تپه اشرف

تپه اشرف تعیین تکلیف می‌شود

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌های مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته و شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داده است.

رضا اخوان اظهار کرد: تپه اشرف یکی از کهن‌ترین بناهای شهر اصفهان در مجاورت پل تاریخی شهرستان است که قدمت این تپه به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تپه اشرف حدود هفت هکتار از اراضی خیابان مشتاق دوم را فرا گرفته است، تصریح کرد: این تپه از سال‌ها قبل به لحاظ سیما و منظر شرایط مناسب و مطلوب این جهان‌شهر به لحاظ فیزیکی و کالبدی نداشته است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان افزود: در این دوره مدیریت شهری که ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زنده‌سازی محیط شهری در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفت، شهرداری منطقه چهار نیز نجات‌بخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داد، زیرا کاوش‌ها و اقدامات انجام شده در سال‌های قبل توسط میراث فرهنگی و شهرداری به طور شایسته انجام نشده و بلاتکلیف رها شده بود.

وی گفت: تپه اشرف دارای دو بعد مکمل است، یکی بعد تاریخی و میراث فرهنگی غنی آنکه کاوش و کشف آثار در ماهیت و محتوای آن باید توسط کارشناسان مجرب و باستان شناس تحت نظارت و ضوابط و اصول سازمان میراث فرهنگی انجام گیرد که این موضوع در سنوات قبل به صورت مقطعی و ناقص و محدود انجام گرفته، اما به دلیل گستردگی و وسعت محدوده و حریم تاریخی و میراثی محل نیاز به برنامه ریزی و اهتمام ویژه دارد و بُعد دوم آن به عنوان فضای شهری که به لحاظ سیما و منظر بخشی از محیط و کالبد شهر باید از این شرایط نامطلوب خارج و ساماندهی و احیا شود و در قالب محور گردشگری جذاب در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

اخوان با بیان اینکه با همکاری «علیرضا جعفری‌زند» سرپرست تیم باستانی شناسی و کاوش تپه اشرف، سال ۹۷ یک مرحله کاوش در این تپه تاریخی انجام شد، ادامه داد: امسال با توجه به عبور لوله آب از همجواری تپه اشرف با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی، کاوش‌ها ادامه پیدا کرد و در مراحل انجام شده به آثار تاریخی نیز برخورد کردند.

وی افزود: مقرر شده گزارش کامل و مستند از وضعیت گذشته، تاریخچه و برنامه و پروپوزال پیش بینی شده قابل اجرا برای احیا و نجات بخشی تپه اشرف و خروج از شرایط نامطلوب آن توسط سرپرست تیم باستانی شناسی ارائه و یک تفاهم نامه بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی تهیه و این موضوع فاز بندی شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه شهرداری آمادگی حمایت و تسهیل‌گری امور برای انجام ادامه کاوش در تپه تاریخی اشرف را دارد، تسهیلات و شرایط لازم فراهم و موانع برداشته شود.

منبع:ایمنا

مرتبط:

کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف

وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *