بافت تاریخی

تخریب بافت تاریخی یک تفسیر غلط است

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه طرح ۵۷ هکتاری، توسعه حرم نیست بلکه بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده پیرامون حرمین شریف است، مطرح کردن بحث تخریب خانه‌ها و بافت تاریخی را تفسیری غلط و دادن آدرس اشتباه ارزیابی کرد.

مهدی طاهری چهارشنبه ٤ اسفند در یک کنفرانس خبری، سند بودجه را از مهمترین اسناد و لوایح دانست که سالانه در شوراها مطرح، بررسی و تصویب می‌شود و خاطرنشان کرد: سند بودجه در واقع میثاق نامه‌ای بین نمایندگان مردم در پارلمان شهری و شهرداری است.

او با اشاره به اینکه زمان آغاز کار شورای ششم ١٥ مردادماه امسال بوده است، گفت: شورا طی ماه‌های باقیمانده از سال لاجرم به ادامه کار بر اساس سند بودجه تصویب شده شورای قبل بود و تنها متمم بودجه را به آن اضافه کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با تاکید براینکه این شورا فصل بسیار سختی در لوایح درآمدی را از نظر زمانی سپری کرد، گفت: سند بودجه باید به تایید فرمانداری و استانداری برسد، بنابراین انتظار بود که شهرداری سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

طاهری ضمن یادآوری اینکه طبق قانون باید قبل از یکم اسفند، لایحه بودجه در شورا تصویب و برای تائید ارائه می‌شد، فشار کاری طی هفته‌های گذشته را زیاد توصیف و تاکید کرد که باید مکانیزم و ساختار بودجه به شکلی باشد که فرصت مناسبی برای بررسی آن وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در عین حال به تصویب لایحه بودجه ١٥ هزار و ٣٨٥ میلیارد تومانی شهرداری برای سال آینده اشاره و ویژگی‌های این سند را در مقایسه با سال گذشته، مطرح کرد.

طاهری در خصوص دلیل افزایش ایرادات فرمانداری به مصوبات شورای شیراز، گفت: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی، بین دستگاه‌ها و ارگان‌ها، دیپلماسی وجود داشته باشد، نمی‌توان از افراد خواست که سیاسی نباشند اما نباید سیاست زدگی در کار باشد، بلکه باید همواره منافع مردم را پیش رو و ملاک عمل و اولویت قرار داد.

او ضمن تاکید مجدد براینکه در تصمیم‌گیری باید منافع جامعه اصل باشد نه گرایش سیاسی، افزود: باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که شائبه سیاسی کاری پیش نیاید؛ هرچند ماه‌های اول هیچ ایرادی از سمت فرمانداری نداشتیم اما در ماه‌های اخیر شاهد افزایش ایرادات بر مصوباتی بودیم که پایه درآمدی و بودجه سال آینده شهر بود و همین حساسیت برانگیز شد.

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در خصوص املاک شهرداری گفت: سامانه املاک وجود دارد، اما سامانه ارتباطی با سایر بانک‌های اطلاعاتی در شهرداری نیست و ایجاد این ارتباط در دستور کار قرار دارد تا بحث فروش املاک با سازوکار درستی دنبال و انجام شود.

طاهری با بیان اینکه شهر شیراز کار برای انجام دادن زیاد دارد و برای رفع عقب‌ماندگی‌های آن باید تلاش زیادی داشت و به شکل جهادی در همه ابعاد کار کرد، درباره طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم، توضیح داد: این طرح، طرح توسعه حرم نیست بلکه اسم آن طرح بازآفرینی بافت‌های تاریخی و فرسوده اطراف حرم است.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اکنون حرم فضای کافی دارد آنچه باید رخ دهد طرح بازآفرینی و احیا است، بیان کرد: تفسیر غلطی به معنای تخریب انجام می‌شود؛ من تقاضا دارم آدرس این ۲۰۰ خانه که می‌گویند قرار است تخریب شود را نشان دهند، سندی ارائه دهند که امضای مسئولان برای تخریب وجود داشته باشد.

طاهری با بیان اینکه بافت تاریخی شیراز میراث و شناسنامه ما است و چه کسی شناسنامه خود را خراب می‌کند، گفت: این اعتراض را ما هم داریم که در بین دو حرم پاساژ و مرکز خرید ایجاد و این تلقی شده که توسعه حرم همین‌ها است.

او با اشاره به بازدید وزیر میراث فرهنگی از این بافت در ماه گذشته افزود: در آن دیدار اعلام شد آنچه تخریب شده بافت فرسوده بوده است و طرح بین دو حرم نیست بلکه از مجموعه غدیر تا سید تاج‌الدین غریب را شامل می‌شود چراکه معتقدیم باید مجموعه بافت احیا شود.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه شایعه درست کردن راحت است، افزود: حاضر هستیم همین منتقدان را دعوت و در پخش زنده صداوسیما بحث کنیم تا مشخص شود که کجا تخریب شده است.

طاهری با بیان اینکه برخی از موضوعات نظیر بافت تاریخی حساسیت‌ها بین‌المللی است، تاکید کرد: باید شفاف بحث شود و به مردم شفاف اطلاع‌رسانی کرد، هر چه صحن شورا بیشتر در دسترس و مورد نظر مردم باشد بهتر است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره انتصابات شهرداری و مناقشاتی که وجود دارد، افزود: با توجه به حساسیت‌ها تبصره یک بند ۳۰ ماده ۸۰ مورد توافق شهرداری و شورا قرار گرفته مبنی بر اینکه انتصاب جزء مسئولیت‌های شهرداری است و شورا در این زمینه به این معنا که اعمال نفوذ کند، ورود نمی‌کند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *