ایسنا

برنامه‌های گردهمایی باستان‌شناسی ایران اعلام شد

گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هفتم تا نهم اسفندماه، مجازی برگزار می‌شود.

 ‌روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برنامه‌های نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی را به این ترتیب توضیح داد: در نخستین روز از این گردهمایی در بخش افتتاحیه که با سخنان سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ، علی دارابی ـ معاون میراث‌فرهنگی کشور ـ، مصیب امیری، رییس پژوهشگاه و جبرئیل نوکنده ـ رییس موزه ملی ایران ـ همراه خواهد بود، محمد مرتضایی ـ رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز می‌پردازد.

در ادامه، گزارش کاوش هیأت مشترک باستان‌شناسی تپه چالتاسیان شهرستان پیشوای تهران، پژوهش‌های باستان‌شناختی ایران و روسیه در نارین قلعه میبد، کاوش شهر تاریخی استرآباد محله سرچشمه گرگان، بررسی شناسایی اشکت‌آهو و محوطه‌های بازکوه گاوبست شهرستان بستک هرمزگان در قالب نشست تخصصی ارائه می‌شود.

لایه‌نگاری الله‌قلی تپه ‌سی‌لیلان آذربایجان شرقی، هشتمین فصل کاوش محوطه ریوی دشت سملقان خراسان شمالی، کاوش محوطه معصوم‌زاده بجنورد خراسان شمالی، بررسی شناسایی شهرستان‌های جوین و جغتای خراسان رضوی، لایه‌نگاری محوطه رم رمه دشت مهران ایلام، کاوش تپه کوزه‌چی زنجان، کاوش مجموعه دستکند زیرزمینی پاقپان کاشان اصفهان، و بررسی شناسایی بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود منطقه چادگان اصفهان از دیگر پروژه‌هایی است که توسط باستان‌شناسان در روز نخست گردهمایی بررسی می‌شود.

در دومین روز از گردهمایی، باستان‌شناسان به ارائه آخرین یافته‌هایشان در محوطه نوسنگی توق تپه دشت نکا مازندران، دومین فصل کاوش باستان‌شناسی گورستان شهنه پشته شهرستان بابل مازندران، دهمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک ایرانی ایتالیایی در تل‌آجری پارسه فارس، بررسی شناسایی محوطه پارینه سنگی میانی چند درخت جزیره هرمز هرمزگان، دومین فصل کاوش باستان‌شناسی گردآشوان در عصر مس و سنگ جدید آذربایجان غربی، ششمین فصل کاوش محوطه لیارسنگ بن گیلان، کاوش بنای زیج منیژه انزل سرپل ذهاب کرمانشاه، و فصل نخست کاوش آتشکده فردقان فراهان استان مرکزی می‌پردازند.

کاوش نجات‌بخشی محوطه قره‌بولاق مشکین شهر اردبیل، کاوش نجات‌بخشی محوطه‌های بلاچاک ۱و۳ آذربایجان غربی، دومین فصل مطالعات باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر خراسان شمالی، بررسی شناسایی باستان‌شناسی شهرستان فهرج کرمان، کاوش مجموعه کاخ‌های شماره ۲، ۳ و حصار بیرونی چغازنبیل خوزستان، فصل نخست کاوش سد هخامنشی دیدگان فارس، بررسی و شناسایی باستان‌شناسی محدوده نفت‌خانه سومار قصر شیرین کرمانشاه و بررسی شناسایی باستان‌شناسی سد هرات فارس از دیگر گزارش‌هایی است که در روز دوم ارائه می‌شود.

در روز پایانی گردهمایی نیز گزارش‌هایی از دومین فصل کاوش محوطه گبری‌مود شهرستان سربیشه خراسان جنوبی، کاوش ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه آذربایجان غربی، بررسی شناسایی بخش مرکزی شهرستان راور کرمان، بررسی شناسایی مسیر خط لوله انتقال گاز از سه‌راهی دشتک به زابل سیستان و بلوچستان، پنجمین فصل گمانه‌زنی به منظور مکان‌یابی معبد لائودیسه نهاوند همدان، بررسی‌های باستان‌شناختی دشت سیستان به منظور شناسایی شواهد بیشتری از تمدن خراسان بزرگ، بررسی شناسایی محوطه‌های پارینه سنگی شهرستان فردوس خراسان جنوبی، بررسی شناسایی باستان‌شناختی دشت‌های جنوبی تالاب گاوخونی اصفهان، پژوهشی بر مجموعه آجرهای لعابدار بوکان استردادی از کشور سوئیس در موزه ملی ایران، روایتی نو از گورستان قیطریه: پژوهشی بر سازمان تولید سفال، پژوهشی در عنوان جعل و تقلب در آثار تاریخی، فرهنگی و هنری و پژوهشی بر گچبری‌های مخزن منفی یک موزه ملی ایران توسط باستان‌شناسان و سرپرستان هیأت‌ها ارائه می‌شود.

این گردهمایی از لینک https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/۱۹th-annual-symposium قابل دسترس خواهد بود.

مرتبط:

موزه باستان شناسی بم راه اندازی می‌شود

«رئیس المجاهدین» کیست؟

یک قزوین‌پژوه گفت: رئیس المجاهدین مشروطه‌خواه مشهور قزوینی است که در ذی‌القعده ۱۳۲۵ قمری مدتی قبل از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به همراه عده‌ای از تفنگچیان و اعضای انجمن مجاهدین قزوین به‌منظور پاسداری از مجلس به تهران رفتند.

مهدی نورمحمدی در گفت‌وگویی گفت: میرزاحسن شیخ‌الاسلام ملقب به رئیس المجاهدین یکی از رجال تأثیرگذار قزوینی در انقلاب مشروطه بود، میرزاحسن فرزند میرزا مسعود شیخ‌الاسلام از علمای مشهور قزوین در دوران قاجار است.

وی افزود: میرزاحسن قبل از انقلاب مشروطه در کسوت روحانیت در حوزه علمیه قزوین تحصیل می‌کرد. باتوجه‌به فعالیت‌هایی که میرزاحسن انجام داده بود مظفرالدین شاه به او لقب «رئیس سادات و طلاب» را اعطا کرد، میرزاحسن باهمت والایی که داشت در جهت تقویت فرهنگ و معارف قزوین تلاش می‌کرد، یکی از کارهای درخشان او قبل از انقلاب مشروطه، همکاری در تأسیس «مدرسه امید» به‌عنوان اولین مدرسه نوین قزوین بر اساس تعلیمات جدید بود.

این قزوین‌پژوه بیان کرد: میرزاحسن، مشروطه‌خواه مشهور قزوینی است که در ذی‌القعده ۱۳۲۵ قمری مدتی قبل از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به همراه عده‌ای از تفنگچیان و اعضای انجمن مجاهدین قزوین به‌منظور پاسداری از مجلس به تهران رفتند.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان مجلس توسط محمدعلی شاه مورد تهدید قرار گفته بود، انجمن مجاهدین قزوین به‌منظور حمایت از مشروطیت و مجلس تأسیس شده بود و در این تاریخ تفنگچیان این انجمن برای حفاظت از مجلس به تهران می‌روند و خبر حضور آن‌ها به‌قدری بازتاب پیدا می‌کند که محمدعلی شاه و مستبدین از مخالفت با مشروطیت به طور موقت دست می‌کشند.

نورمحمدی تاکید کرد: نمایندگان مجلس، میرزاحسن و تنفگچیانش را به صحن مجلس می‌برند و از آن‌ها قدردانی می‌کنند، محمدعلی شاه از روی نیرنگ برای بار سوم قرآن را به‌دروغ مهر می‌کند که دیگر با مجلس و مشروطیت مخالفتی نخواهد کرد بدین ترتیب نمایندگان مجلس میرزاحسن و اعضای انجمن مجاهدین قزوین را به قزوین بازمی‌گردانند.

میرزاحسن یکی از سرداران مشروطه کشور است

وی بیان کرد: میرزاحسن یکی از سرداران مشروطه کشور است که با رهبران مشروطه‌ مانند آخوند خراسانی، سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی در ارتباط بود، آن زمان میرزاحسن به تلگراف‌خانه دسترسی داشت و از این طریق اخبار مربوط به مشروطه را در قزوین و تهران به تبریز و نجف ارسال و مشروطه خواهان را از حال یکدیگر خبر می‌کرد.

این پژوهشگر قزوینی تأکید کرد: در این میان محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و تعدادی از مشروطه خواهان در این جریان دستگیر و کشته شدند، محمدعلی شاه فرمان دستگیری میرزاحسن را صادر می‌کند و میرزاحسن قبل از آن به استانبول فرار می‌کند، میرزاحسن ۹ ماه در فرانسه و انگلیس و استانبول زندگی می‌کند و در همان ایام با علمای مشروطه‌خواه ارتباط خود را حفظ می‌کند.

وی تصریح کرد: بعد از آرام شدن وضعیت، میرزاحسن مخفیانه به ایران برمی‌گردد و از مسیر رشت به قزوین می‌آید، آن دوران، مشروطه خواهان گیلان، قزوین را تصرف کرده بودند و میرزاحسن نقش مهمی در فتح قزوین داشت.

نورمحمدی اظهار کرد: مشروطه خواهان بعد از فتح قزوین برای فتح تهران به ۱۱ دسته تقسیم می‌شوند که فرماندهی یکی از آن دسته‌ها برعهده میرزاحسن بود، میرزاحسن در فتح تهران رشادت‌های زیادی داشته و کارهای مهمی مانند تصرف تلگرافخانه انگلیس در تهران را انجام داده است.

وی بیان کرد: میرزاحسن در سال ۱۲۹۷ شمسی فوت کرد، هم اکنون آرامگاه او در نزدیکی یانس آباد شهرستان آبیک قرار دارد؛ میرزاحسن در ملک شخصی خودش کاروان‌سرا و آب‌انباری تأسیس کرده و در وصیتش همان محل را به‌عنوان آرامگاه خود انتخاب کرده است، این آرامگاه، آب‌انبار و چند اتاق به‌عنوان کاروان‌سرا دارد و میرزاحسن در وصیت خود مقداری زمین در این آرامگاه را تعیین کرد تا از محل عایدات آن‌ها وسایل پذیرایی رایگان از رهگذران و مسافران فراهم شود.

این قزوین‌پژوه خاطرنشان کرد: باتوجه‌به نقش ارزنده میرزاحسن در انقلاب مشروطیت از مسئولان انتظار می‌رود به‌منظور تجلیل از این شخصیت، یکی از خیابان‌ها و معابر شهر قزوین را به نام وی نام‌گذاری کنند.

منبع: ایسنا

کشف اشیاء باستانی قاچاق در خوزستان

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان از کشف و ضبط تعدادی اشیاء باستانی قاچاق در شهرستان اندیکا خبر داد.

به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سرهنگ رامین مکناوی در این‌باره توضیح داد: حسب گزارش و منابع مخبران محلی و با هماهنگی دادستان عمومی و همکاری پلیس اطلاعات شهرستان، نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به هنگام بازرسی از منزل شخصی با هویت معلوم در بخش آبژدان، تعدادی اشیاء عتیقه (آثار تاریخی) کشف و ضبط کردند.

او افزود: این اشیاء شامل پنج عدد ظرف مُنقش مفرغی، یک عدد شمشیر آهنی و یک عدد سنگ‌ساب تاریخی است که براساس نظر کارشناس اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به دوره تاریخی پیش از اسلام تعلق دارند.

مکناوی ضمن قدردانی از دادستان عمومی، فرماندهی انتظامی و پلیس اطلاعات شهرستان و همه کسانی که در  دستگیری مجرمان و باندهای متخلف با پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی تعامل و همکاری لازم را دارند، گفت: برخورد با قاچاقچیان عتیقه در دستور کار جدی پلیس و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است و از شهروندان می‌خواهیم در صورت اطلاع از فعالیت این گونه افراد سودجو و فرصت‌طلب که  به میراث ملی کشور دستبرد می‌زنند، موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان از نظارت مستمر بر مکان‌های تاریخی در سطح استان خوزستان خبر داد و افزود: انتظار می‌رود در این زمینه مردم نیز مشارکت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهدۀ دست‌درازی به آثار باستانی و تاریخی منطقه موارد را به میراث‌فرهنگی گزارش دهند تا با رسیدگی سریع و به‌موقع، از هرگونه سوءاستفاده در این زمینه جلوگیری کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پیگیری “قاچاق ناخواسته” گردشگران خارجی در ایران!

قاچاقچیان، سراغ مجموعه «سلطان بندرآباد» یزد رفتند

بررسی کارت واکسن خودروهای شخصی غیرممکن است

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی با اشاره به لزوم همراه داشتن کارت واکسن مسافران در سفرهای نوروزی گفت: با توجه به حجم زیاد ورودی مسافران بررسی کارت واکسن تمامی سرنشنیان امری غیرممکن است.

سرهنگ حسین میش‌مست در گفت‌وگویی در خصوص میزان تصادفات محورهای خراسان رضوی در بهمن ماه اظهار کرد: ۴۰۲ فقره تصادف جرحی در بهمن ثبت شده که ۵۴۶ نفر مجروح در پی داشته و ۲۴ فقره تصادف فوتی داشته‌ایم که منجر به فوت ۲۶ نفر شده است. همچنین ۳۰۵ فقره تصادف خسارتی نیز در این ماه صورت گرفته است.

وی افزود: این در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته ۴۳۸ فقره تصادف جرحی با ۶۳۳ مجروح، ۲۸ فقره تصادف فوتی با ۳۴ نفر فوتی و ۶۶۲ فقره تصادف خسارتی به ثبت رسیده است. خوشبختانه تعداد متوفیان ناشی از تصادفات فوتی ۲۴ درصد کاهش، تعداد مجروحان ناشی از تصادفات جرحی ۱۴ درصد و تصادفات خسارتی نیز ۵۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در خصوص میزان تردد خودروهای شخصی در محورهای استان در بهمن ماه خاطرنشان کرد: ورودی‌ها به خراسان رضوی در بهمن ماه نسبت به ماه قبل آن ۶ درصد و خروجی‌ها ۵ درصد افزایش داشته است. همچنین ورودی‌ و خروجی‌ها به مشهد نیز به ترتیب ۲ و یک درصد افزایش داشته است.

میش‌مست در خصوص لزوم داشتن کارت واکسن در سفرها نوروزی خاطرنشان کرد: چک کردن کارت واکسیناسیون مسافران در سفرهای حمل‌ونقل عمومی پیش از صدور بلیت میسر است، اما با توجه به حجم ورودی خودروهای شخصی در ایام نوروز، توقف خودروها و چک کردن کارت واکسن تمامی سرنشینان خودرو امری غیرممکن است.

وی ادامه داد: اگر ابلاغیه چک کردن کارت واکسن سرنشینان خودرو توسط ستاد کرونا یا پلیس راهور ناجا ابلاغ شود، پلیس‌راه خراسان رضوی آمادگی انجام این کار را دارد، اما با وجود حجم زیاد ورود مسافران این کار تقریبا غیرممکن است.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی تصریح کرد: البته همانند گذشته که خودروهای غیربومی بر اساس پلاک مورد اعمال قانون قرار می‌گرفتند، محدودیت هوشمند بر اساس پلاک خودرو توسط دوربین‌های نظارتی قابل انجام است. اگر در پایتخت تفاهمی در این خصوص صورت گیرد که کارت واکسن مالک خودرو توسط پلاک ماشین کنترل شود، این اقدام توسط دوربین‌های نظارتی قابل کنترل است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«اقامت» بدون واکسن و تست کرونا ممنوع شد

گردشگری در دسترس، راهی برای ماجراجویی معلولین

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: گردشگری در دسترس به معنی در دسترس قرار گرفتن گردشگری برای ناتوانان و کم‌توانان تلقی می‌شود به گونه‌ای که حقوق افراد دارای معلولیت در طیف‌های مختلف خدمات‌رسانی گردشگری تعریف شود.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگویی درخصوص تعریف گردشگری در دسترس اظهار کرد: گردشگری در دسترس به معنی در دسترس قرار گرفتن گردشگری برای ناتوانان جسمی و ذهنی تلقی می‌شود. این نوع از گردشگری در سال ۲۰۰۹ توسط «دیکسون» و «دارسی» مطرح شده است. در واقع شاخه‌ای جدید از گردشگری است که علاوه بر گردشگری معلولان، نابینایان و ناشنوایان، افرادی که دچار اختلالات گفتاری، شنوایی و بینایی از جمله افراد ناتوان و کم‌توان مانند خانم‌های باردار یا سالمندان، مادرانی که کالسکه فرزند خود را به همراه دارند را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر موضوعات مفصل و متنوعی در خصوص گردشگری در دسترس بیان شده است و در سال‌های گذشته نیز «گردشگری در دسترس، گردشگری برای همه» به عنوان شعار سال سازمان جهانی گردشگری عنوان شد. از این رو گردشگری در دسترس به این معنا است که مقاصدی را در گردشگری انتخاب کرده و مسیرها و تورهایی را طراحی کنیم تا متناسب و در راستای رفع نیازهای افرادی باشد که نیازمند دسترسی خاص هستند یا از نظر توانمندی با شرایط و مشکلاتی مواجه شده‌اند.

گردشگری در دسترس، راهی برای ماجراجویی معلولین

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: در سال‌های اخیر گردشگری در دسترس مورد توجه قرار گرفته است، زیرا جامعه معلولین و سالمند در حال افزایش است و افرادی که گردشگری و فعالیت‌های سفر انجام می‌دهند، با توجه به ناتوانایی‌های جسمی و حرکتی خود مطالبات خدماتی ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال اغلب کشورها در فرودگاه‌ امکاناتی را برای رفت‌وآمد افرادی که با استفاده از ویلچر حرکت می‌کنند، فراهم ساخته‌اند.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: به تعبیری حقوق افراد دارای معلولیت در طیف‌های مختلف خدمات‌رسانی گردشگری تعریف شده و برای آن‌ها طراحی‌های خاص انجام می‌دهند تا آن‌ها بتوانند بیشترین استفاده را در حین سفر داشته و از امکانات سفر بهره‌مند شوند و به عبارتی چالش‌ها و موانع این افراد هنگام گردشگری برطرف شود.

وی عنوان کرد: بر اساس آمارهای جهانی، در حال حاضر جمعیت معلولین حدود ۱۵ درصد جمعیت دنیا بوده و تعداد این افراد در کشورهایی که در تاریخ معاصر خود با جنگ مواجه بوده‌اند، بیشتر است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که تجربه جنگ داشته و به نوعی در این گروه قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که آمارهای زیادی از مجروحان جنگی در ایران وجود دارد و همچنین متاسفانه آمار حوادث جاده‌ای در کشور نیز زیاد است، بر این اساس لازم است دسترسی افراد با شرایط ویژه و ناتوانی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرند.

گردشگری در دسترس، راهی برای ماجراجویی معلولین

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: چالش‌های عمده این دسته از افراد در هنگام سفر عمدتا در ارتباط با تعریف مناسب‌سازی است؛ به این معنی که لازم است نامناسب بودن حمل‌ونقل شهری و برون شهری، نامناسب بودن اقامتگاه‌ها و نامناسب بودن مراکز خرید، تفریح، موزه‌ها، رستوران‌ها و ..‌. رفع و مناسب‌سازی انجام شود.

جواهرزاده تصریح کرد: منظور از مناسب‌سازی برای افراد معلول و افراد ناتوان و کم‌توان این است که این افراد بتوانند بدون کمک دیگران از خدمات و امکانات بهره‌مند شوند. البته در کنار تعاریف مناسب‌سازی باید نگاه فرهنگی نسبت به موضوع مناسب‌سازی داشته باشیم. معمولا برخورد جوامع با معلولین نیز حائز اهمیت است، یعنی اصول انسانی که با توجه به آن‌ها باید با معلولین و افراد کم‌توان رفتار کرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جامعه باید این افراد را با آغوش باز حمایت کند و از نظر فکری، روحی و روانی تأثیر مثبتی بر آن‌ها داشته باشد.

وی اضافه کرد: از جمله مقاصد مناسب گردشگری معلولین در شهرها و کشورهای دنیا، می‌توان بارسلون، سنگاپور، مکزیک، ملبورن و … را نام برد که با روش‌های مختلف به نوعی راحت‌ترین شهرها برای تردد معلولین به شمار می‌روند.

گردشگری در دسترس، راهی برای ماجراجویی معلولین

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: جامعه، افراد و امکانات باید در راستای بهره‌مندی افراد با نواقص گوناگون حرکت کند تا آن‌ها بتوانند از لذت گردش و تفریح بهره‌مند باشند. در حال حاضر روند معلولیت جهان به گونه‌ای است که متاسفانه به دلایل مختلف مانند جنگ، حوادث رانندگی و … هیچگاه متوقف نمی‌شود، بنابراین بایستی سفر معلولین را تسهیل کرده و از این طریق از منافع و ظرفیت‌های اقتصادی آن نیز بهره‌مند شویم.

جواهرزاده بیان کرد: برای مثال گروهی تحت عنوان « ماجراجویان دارای معلولیت» در ایران شکل گرفته و افرادی را شامل می‌شود که غالبا با استفاده از ویلچر حرکت می‌کنند، با این وجود این افراد از گلایدر و پاراگلایدر نیز استفاده می‌کنند. این گروه به تعبیری نشان داده‌اند که ماجراجویی را از اوج آسمان تا اعماق دریا انجام می‌دهند و موانع را دور می‌زنند و از زندگی خود لذت می‌برند.

وی ادامه داد: این گروه معمولا سفرهای گروهی را برنامه‌ریزی می‌کنند و در سفرهای خود به قایق‌سواری در دریا، پرواز با گلایدر در کویر، غواصی با حرفه‌ای‌ترین گروه‌های فعال پرداخته‌اند. پر واضح این‌که فعالیت در این گروه از جذابیت فراوانی برخوردار است و ظرفیت‌های بسیار بالای کشور ما را نشان می‌دهد. به این ترتیب به ‌واسطه برخی اقدامات کم‌هزینه و ساده نیز می‌توان جامعه را برای نشاط جمعی آماده کرد و معلولین و جانبازان نیز در این حوزه می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند، به گونه‌ای که حتی می‌توان میزبان گردشگران معلول خارجی نیز باشیم‌.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از مقصد گردشگری تا آتافونا شهر ارواح

سفرنامه صعود به قله دراک

تاریخ: ۱۳۷۲/۰۲/۱۰

این برنامه که با بچه های گروه واحد آموزش طرح کاد به اجرا در آمد در صبح جمعه روز فوق با جمع شدن کلیه اعضای شرکت کننده  و تعدادی مهمان از طرف  پرسنل کارخانه سیمان شروع شد. قرار ساعت ۰۶:۳۰ صبح بود که با کمی تاخیر ساعت ۰۷:۰۰ جلوی کارخانه سیمان و از طرف خیابان کناری آن به سمت  باغ دهقان حرکت کردیم؛ پس از وارد شدن به باغ و ادامه راهپیمایی به دره کلبه کل علی رسیدیم و با آرامی شیب را تا کلبه به پایان رساندیم و پی از رسیدن به کلبه در ساعت ۰۹:۱۰ بساط صبحانه را پهن کرده و صبحانه  دلچسبی را نوش جان کردیم، هوا بسیار خوب بود.

تعدادی کوهگرد و تعدادی افراد بی بند وبار نیز در آن محیط بودند که وجودشان کمی از لذت کوه را کم می کرد. پس از صرف صبحانه در ساعت ۱۰:۱۰ حرکت به سمت آغل  را شروع کردیم و بعد از بالارفتن از دره این بار کمی به سمت راست و مستقیم ادامه مسیر دادیم که مسیری بسیار جالب و دیدنی محسوب می شد و سربالایی کمتری داشت. پس از یک ساعت راهپیمایی به آغل رسیدیم و بعد از اندکی استراحت به سمت چاه راه افتادیم. با بالا رفتن از یک شیب و چند مارپیچ رفتن به شیب آخر رسیدیم که با گذشتن از آن شیب به دو راهی قله و چاه رسیدیم کوهستان بسیار شلوغ بود اهالی که برای کندن موسیر، سیرموک، قارچ، بن سرخ و جاشیر آمده بوند، بعلاوه کوهگردهای معمولی . به هر حال باکمی تامل و جدا کردن اکیپ قله،  به سمت چاه حرکت کردیم. به علت تازه کار بودن کلیه اعضا صلاح را در این دیدیم که به سمت قله حرکت نکنیم و به طرف چاه برویم ولی به علت مشتاق بودن اعضای مهمان اکیپ قله در ساعت ۱۲:۳۰ به سرپرستی محمد ذکاوت  به سمت قله رفتند و بقیه به سمت داخل دره و چاه سرازیر شدیم.

پس از پهن کردن زیراندازها، استراحت در زیر آفتاب چاه دلچسب بود البته به علت حضورعشایر ها و گوسفندها که برای خوردن آب، بکر بودن کوهستان از بین رفته بود. پس از گذشت حدود  ۵/۲  ساعت و دلشوره ای برای ما،  بچه ها ساعت ۱۵:۰۰ از قله برگشتند و پس از صرف نهار همگی از طرف دره معدن به پائین رفته و در ساعت ۱۸:۳۰ جلوی باغ دهقان بودیم و پس از رسیدن به کارخانه ی سیمان  به سمت منزل حرکت کردیم.

این برنامه در این فصل با وجود آب و هوای خوب به لحاظ شلوغی بدرد نمی خورد.

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۶ نفر بودند.

مرتبط:

سفرنامه دو روزه غار جدید اکتشاف استهبان

سفرنامه استهبان – برنامه فنی

سفرنامه قله قلات

مسجد منارکج در بندر لنگه

بنا به اظهارات خادم مسجد و تحقیقات محلی می‌توان گفت این مسجد در ابتدا و پیش از آنکه در سال ۱۲۷۵ توسط محمد بن عباس بحرینی یا همان سید عالم تبدیل به مسجد شود کاروانسرا بوده است و این ادعا زیاد هم دور از حقیقت به نظر نمی‌رسد، چراکه ساختن مسجد در جای ابنیه گذشته امری مرسوم بوده است و دیگر این‌که برخی اعتقاد دارند مناره صورت تکمیل یافته «میل» است. میل بنای بسیار بلند و باریکی است که درگذشته در کنار هر کاروانسرا می‌ساخته‌اند و بلندی آن در حدی بوده است که از کاروانسراهای بعدی و قبلی در همان مسیر قابل‌دیدن باشد، دیدن این میل‌ها در مسیر مانع از گم‌شدن مسافران در راه می‌شده و شوق رسیدن را در دل آن‌ها زنده می‌کرده است. بعدها بسیاری از این میل‌ها به مناره تبدیل می‌شود و ممکن است مناره مسجد ملک بن عباس هم از همین دست باشد.

البته خادم مسجد می‌گویند که مناره اولیه در نقطه مقابل و سمت دیگر مسجد قرار داشته که تخریب می‌شود و هم‌زمان با تأسیس مسجد توسط سید عالم دوباره ساخته می‌شود. در اسناد به‌دست‌آمده از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، قدمت مناره را به دوره تیموری نسبت داده‌اند.

مردم بندرلنگه این مسجد را بیشتر به نام «منار کج» یا مسجد «سید عالم» می‌شناسند.

مسجد ملک بن عباس متعلق به دوره صفویه است. مساجد بندرلنگه هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به خود است که آن را در نوع جالب می‌کند.

پلان مسجد

قسمت اعظم پلان مسجد منارکج تقریباً به شکل یک ذوزنقه‌ای قائم‌الزاویه است؛ اما میزان کجی ساق مورب آن بسیار کم است در کل می‌توان آن را مستطیلی در نظر گرفت که کشیدگی آن در راستای محور جنوب شرقی – شمال غربی است اما در تقسیم‌بندی داخلی کشیدگی اجزا مانند شبستان و فضای بسته در راستای محور جنوب غربی، شمال شرقی است. این به این دلیل است که قبله به سمت جنوب غرب است و به‌این‌ترتیب می‌توان صف‌های طویل‌تری در مسجد ایجاد کرد.

فضاهای اصلی این مسجد بانظمی ساده و قابل‌قبول و البته بسیار ابتدایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و پیچیدگی خاصی ندارند. باید توجه داشت که وضوخانه مسجد درگذشته به فاصله حدود پنجاه قدم دورتر از مسجد کنونی قرار داشته و به‌مرور زمان دچار آسیب‌دیدگی جدی شده است و بقایای آن هنوز باقی است. سرویس‌های بهداشتی جدید هستند و به‌عنوان بخش الحاقی بنا محسوب می‌شوند.

باآنکه این بنا در عصر صفویه احداث شده است و در این عصر مساجد به اوج شکوه خود می‌رسند و غالبا با چهار ایوانی هستند اما این بنا به فرمی بسیار ابتدایی ساخته‌شده است و تنها تزئینات این بنا کمی پیشرفته است که البته آن‌هم سادگی خاص خود را دارد و به‌پای ابنیه هم‌دوره‌اش نمی‌رسد.

blank

ورودی‌ها

این مسجد دارای دو ورودی است که تقریباً در یک راستا قرار دارند و یکی از این ورودی‌ها به داخل کوچه پشتی مسجد باز می‌شود و در این قسمت غالباً قفل است.

ورودی اصلی مسجد منارکج در سمت خیابان اصلی است اما از آن حدود ۵۶ قدم فاصله دارد. ورودی از خیابان اصلی زیاد مشخص نیست و با زاویه تقریباً عمود نسبت به خیابان قرار دارد و پشت حجم بیرون زده اتاق سرایدار و انبار مسجد پنهان‌شده است.

در متعلق به دوران قدیم است اما روی آن دستگیره جدید نصب کرده‌اند تا قابل قفل‌کردن باشد. تاریخ تأسیس مسجد (۱۲۷۵ ه. ق) بر سردر آن نصب شده است. به‌جز سرویس‌های بهداشتی جدید، در کلیه قسمت‌های مسجد منارکج متعلق به زمان ساخت آن است و از دبی به ایران حمل شده است.

مناره

مناره مسجد منارکج در سال ۱۲۳۷ هجری قمری ساخته‌شده است و از تزئیناتی زیبا بهره‌مند است. ارتفاع آن از سطح زمین ۳۲ متر است. این مناره به علت نشست‌های زمین کج شده است که نشان ازعدم مکان‌یابی صحیح دارد.

مناره ۴۷ پله دارد که درگذشته توسط مؤذن برای گفتن هر نوبت اذان پیموده می‌شده است اما امروزه با نصب بلندگوهایی گرداگرد قسمت فوقانی مناره و کنترل از پایین، مبادرت به پخش اذان می‌کنند.

در سمت راست ورودی هفت پله دیده می‌شود که انسان را به ورودی مناره هدایت می‌کند. در این قسمت متعلق به زمان ساخت مسجد و ازمنه قدیم است.

حیاط

اگرچه مناره مسجد منارکج بسیار شاخص است اما آنچه در بدو ورود به حیاط توجه بیننده را به خود جلب می‌کند پنج طاق منحصربه‌فرد است که در دو ردیف بر ستون‌هایی استوانه‌ای قطور قرار گرفته‌اند و این ستون‌ها سقف شبستان را تحمل می‌کنند.

فرم این طاق‌ها شبیه فرم‌هایی است که در معماری هندی دیده می‌شود و چنان‌که خواهیم دید در اغلب نقاط این مسجد (قسمتی که درگذشته احداث‌شده است) روی این فرم تأکید شده است.

تمام فضاها پیرامون حیاط قرار گرفته‌اند و مستقیماً به حیاط راه دارند، به‌جز نمازخانه که پس از شبستان قرار گرفته است. حیاط مستطیل شکل با موزاییک فرش شده است و هنگامی‌که در پشتی مسجد باز است مانند یک مسیر عبوری عمل می‌کند به‌خصوص که از کنار مسجد به علت وجود مسیر رودخانه که برای هدایت آب ناشی از باران‌های فصلی تعبیه شده است، مسیری برای عبور و مرور نیست. غیر از آن حیاط نقش ارتباط‌دهنده فضاها را دارد.

شبستان

این قسمت دو ردیف ستون با پلان دایره دارد. این ستون‌ها بر پایه‌ای مربع شکل قرار گرفته‌اند که ارتفاع آن۳۲ سانتی‌متر است. ردیف ستون‌های خارجی (رو به حیاط) شبستان دارای هفت طاق است. ستون‌های این طاق‌ها در نقاط انتهایی که به دیواره پیرامونی چسبیده است پلان نیم‌دایره دارند.

شبستان را در دو قسمت موردبررسی قرار می‌دهیم.

فضای میان ردیف‌های اول و دوم ستون‌ها

در ضلع جنوب شرقی بین ردیف اول ستون‌های شبستان و ردیف دوم یک طاق کلیل دیده می‌شود که درگذشته کاملاً باز بوده و امکان تهویه هوا را فراهم می‌آورده است. اما امروزه آن را برای جلوگیری از ورود افرادی که از کوتاهی دیوار سوءاستفاده می‌کنند، بسته‌اند و فقط قسمتی از بالای آن را باز گذاشته‌اند. فرم این گشودگی از فرم طاق‌ها تبعیت می‌کند. در ضلع شمال غربی نیز یک طاق با همین فرم دیده می‌شود که به راه‌پله و ازآنجا به فضای بام و هوای آزادراه دارد و از این راه به تهویه فضا کمک می‌کند. این طاق کاملاً بسته‌شده است و تنها روزنه‌ای در آن‌ها باز است.

در قسمت زیرین طاق در ضلع شمال شرقی دو فرورفتگی کوچک تعبیه‌شده است که احتمالاً برای گذاشتن وسایلی مانند مهر و تسبیح و کتاب استفاده می‌شده است. زیر طاق دو دریچه برای تهویه قرار داشته است که در زمان گذشته با درهای چوبی کوچک مسدود می‌شده‌اند و نمونه‌هایی از آن در بنا دیده می‌شود. اما در حال حاضر از تخته‌های سه‌لایی برای بستن آن‌هایی که به دلایلی درشان مفقودشده است استفاده کرده‌اند. در ضلع شمال غربی زیر طاق در بام قرار دارد. سقف این قسمت با تیرهای چوبی پوشیده شده است که از ویژگی‌های معماری این منطقه است. غالباً این چوب‌ها را از هند می‌آوردند که چندل نام دارد.

blank

فضای میان ردیف دوم ستون‌ها و دیوار نمازخانه

ردیف دوم ستون‌های شبستان یک‌درمیان فرم‌های شاخ بزی و کلیل دارند. در ضلع جنوب شرقی بنا دو طاق کلیل دیده می‌شود که درگذشته باز بوده‌اند و در حال حاضر به همان دلایل گفته‌شده برای طاق مجاور در بخش اول شبستان و به همان اندازه بسته‌شده‌اند. در زیر این طاق‌ها دو طاقچه و در زیر طاقچه‌ها دو دریچه کوچک با درهای چوبین دیده می‌شود که نقش آن‌ها مثل همانندهایشان در نیمه اول شبستان است.

سقف این قسمت نیز با تیرهای چوبی پوشش داده‌شده است. این فضا از سمت راست با دیوار جداکننده شبستان و نمازخانه محصور شده است. در این دیوار ۹ در تعبیه‌شده است که برخلاف اغلب بناهای تاریخی نسبت به فضای خالی میان طاق‌ها نظم خاصی ندارند. این درها همان درهای زمان ساخت مسجد هستند و قدمت تاریخی دارند و به سمت نمازخانه باز می‌شوند.

در قسمت فوقانی هر در، مشبک‌هایی گچ‌بری شده و ظریف با طرح‌هایی متنوع در دو ردیف تعبیه‌شده است. مشبک‌های ردیف فوقانی متناسب بافرم طاق‌های ردیف مقابل بوده و یکی در میان باهم فرق می‌کنند: کلیل-شاخ بزی و مابین هر دو مشبک فرمی از کلیل روی دیوار کنده‌کاری‌شده است. تمامی جزئیات روی دیوار با گچ‌بری‌های ظریف تزئین شده‌اند.

نمازخانه

شاخص‌ترین عنصر در این فضا ردیف طاق‌هایی است که با همان ترتیب طاق‌های میان شبستان و حیاط قرار گرفته‌اند. دورتادور این فضا را طاقچه‌هایی با فواصل تقریباً یکسان از یکدیگر پرکرده‌اند. با همین ترکیب و ظاهر دریچه‌هایی در اضلاع شمال غربی و جنوب شرقی تعبیه‌شده‌اند، دریچه‌های ضلع جنوب غربی در مقابل درهای ضلع شمال شرقی (دیوار شبستان) قرار دارند و به‌این‌ترتیب در فضای داخلی کوران هوا ایجاد می‌شد. از آثار به‌جای مانده روشن است که ظاهر دریچه‌ها و طاقچه‌ها ازنظر فرم و اندازه با یکدیگر هماهنگ بوده‌اند (در حال حاضر هر یک از طاقچه‌های ضلع جنوب غربی را به‌نوعی و شکلی با چارچوب‌های چوبی و آلومینیومی آراسته‌اند!) و به فراخور حال استفاده‌های گوناگونی دارند. سقف این قسمت بنا نیز مانند قسمت‌های پیشین با تیرهای چوبی به رنگ قهوه‌ای تیره پوشش داده‌شده است.

از زیر سقف تا نیمه‌های دیوار گچ‌بری‌هایی بافرم کلیل روی دیوار انجام‌شده است. محراب در ضلع جنوب غربی قرارگرفته است و فرم و تزئیناتی بسیار ساده دارد.

* گزارش: حدیث آوازه و سمیه زاهدی نژاد