صنعت گردشگری امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است

صنعت گردشگری امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: امروز در دوره ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت ترین شرایط قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار وزیر و تعدادی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون اول رییس جمهور که عصر روز گذشته برگزار شد، با اشاره به ویژگی ها و جاذبه های متعدد گردشگری ایران گفت: ایران از ویژگی های منحصر به فرد تمدنی و تاریخی برخوردار است و بسیاری از گردشگران جهان علاقمند هستند از طبیعت، جنگل ها، سواحل و سایر جاذبه های مذهبی، تاریخی وتمدنی ایران بازدید کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: امروز در دوره ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت ترین شرایط قرار گرفته است و توصیه های پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیب ها و خسارات مالی فراوانی شوند.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تصریح کرد: امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت می تواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به صنعت گردشگری و ترسیم هدف گذاری جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر به کشور بر اساس سند چشم انداز، خاطرنشان کرد: دیدگاه حمایتی مقام معظم رهبری به صنعت گردشگری می تواند تا حد زیادی مسیر توسعه گردشگری را هموار ساخته و موانع را از پیش روی بردارد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال های اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت و نیز گردشگری زیارت، افزود: خوشبختانه بسیاری از زیرساخت های لازم برای جذب گردشگران در کشور فراهم شده است و امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به دنبال تحقق اهداف بزرگتر باشد و بتواند سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با قدردانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری ایران در دولت، افزود: برای اجرایی شدن این سند باید برنامه های اجرایی هرچه سریعتر تدوین و اجرا شود.

وی تاکید کرد: تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد که این وزارتخانه برای آینده گردشگری کشور طرح و برنامه دارد که این تلاش جای قدردانی دارد.

جهانگیری افزود: پس از تصویب پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران لازم است برنامه ریزی دقیقی برای ارائه و معرفی مناسب آن به جامعه انجام شود تا بازخوردها و تأثیرات آن در سطح داخلی و بین المللی مثبت و گسترده باشد.

معاون اول رییس جمهور از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست امروز که تقریباً همه کسب و کارها در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی فعال شده اند، از طریق هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل های بهداشتی لازم برای استمرار فعالیت بخش گردشگری را نیز تدوین کنند تا هر چه سریع تر شاهد فعال شدن مجدد صنعت گردشگری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت توأمان در کشور باشیم.

در این جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در کشور و آسیب های ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد این صنعت ارائه کرد و گفت: بر اساس ارزیابی و برآوردهای انجام شده میزان خسارت صنعت گردشگری در کشور تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

علی اصغر مونسان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از استان های کشور جزو مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شوند، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری در کشور، آسیب های جدی به معیشت و سفره مردم در این استان ها وارد کرده و آژانس های مسافرتی، هتل ها و واحدهای بوم گردی متحمل خسارات جدی شده اند.

وزیر گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی همچنین با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده است، گفت: این در شرایطی است که متوسط رشد جهانی گردشگری پنج درصد بوده و ایران رشد ۵۲ درصد را تجربه کرده است، از این رو با توجه به استمرار تعطیلی های اجباری ناشی از شیوع کرونا امروز نیازمند حمایت ویژه دولت از صنعت گردشگری هستیم تا زحمات و دستاوردهای گذشته از بین نرود.

وی همچنین با اشاره به تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران، تصریح کرد: برای تدوین این سند با تعداد زیادی از اساتید، صاحبنظران و متخصصین عرصه فرهنگی، ادبی و تاریخی کشور مشورت شده و تلاش شده است که سندی جامع و مناسب برای معرفی مناسب گردشگری ایران تدوین شود تا به عنوان برند گردشگری ایران در ذهن مخاطبان جای گیرد.

علی اصغر مونسان همچنین از تدوین برنامه اقدام ملی گردشگری ذیل سند راهبردی توسعه گردشگری کشور به صورت مشترک با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو برای افق ده سال آتی خبر داد.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل و مشکلات صنعت گردشگری در کشور و نیز پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشی جامع از این سند را در یکی از جلسات هیئت دولت برای تصمیم گیری مطرح کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیشنهادی برای خروج گردشگری از بن‌بست کرونا

باید نگاه خود به جایگاه گردشگری در کشور را تعدیل کنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *