سهم لرستان از صنعت توریسم بسیار بسیار ناچیز است

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی از ناچیز بودن سهم لرستان از صنعت توریسم انتقاد کرد.

دکتر یحیی ابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در طول شش سال گذشته لرستان به عنوان یک استانی که محوریت توسعه آن براساس کشاورزی تعریف شده بود و متاسفانه نه در توسعه کشاورزی توسعه پیدا کرد و نه در حوزه صنعت و ظلم مضاعفی به این استان وارد شد.

لرستان به لحاظ توسعه بخش کشاورزی می‌تواند استانی مفید و موثر باشد 

وی با بیان اینکه هرجا که می‌خواهند صنعت راه‌اندازی شود نیاز به آب است،  ادامه داد: در لرستان هم آب، هوا و خاک مناسب وجود دارد و به لحاظ توسعه بخش کشاورزی می‌تواند استان مفید و موثری  و نقش بسزایی داشته باشد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: لرستان در حوزه صنعت به ویژه صنایعی که وابسته به کشاورزی هستند می‌تواند تحرک و تحولی در استان ایجاد شود.

 سهم لرستان از صنعت توریسم بسیار بسیار ناچیز است

ابراهیمی اضافه کرد: لرستان در بخش گردشگری با وجود داشتن ۵۰۰۰ آثار باستانی و گردشگری ثبت شده می‌تواند قطب گردشگری غرب کشور باشد اما متاسفانه اقدام آنچنانی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: متاسفانه سهم لرستان از صنعت توریسم بسیار بسیار ناچیز است و این درحالیست که استان منابع و آثار باستانی فراوانی دارد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از موضوع اشتغال استان را می‌توان با توسعه صنعت توریسم و گردشگری مرتفع ساخت.

ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند بخشی از اشتغال استان را برطرف کند

ابراهیمی عنوان کرد: در حوزه کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان بخشی از اشتغال استان را برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت و صنایعی که وابسته به کشاورزی باشند در موضوع اشتغال کارگشاست به عنوان نمونه در شهرستان دلفان، صنایع شهرک کودهای شیمیایی وابسته به به صنایع شیمیایی است در دستور کار است تا هم بتوانیم صنعت و هم کشاورزی را رونق دهیم و بخشی از اشتغال را مرتفع سازیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشارهای لرستان، جاذبه‌هایی به خنکای بهار

بیانیه ایکوموس درباره تهدید آثار تاریخی اوکراین

ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) به دنبال تهاجم روسیه به خاک اوکراین بیانیه‌ای را درباره میراث فرهنگی اوکراین صادر کرد.

 ایکوموس در این بیانیه برای جان‌هایی که از دست رفته‌اند و یا به سمت وخامت اوضاع در اوکراین تهدید می‌شوند، ابراز تاسف و در عین حال، اعلام کرد که نگران است این تهدیدات جدی بر میراث اوکراین تاثیرگذار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در مقام یکی از برجسته‌ترین سازمان‌ها در زمینه میراث و به عنوان نهاد مشورتی کمیته میراث جهانی، شکنندگی شدید میراث فرهنگی در جریان درگیری‌های مسلحانه، حتی در برابر آسیب‌های غیرعمدی و همچنین تعهدات مراقبتی کنوانسیون‌های فرهنگی یونسکو، به ویژه کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و دو پروتکل آن، کنوانسیون میراث جهانی ۱۹۵۲ و کنوانسیون ۲۰۰۳ را که برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است به طرف‌های درگیر یادآوری می‌کنیم. وظیفه مسلم آن‌ها (طرف‌های درگیر) آن است که آن‌چه در توان دارند برای حفظ کل میراث و همه اجزاء و لایه‌های آن در برابر آسیب به کار ببرند.

ایکوموس هرگونه حمایت یا توصیه‌ای را که ممکن است در حفاظت از میراث فرهنگی یا اقداماتی در برابر تهیدات انجام دهد، در اختیار همکاران و مقامات خود در اوکراین قرار می‌دهد.

بیانیه ایکوموس درباره تهدید آثار تاریخی اوکراین

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (ایکوموس) یک سازمان بین‌المللی غیردولتی، غیرانتفاعی و متعهد به پیشبرد حفاظت، مراقبت، استفاده و ارتقاء میراث فرهنگی جهان است. ایکوموس یک چارچوب محکم فلسفی، اعتقادی و مدیریتی برای حفاظت پایدار از میراث سراسر جهان ایجاد کرده است و به عنوان یک نهاد مشاوره رسمیِ کمیته میراث جهانی برای اجرای کنوانسیون میراث جهانی از اموال ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی، ارزیابی می‌کند. ایکوموس همچنین یکی از اعضای مؤسس سازمان سپر آبی (Blue shild) است.

طبق اطلاعات موجود در یونسکو، اوکراین درحال حاضر هفت میراث جهانی دارد و ۱۷ مکان و محوطه تاریخی دیگر را در فهرست انتظار برای ثبت جهانی دارد.

منبع: ایسنا

عملکرد آماری باستان‌شناسی ایران در یک سال

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی با اعلام آماری از فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران در یک سال گذشته، ضعیف‌ترین و پرکارترین استان‌ها در این حوزه را معرفی کرد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد مرتضایی ـ رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران، گفت: این گردهمایی درحالی برگزار شد که باستان‌شناسی ایران در تاریخچه کوتاه و نه چندان بلند اوج‌ها و حضیض‌های چندی را تجربه کرده و با از سرگذراندن افت و خیزهای بسیار در اندیشه بازسازی و بازتعریف خویش است.

او با بیان ‌این‌که جامعه فرهنگی ایران از باستان‌شناسی انتظارات و توقعاتی دارد و باستان‌شناسی هم در جای خود متقابلاً انتظاراتی و توقعاتی، اظهار کرد: باستان‌شناسی امروز ایران بر این باور است که اگر بتواند که می‌تواند خود را، میراث‌باستانی ایران را و میراث‌فرهنگی ایران را به گونه‌ای شایسته و سزاوار مطرح و معرفی کند.

مرتضایی افزود: باستان‌شناسی امروز ایران با این درک و دریافت که زمان درنگ نیست و زمان حضور در عرصه‌های بین‌المللی است برآن شده تا با برنامه‌ریزی‌های جامع و کلان‌نگر در حوزه ایران و ایران فرهنگی به صحنه آید و نقش سازنده‌ای بر عهده گیرد.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ادامه داد: باستان‌شناسی امروز چشم به افق‌های گسترده‌تر آینده در همکاری‌های ملی و بین‌المللی، همکاری‌های میان رشته‌ای، همکاری سازنده با نهادهای عمرانی، همکاری‌های زیربنایی با نهادهای آموزشی و پژوهشی دوخته است تا با ایفا کردن نقش خود در عرصه‌های ملی و فرا ملی بدرخشد.

صدور ۱۴۳ مجوز باستان‌شناسی در یک سال

وی گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۹ با حدود ۱۴۳ مجوز برای بررسی‌های باستان‌شناسی، کاوش، گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهادحریم، گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری و گمانه‌زنی استعلامی و مطالعات طرح‌های عمرانی، نقش حاکمیتی و مدیریت علمی فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور را با نظارت بر اجرای برنامه‌ها ایفا کرده است.

مرتضایی اضافه کرد: ۳۸ برنامه شامل بررسی و شناسایی، ۶۲ برنامه شامل گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری و ۴۳ برنامه کاوش بوده است.

کدام استان‌ها بیشترین محوطه‌های باستانی را دارند؟

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی در تشریح برنامه‌های بررسی باستان‌شناسی، گفت: ۵۲۱۱ محوطه در سال ۱۳۹۹ شناسایی و در نقشه باستان‌شناسی کشور جانمایی شده است که استان سیستان و بلوچستان با تعداد ۲۵۷۶ محوطه و پس از آن استان کرمان با ۱۴۴۱ محوطه و استان مرکزی با ۴۱۱ محوطه و استان همدان با ۳۲۵ محوطه بیشترین آثار شناسایی شده استان‌ها را شامل می‌شود و استان‌های البرز، ایلام، آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، زنجان، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هیچ برنامه بررسی و شناسایی نداشتند.

این باستان‌شناس همچنین تاکید کرد: انجام برنامه‌های بررسی و شناسایی به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی ایران با توجه به اسناد بالادستی و تأکید بالاترین مرجع قانون‌گذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی و واگذاری آن به عنوان یک تکلیف قانونی به میراث‌فرهنگی و با توجه به توسعه و گسترش فعالیت‌های عمرانی در کشور و لزوم پرداختن به نقشه باستان‌شناسی به منظور حفظ آثار تاریخی ـ فرهنگی کشور و صیانت آن‌ها در مقابل اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه کشور باید در اولویت برنامه‌های پژوهشی وزارت‌خانه متبوع و به خصوص پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و ادارات کل استان‌ها قرار گیرد.

آمار کاوش‌ها در یک سال گذشته

مرتضایی با اشاره به پروژه‌های کاوش اظهار کرد: از مجموع ۴۳ برنامه کاوش، تعداد ۱۴ برنامه کاوش مربوط به کاوش‌های نجات‌بخشی، ۲۷ برنامه کاوش پرسش‌محور و ۲ برنامه کاوش آموزشی بود که تعداد ۴ پروژه به صورت مشترک با هیأت‌های خارجی و ۳۹ برنامه توسط کارشناسان داخلی انجام شده است.

وی با بیان‌ این‌که پژوهشکده کوشیده همه این جامعه که شامل اعضاء هیأت‌علمی و کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی و ادارات کل استان‌ها، اعضاء هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، باستان‌شناسان مراکز علمی بین‌المللی به صورت هیأت‌های مشترک و همپنین باستان‌شناسان آزاد است را پوشش دهد، اظهار کرد: مطمئناً تا رسیدن به اهداف کلان و جامع باستان‌شناسی از نظر علمی و ملی هنوز فاصله زیادی است و پژوهش‌های انجام شده در اندازه و شأن و در حد انتظار سرزمین تاریخی و باستانی ایران نیست و برای تحقق آن نیاز به زیرساخت‌های متناسب و به روز در زمینه آموزش نیروی انسانی آزموده، امکانات علمی و فنی روزآمد، سرمایه‌گذاری کلان ملی برای انجام برنامه‌های هدفمند و بلند مدت باستان‌شناسی است.

وی افزود: این گردهمایی برای پژوهشکده باستان‌شناسی و باستان‌شناسان فرصتی است که کارنامه خود را در برابر ارزیابی، نقد و بررسی و داوری قرار دهند، داشته‌ها و کاستی را ببینند و برای برنامه‌های پیش روی از هم اندیشی همه جامعه باستان‌شناسی بهره‌مند شوند.

عملکرد آماری باستان‌شناسی ایران در یک سال

مرتضایی با بیان این‌که با توجه به کمبود اعتبارات در دو دهه اخیر متأسفانه کاوش‌های باستان‌شناسی هدفمند و پرسش‌محور کاهش شدیدی داشته است، افزود: با توجه به نقش و جایگاه این پژوهش‌ها در پر کردن خلاء‌های تاریخی کشور لازم است که مسؤولان وزارت متبوع و مدیران کل استان‌ها و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به این پژوهش‌ها توجه ویژه کرده و اعتبارات لازم برای انجام این برنامه‌ها را تأمین کنند.

او با اشاره به پروژه‌های گمانه‌زنی، ‌ اظهار کرد: از مجموع ۶۲ برنامه گمانه تعداد ۳۷ برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، ۵ برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری، ۸ برنامه گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلامات، ۲ برنامه گمانه‌زنی به منظور نجات‌بخشی و ۱۰ برنامه گمانه‌زنی پرسش‌محور بوده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: با توجه به نقش و جایگاه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم به عنوان یک اقدام حفاظتی پیشنهاد می‌شود که ادارات کل استان‌ها نسبت به توسعه این برنامه‌ها در استان‌ها اقدامات بیشتری را انجام دهند.

ضعیف‌ترین استان‌ها در پژوهش‌های باستان‌شناسی

مرتضایی در تشریح برنامه‌های پژوهشی این مرکز به تفکیک استان‌ها، گفت: از مجموع ۱۴۳ برنامه پژوهشی انجام شده در سال ۱۳۹۹ استان آذربایجان غربی با ۲۷ برنامه و بعد از آن استان‌های فارس با ۱۳ برنامه و کرمان با ۱۱ برنامه فعال‌ترین استان‌های کشور در امر پژوهش‌های باستان‌شناسی بوده‌اند که وظیفه خود می‌دانم از تلاش و مساعدت مدیران کل این استان‌ها تشکر و قدردانی کرده و تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در استان‌های فوق را در سال‌های آتی خواستارم.

او با ابراز تأسف از این‌که استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کردستان، گلستان، هرمزگان و یزد با تعداد یک تا دو برنامه کمترین استان‌ها در انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۹ بوده‌اند، افزود: با توجه به نقش و جایگاه این استان‌ها در امر مطالعات باستان‌شناسی و ظرفیت‌های موجود لزوم توجه و اهتمام مدیران این استان‌ها را در تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی خواستارم.

مرتضایی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۴۷ عنوان کتاب و مقالات علمی پژوهشی و تخصصی به چاپ رسیده که از این تعداد ۹ عنوان کتاب ۲۲ مقاله پژوهشی و ISI و ۱۶ مقاله تخصصی است که به همت همکارانم در پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار کرد: با توجه به تعداد ۱۴۳ برنامه انجام شده، خروجی این برنامه‌ها با تعداد انجام آن تناسبی ندارد و لزوم توجه به این بخش بیش از پیش لازم و ضروری است تا جامعه علمی کشور را از ماحصل فعالیت‌های انجام شده اطلاع یابند.

وی با بیان ‌این‌که فراخوان و شیوه‌نامه ارسال مقاله کوتاه نوزدهمین گردهمایی در تاریخ ۲۹ خرداد برای تمام سرپرستان برنامه‌های میدانی سال ۱۳۹۹ ارسال شد و تا پایان مرداد ماه ۱۴۲ مقاله کوتاه دریافت شد، افزود: سخنرانی‌ها شامل ۳۶ مقاله است که ۲۱ سخنرانی مربوط به برنامه‌های کاوش ۱۲ سخنرانی مربوط به برنامه‌های بررسی و شناسایی و۳ سخنرانی مربوط به برنامه‌های لایه نگاری است که در ۹ نشست علمی و ۴ عنوان سخنرانی با موضوع اشیاء تاریخی فرهنگی و علوم میان رشته‌ای در نشست پایانی این گردهمایی ارائه می‌شود.

مرتضایی اضافه کرد: تمام مقالات کوتاه بعد از برگزاری گردهمایی در سایت پژوهشکده برای استفاده عموم بارگزاری و تعدادی نیز چاپ کاغذی خواهد شد و کاتالوگ منتخب از نو یافته‌های سال ۱۳۹۹ که به همت معصومه مصلی تهیه شده نیز در پایان همایش در سایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بارگذاری و تعدادی کاغذی چاپ خواهد شد.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی همچنین از استادان صادق ملک شهمیرزادی، میرعابدین کابلی، حسن طلایی، جواد قندگر، احمد کبیری، عبدالله قوچانی، رضا مستوفی‌فرد، حمید خطیب شهیدی و مسعود گلزاری که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ آسمانی شده‌اند، یاد کرد و گفت: جامعه باستان‌شناسی هرگز خدمات این عزیزان سفر کرده را از یاد و خاطره‌ها نخواهد برد.

نویافته‌های باستان‌شناسی ایران به خاطر کرونا به نمایش گذاشته نشد

جبرئیل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ نیز در این گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با بیان ‌این‌که میراث باستان‌شناسی متعلق به کل بشریت است، افزود: به همین دلیل وجود همکاری بین‌المللی در توسعه و حفظ استانداردهای مدیریت ضروری است. پژوهش‌های باستان‌شناسی نیاز مبرمی به ایجاد سازوکارهای بین‌المللی برای تبادل اطلاعات و تجربه میان صاحبان این حرفه دارد.

وی گفت: امروز که همه درباره اقتصاد حرف می‌زنند، پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌تواند مولد اقتصاد فرهنگی شود و به عنوان نقش پیشران در فعالیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری عمل کند و به نوعی موتور محرک پژوهش‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری است و شاید ضرورت داشته باشد در قرن و وزارتخانه جدید در قامت یک پژوهشگاه مستقل به نام پژوهشگاه باستان‌شناسی به آن پرداخته شود.

او ادامه داد: باید در قرن جدید باستان‌شناسان در جغرافیای ایران فرهنگی حضور داشته باشند و باید اعتراف کنیم که خوشبختانه توان علمی خوبی در جامعه باستان‌شناسی ایران وجود دارد.

عملکرد آماری باستان‌شناسی ایران در یک سال

رییس کل موزه ملی ایران با اشاره به این‌که نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی در دوران کرونا برگزار می‌شود و طبق روال سال‌های گذشته پژوهشکده باستان‌شناسی گزارش عملکرد یکساله خود را در معرض دید و انتشار می‌گذارد، افزود: باید از همه همکاران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی که در شرایط سخت کرونا پژوهش‌های میدانی را تعطیل نکرده و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را همچون گذشته ادامه دادند سپاسگزاری کرد.

نوکنده افزود: نگاهی کوتاه به فهرست مقالات و سخنرانان حکایت از تلاش بی وفقه باستان‌شناسان ایرانی و برخی از همکاران ناایرانی در فعالیت‌های میدانی دارد؛ سال سختی را سپری کردیم، بزرگانی از جامعه باستان‌شناسی مانند رضا مستوفی، حمید خطیب‌شهیدی و میرعابدین کابلی را از دست دادیم  به روح بلند این اساتید ادای احترام می‌کنیم و خدا را سپاسگزاریم که شاگردانی را تربیت کردند که چراغ باستان‌شناسی را روشن نگه می‌دارند.

رییس کل موزه ملی ایران گفت: در کنار این گردهم‌آیی معمولاً آخرین یافته‌های باستان‌شناسی در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آمد؛ اما با توجه به شرایط خاص کرونایی آثار به موزه ملی ایران منتقل نشد و پژوهشکده باستان‌شناسی به صورت مجازی نمایشگاه یافته‌های سال ۱۳۹۹ را برگزار کرد.

منبع: ایسنا

ادوات شکنجه قرون وسطی را در قلعه پرتغالی‌ها امتحان کنید!

انسان در طول تاریخ ابزار گوناگونی برای شکنجه همنوعان خود ساخته، ابزاری که به خوبی نشان‌گر نیمه تاریک و وحشیانه نوع انسان است اما رو به رو شدن با این وجوه انسانی، کار ساده‌ای نیست و حال آنکه کار هنر، نشان دادن همه طیف‌های رنگی وجود انسان است؛ از تیره‌ترین رنگ‌ها تا درخشان‌ترین آنها. پیام فروتن با همین نگاه قصد دارد پرفورمنس درد را نیمه اسفند ماه در قلعه پرتغالی‌ها واقع در جزیره هرمز اجرا کند.

این پرفورمنس نتیجه یک دوره آموزشی چند مرحله‌ای است.

فروتن، طراح صحنه و مدرس تئاتر که مدتی است به دلیل برخی از مناسبات غیر حرفه‌ای، از فضای حرفه‌ای این رشته دلزده شده، بیشتر با دانشجویان و هنرجویان خود آثار نمایشی گوناگونی را اجرا می کند.

این آثار عموما بعد از سپری کردن یک دوره آموزشی چند مرحله‌ای، به اجرا می‌رسند. تازه‌ترین تجربه فروتن با هنرجویانش آماده‌سازی پرفورمنس درد، محصول یک کارگاه آموزشی چند مرحله‌ای است که چندی پیش در خانه هنر کاج برگزار شد.

این مدرس تئاتر در گفتگویی مراحل شکل‌گیری این اثر را این گونه توضیح می‌دهد:پرفورمنس درد محصول یک دوره پژوهشی، آموزشی و اجرایی است که اولین گام آن، ترجمه کتاب «تاریخ وسایل شکنجه» نوشته مایکل کریگان بود. این کتاب درباره ادوات شکنجه از آغاز تاریخ تا دوره زندان گوانتاناماست. در این مرحله هر یک از هنرجویان ، فصلی از این کتاب را ترجمه کردند. در گام دوم هر یک از هنرجویان، به انتخاب خود، یکی از ادوات شکنجه را که در این کتاب تشریح شده، ساخته‌اند و مرحله سوم هم اجرای پرفورمنس با بهره‌گیری از این ادوات است.

این کارگاه آموزشی در چند ماه گذشته در خانه هنر کاج برگزار شد و هنرجویان حاضر در آن به تازگی پرفورمنس خود را در قالب یک کار کلاسی و درون آموزشگاهی، در این موسسه آموزشی اجرا کردند و حالا قرار است آن را در  قلعه پرتغالی‌ها جزیره هرمز اجرا کنند.

آنان برای اجرای این پرفورمنس اداوت شکنجه‌ای را که در این ترم آموزشی ساخته‌اند، به نمایش می‌گذارند و تاریخچه و کارکرد هر یک از آنها را برای مخاطبان تشریح می‌کنند. مخاطبان هم بنا به میل و کنجکاوی خود می‌توانند هر یک از ابزارهای شکنجه ساخته شده توسط هنرجویان را امتحان کنند.

فروتن درباره هدف از اجرای این اثر نمایشی می‌گوید: انسان یک طیف رنگی دارد که از رنگ‌های تیره آغاز می‌شود و تا روشن‌ترین رنگ‌ها ادامه پیدا می‌کند. کار هنر این است که این طیف رنگی را از تیره‌ترین تا درخشان‌ترین به نمایش بگذارد.

او ادامه می‌دهد: در این کار، نیمه تاریک و خشونت‌بار انسان را به نمایش می‌گذاریم زیرا کتمان آن هیچ کمکی به ما نمی‌کند بلکه لازم است با این بخش از وجود خود هم رو به رو شویم تا بتوانیم انسان‌های بهتری باشیم.

ادوات شکنجه قرون وسطی را در قلعه پرتغالی‌ها امتحان کنید!

این طراح و کارگردان تئاتر اضافه می‌کند: نمایش این بخش از وجود انسان سبب می‌شود تماشاگر از یک سو به انزجار برسد و از سوی دیگر بعد از بیرون آمدن از مکان اجرا، می‌کوشد انسانی بهتر شود و به رنگ‌های درخشان‌تر وجود خود گرایش بیشتری پیدا کند.

او با اشاره به اینکه می‌توان برخوردهای گوناگونی با این اثر داشت، توضیح می‌دهد: بعضی از تماشاگران بیشتر جذب جنبه تاریخی آن می‌شوند و ممکن است از نگاه بعضی دیگر، این پرفورمنس، اثری در ستایش صلح باشد و نه خشونت.

فروتن با تشریح بحث شکنجه و تناقض‌هایی که در این زمینه وجود دارد، می‌افزاید: موضوع شکنجه، همچنان بحث مناقشه‌برانگیزی است. امروز هم در تمام دنیا بویژه در کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه جنجال و اختلاف‌نظر وجود دارد. عده‌ای از متفکران با شکنجه موافقند و تعدادی دیگر مخالف ولی نکته جالب این است که کشورهای توسعه یافته ویترینی از منع شکنجه ساخته‌اند که در قانون اساسی کشورشان هم آمده است و در کشور خودشان به آن عمل می‌کنند ولی هر زمان که شکنجه بعضی افراد ضرورت داشته باشد، از کشورهای توسعه نیافته‌ای که دوست آن کشور محسوب می‌شوند، استفاده می‌کنند. به این صورت که آن افراد را به کشورهای توسعه‌نیافته می‌فرستند و آنان را در آن کشورها، شکنجه می‌کنند که مثال بارز این کار، زندان «گوانتاناما» است که آمریکا آن را ساخته و نکته جالب‌تر اینکه سازمان‌های حقوق بشر به این موارد کاری ندارند!

او در پاسخ به این پرسش که اجرای این اثر چقدر می‌تواند جنبه درمان‌گرانه داشته باشد، تشریح می کند: در روانشناسی مقوله‌ای به نام غوطه‌ور سازی داریم که در آن کسی را که از چیزی می‌ترسد، در مواجهه مستقیم با آن قرار می‌دهند تا ترسش برطرف شود که البته بر سر این موضوع هم اختلاف نظر وجود دارد زیرا این کار می‌تواند تبعات جسمی یا روحی داشته باشد. به هر حال این اختلاف نظرها هست ولی این اجرا می‌تواند این ویژگی را در قلعه پرتغالی‌ها هم داشته باشد.

فروتن درباره بازخورد این اجرا از سوی تماشاگران توضیح می‌دهد: در اجرای کلاسی بازخورد بسیار خوبی از دوستان‌مان گرفتیم. ۸۰ درصد آنان دوست داشتند ادوات شکنجه‌ای را که هنرجویان کارگاه ساخته بودند، امتحان کنند. کسی معتقد بود این افراد خودآزاری دارند و این در حالی است که آنان با امتحان کردن این ادوات، بخشی از رنجی را که انسان‌ها در قرون وسطی متحمل شده‌اند، می‌چشند . ضمن اینکه به حس کنجکاوی‌شان هم پاسخ می‌دهند.

به گفته او، از دیگر ویژگی‌های این پرفورمنس این است که بازیگر ندارد و در واقع تماشاگران، بازیگران آن هستند.

قرار است پرفورمنس درد نیمه دوم اسفند ماه به مدت ۵ شب در قلعه پرتغالی‌ها واقع در جزیره هرمز اجرا شود.

منبع: ایسنا

دخالت وزارتخانه‌ها بیش از تحریم‌ها به گردشگری سلامت آسیب وارد کرده است

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: کار بخشی خصوصی بازاریابی و انجام امور اقتصادی و کار بخش دولتی نظارت و سیاست‌گذاری است. در حال حاضر دخالت‌هایی که در امور گردشگری سلامت می‌شود، بیش از تحریم‌ها به این حوزه آسیب وارد کرده است.

حسین نیکونام در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عوارض تداخل‌ فعالیت وزارتخانه‌ها با یکدیگر در امور گردشگری سلامت اظهار کرد: رفع بنیادین اختلافات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله انتظاراتی است که از دولت می‌رود تا بتوان در حوزه گردشگری سلامت به بخش خصوصی کمک کرده و شاهد رفع مشکلات این صنعت در کشور بود.

وی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی حوزه سلامت بیشترین آسیب را از اختلاف سلیقه و رفتار این ۲ وزارتخانه متحمل می‌شود. بهتر است وزارت میراث فرهنگی جایگاه حرفه‌ای خود را شناخته و به عنوان متولی صنعت گردشگری کشور پای کار آمده و حوزه بازاریابی را ساماندهی کند.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران ادامه داد: این در حالی است که هم‌اکنون وزارت بهداشت به صورت مستقیم بازاریابی و از خارج مرزها اقدام به جذب گردشگر سلامت می‌کند؛ در حالی که کار و رسالت اصلی این وزارتخانه تمرکز و نظارت بر ارائه خدمات درمانی و افزایش کیفیت درمان است.

نیکونام خاطرنشان کرد: متاسفانه در اکثر بیمارستان‌های دولتی دارای مجوز IPD مشکلات متعدد کمی و کیفی برای ارائه خدمات به گردشگران سلامت خارجی وجود دارد و بهتر است وزارت بهداشت ابتدا وظایف ذاتی خود را تکمیل کرده و سپس به دنبال انجام وظایف سایر وزارتخانه‌ها باشد.

وی دخالت در امور گردشگری را از سوی وزارت بهداشت به شدت آسیب‌زا دانست و گفت: دود این اختلافات و مشکلات به چشم مراکز درمانی خصوصی و شرکت‌های خصوصی این حوزه خواهد رفت. از سوی دیگر شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری نیز باید آموزش‌های لازم را دیده و کسانی که در حوزه درمانی مورد تایید وزارت بهداشت هستند را به عنوان مشاور بیماران قرار دهد.

رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تاکید کرد: این موضوع باید به درستی درک شود که کار بخش خصوصی بازاریابی، جذب ارز و فعالیت اقتصادی است و بخش دولتی بهتر است سیاست‌گذار، ناظر و دارنده نقش حاکمیتی باشد. باید توجه داشت مشکلات داخلی در امور گردشگری سلامت بیشتر از تحریم‌ها به این بخش آسیب زده است.

نیکونام تصریح کرد: وزارت امور خارجه بهتر است همکاری خود را در این حوزه افزایش دهد و جایگاه گردشگری سلامت را پررنگ‌تر ببیند. بهتر است صدور ویزای درمانی به صورت حرفه‌ای به شرکت‌های دارای مجوز گردشگری سلامت سپرده تا از آشفتگی موجود در این بخش کاسته شود. همچنین تقاضا دارم تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به صورت هماهنگ اقدام به همیاری برای رونق حوزه گردشگری سلامت کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در دوران ‌پاندمی کرونا بیش از ۸۰ درصد از ویزاهای درمانی بدون نقش شرکت‌های گردشگری سلامت کشور صادر شده که این اتفاق باعث پررنگ شدن نقش دلالان فرصت‌طلب شده و عملا مراکز درمانی مجاز و شرکت‌های گردشگری سلامت مجاز از چرخه صنعت گردشگری سلامت کشور حذف شده‌اند.

منبع: ایسنا

فراهم‌سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان‌های متولی گردشگری در مشهد

یکی از پژوهشگران پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: ارگان‌های متولی حوزه گردشگری در مشهد سیاست‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارد که تنها با هماهنگی با یکدیگر می‌تواند بستر یک زیارت مناسب برای زائران را فراهم کند.

رضا رضوانی در گفت‌وگوییدر خصوص مدیریت زیارت در شهر مشهد اظهار کرد: هنوز در شهر مشهد به این تفاهم نرسیده‌ایم که مسافران این شهر زائر هستند یا گردشگر و یک دوگانه‌ای در این زمینه شکل گرفته که منجر به تنش می‌شود. لئونارد کوهن، از شعرا و اندیشمندان کانادایی، می‌گوید «زائر به سمت مرکز جهان خویش حرکت می‌کند اما گردشگر از مرکز دور می‌شود و به حاشیه می‌رود». حاشیه رفتن هم صرفا یک سفر لذت‌بخش است که هر کدام ارزش‌های متفاوتی را به همراه دارد.

وی افزود: گفته می‌شود زائر پرهیزکار، متواضع و نسبت به شهر و فرهنگ میزبان خود حساس است و احترام می‌گذارد اما گردشگر این‌گونه نیست و کاملا لذت‌گراست. بنابراین این دوگانگی همچنان وجود دارد اما واقعیت این است که حتی مشتاق‌ترین زائران مذهبی در طول سفر تنها نمی‌توانند به مسائل روحانی تمرکز کنند و به هر حال ذهن‌شان به سمت مسائل دنیوی نیز خواهد رفت.

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: اما درهم تنیدگی میان زیارت و گردشگری ایجاد شده در دیدگاه ما که می‌توان از آن به عنوان گردشگری مذهبی نام برد، هنوز در این زمینه به یک اتفاق نظر نرسیدیم و این امر کاملا بر مدیریت نیز تاثیرگذار است. امروز گردشگری به دلیل فرابخشی بودن به عنوان صنعت گردشگری شناخته می‌شود که چندین سازمان در حوزه مدیریت آن دخیل است.

رضوانی عنوان کرد: در شهر مشهد تمام بخش‌های خصوصی و عمومی خدمات مختلفی را ارائه می‌کند که می‌توان به مواردی مانند حمل‌ونقل، رستوران‌ یا کافی‌شاپ، نظام مهندسی که شهرداری برای بنای یک مکان پایان کار می‌دهد، مراکز آموزشی و پژوهشی، امنیت شهر و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی که سلامت غذایی تمام زائران و گردشگران شهر مشهد را در هتل‌ها و رستوران‌ها بررسی می‌کند، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد مدیریت شرایط مشهد برای گردشگران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به معنای واقعی یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند امور شهر را اداره کند زیرا این یک حوزه فرابخشی است و هر کدام از سازمان‌ها زیر نظر یک وزارت‌خانه خاص فعالیت دارد که به صورت متمرکز از تهران سیاست‌ها و برنامه‌های آن ابلاغ و تعیین می‌شود. این سیاست‌گذاری باعث شد در سال‌های گذشته در شهر مشهد طرح زیارت اجرا شود و در استانداری، معاونت زیارت تشکیل شد تا بتواند تمام این دستگاه‌ها را پای کار بیاورد و به نتیجه مطلوب برسد.

این پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: معاونت زیارت قرار نیست سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی خاصی در زمینه مدیریت انجام دهد بلکه صرفا هماهنگی‌ها را بر عهده دارد. هر کدام از سازمان‌ها سیاست‌ها و برنامه‌های خود را دارد و تنها با هماهنگی آن‌ها با یکدیگر می‌توان بستر یک زیارت مناسب را برای زائران فراهم کرد اما واقعیت این است که همچنان مشکلات زیادی وجود دارد که باید به فکر رفع آن‌ باشیم و در بسیاری از موارد به‌روز شویم.

رضوانی اظهار کرد: متاسفانه ما برنامه استراتژیک و راهبردی را در دستور کار خود قرار نداده‌ایم و پیش‌بینی مشکلات را در نظر نمی‌گیریم تا در هنگام بروز حادثه شرایط را مدیریت کنیم. ناگفته نماند مشهد در بخش‌های خدمات مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و… حرف اول را در کشور می‌زند و هتل‌های پنج ستاره این شهر با شهرهای دیگر برابری می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد فضای رقابتی وجود دارد و شهر مشهد توانسته آن را به بهترین نحو پوشش دهد.

وی در خصوص نقش متولیان حوزه گردشگری مشهد بیان کرد: آستان قدس رضوی خود را متولی زائران در محدوده حرم می‌داند؛ بیرون از محدوده حرم بر عهده شهرداری است و علاوه بر شهرداری که معاونت گردشگری دارد، سازمان میراث فرهنگی و استانداری هم به فعالیت‌ها و وظایف خود نیز در این زمینه می‌پردازند. به طور کلی سیاست‌گذاری ما از بالا به پایین است؛ در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته این فرایند از پایین به بالاست؛ بنابراین برای مدیریت یک شهر باید مجموعه‌های آن شهر در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند.

منبع: ایسنا

کشف یک معبد ۹هزارساله

باستان‌شناسان از کشف یک معبد ۹هزارساله خبر داده‌اند که در صحرای اردن واقع شده است.

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان اعلام کردند معبد ۹هزارساله ای که اخیرا در صحرای شرقی یونان کشف کرده‌اند مکانی برای انجام مراسم‌های تشریفاتی مرتبط با شکار حیوانات بوده است.

گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی و اردنی این صحرا را در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند و آثار تاریخی و گنجینه‌های گوناگون از جمله ۱۵۰ فسیل، مجسمه‌هایی به شکل حیوان و ابزار، مکانی شبیه به معبد، یک  آتشدان و دو ستون سنگی را که بر روی آن‌ها اشکالی شبیه به صورت انسان حکاکی شده است کشف کردند.

باستان‌شناسان همچنین نمونه‌ای از تله‌های بزرگ باستانی را که برای گیر انداختن غزال و گوزن مورد استفاده قرار می‌گرفت کشف کردند.

البته پیش از این هم در نزدیکی این معبد نمونه‌هایی از تله‌های باستانی کشف شده بود. این تله‌های عظیم از دو سنگ بلند تشکیل می‌شوند که به صورت V در کنار هم قرار داده شده‌اند.

کارشناسان معتقدند تله‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند و معبد به حوالی ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد تعلق دارد.

مجاورت تله‌ها با معبد نشان می‌دهد این تله‌ها نقش مهمی در فرهنگ، اقتصاد و زندگی جامعه نوسنگی و شکارچی ایفا می‌کردند.

به گفته رئیس گروه باستان‌شناسی که موفق به کشف معبد شده است، با توجه به این‌که این مکان به ۹۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و با در نظر گرفتن میزان آسیب‌دیدگی کم آن، این اکتشاف منحصربه‌فرد است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نمایش بشقاب سیمین رشی در موزه باستان شناسی

آغاز فصل کاوش‌های باستان شناسی ایران و آلمان

آغاز مطالعات باستان شناسی در شهرستان راور

نمایش فراکتیبه‌های خوشنویسی در کاخ سعدآباد

نمایشگاه فراکتیبه‌های خوشنویسی در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد برگزار شد.

بنا بر اعلام روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، «نمایشگاه خط؛ گفتمان اندازه» آثار «نیلوفر ذوالفقاری» از پنجشنبه، پنجم اسفندماه در سعدآباد برگزار شده که تا دوازدهم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

در نمایشگاه گفتمان اندازه، ۲۵ اثر خوشنویسی به نمایش گذاشته شده که ۱۵ اثر از این تعداد به صورت فراکتیبه و در ابعاد دو تا شش متری به نمایش درآمده‌اند.

وحید رحمتی، مدیر این مجموعه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت که سعدآباد تمام‌قد در خدمت هنرمندان است و هر توان و امکاناتی که در اختیار دارد برای هرچه بهتر برگزار شدن چنین رویدادهایی در اختیار هنرمندان شاخص کشور می‌گذارد.

غلامرضا سپهری ـ رییس انجمن خوشنویسان ـ نیز این نمایشگاه را حرکتی نوین در هنر خوشنویسی دانست و گفت: جامعه هنری، همیشه پویا است و من به خانم ذوالفقاری که از غبار، کار خود را آغاز و به خلق چنین فراکتیبه‌هایی رسید تبریک می‌گویم.

نمایش فراکتیبه‌های خوشنویسی در کاخ سعدآباد

نیلوفر ذوالفقاری نیز که ۲۵ اثر او به نمایش گذاشته شده است، گفت: من با “غبار” کارم را آغاز کردم و از ابتدا این دغدغه را داشتم که غبار را در ابعاد بزرگ دو متری انجام دهم که کار بسیار مشکلی بود.

مصطفی مهرآیین ـ جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ـ نیز گفت: ادبیات و هنر جایگاه ضبط و ثبت انسان به معنای عام آن است. هانا آرنت، معتقد است که هنر دنیای تکثر و فهم پیچیدگی انسان است و تنها هنرمندان می‌توانند گسستگی بین انسان‌ها را نشان دهند.

این استاد دانشگاه، هنرمندانی مانند نیلوفر ذولفقاری را از جمله کسانی دانست که با هنر خود، انسان را برای ماندگاری در تاریخ ثبت می‌کنند.

ساعت بازدید از مجموعه سعدآباد و این نمایشگاه از ۹ صبح تا پنج عصر است.

این نمایشگاه در سعدآباد درحالی برگزار شده که «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوش‌نویسی ایران» در آذرماه ۱۴۰۰ در یونسکو ثبت جهانی شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فرصت ثبت جهانی خوشنویسی را مُفت از دست دادیم

سفرنامه بهشت گمشده ممسنی

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۴/۲۵

این برنامه که جهت بازدید از نورآباد و بهشت گمشده آن منطقه و با حضور بیش از ۳۰ نفر از خانواده های کارمندان مختلف برگزار گردید. صبح روز فوق  پس از جمع شدن کلیه شرکت کنندگان در محل جهانگردی و آمدن اتوبوس که از قبل تهیه شده بود به سمت جاده بوشهر  حرکت کردیم؛ ساعت حدود  ۰۷:۰۰  بود که وارد جاده شدیم، پس از طی مسافت ۶۰ کیلو متر به دشت ارژن رسیدیم و پس از قرارگرفتن در مکان مناسب صبحانه را صرف کردیم. پس از جمع آوری وسایل به سمت نورآباد ممسنی حرکت کردیم.

پس از گذشتن از تنگ بل حیاط هوا ناگهان گرم شد؛  این گرما تا هنگامی که به منطقه بوان رسیدیم ادامه داشت.  منطقه بوان که منطقه سرحد می باشد از نقاط دیدنی ممسنی می باشد که به نام بهشت گمشده نام برده می شود. این مکان به علت پوشش گیاهی زیاد و ازدیاد درختان گرد و آب فراوان جای مناسبی برای تفریح مردم می باشد که متاسفانه این مکان مدتی است که به صورت شخصی و بومی درآمده و از ورود افراد غیر بومی جلوگیری می کنند.

به علت، حضورتعداد زیاد افراد در  تور و عدم همکاری مردم غیر بومی مجبور شدیم تا مدتی در انتظار مکان مناسب مانده که برای شرکت کنندگان کمی ناراحت کننده بود؛ به هرحال با تلاش و پرداخت هزینه ای موفق شدیم که مکان خوب برای افراد تهیه کرد و پس از جایگزین شدن کمی استراحت کرده و نهار را در همان جا صرف کردیم و نهایتا” پس از گشتن در اطراف در ساعت ۱۸:۰۰ به سمت شیراز حرکت کردیم و در ساعت ۲۱:۳۰ به شیراز رسیدیم.

مرتبط:

سفرنامه صعود به قله تامر

سفرنامه دو روزه غار جدید اکتشاف استهبان

کشف موزائیک عظیم رومی در لندن

باستان‌شناسان در لندن یک موزائیک رومی عظیم کشف کردند.

به نقل از نیویورک‌تایمز، گروهی از باستان‌شناسان از موزه باستان‌شناسی لندن اخیرا در جریان یک کاوش موفق شدند بخشی از موزائیک ۲۰۰۰ ساله رومی را کشف کنند. باستان‌شناسان معتقدند این موزائیک که بسیار سالم باقی مانده در گذشته کف یک اتاق غذاخوری رومی را تزئین می‌کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط «موزه باستان‌شناسی لندن» منتشر شده، این موزائیک بزرگ‌ترین موزائیک رومی است که در ۵۰ سال اخیر در لندن کشف شده است.

باستان‌شناسان با  بررسی بقایای عمارتی که این موزائیک‌ در آن قرار دارد، دریافتند این موزائیک در بنایی عظیم و قرن دومی قرار داشته که توسط افسران عالی‌رتبه و میهمانان‌شان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این موزائیک شامل دو بخش می‌شود. باستان‌شناسان با بررسی بخش بزرگ‌تر این موزائیک قدمت آن را  حوالی اواخر قرن دوم و یا اوایل قرن سوم تعیین کردند.

بخش بزرگ‌تر موزائیک، نیلوفرهای آبی و طناب‌های درهم‌تنیده را به تصویر می‌کشد. البته این طرح در بین موزائیک‌های رومی رواج داشته است. بخش کوچک‌تر موزائیک نیز اشکال هندسی و گل را به تصویر می‌کشد.

باستان‌شناسان همچنین به این نکته اشاره کردند که پیش از این موزائیک‌های تاریخی با طرح مشابه این موزائیک‌های لندن در آلمان کشف شده‌ است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این موزائیک‌ها را گروهی از هنرمندان رومی که به نقاط مختلف سفر می‌کردند، خلق کرده‌اند.

منبع: ایسنا