آبشار تلخ آب

آبشار تلخ آب بوشهر

سعد آباد استان بوشهر یکی از سرسبزترین و زیباترین مجموعه گردشگری طبیعی را در این استان به خود اختصاص داده است. همچنین این منطقه دارای آثار تاریخی بسیار  است که قدمت چند هزار ساله دارند. در حال حاضر بزرگترین منطقه توریستی استان بوشهر، از پل تاریخی حاج محمد رحیم تا کاخ بردک سیاه از میان سعد آباد می گذرد. کاخ بردک ‌سیاه، آبشار و چشمه زیرراه و آبشار تلخ آب از مهمترین نقاط گردشگری این منطقه بشمار می روند.
هر سال در ایام نوروز که این منطقه از آب‌ و هوای مناسب برخوردار است، میزبان خیل عظیم مسافران است.

آبشار تلخ‌ آب از نقاط دیدنی و گردشگری بخش سعدآباد دشتستان در استان بوشهر است. این آبشار در شمال روستای تل سرکوه و در جنوب روستای شول واقع شده و از آبشارهای منحصر به فرد و زیبای این استان بشمار می رود.

آب خروجی این آبشار که در یک حوضچه وسیع فرو می ریزد، این منطقه را به استخری طبیعی برای شنا در فصول گرم سال بدل کرده است. جوانانی از اهالی روستاهای مجاو در ایام تعطیلات در اطراف این آبشار حضور دارند که با انجام حرکاتی زیبا و کمی خطرناک از ارتفاع حدود ده متری این آبشار به حوضچه شیرجه می زنند تا هم مسافران را به وجد آورند و هم پولی برای خود دست و پا کنند.

سعدآباد استان بوشهر با وسعت یک‌ هزار کیلومتر مربع میان دو رودخانه دائمی استان، رودخانه دالکی و شاپور در شمال شرقی شهرستان دشتستان واقع شده است و از ناحیه شمال و شرق به استان فارس، از غرب به رودخانه شاهپور و بخش شبانکاره و از جنوب به رودخانه دالکی و بخش مرکزی متصل می گردد.

آبشار تلخ آب از قدیمی ‌ترین و سرسبزترین بخش ‌های استان بوشهر دارای دو شهر سعد آباد و وحدتیه، با بیش از شصت پارچه آبادی است. قسمتهایی از این منطقه بر بقایای شهر باستانی توز و سبا بنا شده اند.

نخلستان‌ های سرسبز و جاری بودن رودخانه شاپور در این منطقه سبب شده است تا این منطقه از دیرباز باعث رونق زندگی مردم باشد. مکانهای تاریخی این منطقه نیز بر محبوبیت آن افزوده است.

آبشار تلخ آب

مکانهای توریستی سعد آباد بوشهر

شهر باستانی توز
مردم توز با مدد از اساطیر باستانی خود معتقد هستند که یکی از پسران جمشید پادشاه کیانی، شهر توز را بساخت و نام خود بر آن بنهاد. قدمت تاریخی منطقه سعدآباد به دوران ایلامی بر می ‌گردد. بقایای این شهر باستانی اکنون در شمال شرقی شهر سعدآباد کنار جاده سعدآباد به وحدتیه نزدیک روستای زیراه واقع شده است.

غار چهل خانه
مجموعه غارهای چهل‌ خانه درشمال شهر سعد آباد، در نزدیکی ویرانه های شهر باستانی توز قرار گرفته است. چهل خانه دردیواره سنگی رودخانه شاهپور ساخته شده است.

کاخ بردک‌ سیاه
کاخ بردک‌ سیاه از آثار تاریخی و از دیدنی ترین مکانهای استان بوشهر است. این کاخ که مربوط به عصر هخامنشی است، در ۱۲ کیلومتری شهر برازجان و در حاشیه رودخانه دالکی واقع شده‌ است که بعد از کاخ کوروش بنا شده و فاقد ظرافت ‌ها و ترکیب خاص رنگ‌ های سیاه و سفید کاخ ‌های برازجان و پاسارگاد است. اشیای مختلفی تا کنون از این کاخ بدست آمده که می ‌توان به نقش برجسته داریوش اول، دسته خنجر زنان هخامنشی، یک کتیبه خط میخی و چندین قطعه ظروف طلا اشاره نمود.

آبشار تلخ آب

چشمه و آبشار زیراه
در شمال روستای زیراه در مرکز شهر باستانی توز واقع شده و چشم‌اندازی بسیار زیبا و مناظر طبیعی باصفا دارد. این چشمه در گذشته نه چندان دور حمام عمومی روستاهای مجاور خود بوده است.
آب خروجی این چشمه از مسیری پر گل و درخت عبور می‌ کند و سرسبزی بسیار زیبای این منطقه، محلی برای حضور گردشگران در ایام تعطیلات است.
از گذر این آب، آبشاری بسیار زیبا نیز در منطقه بوجود آمده که علاوه بر زیبایی خود آبشار، طبیعت دل انگیزی نیز خلق شده است.

مسجد و بقعه آقا میرهداف
این بقعه و مسجد تاریخی نگین شهر باستانی توز و از قدیمی ‌ترین مساجد و بقعه ‌های ایران است که از یادگاران قرون اولیه اسلام است که بر روی مزار یکی از سرداران سپاه اسلام که در سال ۱۹ هجری قمری به قتل رسیده بنا شده است.
از دیگر بقعه‌ ها و امام زادگان می ‌توان به بقعه شاه قطب الدین حیدر در غرب روستای درودگاه و بقعه امام ‌زاده چهارده معصوم در جنوب روستای نظر آقا و آقا نور در نزدیکی روستای سیاه منصور اشاره کرد.

آبشار تلخ آب
مسیر دسترسی آبشار آب تلخ:
این ابشار در جاده آبپخش به دالکی، کنار روستای تل سرکوه واقع شده است.

مرتبط:

جزیره شیف بوشهر

سوغاتی های بوشهر

راهنمای سفر به بوشهر/ اماکن دیدنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *